Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2020023540 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV WINVEST Holding met als contactadres Oever 21 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Paardenmarkt 62 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 2sectie B nr. 1117 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een meergezinswoning met handelsgelijkvloers |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 05/04/2019: toelating (201948) voor een open eilandterras aan de voetpadrand;
- 27/09/1935: vergunning (18#3507) bijzondere goot;
- 10/10/1934: vergunning (18#1355) gevel- en binnenveranderingen.
Vergunde/vergund geachte toestand
- meergezinsgebouw (wonen en handel):
- 4 bouwlagen onder mansardedak in gesloten bebouwing;
- gevel:
Huidige toestand
- meergezinsgebouw (wonen en handel):
- 4 bouwlagen onder mansardedak in gesloten bebouwing;
- gevel:
Gewenste toestand
- meergezinsgebouw (wonen en handel):
- 4 bouwlagen onder mansardedak in gesloten bebouwing;
- gevel:
Inhoud van de aanvraag
- verbouwen van een meergezinswoning met 3 geacht vergunde woonentiteiten;
- inrichten van het gelijkvloers als handelsruimte;
- wijzigen van de voorgevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
11 maart 2020 |
30 maart 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator |
11 maart 2020 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam |
11 maart 2020 |
23 maart 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
11 maart 2020 |
23 maart 2020 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund |
11 maart 2020 |
23 maart 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Zowel het hoofdgebouw als de uitsprongen (erkers, zonneweringen, …) en aanbouwen dienen qua vorm, grootte, materiaalkeuze, plaatsing en kleur afgestemd te zijn op de architectuur van de totale constructie.
De kroonlijst bevindt zich boven het dak, in plaats van er onder. Dit verstoort de harmonieuze opbouw van de gevel;
Pleisterwerk tot op het maaiveld is omwille van stoot- en vochtgevoeligheid geen duurzame afwerking;
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestemming van meergezinswoning met handelsgelijkvloers blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Visueel-vormelijke elementen
Hoewel de voorgevelwijzigingen eerder beperkt zijn kunnen deze niet gunstig worden beoordeeld. De geprononceerde kroonlijst, de scheiding tussen gevel en mansardedak, werd gesupprimeerd en vervangen door een eenvoudige hanggoot. Bovenaan het mansardedak, waar voordien een eenvoudig dakrandprofiel aanwezig was, werd een grote uitgewerkte kroonlijst voorzien. Door de kroonlijst te verplaatsen naar de bovenzijde van het mansardedak lijkt het erop dat het mansardedak deel wenst uit te maken van de gevel terwijl de materialisatie van het mansardedak niet wijzigt. Dit is visueel niet logisch en wenselijk is.
Een kroonlijst begrenst de gevel. Bijgevolg maken alle elementen onder de kroonlijst deel uit van de gevel. Al deze elementen moeten als één geheel leesbaar zijn. Dit is hier niet het geval. Bij een eventuele vergunning dient in voorwaarde te worden opgelegd dat de kroonlijst voorzien dient te worden onder het mansardedak, als begrenzing van de onderliggende gevel
De materialisatie van de gelijkvloerse gevelpui werd gewijzigd naar pleisterwerk. Dit pleisterwerk werd doorgetrokken tot op het maaiveld. Aangezien pleisterwerk als materiaal weinig duurzaam is en gevoelig is voor indringing van vocht en vuil, is het niet toegestaan deze door te trekken tot op de stoep. Bij een eventuele vergunning dient te worden opgelegd om een plint te voorzien onderaan de gevel, op gelijke hoogte als deze van naastliggende panden. De overige gevel dient te worden voorzien van eenzelfde, lichte kleur.
Cultuurhistorische aspecten
Door voorgaande verbouwingen heeft het pand zelf geen noemenswaardige erfgoedwaarde meer.
De geplande wijzigingen hebben geen impact op de erfgoedwaarde van het gebouw of het omliggende CHE-gebied.
De stedelijke dienst monumentenzorg heeft geen bezwaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De te regulariseren wijzigingen aan de inkom van het handelsgelijkvloers zijn strijdig met de verordening toegankelijkheid. De toegang werd gewijzigd en moet bijgevolg voldoen aan de verordening. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan. De aanvraag dient te worden geweigerd.
De ramen van de slaapkamers op de 1ste en 2de verdieping zijn te klein waardoor de slaapkamers onvoldoende licht hebben. Bovendien bevinden de ramen zich in de scheidingsmuur waardoor zij omwille van privacy, ondoorzichtig en niet-opengaand moeten worden uitgevoerd waardoor deze slaapkamers behalve onvoldoende licht ook geen zicht, noch lucht hebben. Door het ontbreken van deze drie essentiële basisvereisten voldoen deze slaapkamers niet aan de minimale kwaliteitseisen om als verblijfsruimte in aanmerking te komen.
De aanvraag dient ook om deze reden te worden geweigerd.
Bovendien wordt opgemerkt dat al de bestaande ramen in de scheidingsmuur werden verplaatst en/of aangepast qua dimensionering. In de veronderstelling dat er op de vergund geachte ramen een erfdienstbaarheid gevestigd zou zijn, kan deze niet automatisch worden overgedragen naar bijkomende en/of aangepaste ramen.
In beginsel mag de vergunningverlenende overheid geen rekening houden met burgerrechtelijke aspecten bij het beoordelen van aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning. Anderzijds doet een stedenbouwkundige vergunning deze rechten niet teniet en ontslaat de titularis van de vergunning niet om het nodige bouwrecht te bekomen. Indien zou blijken dat een eventuele aanvraag strijdig is met een contractuele verbintenis, dan blijft de vergunning onwerkzaam.
Als conclusie kan gesteld dat geen van de aangevraagde wijzigingen een verbetering betekenen ten opzichte van de laatst vergunde toestand, waardoor geadviseerd wordt om de aanvraag te weigeren.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
20 februari 2020 |
Volledig en ontvankelijk |
11 maart 2020 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
9 juni 2020 |
Verslag GOA |
29 april 2020 |
naam GOA |
Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.