Terug
Gepubliceerd op 11/05/2020

2020_CBS_03953 - Omgevingsvergunning - OMV_2020029343. Suikerrui 28. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 08/05/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_03953 - Omgevingsvergunning - OMV_2020029343. Suikerrui 28. District Antwerpen - Weigering 2020_CBS_03953 - Omgevingsvergunning - OMV_2020029343. Suikerrui 28. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020029343

Gegevens van de aanvrager:

de heer Sven Karlberger met als contactadres Avenue Louise 367 te 1050 Elsene

Ligging van het project:

Suikerrui 28 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 4sectie D nr. 287C

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen van een steigerdoek met reclame aan de voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          29/03/2019: vaststelling als bouwkundig erfgoed (ID: 4633) neoclassicistisch burgerhuis;

-          05/06/1989: vergunning (86#880994 ) voor het verbouwen van een restaurant;

-          17/07/1981: aangeduid als beschermd monument (ID: 4633) neoclassicistisch burgerhuis;

-          28/01/1929: toelating (1929#32498) voor binnenveranderingen;

-          13/01/1858: toelating (1858#9) voor een verbouwing;

-          19/09/1884: toelating (1884#1198) voor veranderingen en het verplaatsen van een keldertrap.

 

Vergunde en huidige toestand

 

-          gevelafwerking:neoclassicistisch burgerhuis van 3 bouwlagen en vier traveeën onder een schilddak.

 

Huidige toestand

 

-          bescherming (ID: 5384) van een neoclassicistisch burgerhuis als monument;

-          gevelafwerking:

  • de bovengevel van het pand werd geschilderd in een lichtblauwe kleur;
  • op de gelijkvloerse verdieping bevindt zich een waardevolle houten winkelpui: pui van het klassieke type, met middenportaal, samengesteld uit bewerkte pilasters en een entablement met hoekconsoles en klossen;
  • er werd reclame aangebracht aan de voorgevel: haaks op de gevel en onder de kroonlijst.

 

Gewenste toestand

 

-          gevelafwerking: plaatsen van een steigerdoek aan de stelling tijdens de werken tijdens niet-vergunningsplichtige herstellingswerken aan de voorgevel.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          plaatsen van een steigerdoek met reclame aan de voorgevel van een beschermd monument.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Onroerend Erfgoed

24 maart 2020

24 april 2020

Ongunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

24 maart 2020

22 april 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 1: zone voor wonen - (wo1) en artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

 

  • artikel 32 Niet-zaakgebonden publiciteit:

voor publiciteit op steigerdoeken gelden volgende specifieke inrichtingsvoorwaarden;

de publiciteit mag enkel gevoerd worden indien een stedenbouwkundige vergunning werd verleend voor het uitvoeren van gevelwerken op het betrokken perceel of het bewijs kan geleverd worden van meldingsplichtige of niet-vergunningsplichtige gevelwerken. Bijkomend geldt voor steigerdoeken aan gebouwen gelegen in CHE-gebied, binnen een straal van 50 meter van beschermde monumenten, binnen stads- of dorpsgezichten en/of binnen een beschermd landschap dat de publiciteit op deze steigerdoeken maximaal 2/3 van de volledige oppervlakte van het doek mag beslaan. Minimaal 1/3 van de oppervlakte van de steigerdoek wordt voorzien van een fotosimulatie van de nieuwe toestand. De publiciteit op steigerdoeken kan slechts vergund worden ten belopen van de noodzakelijke periode van de steigerwerken. Er werd geen toelating verleend door het Agentschap Onroerend Erfgoed, zoals vereist voor gevelwerken aan een beschermd monument. De aanvraag bevat geen informatie over het uitzicht van het steigerdoek en het voorzien van een fotosimulatie over minstens 1/3 van de oppervlakte.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.


Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag betreft het plaatsen van een (tijdelijk) publicitair steigerdoek tijdens gevelwerken. De functie van het pand wijzigt niet door de aanvraag, waardoor het pand functioneel inpasbaar blijft.

 

Visueel-vormelijke elementen – cultuurhistorische aspecten

 

De aanvraag betreft het plaatsen van een steigerdoek aan een sinds 17/07/1981 beschermd neoclassicistisch herenhuis.

 

Het advies van de stedelijke dienst monumentenzorg is ongunstig:

 

“Men wenst de gevel te reinigen en te herschilderen. Voor de reiniging zal een kleurenonderzoek uitgevoerd worden om een passende kleurstelling te bepalen. Tijdens de werkzaamheden zal een steigerdoek met reclame geplaatst worden. 

 

Vanuit oogpunt monumentenzorg kunnen we stellen dat de intenties en de methodiek van de aanvrager correct zijn. Het uitvoeren van een kleurenonderzoek om de oorspronkelijke kleurstelling te bepalen, is een meerwaarde. Uit de beschrijvende nota kan worden afgeleid dat dit ook op vraag is van het Agentschap Onroerend Erfgoed. Alleen zijn de resultaten van het onderzoek vandaag nog niet gekend wat het niet mogelijk maakt om het dossier te beoordelen. De beschrijvende nota vermeldt enkel dat de gevel in een matte kleur zal geschilderd worden.

Het is ook niet duidelijk of ook de houten winkelpui zal worden herschilderd. In dat geval dient het kleurenonderzoek uitgebreid naar de pui. De resultaten van dit onderzoek zullen bepalend zijn voor het definiëren van een andere kleurstelling.

 

Voor de werkzaamheden dient in ieder geval een toelating van het Agentschap afgeleverd.”

 

Ook het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed voor de gevelwerken aan het beschermd monument is ongunstig:

 

“Uit onze behandeling van het dossier blijkt dat de handelingen afbreuk doen aan de bescherming en dat het dossier onvolledig is om een weloverwogen advies te geven.

1) De aangevraagde werken, het aanbrengen van een publicitair zeildoek doen vermoeden dat werken zullen worden uitgevoerd aan het beschermde monument. Er werd geen toelating verleend voor het uitvoeren van werken aan het pand, Suikerrui 28.

2) Het aanbrengen van publicitaire boodschappen van dergelijke omvang op beschermde monumenten en in de gegeven context, m.n. in de bufferzone en het onmiddellijke gezichtsveld van de kathedraaltoren, opgenomen op de Unesco-werelderfgoedlijst is niet aanvaardbaar want bijzonder storend voor de beleving van het waardevolle bouwkundige patrimonium in de historische binnenstad van Antwerpen.

 

Deze motivering geeft aan dat de gevraagde handelingen niet overeenstemmen met de direct werkende normen van de regelgeving Onroerend erfgoed, namelijk met:

-          passief behoudsbeginsel (art. 6.4.3 Onroerenderfgoeddecreet);

-          relevante bepalingen uit het Onroerenderfgoedbesluit:

  • De volgende handelingen aan of in beschermde monumenten kunnen niet worden aangevat zonder toelating van het agentschap of, zoals vermeld in artikel 6.4.4, § 1, eerste lid, van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, van de erkende onroerenderfgoedgemeente:

4° het uitvoeren van de volgende werken aan het dak en de buitenmuren van constructies: f) het aanbrengen, vervangen of wijzigen van opschriften, publiciteitsinrichtingen of uithangborden, met uitzondering van verkiezingspubliciteit en met uitzondering van publiciteitsinrichtingen, waarbij wordt bekendgemaakt dat het goed te koop of te huur is, op voorwaarde dat de totale maximale oppervlakte niet meer bedraagt dan 4 m²

Voor volgende handelingen is het dossier onvolledig: het is niet duidelijk welke werken er aan het gebouw worden uitgevoerd.

 

In het dossier ontbreekt namelijk:

-          een nauwkeurige beschrijving van de werken en van de noodzaak ervan;

-          een nauwkeurige beschrijving van de uitvoeringstechniek en van het materiaal dat gebruikt wordt;

-          informatie over de staat van het goed;

-          informatie over de plaats waar de werken worden uitgevoerd;

-          tekeningen of plannen, een situeringsplan en fotomateriaal van de bestaande toestand.”

 

De ongunstige adviezen van de dienst monumentenzorg en het Agentschap Onroerend Erfgoed worden gevolgd. De nodige informatie over de geplande werken ontbreekt. Er kan slechts een vergunning worden verleend voor een steigerdoek indien toelating werd verleend door het Agentschap Onroerend Erfgoed voor het uitvoeren van niet-vergunningsplichtige werken. In dat geval zal dit steigerdoek ook moeten voldoen aan de bouwcode.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op niet-zaakgebonden publiciteit.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en het ongunstig advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 maart 2020

Volledig en ontvankelijk

24 maart 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

22 juni 2020

Verslag GOA

29 april 2020

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.