Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2020039483 |
Gegevens van de aanvrager: |
Marc Van Noten met als adres Van Amstelstraat_DE 204 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Van Amstelstraat 204 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 27sectie A nr. 117K2 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
ophogen van een tuinafsluiting aan de zijtuin |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 20/10/1971: vergunning (627#26521) voor het oprichten van een eengezinswoning.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- tuinafsluiting:
Huidige toestand
- functie, bouwvolume, gevelafwerking en tuinafsluiting: ongewijzigd ten opzichte van de vergunde toestand;
- trap van het terras naar de tuin.
Gewenste toestand
- functie, bouwvolume en gevelafwerking: ongewijzigd ten opzichte van de bestaande toestand;
- tuinafsluiting:
Inhoud van de aanvraag
- ophogen van een bakstenen tuinmuur langs het openbaar domein door middel van geperforeerde staalplaten.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Zowel het hoofdgebouw als de uitsprongen (erkers, zonneweringen, …) en aanbouwen dienen qua vorm, grootte, materiaalkeuze, plaatsing en kleur afgestemd te zijn op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving.
Een stalen, geperforeerde plaat is als materiaal niet kenmerkend voor de omgeving. De tuinmuur, en bij uitbreiding de hele straatwand waar deze deel van uitmaakt, is opgetrokken uit baksteen. Een verhoging van de tuinmuur door een stalen plaat is niet afgestemd op de architectuur van de totale constructie en de omgeving.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en blijft verenigbaar met de omgeving die gekenmerkt wordt door hoofdzakelijk eengezinswoningen.
Visueel vormelijke elementen
De woning uit de aanvraag betreft een bel-étagewoning waarbij de leefruimte op de eerste verdieping wordt gesitueerd. Aansluitend aan de leefruimte is een terras voorzien met een trap naar de tuin. Om zicht vanaf het openbaar domein naar het terras te verhinderen en de inkijk in de tuin vanaf de huizen aan de overkant van de straat te beperken, voorziet de aanvraag in een verhoging van de tuinmuur, grenzend aan het openbaar domein. Deze tuinmuur vormt samen met de zijgevel van de woning, de garage tussen de twee tuinen en vervolgens de tuinmuur en de zijgevel van de achterliggende woning, één uniform gevelvlak. Deze uniformiteit wordt gerealiseerd door de eenvormige architectuur, het gebruik van eenzelfde materiaal (rode baksteen) en afgestemde bouwhoogtes van respectievelijk woningen en tuinmuren.
De aanvraag voorziet een verhoging van de tuinmuur van 2,00 meter naar 3,80 meter ter hoogte van het terras tot 3,17 meter ter hoogte van de tuin. De verhoging wordt uitgevoerd in geperforeerd, stalen plaatmateriaal.
Zowel de voorgestelde verhoging van de muur zelf, als het materiaal waarmee deze verhoging wordt gerealiseerd kunnen niet gunstig geadviseerd worden waardoor de aanvraag geweigerd dient te worden.
Zoals eerder aangehaald, vormt de opeenvolging van zijgevel-tuinmuur-garage-tuinmuur-zijgevel een harmonieuze en gave straatgevel. Een vertrapte ophoging van de ene tuinmuur doorbreekt de aanwezige symmetrie en samenhang van dit straatbeeld. In de aanvraag wordt gemotiveerd dat een verhoging van de tuinmuur tot 3,17 meter zou overeen komen met de huidige kroonlijsthoogte van de garage. Deze argumentatie kan enigszins gevolgd worden. Tegelijk dient opgemerkt te worden dat een tuinmuur, conform artikel 19 van de bouwcode, maximaal 2,60 meter mag zijn. De verspringing in de tuinmuur tot een hoogte van 3,80 meter is louter ingegeven op basis van privacyhinder. Vanuit visueel-vormelijk oogpunt is deze verspringing niet wenselijk.
Onderzocht moet worden of een beperkte verhoging van de tuinmuur, een visueel gunstige aansluiting vormt met het uitkragende terras. Op basis van de beschikbare plannen is het niet duidelijk op welke hoogte het terras zich bevindt en hoe dit terras precies aansluit op een eventuele beperktere tuinmuurverhoging. Een andere manier om inkijk te beperken kan gebeuren door vlak achter de tuinmuur een groenscherm te creëren door middel van een haag of leilinden. Dit vergroent daarenboven het straatbeeld.
De verhoging wordt gerealiseerd in geperforeerd stalen plaatmateriaal. Dit materiaal is atypisch om gebruikt te worden als afwerking van een tuinmuur, het is niet kenmerkend in de omgeving en het doorbreekt de uniforme straatgevel. Hierdoor is de aanvraag ook strijdig met artikel 6 van de bouwcode. Een eventuele gelijkmatige verhoging is mogelijk indien deze wordt uitgevoerd in eenzelfde baksteen als de bestaande tuinmuur.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Conform artikel 19 dient een tuinmuur beperkt te worden tot een hoogte van 2,60 meter. De aanvraag voorziet een tuinmuur van 3,17 meter tot 3,80 meter hoog. Hierdoor ontstaat er een hoge blinde gevel langs de straat. De verhoging wordt uitgevoerd in geperforeerd stalen plaatmateriaal, wat een atypisch materiaal is voor een tuinmuur en daardoor een bevreemdend beeld genereerd. Zowel de verhoging op zich, als het materiaal heeft een negatieve impact op de beleving vanaf het openbaar domein. De aanvraag dient dan ook geweigerd te worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op werken die geen aanleiding geven tot de vermeerdering van het aantal woongelegenheden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
24 maart 2020 |
Volledig en ontvankelijk |
21 april 2020 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
20 juli 2020 |
Verslag GOA |
12 mei 2020 |
naam GOA |
Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.