Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2020000629 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Dirk Jacobs met als adres Zand 1 te 2000 Antwerpen en Stanislas Peeters met als adres Harmoniestraat 51 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Zand 1 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 4sectie D nr. 176B |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
bouwen van een inpandig terras op de dakverdieping achteraan |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 30/01/1989: vergunning (86#880832) voor vernieuwen van de vloerplaat van de binnenkoer;
- 27/02/1992: weigering (86#8720654) voor binnenveranderingen;
- 09/06/1994: weigering (86#920583) voor het plaatsen van zeven dakramen;
- 19/08/1999: vergunning (86#990167) voor het gedeeltelijk verbouwen van een herenhuis;
- 10/07/2019: proces-verbaal (11002_2019_9797_VPV) voor het overkappen van de open binnenruimte op het gelijkvloers.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie: reca + wonen;
- volume: rijwoning van drie bouwlagen onder een zadeldak;
- inrichting:
- afwerking voorgevel:
- inventaris onroerend erfgoed: bescherming als monument en vaststelling bouwkundig erfgoed (ID 4735) voor burgerhuis in rococostijl.
Huidige toestand
- functie en gevelafwerking: conform laatst vergunde/vergund geachte toestand;
- volume:
- inrichting: duplex in achterbouw: rechts achteraan dakvlakramen in het schuine dak.
Gewenste toestand
- deze aanvraag betreft enkel de duplex achteraan de 1ste en 2de verdieping;
- functie, volume en gevelafwerking: ongewijzigd;
- inrichting: inpandig terras op de 2de verdieping;
- regularisatie dakvlakvenster in hetzelfde dakvlak als het terras;
- vervangen dakvlakvensters op het bovenste dakvlak van de voorgevel.
Inhoud van de aanvraag
- het inrichten van een inpandig terras in het schuine dak rechts achteraan het perceel;
- regularisatie van een dakvlakvenster in hetzelfde dakvlak als het terras;
- vervangen van de dakvlakvensters in het bovenste dakvlak van de voorgevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
14 februari 2020 |
6 maart 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
13 februari 2020 |
7 april 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’).
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het creëren van een inpandig terras creëert op zich een meerwaarde voor het appartement en is qua functie bestaanbaar met de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Aan het volume en de bouwdichtheid wordt niets gewijzigd. Enkel wordt in de bestaande dakvorm een inpandig terras voorzien.
Visueel-vormelijke elementen – cultuurhistorische aspecten
Aangezien uit de plannen bij de aanvraag toch niet de wijziging van de dakvlakvensters aan de straatzijde blijkt, wordt deze voorwaarde niet opgenomen.
Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg is voorwaardelijk gunstig:
“Het pand is opgenomen op de inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij ministerieel besluit van 14 maart 2019.
Het pand is een burgerhuis in rococostijl, uit het derde kwart van de 18de eeuw, met een traditionele kern die minstens opklimt tot de 17de eeuw. Het is een bepleisterde en geschilderde gevel met drie traveeën en drie bouwlagen onder zadeldak. De raamopeningen worden omlijst door natuurstenen elementen.
De voorliggende aanvraag beoogt in het dakvlak, dat zich situeert aan de achtergevel van het voorhuis, een zone waar zich nu een aantal dakvlakvensters bevinden te vervangen door een inpandig terras waarbij de bestaande dragende balken van het zadeldak bewaard blijven en aan de draagstructuur niets gewijzigd wordt. Bij onderzoek ter plaatse bleek de spantconstructie duidelijk van relatief recente datum te zijn, wat zowel aan de constructiewijze als aan het materiaalgebruik kon afgelezen worden. Door het maken van een opening in het dakvlak met behoud van de borstwering en de gordingen, blijft het dakvlak afleesbaar. De voorgestelde ingreep wordt daarom aanvaardbaar geacht. De hoogte van de bestaande muurplaat zal onvoldoende zijn om als borstwering voor het terras te dienen. Indien deze verhoogd wordt dient dit op subtiele en eenvoudige wijze, bijvoorbeeld met een metalen spijlwerk, uitgevoerd te worden.
In de aanvraag wordt ook de vervanging van de dakvlakvensters in het dakschild langs de straatzijde gevraagd. Hier kan best een dakvlakraam met een historische vormgeving gebruikt worden.”
Het advies van de dienst Monumentenzorg wordt grotendeels bijgetreden. Omwille van het visuele aspect en het beperken van de inkijk is het echter aangewezen om de dakgoot en de onderste rij dakpannen ter hoogte van het terras door te trekken.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Hoewel in een stedelijke context altijd een beperkte mate van inkijk moet getolereerd worden, heeft het aangevraagde terras in zijn huidige vorm een rechtstreekse inkijk op de aanpalende tuin, doordat de borstwering bestaat uit de scheimuur op de perceelsgrens. Het vergroten van de afstand tot de perceelsgrens d.m.v. het doortrekken van de dakgoot en de onderste rij dakpannen zal de inkijk beperken en bovendien de borstwering tot een veilige hoogte brengen. Dit vergroot eveneens de leesbaarheid van het schuin dak.
Het te regulariseren dakvlakvenster springt +/-1 m terug ten opzichte van de gevel en zal hierdoor geen onaanvaardbare inkijk geven.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. boven de borstwering van het dakterras dient de kroonlijst/dakgoot en de onderste rij dakpannen te worden doorgetrokken zodat onaanvaardbare inkijk vermeden wordt en de dakvorm beter leesbaar wordt;
3. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
4 januari 2020 |
Volledig en ontvankelijk |
13 februari 2020 |
Start openbaar onderzoek |
21 februari 2020 |
Einde openbaar onderzoek |
21 maart 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
16 juli 2020 |
Verslag GOA |
21 april 2020 |
naam GOA |
Katrine Leemans |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
21 februari 2020 |
21 maart 2020 |
1 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
Er werd 1 bezwaarschrift ingediend, voornamelijk handelend over:
1. Het gevraagde terras creëert inkijk naar ons huis en onze tuin die hinderlijk is en niet conform het burgerlijk wetboek.
2. De bestaande veluxramen werden geplaatst zonder vergunning.
3. Vrees voor mogelijke geluidsoverlast door echo-effect van de omliggende bebouwing.
De bezwaren worden geëvalueerd als volgt:
1. In een dichtbebouwde stedelijke omgeving moet een beperkte inkijk steeds getolereerd worden. Deze inkijk mag niet storend zijn en moet binnen het redelijke blijven. Door de lage borstwering op de perceelsgrens ontstaat inderdaad een storende inkijk op de aanpalende tuin. Dit bezwaar is gedeeltelijk gegrond.
2. De veluxramen worden voor het merendeel verwijderd en vervangen door het inpandige terras. Er is nog één dakvlakvenster waarvoor regularisatie wordt aangevraagd. Door de beperkte afmetingen en de plaatsing iets hoger en meer achterin, is dit venster niet storend. Dit bezwaar wordt niet gevolgd.
3. In een stedelijke omgeving wordt van iedereen verwacht dat men er alles aan zal doen om eventuele hinder te voorkomen. Dit geldt eveneens voor geluidshinder. Ook een tuin kan een bron van geluidsoverlast zijn. Dit is op zich geen weigeringsgrond. Dit bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. boven de borstwering van het dakterras dient de kroonlijst/dakgoot en de onderste rij dakpannen te worden doorgetrokken zodat onaanvaardbare inkijk vermeden wordt en de dakvorm beter leesbaar wordt;
3. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.