Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2020021934 |
Gegevens van de aanvrager: |
mevrouw Maria Marco met als adres Halenstraat 43 te 2060 Antwerpen (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Lange Nieuwstraat 137 te 2000 Antwerpen (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 2sectie B nr. 1567A |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een meergezinswoning met winkel naar een meergezinwoning met kantoor |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 04/07/2013: proces-verbaal (AN/2013/PV/0390) voor het vermeerderen van het aantal woongelegenheden, wijzigen van de voorgevel en functie;
- 15/09/1950: toelating (18#27306) voor gevelverandering.
Vergunde/vergund geachte toestand
- winkel op de gelijkvloerse verdieping en 2 woonentiteiten op de verdiepingen;
- 3 bouwlagen onder een schilddak;
- L-vormige koer centraal op het perceel;
- achteraan atelier;
- T-ramen op de eerste en tweede verdieping.
Huidige toestand
- vaststelling/bescherming (ID: 5379) van diephuis met traditionele kern als bouwkundig erfgoed;
- meergezinswoning met 3 woongelegenheden;
- gelijkvloers, verdieping 1 en 2 volledig dichtgebouwd;
- appartement op gelijkvloerse verdieping met een netto vloeroppervlakte van circa 37 vierkante meter;
- appartement op de eerste verdieping met een netto vloeroppervlakte van circa 45 vierkante meter;
- duplexappartement op de tweede en derde verdieping met een netto vloeroppervlakte van circa 64 vierkante meter;
- gevelafwerking:
Gewenste toestand
- kantoor op de gelijkvloerse verdieping;
- opengemaakte koer achteraan;
- studio op de eerste verdieping met een netto vloeroppervlakte van circa 35 vierkante meter;
- duplexappartement op de tweede en derde verdieping met een netto vloeroppervlakte van circa 57 vierkante meter met terras op de derde verdieping;
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- slopen van de achterbouw over 3 bouwlagen;
- wijzigen van de gelijkvloerse functie (winkel naar kantoor);
- herstellen van de voorgevel naar een meer historisch model.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
18 maart 2020 |
30 maart 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam |
18 maart 2020 |
23 maart 2020 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
18 maart 2020 |
26 maart 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
18 maart 2020 |
19 maart 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie |
18 maart 2020 |
1 april 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
18 maart 2020 |
27 april 2020 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund |
18 maart 2020 |
16 april 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Op de eerste, tweede en derde verdieping hebben de leefruimten slechts een plafondhoogte van 2,28 meter, 2,41 meter en 2,56 meter. Deze plafondhoogte is lager dan de vereiste 2,60 meter;
De studio op de verdieping heeft geen buitenruimte;
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het pand is voorzien van woonfuncties op de verdiepingen en een afzonderlijke kantoorruimte op het gelijkvloers. Deze functies zijn in overeenstemming met de toelaatbare bestemmingen volgens het RUP Binnenstad en zijn functioneel inpasbaar in de omgeving die hoofdzakelijk bestaat uit woningen met commerciële functies op het gelijkvloers.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De aanvraag voorziet het slopen van een achterbouw ter verbetering van de woonkwaliteit van de vergund geachte woningen op de verdiepingen. De bouwdiepte wordt afgestemd op de bouwdiepte van de geburen. Hoewel de lichtkoker eerder beperkt is in afmetingen, voorziet deze de woonentiteiten via de nieuwe achtergevel over bijkomend uitzicht en lichtinval.
Gelet op de draagstructuur van het pand en de beperkte diepte van het perceel kan een afwijking van de bouwcode worden toegestaan op het voorzien van minder dan 20 % van het perceel als open ruimte conform de bepalingen van artikel 27 van de bouwcode.
De vergund geachte appartementen op de verdiepingen worden verbouwd en volledig opengewerkt. De plafondhoogten wijken af van de bepalingen van artikel 21 van de bouwcode en studio 1 beschikt niet over een buitenruimte conform artikel 28, maar gelet op de vergund geachte situatie is het voorstel aanvaardbaar en zorgen de ingrepen voor een aanzienlijke verbetering van de woonkwaliteit.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel werd door de jaren heen verbouwd zonder het verkrijgen van een stedenbouwkundige vergunning. In voorliggende aanvraag wordt de voorgevel teruggebracht naar een meer historisch model dat meer aansluit bij de originele toestand. Deze aanpassingen zijn een verbetering in het straatbeeld.
Cultuurhistorische aspecten
Het pand is gelegen in een gebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. In dit gebied wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan de wenselijkheid van het behoud. Dit geldt zowel voor het exterieur en het interieur van gebouwen, als voor de bijhorende buitenruimten. Het pand is eveneens aangeduid als vastgesteld bouwkundig erfgoed.
De culturele, historische en/of esthetische waarde van alle aanwezige elementen moet voldoende beschreven worden in de beschrijvende nota van de aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning zodat de stedelijke dienst monumentenzorg deze kan afwegen. Er werd een CHE-rapport opgemaakt voor het gebouw en het project werd voorbesproken met de dienst monumentenzorg. In het advies van de dienst monumentenzorg werd opgenomen dat het ontwerp rekening houdt met de inhoud en de voorwaarden.
Bodemreliëf
Het projectgebied bevindt zich binnen een archeologisch vastgestelde zone. Het betreft een oppervlakte onder 300m² (54m²) en een ingreep onder de 100m² (ca. 10m²). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor geen archeologienota verplicht.
In het advies van de dienst archeologie is opgenomen dat eventuele vondsten onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4) dienen gemeld te worden aan het agentschap Onroerend Erfgoed. Dit zal worden opgenomen in voorwaarden bij het verlenen van de vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.
In de laatst vergunde toestand is er een winkel op het gelijkvloers en 2 bovenliggende appartementen. Het gelijkvloers wordt verbouwd tot kantoor. De bovenliggende appartementen worden enkel intern verbouwd. Het aantal wooneenheden blijft dus 2.
26m² kantoren in de stationsomgeving met parkeernorm 0.6 /100m² : 26m² x 0,6/100m² = 0,16 afgerond 0. De werkelijke parkeerbehoefte is 0.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
3. eventuele vondsten dienen gemeld te worden aan het agentschap Onroerend Erfgoed conform de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4).
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
18 februari 2020 |
Volledig en ontvankelijk |
18 maart 2020 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
16 juni 2020 |
Verslag GOA |
28 april 2020 |
naam GOA |
Katrine Leemans |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
3. eventuele vondsten dienen gemeld te worden aan het agentschap Onroerend Erfgoed conform de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4).
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.