Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2020025237 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV PUBLILUX met als adres Wolfsakker 2 te 9160 Lokeren |
Ligging van het project: |
Mechanicalaan 4 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 44sectie D nr. 178W |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
plaatsen van een totem |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 10/01/2019: vergunning (20182193) voor het bouwen en exploiteren van een industriehal voor oppervlakte behandeling van inox.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- industriehal met kantoorruimte van 2 bouwlagen onder plat dak.
Huidige toestand
- conform laatst vergunde toestand.
Gewenste toestand
- totem haaks op de rooilijn met een hoogte van 3,60 meter en een maximale breedte van 2,50 meter;
- uitgevoerd in zwart/geel en grijze dibond gedragen door een betonnen sokkel.
Inhoud van de aanvraag
- plaatsen van een totem ter hoogte van de laad en loskade zijde Mechanicalaan.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
17 maart 2020 |
30 maart 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
17 maart 2020 |
17 maart 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop. (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Volgens artikel 33 van de bouwcode zijn totems toegelaten langs het baanwinkelgebied, de Singel, de Ring en in industriegebieden. De Mechanicalaan is gelegen in industriegebied.
Het plaatsen van één totem om de zichtbaarheid van het bedrijf te vergroten, is aanvaardbaar.
Voor het bedrijf is echter al een totem voorzien. Voorliggende totem is dus een tweede voor het bedrijf.
Gelet op de schaal van het bedrijf én de opsplitsing in onafhankelijke gebouwen (fysiek én operationeel) die in schaal aansluiten bij de kenmerkende gebouwen in dit industriegebied is een tweede totem aanvaardbaar
Op de totem wordt echter ook bewegwijzering voorzien voor de leveringen. Deze wordt uitgesloten daar een totem wordt aanvaard als element voor zaak-gebonden publiciteit om de zakelijke activiteit bekend te maken maar niet voor bewegwijzering. Bewegwijzering dient op een andere schaal te gebeuren.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De totem heeft een totale hoogte van 3,64 meter en een breedte van 2,50 meter. Deze afmetingen zijn in industriegebied aanvaardbaar en in verhouding met de bebouwing op het perceel.
Visueel-vormelijke elementen
De totem bestaat uit een grijze sokkel en zwarte panelen met geel / witte bedrukking. Het materiaalgebruik van de totem is aanvaardbaar in deze omgeving.
Het is niet duidelijk hoe de totem wordt verlicht. Als voorwaarde bij de vergunning wordt daarom opgelegd dat de losse witte letters intern kunnen worden verlicht en dat de gele bak alsook de gehele totem enkel verlicht kunnen worden via aanstraling.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Door de afmetingen van de totem en de plaatsing aan de voorzijde van het perceel ontstaat er visuele hinder bij het verlaten van de laad- en loskades. Voertuigen kunnen slechts beperkt de rijweg zien en dienen ofwel voor de totem reeds de rijweg te controleren of tot op het voetpad te rijden. Ook de lokale politie / verkeerspolitie geeft in zijn advies aan de totem het zicht van de uitrijdende vrachtwagen op voetgangers en ander verkeer niet mag hinderen. Omwille van het veiligheidsrisico dat ontstaat voor alle weggebruikers wordt in voorwaarde opgenomen om de totem dieper in het perceel te plaatsen. De sokkel wordt in de plannen op 1,22 meter van de rooilijn voorzien. In voorwaarde zal opgenomen worden om deze op 3,00 meter uit de rooilijn te plaatsen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op zaak-gebonden publiciteit.
Vastgesteld wordt dat er aantal wijzigingen zijn doorgevoerd, bijvoorbeeld aan de gevel ten opzichte van de vergunning 20182193. Bijgevolg zullen alle handelingen, werken en wijzigingen worden uitgesloten buiten het plaatsen van de totem rekening houdend met de voorwaarden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. het paneel ‘DELIVERIES’ niet te voorzien op de totem;
2. de losse witte letters intern te verlichten en de gele bak alsook de gehele totem enkel te verlichten via aanstraling;
3. de totem op 3,00 meter uit de rooilijn te plaatsen;
Uitsluitingen
4. alle handelingen, werken en wijzigingen worden uitgesloten buiten het plaatsen van de totem rekening houdend met de hierboven vermelde voorwaarden
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
3 maart 2020 |
Volledig en ontvankelijk |
17 maart 2020 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
15 juni 2020 |
Verslag GOA |
29 april 2020 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. het paneel ‘DELIVERIES’ niet te voorzien op de totem;
2. de losse witte letters intern te verlichten en de gele bak alsook de gehele totem enkel te verlichten via aanstraling;
3. de totem op 3,00 meter uit de rooilijn te plaatsen;
Uitsluitingen
4. alle handelingen, werken en wijzigingen worden uitgesloten buiten het plaatsen van de totem rekening houdend met de hierboven vermelde voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.