Terug
Gepubliceerd op 11/05/2020

2020_CBS_04012 - Districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/05/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04012 - Districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel - Goedkeuring 2020_CBS_04012 - Districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

De aanpassingen in het parkeerbeleid worden sinds de invoering opgevolgd door de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling mobiliteit).
Hieronder volgen de bijsturingen aan de huidige zones die het parkeerbeleid op straat verder kunnen verduidelijken of meer leesbaar maken en de samenhang ervan verhogen, dit voor zowel bewoners, bezoekers als werknemers.

De aanpassingen gebeuren in verschillende fases.

Fase 1 (voorzien eind juni 2020):

  • tariefwijzigingen;
  • schrappingen in blauwe zone Sport;

Fase 2 (voorzien begin oktober 2020):

  • uitbreidingen betalende zone;
  • uitbreidingen winkelstraatprincipe aan Herentalsebaan;

Fase 3 (voorzien najaar 2020 bij oplevering parking Steendok):

  • aanpassingen wijken Zuid en Nieuw-Zuid.

Bewoners
Nodige aanpassingen aan bewonerszones zowel voor wie recht heeft op een bepaalde bewonersvergunning als waar er onbeperkt mee geparkeerd kan worden

De aanpassingen die al in de principebeslissing van 15 november 2019 uitvoerig zijn geargumenteerd, worden hieronder enkel kort aangehaald. De extra aanpassingen die nog noodzakelijk zijn om de zones sluitend te maken, maar niet in de principebeslissing stonden, worden hieronder wel duidelijk beschreven en geargumenteerd.

Het Rivierenhof hoort niet tot het openbaar domein, waardoor deze parkings die ook betalend gaan worden niet mee in dit besluit vervat zitten. Bewonersvergunningen zullen daar dan ook niet geldig zijn.

Bij nazicht bleek dat de afbakening in het huidig geldend aanvullend verkeersreglement (AVR) van het avondparkeren in de zone Dam niet overeenstemt met hoe het op straat is. Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) en de afdeling mobiliteit maken dan ook van de gelegenheid gebruik om het AVR in overeenstemming te brengen met de situatie zoals ze nu op straat is.

Fase 1: tariefwijzigingen

Aanpassen rode zone

De rode zone wordt zo uitgebreid dat er een consequent parkeerbeleid ontstaat van het gebied binnen de Leien en de buurt rond het Centraal Station.

  • Montevideowijk en Cadixwijk (momenteel donkergroen tarief) worden toegevoegd aan de rode zone.
  • In de zone rond het Centraal Station worden alle straten ten westen van de Provinciestraat (momenteel lichtgroen tarief) toegevoegd aan de rode zone.

Aanpassen groene zone

Er wordt een duidelijker geheel gevormd van donkergroene en lichtgroene zones.

  • De twee beperkte lichtgroene zones rond het nieuwe en oude Justitiepaleis worden mee opgenomen in de grotere donkergroene zone.
  • De Provinciestraat en de straten ten oosten (momenteel lichtgroen tarief) worden toegevoegd aan de donkergroene zone.
  • De Brialmontlei, Mercatorstraat, Baron Joostensstraat en Van den Nestlei (momenteel lichtgroen tarief) worden toegevoegd aan de donkergroene zone.
  • In de volledige wijk Zurenborg zal het betalend parkeren gelden tot 22.00u. Enkel de parking aan de Vlijtstraat valt niet mee onder dit regime.
  • Bij de hertekening van deze tariefwijzigingen volgens de principebeslissing, werden nog drie onlogische afbakeningen tussen het lichtgroene en donkergroene tarief gevonden die voor heel wat verwarring bij de weggebruikers zorgen. Om die reden stellen MPA en de afdeling mobiliteit voor om deze kleine tariefwijzigingen ook nu mee op te nemen:
    • op de Viaduct-Dam geldt nu het donkergroen tarief. Weggebruikers kunnen enkel via de Ellermanstraat op de Viaduct-Dam rijden. Deze straat en alle straten er rond zitten in de lichtgroene zone. Hierdoor ontstaat heel wat verwarring in betalingen. Dit deel van de Viaduct-Dam wordt dan ook mee toegevoegd aan de lichtgroene zone;
    • de huidige grens tussen de donkergroene en lichtgroene zone aan de Wetstraat veroorzaakt veel verwarring. In het eerste deel van de straat geldt het donkergroen tarief, terwijl in het tweede deel het lichtgroen tarief geldt. Aangezien in de Kerkstraat, waar de Wetstraat aan kruist ook het lichtgroen tarief geldt, wordt beslist om dat ene deel van de Wetstraat mee op te nemen in de lichtgroene zone;
    • aan de grens van de lichtgroene en donkergroene zone in Oud-Berchem valt een deel van de Uitbreidingstraat mee onder de lichtgroene zone. Deze straat is nu echter een doodlopende straat geworden waardoor deze enkel bereikt kan worden via de donkergroene zone. Dit deel wordt dan ook toegevoegd aan de donkergroene zone.

 Aanpassen oranje zone naar roze zone

  • De omgeving van de Bredabaan waar nu het oranje tarief geldt, wordt omgevormd naar het roze tarief.

 Aanpassen blauwe zone Sport

  • De Vaartkaai en Carrettestraat worden uit de blauwe zone geschrapt.
  • In de Merksemsesteenweg was er al signalisatie voorzien waar vrachtverkeer onbeperkt kan parkeren, deze regeling blijft van kracht en hierbij wordt het aanvullend verkeersreglement van de Merksemsesteenweg zelf gevolgd. De andere delen van de straat blijven wel horen tot de blauwe zone / bewonerszone Kronenburg.

Fase 2: uitbreiden bewonersparkeren

Uitbreiden groene zone

  • Op het Eilandje wordt het Kempeneiland toegevoegd aan de donkergroene zone.

Uitbreiden roze zone

  • De wijk Zwarte Arend in het district Deurne wordt tot aan de stadsgrens toegevoegd aan de roze zone.
  • De grens van de roze zone wordt overal in het district Deurne verlegd naar de stadsgrens. Hier zijn echter een paar uitzonderingen op aangezien de stadsgrens met de gemeente Borsbeek zeer grillig loopt en voor verwarring kan zorgen. Deze uitzonderingen zijn:
    • Manebruggestraat, Vleerakkerstraat, Fort III-straat, August Van Putlei, deel Grensstraat en deel Waasdonk. Deze straten worden langs gesplitst tussen het district Deurne en de gemeente Borsbeek. Hierdoor zou er enkel aan één zijde van de straat bewonersparkeren gelden waardoor dit voor verwarrende situaties zorgt. De parkeerdruk in deze straten wordt wel van kortbij opgevolgd zodat indien nodig het bewonersparkeren hier later nog kan worden ingevoerd;
    • Aimé de Graevestraat aangezien deze straat enkel met de wagen bereikt kan worden vanuit de August Van Putlei waar geen betalend parkeren geldt.
  • De Noordkant van de August Van de Wielelei ten oosten van het kruispunt met de Haviklaan zal zo gereglementeerd worden dat alle voertuigcategorieën er betalend mogen parkeren in plaats van de gebruikelijke max 3,5ton.
  • De roze zone in de Vosstraat, Saffierstraat en Luchthavenlei in het district Deurne bij de luchthaven wordt uitgebreid tot aan de stadsgrens met Mortsel.
  • De roze zone in de Oogststraat in het district Berchem wordt uitgebreid tot aan de stadsgrens met Mortsel.

Aanpassen gele zone: uitbreiden winkelstraatprincipe Herentalsebaan

Het winkelstraatprincipe in de Herentalsebaan wordt lichtjes uitgebreid met:

  • twee pocketparkings ter hoogte van huisnummers 228-236 en 291-299;
  • parking begraafplaats;
  • deeltje Herentalsebaan tussen de huidige winkelstraat en de begraafplaats, zodanig dat het winkelstraatprincipe één geheel vormt.

Op deze plaatsen mogen dan ook enkel nog personenwagens parkeren, zoals volgens het aanvullend verkeersreglement in alle winkelstraten zo gereglementeerd is.

Fase 3: aanpassen rode zone Zuid en Nieuw-Zuid

  • Wijken Zuid en Nieuw-Zuid worden toegevoegd aan de rode zone.
  • De parking op de gedempte zuiderdokken en de onbebouwde zijdes van de Vlaamsekaai en Waalsekaai waar momenteel nog gratis en onbeperkt parkereren geldt, zullen toegevoegd worden aan de rode zone;.

Bewonerszones

Artikel 12 (welke bewoners hebben recht op een bewonersvergunning) en artikel 13 (waar kan er onbeperkt geparkeerd worden met welke bewonersvergunning) moeten ook aangepast worden. De bewonerszones moeten namelijk samenvallen met de aanpassingen die aan het betalend- en schijfparkeren doorgevoerd zullen worden.

Toevoegingen artikel 12 (wie krijgt een bewonersvergunning)

  • Eilandje: bewoners van het Kempeneiland toevoegen.
  • Venneborg-Ertbrugge: bewoners van de wijk Zwarte Arend die ten Oosten van Professor Van den Wildenberglaan en Zwarte Arendlaan wonen toevoegen.
  • Boekenberg-Boterlaar-Silsburg: bewoners onder Drakenhoflaan toevoegen

Toevoegingen artikel 13 (waar mag er onbeperkt geparkeerd worden)

  • Historisch centrum: Noord – Oostelijke grens uitbreiden.
  • Eilandje: Kempeneiland toevoegen.
  • Venneborg-Ertbrugge: straten waar het betalend parkeren uitbreid in de wijk Zwarte Arend, op de Ruggeveldlaan en de August Van de Wielelei toevoegen.
  • Boekenberg-Boterlaar-Silsburg:
    • straten onder Drakenhoflaan toevoegen;
    • straten van de Oostelijke uitbreiding toevoegen;
    • Groenenhoek Zuid: straten aan de luchthaven toevoegen;
    • Luchthaven-Groenenhoek Noord: straten aan de luchthaven toevoegen;
    • Nieuw Kwartier Zuid: Oogststraat tot stadsgrens toevoegen;
    • Nieuwe Donk: deel Ruggeveldlaan en Peter Benoitlaan toevoegen;
    • Zuid:
      • parking gedempte Zuiderdokken toevoegen zolang die blijft bestaan;
      • onbebouwde zijdes Vlaamsekaai en Waalsekaai toevoegen.

Schrappingen artikel 13 (waar mag er onbeperkt geparkeerd worden)

  • Oude Bredabaan: Vaartkaai en Carrettestraat schrappen.
  • Bredabaan Zuid: Vaartkaai en Carrettestraat schrappen.
  • Boekenberg-Boterlaar-Silsburg: deeltje Herentalsebaan + parking begraafplaats schrappen.
  • Morckhoven: pocketparking aan huisnummers 228-236 van de Herentalsebaan schrappen.
  • Muggenberg-Kriekenhof: twee pocketparkings Herentalsebaan schrappen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Aanleiding en context

Op 11 maart 2016 (jaarnummer 2154) keurde het college de Richtlijnen voor BAFO-fase ondergrondse parkings Zuiderdokken goed. Hierin werd beslist dat vanaf de opening van parking Steendok de huidige gratis plaatsen op de Zuiderdokken en de Scheldekaaien betalend worden conform de bepalingen van de rode zone.

Op 5 juli 2019 (jaarnummer 5704) keurde het college het aanvullend reglement tot de politie van het wegverkeer 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk goed. Dit besluit bepaalt waar er betalend en waar er schijfparkeren geldt tijdens welke dagen en uren. Bovendien worden hier ook de bewonerszones bepaald.

Op 5 juli 2019 (jaarnummer 5705) keurde het college het aanvullend verkeersreglement 'parkeerzonering in alle districten' goed. Dit besluit bepaalt voor de straten waar betalend parkeren geldt tot welke tariefcode ze horen.

Op 15 november 2019 (jaarnummer 9438) keurde het college de principebeslissing ‘Parkeren op de openbare weg – Uitbreiding en aanpassing tarief- en bewonerszones’ goed. Dit besluit geeft aan welke wijzigingen in bewonersparkeren, betalend parkeren en schijfparkeren dienen doorgevoerd te worden en de reden waarom.

De gemeenteraad keurde op 17 december 2019 (jaarnummer 739) de laatste wijziging van het retributiereglement met betrekking tot parkeren op de openbare weg goed.

Na de uitbreiding van het bewonersparkeren in de '20ste-eeuwse gordel' en het aanpassen van de bewonerszones kwamen er meldingen vanuit districten, bewoners en bezoekers waardoor de nood kwam om het parkeerbeleid verder in zijn geheel aan te pakken. Hiervoor moeten een aantal thema’s behandeld worden, namelijk:

  • aanpassen tarieven;
  • aanpassen tariefzones;
  • aanpassen bewonerszones.

De stad Antwerpen zal dan ook het parkeerbeleid verder optimaliseren en actualiseren.

  • De tarieven werden ondertussen aangepast via het retributiereglement goedgekeurd in de gemeenteraad van 17 december 2019 (jaarnummer 739).
  • De grootste aanpassingen aan de verschillende zones werden in de principebeslissing goedgekeurd door het college van 15 november 2019 (jaarnummer 9438).

Dit aanvullend verkeersreglement legt vast in welke straten er betalend parkeren geldt, op welk moment en hoe lang er maximaal geparkeerd mag worden. Daarnaast wordt ook bepaald waar schijfparkeren van toepassing is op welke momenten. Ten slotte bepaalt dit reglement ook welke bewoners recht hebben op een bewonersvergunning en in welke straten ze daarmee onbeperkt mogen parkeren.

Het besluit parkeerzonering bepaalt dan weer welke straten bij welke tariefcode horen.

Beide besluiten krijgen dezelfde aanleiding en context en argumentatie om zo het volledig beeld van de aanpassingen weer te geven ook al moeten niet alle aanpassingen in beide besluiten behandeld worden.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen. Er wordt budget voorzien op het budget van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG.

Adviezen

Districtsraad Borgerhout, advies van 27 april 2020 (jaarnummer 28) Gunstig onder voorwaarden

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk voor het deel dat op het grondgebied van Borgerhout betrekking heeft, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 5 juli 2019 (jaarnummer 5704)  onder de voorwaarde dat er een parkeerbeleid wordt uitgestippeld dat absolute voorrang verleent aan de eerste wagen van bewoners in wijken waar er een tekort aan parkeerplaatsen is en waarbij de tweede gratis bewonerskaart wordt afgeschaft.

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen neemt deze opmerking mee.

Districtsraad Berchem, advies van 28 april 2020 (jaarnummer 25) Gunstig advies
Districtsraad Antwerpen, advies van 20 april 2020 (jaarnummer 62) Gunstig advies
Districtsraad Merksem, advies van 23 april 2020 (jaarnummer 26) Gunstig advies
Districtsraad Deurne, advies van 23 april 2020 (jaarnummer 57) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 5 juli 2019 (jaarnummer 5704).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • Artikels clean
  • Artikels correcties
  • parkeertariefzones_Uitbreiding_2020.pdf