Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2020019854 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA blowUP media Belgium met als adres Leopold de Waelplaats 6 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Jezusstraat 13 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 3sectie C nrs. 123F, 148Z, 148A2, 148K2, 148Y en 148X |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
aanbrengen van niet-zaakgebonden reclame op een steigerdoek |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 7/12/1897: toelating (1897#1753) voor gebouwen;
- 29/03/2019: vaststelling (ID: 102462) van Telefooncentrale Regie van Telegraaf en Telefoonals bouwkundig element;
Vergunde/vergund geachte toestand
- kantoorgebouwencomplex dat de westelijke helft beslaat van het bouwblok Meir, Jezusstraat, Lange Nieuwstraat en Cellebroedersstraat;
- 5 bouwlagen onder plat dak;
- gelijkvloerse verdieping bestaat uit winkels aan de zijde van de Meir en Jezusstraat.
Huidige toestand
- conform vergunde toestand;
- gebouwen staan leeg.
Gewenste toestand
- tijdelijke publicitair geveldoek van 12 meter hoog en 65 meter lang;
- de winkelruimtes op het gelijkvloers blijven zichtbaar en onbedekt.
Inhoud van de aanvraag
- aanbrengen van zaakgebonden en niet-zaakgebonden publiciteit op een geveldoek van 65 meter bij 12 meter.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
17 maart 2020 |
30 maart 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
17 maart 2020 |
10 april 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, artikel 2: zone voor wonen - (wo2), artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6) en artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
de publiciteit wordt niet voorzien op wachtgevels, werfafsluitingen, afsluitingen van onbebouwde percelen of steigerdoeken. Er werd geen stedenbouwkundige vergunning verleend voor het uitvoeren van gevelwerken of bewijs geleverd van meldingsplichtige of niet-vergunningsplichtige gevelwerken en ondanks de ligging in CHE-gebied, binnen een straal van 50 meter van beschermde monumenten en binnen een stads- en dorpsgezicht beslaat de publiciteit het volledige publicitaire doek;
in CHE-gebied, binnen een straal van 50 meter van beschermde monumenten, voor inventarispanden en beschermde monumenten en binnen stads- of dorpsgezichten kan publiciteit op het gevelvlak en op het dak enkel bestaan uit losse letters.De grootte (breedte, hoogte, doorlopend of uitgesneden letters of logo, ...) is niet in verhouding met de maat van het gebouw en de publiciteit is voor gevelopeningen geplaatst en heeft gevelornamenten bedekt.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
In de beschrijvende nota is er sprake van tijdelijke invullingen in het pand het komende jaar in afwachting tot een herontwikkeling van de site.
Tijdelijke functiewijzigingen zijn conform de bepalingen van artikel 7.3 van het besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is, vrijgesteld van vergunning indien de maximale duur van vier periodes van dertig aaneengesloten dagen per kalenderjaar niet wordt overschreden. Het is dus niet mogelijk de functie te wijzigingen gedurende het volledige komende jaar zonder een omgevingsvergunning. In functie van concrete invullingen van het gebouw kan publiciteit op de gevels ten gronde worden beoordeeld.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag heeft betrekking op de voormalige Belgacomsite tussen de Meir, Jezusstraat, Cellebroedersstraat en Lange Nieuwstraat. In afwachting van de herontwikkeling van de site worden het komende jaar tijdelijke invullingen gepland in het leegstaande gebouw. De aanvraag voorziet een tijdelijk publicitair doek voor zowel zaakgebonden publiciteit in functie van deze invullingen, als niet-zaakgebonden publiciteit. De aanvraag voorziet echter geen concrete functiewijziging van het pand zelf.
Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag is principieel in strijd met de bepalingen van artikel 32 en 33 van de bouwcode.
Conform de bepalingen van artikel 32 kan er enkel niet-zaakgebonden publiciteit worden voorzien op wachtgevels, werfafsluitingen, afsluitingen van onbebouwde percelen en steigerdoeken. Het doek valt onder geen enkele van bovenstaande bepalingen, aangezien het rechtstreeks op de voorgevel wordt bevestigd. Er werd ook geen stedenbouwkundige vergunning verleend voor het uitvoeren van gevelwerken of bewijs geleverd van meldingsplichtige of niet-vergunningsplichtige gevelwerken en ondanks de ligging in CHE-gebied, binnen een straal van 50 meter van beschermde monumenten en binnen een stads- en dorpsgezicht beslaat de publiciteit het volledige publicitaire doek.
Conform artikel 33 van de bouwcode kan in CHE-gebied, binnen een straal van 50 meter van beschermde monumenten, voor inventarispanden en beschermde monumenten en binnen stads- of dorpsgezichten publiciteit op het gevelvlak en op het dak enkel bestaan uit losse letters.
De grootte (breedte, hoogte, doorlopend of uitgesneden letters of logo, ...) dient steeds in verhouding te zijn met de maat van het gebouw en ze mag niet voor gevelopeningen geplaatst worden of gevelornamenten bedekken. Het doek van 65 meter of 12 meter over de volledige oppervlakte van de gevel langs de Meir voldoet onder geen beding aan deze voorschriften.
Gelet op de ligging in kernwinkelgebied werd er ook advies gevraagd aan de dienst ondernemen en stadmarketing. Hun advies luidt als volgt:
“De aanvraag omvat het aanbrengen van een steigerdoek tegen de gevel van een gebouw in ontwikkeling "Meir Corner", voormalige Belgacom kantoorgebouw. Er zijn grondige renovatiewerken gepland en in afwachting ervan wordt een steigerdoek aangevraagd. De afmeting van het steigerdoek is meer dan 750m² (schatting 65m op 12m). De visuele impact hiervan is niet te onderschatten. Dit zal een grote impact hebben op het straatbeeld. Het pand is gelegen op de belangrijkste as doorheen het centrum van Antwerpen (Via Sinjoor) en heeft een strategische zichtlocatie. OS/BI adviseert om een aanpassing van de afmetingen op te leggen om de visuele impact voor het winkelend publiek te beperken. Het is bovendien van belang voor de Meir en haar omgeving dat de bezoekers van dit gebied op het steigerdoek inhoud zien die die aansluit op de beleving van de Meir.”
Gelet op de strijdigheden met de voorschriften en het ontbreken van concrete invulling van de publiciteit kunnen niet enkel beperkingen worden opgenomen over de afmetingen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op zaakgebonden / niet-zaakgebonden publiciteit.
Cultuurhistorische aspecten
Het pand waarop de aanvraag betrekking heeft is volgens het RUP Binnenstad gelegen in een zone met culturele, historische en/of esthetische waarde, waarbij de wenselijkheid van het behoud vooropgesteld wordt. Het complex is tevens opgenomen op de inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij ministerieel besluit van 14 maart 2019.
Er werd advies gevraagd aan de dienst monumentenzorg, dat als volgt kan worden samengevat:
“In functie van de geplande herontwikkeling van de gehele site werd een CHE-rapport opgemaakt.
De aanvraag beoogt het aanbrengen van een tijdelijk reclamedoek op de gevel, waardoor deze aan de zijde Meir/Jezusstraat volledig aan het zicht zal onttrokken worden.
Het historisch karakter van de omgeving, meer bepaald het kruispunt van Jezusstraat, Leysstraat en Meir, is zeer uitgesproken en speelt een zeer beeldbepalende rol. Alle panden die op het kruispunt uitgeven zijn opgenomen op de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed of, in het geval van de panden in de Leysstraat en ook de Innovation, beschermd als monument. Het actuele gebouw is in goede staat en integreert zich neutraal binnen de historische omgeving. De visuele impact van de voorgestelde reclame met een afmeting van 65 lopende meter zal uitzonderlijk groot zijn. De aanvraag kadert niet in de uitvoering van werken aan de gevel, maar beoogt algemene reclamevoering los van de voorgenomen bouwwerken op de site. Het gaat met andere woorden niet om een steigerdoek en er lijkt dan ook geen reden te zijn om af te wijken van de generieke regelgeving met betrekking tot zaakgebonden reclame. Afhankelijk van de pop-upactiviteiten die in het gebouw voorzien worden kan hiervoor telkens passende reclamevoering aangevraagd worden. Toestaan van deze gevelreclame zal de historische kwaliteit en de belevingswaarde van de omgeving voor geruime tijd sterk verstoren.”
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit standpunt bijgetreden en wordt dan ook voorgesteld de aanvraag te weigeren.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
17 februari 2020 |
Volledig en ontvankelijk |
17 maart 2020 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
15 juni 2020 |
Verslag GOA |
28 april 2020 |
naam GOA |
Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.