Terug
Gepubliceerd op 25/05/2020

2020_CBS_04507 - Autonoom vervoer - Vertrouwelijkheidsovereenkomst. Verkrijgen offertes constructeurs - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 20/05/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04507 - Autonoom vervoer - Vertrouwelijkheidsovereenkomst. Verkrijgen offertes constructeurs - Goedkeuring 2020_CBS_04507 - Autonoom vervoer - Vertrouwelijkheidsovereenkomst. Verkrijgen offertes constructeurs - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Aangezien de offertes informatie over de voorgestelde technische oplossingen van de inschrijvers bevatten, moet hiermee strikt vertrouwelijk worden omgegaan. 

De stad Antwerpen wil dat De Lijn zo snel mogelijk kan starten met het pilootproject 'autonoom voertuig' op de Scheldekaaien en/of Linkeroever. Vooraleer dit mogelijk is, dienen de stad Antwerpen en De Lijn de mogelijkheden van de constructeurs te bespreken die werden omschreven in hun offertes.  

Om de offertes van De Lijn te kunnen ontvangen, dient de stad Antwerpen een vertrouwelijkheidsovereenkomst te ondertekenen.

De vertrouwelijkheidsovereenkomst zal namens het college van burgemeester en schepenen ondertekend worden door de gemachtigde schepen van mobiliteit en de algemeen directeur. 

Aanleiding en context

Medio 2018 besteedde De Lijn ‘het project autonoom vervoer’ aan waarbij de mogelijkheden naar trajecten voor een autonoom voertuig in de steden Antwerpen/Leuven/Mechelen en Genk werden onderzocht. Voor de stad Antwerpen ging het over het noord-zuidtraject op de Scheldekaaien en een lus op Linkeroever.
Om het project uit te rollen, ging De Lijn medio 2019 op zoek naar constructeurs en schreef hiervoor een bestek uit. Begin april 2020 ontving De Lijn de eerste (niet-definitieve) offertes. De Lijn wenst alvast de inhoud van deze offertes te delen met de betrokken steden. 

Op 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord ‘De Grote verbinding’ goed, waarin wordt ingezet op innoverend openbaar vervoer. Dit is te lezen in de beslissing 45 waarin na een pilootproject autonome shuttles ingezet worden in de stad Antwerpen, om aan te sluiten op het openbaarvervoersnet en het overstapmodel te versterken. Hierin geven zij de voorkeur om te starten met het noord-zuidtraject op de Scheldekaaien en een lus op linkeroever.

Op 20 december 2019 (jaarnummer 10584) keurde het college voor de Scheldekaaien Nieuw zuid de projectdefinitie park kaaivlakte goed. Hierin werd het punt opgenomen dat een zone van zes meter breed naast het fietspad waarin in de toekomst mogelijk een zelfrijdende shuttle rijdt dient te worden voorzien.

Op 29 januari 2018 (jaarnummer 80) keurde de gemeenteraad de betoelagingsovereenkomst van het project autonome shuttle goed.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010104 - Ambitieuze Modal Split (OV + fiets)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de vertrouwelijkheidsovereenkomst tussen de stad Antwerpen en de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.