Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Aangezien verkavelingen niet voorkomen op de Vlaamse of provinciale lijst, is het college bevoegd voor de vergunning.
De gemeenteraad besliste in zitting van 27 april 2020 (jaarnummer 195) om het wijzigen van de gemeenteweg door het verleggen van de rooilijn zoals voorgesteld op het plan 'DEURNE Vaartweg - Boterlaarbaan O2018897 verkavelingsplan - rooilijnplan' te weigeren.
Het college neemt kennis van onderstaand verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer |
12 november 2019 |
5 december 2019 |
Ongunstig |
Agentschap Wegen en Verkeer |
9 januari 2020 |
10 februari 2020 |
Ongunstig |
Fluvius System Operator |
12 november 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart |
12 november 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
12 november 2019 |
20 november 2019 |
Geen bezwaar |
PROXIMUS |
12 november 2019 |
19 november 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
TELENET |
12 november 2019 |
21 november 2019 |
Geen advies |
Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos |
9 januari 2020 |
10 januari 2020 |
Geen advies |
Water-link (AWW) |
12 november 2019 |
3 december 2019 |
Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen |
12 november 2019 |
9 december 2019 |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
12 november 2019 |
12 november 2019 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
12 november 2019 |
13 januari 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De beoogde functie ‘wonen’ is inpasbaar in de omgeving. Enkel eengezinswoningen worden toegelaten als hoofdbestemming. De wijk waarbinnen de verkavelingsaanvraag gelegen is, wordt gekenmerkt door eengezinswoningen. Zorgwonen wordt eveneens toegestaan, aangezien bij zorgwonen het aantal inwoners slechts tijdelijk verhoogt en het aantal wooneenheden ongewijzigd blijft.
Als nevenbestemming zijn functies toegelaten complementair aan het wonen zoals kantoorfunctie, vrij beroep, ambacht en dienstverlening. Het wonen geeft de hoofdtoon aan en blijft zonder meer de hoofdbestemming.
In de strook voor binnenplaatsen en tuinen mogen constructies worden opgericht die qua functie aansluiten bij de hoofdfunctie van het hoofdvolume, zoals bijvoorbeeld een tuinberging en fietsberging.
De voorziene functies zijn in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het gewestplan en zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Mobiliteitsimpact
De aanvraag omvat slechts 2 nieuwe loten waarop enkel functies zijn toegelaten die weinig verkeer met zich meebrengen. De verkavelingsvoorschriften voorzien de mogelijkheid een parkeerplaats in de zijtuinstrook aan te leggen onder de vorm van een garage. Er kan dus op eigen terrein geparkeerd worden.
Schaal – bouwdichtheid
De verkaveling wordt opgevat als een verdeling tot twee loten voor halfopen bebouwing. De nieuwe loten zullen volwaardige percelen voor een ééngezinswoning zijn met een diepte van ongeveer 33 meter en een breedte van ongeveer 10 meter. De verkaveling is een verdere aanvulling van de bestaande bebouwde percelen in de omgeving, waar reeds woningen op gelijkaardige percelen voorkomen.
De maximale bouwdiepte van de nieuwe woningen ligt vast op 13,00 meter op de gelijkvloerse en eerste verdieping. De maximale kroonlijsthoogte ligt op 6,50 meter en de maximale nokhoogte op 11,00 meter. Binnen de eerste 9 m, gemeten vanaf de voorgevelbouwlijn, moet een hellend dak worden voorzien met een dakhelling van 45°. De achtertuinen hebben een diepte van 10 meter. Het oprichten van bijgebouwen is toegelaten in de achtertuin.
De zijdelingse grenzen van de bouwzone liggen telkens op 3 meter van de perceelgrenzen. In de zijtuinstroken is de oprichting van een garage toegelaten, op 5 meter achter de voorgevelbouwlijn.
De bebouwbare oppervlakte en de toegelaten volumes sluiten aan bij de aanwezige bebouwing op de percelen in de omgeving.
De aanvraag wijkt echter af van artikel 27 van de bouwcode. De voorgestelde voorschriften laten in de voortuin een oprit toe. Een oprit is echter enkel toegelaten naar de garage in de zijtuinstrook. Zoals bepaald in artikel 27 mogen enkel de strikt noodzakelijke toegangen verhard worden in de voortuin. Een groene tuin heeft een aangenamer uitzicht in de straat en bevordert daarom de leefkwaliteit van bewoners en omwonenden. Door de voortuin niet te verharden blijft een deel beschikbaar voor natuurlijke infiltratie van regenwater in de bodem en vermindert het risico op problemen met de waterhuishouding.
Verder laten de voorschriften verhardingen en constructies, zoals vijvers, muurtjes, zwembaden en bijgebouwen, in de achtertuin toe. Echter wordt niet verduidelijkt hoeveel verharding in de achtertuin toegelaten wordt. Conform artikel 27 van de bouwcode dienen mogelijke bebouwing en verhardingen in de achtertuin beperkt te worden tot maximum 1/3 van de tuinoppervlakte.
Visueel-vormelijke elementen
De gevels van de nieuwe woningen moeten worden afgewerkt met gevelsteen of sierbepleistering. De afwerking moet telkens in harmonie zijn met de omgeving en met het aanpalende gebouw. De gevels mogen voor een beperkte oppervlakte afgewerkt worden met hout, metaal, polybeton of natuursteen. Garages en bijgebouwen moeten qua materiaal aansluiten bij de materialen van het hoofdgebouw. De voorgestelde materialen zijn in harmonie met de omgeving.
Ruimtegebruik
Bij het bepalen van de voorgevelbouwlijn werd rekening gehouden met de zone non-aedificandi vastgelegd door het Agentschap Wegen en Verkeer. Zo ontstaan er voortuinstroken met een diepte van ongeveer 11 meter. De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan het Agentschap Wegen en Verkeer. De dienst adviseert echter ongunstig. De bouwlijn moet op 30 meter van de grens van het autosnelwegdomein liggen volgens het Besluit van de Vlaamse Regering van 25 januari 2019 (betreffende de vrije stroken langs autosnelwegen, eerste artikel). De vrije strook langs autosnelwegen dient gemeten te worden vanaf de grens van het domein van de autosnelweg, in dit geval op 1 meter van de gracht onderaan het talud. De voorgestelde voorgevelbouwlijn moet dan ook circa 11 meter naar achteren geplaatst worden. Gezien de perceeldiepte in voorliggende aanvraag is een verschuiving van de bouwlijn met circa 11 meter niet mogelijk. Bijgevolg komt de aanvraag niet voor vergunning in aanmerking.
Grondoverdracht
Er werd een rooilijnplan bij de aanvraag gevoegd waarbij wordt voorgesteld de rooilijn te verleggen. Zodoende wordt de gemeenteweg ter hoogte van de verkaveling verbreed met 2,18 meter waarbij een oppervlakte van 43 m² wordt afgestaan aan stad Antwerpen, om te voegen bij het openbaar domein. Op deze strook zou een voetpad kunnen worden aangelegd in het verlengde van het voetpad voor huisnummer 124. Echter verbiedt het Besluit van de Vlaamse Regering van 25 januari 2019 betreffende de vrije stroken langs autosnelwegen constructies, zoals een voetpad, te bouwen in de vrije strook langs het autosnelwegeigendom. Bijgevolg werd het verleggen van de rooilijn en het wijzigen/verbreden van de gemeenteweg ongunstig beoordeeld door de gemeenteraad op 27 april 2020. Het over te dragen gedeelte kan immers niet worden aangelegd als voetpad en biedt dan ook geen meerwaarde voor het openbaar domein.
Advies aan het college
Aan het college wordt voorgesteld om de omgevingsaanvraag voor het verkavelen van gronden te weigeren, hoofdzakelijk omwille van het ongunstig advies van het Agentschap Wegen en Verkeer (bouwen voor opgelegde bouwlijn cfr. BVR d.d. 2019 vrije stroken langs autosnelwegen) en omwille van de negatieve beslissing van de gemeenteraad.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
14 oktober 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
8 november 2019 |
Start openbaar onderzoek |
18 november 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
17 december 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
27 april 2020 |
Uiterste beslissingsdatum |
20 juni 2020 |
Verslag GOA |
23 maart 2020 |
naam GOA |
Katrine Leemans |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
18/11/2019 |
17/12/2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019127384 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Hubert Deluyker met als adres Boterlaarbaan 175 te 2100 Antwerpen |
Eigenaars: |
de heer Hubert Deluyker met als adres Boterlaarbaan 175 te 2100 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Vaartweg ZN te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 31 sectie B nrs. 217/2 en 217Y |
Vergunningsplichten: |
verkavelen van gronden |
Voorwerp van de aanvraag: |
verkavelen van een terrein in twee loten voor woningbouw |
Omschrijving aanvraag
Relevante voorgeschiedenis
Huidige toestand
De verkaveling ligt aan de Vaartweg aan de rand van het centrum van Deurne zuid. Het terrein heeft een oppervlakte van ongeveer 1060 m², een straatbreedte van bijna 20 meter en een diepte van bijna 60 meter. Aan de noordzijde grenst het terrein aan de Vaartweg. Het terrein grenst aan de zuid- en westzijde aan, op enkele bijgebouwen na, braakliggende percelen. Op het perceel ten oosten van de verkaveling staat een gebouw opgebouwd uit twee bouwlagen en een plat dak. De wijk wordt gekenmerkt door open bebouwingen in de Vaartweg en gesloten bebouwingen in de Isidoor Opsomerstraat.
Het terrein wordt momenteel gebruikt als tuin bij de woning op Boterlaarbaan 175-177. Het terrein helt licht af naar de Vaartweg. Een luifel zal worden afgebroken, een boom worden gerooid.
De Vaartweg is een gemeenteweg met een rijweg in asfalt. De aanvrager schrijft in de motivatienota dat de straat is voorzien van een rioleringssysteem, elektriciteitsleidingen, waterleidingen, aardgas, telefoon en TV-distributie.
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden te weigeren.