Terug
Gepubliceerd op 25/05/2020

2020_CBS_04475 - Bestek GAC_2020_01219. Innovatietrajecten Diamant - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 20/05/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04475 - Bestek GAC_2020_01219. Innovatietrajecten Diamant - Bestek en procedure - Goedkeuring 2020_CBS_04475 - Bestek GAC_2020_01219. Innovatietrajecten Diamant - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Argumentatie

De inschrijver toont zijn financiële draagkracht aan door het toevoegen van zijn jaarrekening van de afgelopen drie jaar. De aanbestedende overheid zal nagaan of de inschrijver als financieel gezond kan beschouwd worden.

De inschrijver toont zijn technische bekwaamheid aan door het indienen van minstens 3 en maximum 5 referenties met betrekking tot relevante, gelijkaardige innovatietrajecten, uitgevoerd tijdens de laatste drie jaar en met een minimaal opdrachtbedrag van 20.000 euro inclusief btw.

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:

  1. deliverables van de opdracht op een totaal van 34 punten;
  2. plan van aanpak op een totaal van 33 punten;
  3. relevante ervaring en kennis op een totaal van 33 punten.

Juridische grond

In toepassing van artikel 41, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking omdat het geraamde bedrag van de opdracht (zonder belasting over de toegevoegde waarde) lager ligt dan de door het artikel 11, eerste lid, 3° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 bepaalde drempel van 214.000 EUR.

In toepassing van artikel 41, §2, tweede lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §5, kan de aanbestedende overheid de in artikel 41, §2, tweede lid, eerste zin bepaalde termijn van ten minste 22 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7 bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid in de opdrachtdocumenten nadere regels bepalen omtrent de mogelijkheid tot één of meer verlengingen van de opdracht. De volledige looptijd, met inbegrip van de verlengingen, moet over het algemeen beperkt blijven tot vier jaar na het sluiten van de opdracht. De verlenging mag geen aanleiding geven tot een wijziging van de algemene aard van de opdracht.

Aanleiding en context

In de legislatuur 2019-2025 focust het diamantbeleid van de stad Antwerpen zich op het faciliteren van innovatie in de sector. Hiertoe werd één van de pijlers van het programma diamant – diamant 2.0 – ontwikkeld. De kern hiervan is het future-proof maken van de Antwerpse diamantsector.

Dit is ook 1 van de 8 economische maatregelen die de stad neemt in het kader van het compensatiefonds coronavirus, dat op 30 april 2020 (jaarnummer 03911) werd goedgekeurd door het college.

In het kader hiervan is de stad Antwerpen op zoek naar een partner of consortium aan partners die/dat enerzijds een mapping uitvoert betreffende de mogelijkheden tot innovatie in de Antwerpse diamantsector, en anderzijds innovatietrajecten opzet om lokale diamantbedrijven te begeleiden in hun future-proof zijn.

De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om hiervoor vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking GAC_2020_01219 uit te schrijven.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS07 - Diamant
2LWS0701 - Diamanthoofstad van de wereld
2LWS070103 - Technologische innovatie stimuleren

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2020_01219 voor "Innovatietrajecten Diamant" goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Innovatietrajecten Diamant

 

budgetplaats:5318500000
budgetpositie:6141
functiegebied:2LWS070103A00000
subsidie:SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma:2SA060590
budgetperiode:2000
budgetperiode: 2100, 2200, 2300, 2400, 2500 mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad

bestelbon bij gunning


Bijlagen

  • 01219_bestek.pdf
  • 01219_Scoretabel.xlsx
  • 01219_KPI.xlsx
  • 01219_Bijkomende bijlagen_toelichtingen.pdf