De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.
De aanpassingen in het parkeerbeleid worden sinds de invoering opgevolgd door de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling mobiliteit).
Hieronder volgen de bijsturingen aan de huidige zones die het parkeerbeleid op straat verder kunnen verduidelijken of meer leesbaar maken en de samenhang ervan verhogen, dit voor zowel bewoners, bezoekers als werknemers.
De aanpassingen gebeuren in verschillende fases.
Fase 1 (voorzien eind juni 2020):
Fase 2 (voorzien begin oktober 2020):
Fase 3 (voorzien najaar 2020 bij oplevering parking Steendok):
Bewoners
Nodige aanpassingen aan bewonerszones zowel voor wie recht heeft op een bepaalde bewonersvergunning als waar er onbeperkt mee geparkeerd kan worden
De aanpassingen die al in de principebeslissing van 15 november 2019 uitvoerig zijn geargumenteerd, worden hieronder enkel kort aangehaald. De extra aanpassingen die nog noodzakelijk zijn om de zones sluitend te maken, maar niet in de principebeslissing stonden, worden hieronder wel duidelijk beschreven en geargumenteerd.
Het Rivierenhof hoort niet tot het openbaar domein, waardoor deze parkings die ook betalend gaan worden niet mee in dit besluit vervat zitten. Bewonersvergunningen zullen daar dan ook niet geldig zijn.
Bij nazicht bleek dat de afbakening in het huidig geldend aanvullend verkeersreglement (AVR) van het avondparkeren in de zone Dam niet overeenstemt met hoe het op straat is. Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) en de afdeling mobiliteit maken dan ook van de gelegenheid gebruik om het AVR in overeenstemming te brengen met de situatie zoals ze nu op straat is.
Fase 1: tariefwijzigingen
Aanpassen rode zone
De rode zone wordt zo uitgebreid dat er een consequent parkeerbeleid ontstaat van het gebied binnen de Leien en de buurt rond het Centraal Station.
Aanpassen groene zone
Er wordt een duidelijker geheel gevormd van donkergroene en lichtgroene zones.
Aanpassen oranje zone naar roze zone
Aanpassen blauwe zone Sport
Fase 2: uitbreiden bewonersparkeren
Uitbreiden groene zone
Uitbreiden roze zone
Aanpassen gele zone: uitbreiden winkelstraatprincipe Herentalsebaan
Het winkelstraatprincipe in de Herentalsebaan wordt lichtjes uitgebreid met:
Op deze plaatsen mogen dan ook enkel nog personenwagens parkeren, zoals volgens het aanvullend verkeersreglement in alle winkelstraten zo gereglementeerd is.
Fase 3: aanpassen rode zone Zuid en Nieuw-Zuid
Bewonerszones
Artikel 12 (welke bewoners hebben recht op een bewonersvergunning) en artikel 13 (waar kan er onbeperkt geparkeerd worden met welke bewonersvergunning) moeten ook aangepast worden. De bewonerszones moeten namelijk samenvallen met de aanpassingen die aan het betalend- en schijfparkeren doorgevoerd zullen worden.
Toevoegingen artikel 12 (wie krijgt een bewonersvergunning)
Toevoegingen artikel 13 (waar mag er onbeperkt geparkeerd worden)
Schrappingen artikel 13 (waar mag er onbeperkt geparkeerd worden)
Op 11 maart 2016 (jaarnummer 2154) keurde het college de Richtlijnen voor BAFO-fase ondergrondse parkings Zuiderdokken goed. Hierin werd beslist dat vanaf de opening van parking Steendok de huidige gratis plaatsen op de Zuiderdokken en de Scheldekaaien betalend worden conform de bepalingen van de rode zone.
Op 5 juli 2019 (jaarnummer 5704) keurde het college het aanvullend reglement tot de politie van het wegverkeer 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk goed. Dit besluit bepaalt waar er betalend en waar er schijfparkeren geldt tijdens welke dagen en uren. Bovendien worden hier ook de bewonerszones bepaald.
Op 5 juli 2019 (jaarnummer 5705) keurde het college het aanvullend verkeersreglement 'parkeerzonering in alle districten' goed. Dit besluit bepaalt voor de straten waar betalend parkeren geldt tot welke tariefcode ze horen.
Op 15 november 2019 (jaarnummer 9438) keurde het college de principebeslissing ‘Parkeren op de openbare weg – Uitbreiding en aanpassing tarief- en bewonerszones’ goed. Dit besluit geeft aan welke wijzigingen in bewonersparkeren, betalend parkeren en schijfparkeren dienen doorgevoerd te worden en de reden waarom.
De gemeenteraad keurde op 17 december 2019 (jaarnummer 739) de laatste wijziging van het retributiereglement met betrekking tot parkeren op de openbare weg goed.
Na de uitbreiding van het bewonersparkeren in de '20ste-eeuwse gordel' en het aanpassen van de bewonerszones kwamen er meldingen vanuit districten, bewoners en bezoekers waardoor de nood kwam om het parkeerbeleid verder in zijn geheel aan te pakken. Hiervoor moeten een aantal thema’s behandeld worden, namelijk:
De stad Antwerpen zal dan ook het parkeerbeleid verder optimaliseren en actualiseren.
Dit aanvullend verkeersreglement legt vast in welke straten er betalend parkeren geldt, op welk moment en hoe lang er maximaal geparkeerd mag worden. Daarnaast wordt ook bepaald waar schijfparkeren van toepassing is op welke momenten. Ten slotte bepaalt dit reglement ook welke bewoners recht hebben op een bewonersvergunning en in welke straten ze daarmee onbeperkt mogen parkeren.
Het besluit parkeerzonering bepaalt dan weer welke straten bij welke tariefcode horen.
Beide besluiten krijgen dezelfde aanleiding en context en argumentatie om zo het volledig beeld van de aanpassingen weer te geven ook al moeten niet alle aanpassingen in beide besluiten behandeld worden.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen. Er wordt budget voorzien op het budget van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk voor het deel dat op het grondgebied van Borgerhout betrekking heeft, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 5 juli 2019 (jaarnummer 5704) onder de voorwaarde dat er een parkeerbeleid wordt uitgestippeld dat absolute voorrang verleent aan de eerste wagen van bewoners in wijken waar er een tekort aan parkeerplaatsen is en waarbij de tweede gratis bewonerskaart wordt afgeschaft.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen neemt deze opmerking mee.
Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 5 juli 2019 (jaarnummer 5704).