Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2020001915 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV PR Havenbedrijf Antwerpen met als contactadres Zaha Hadidplein 1 te 2030 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Polderdijkweg zn, Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 14 sectie A nr. 33K |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
plaatsen van een pekelsilo, aanleg verharding en regularisatie dienstweg |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Inhoud van de aanvraag
- Plaatsen van een pekelsilo;
- Aanleggen van verharding;
- Regulariseren van een dienstweg.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer |
20 februari 2020 |
28 februari 2020 |
Gunstig |
Infrabel |
20 februari 2020 |
25 maart 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
20 februari 2020 |
16 maart 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Air Liquide Industries Belgium |
27 maart 2020 |
3 april 2020 |
Voorlopig ongunstig advies |
Elia Asset nv |
27 maart 2020 |
7 april 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Ministerie van Landsverdediging |
27 maart 2020 |
24 april 2020 |
Geen bezwaar |
Nationale Maatschappij der Pijpleidingen |
27 maart 2020 |
|
Zij hebben op 2 april 2020 de adviesvraag doorgestuurd naar PPS, die het beheer van hun leiding uitvoert. |
Petrochemical Pipeline Services |
2 april 2020 |
3 april 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Praxair |
26 maart 2020 |
|
Dit advies werd niet tijdig uitgebracht. |
ATPC |
26 maart 2020 |
|
Dit advies werd niet tijdig uitgebracht. |
Naar aanleiding van het wijzigingsverzoek werd het advies ingewonnen van de betrokken partijen:
Infrabel |
5 mei 2020 |
11 mei 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Air Liquide Industries Belgium |
5 mei 2020 |
14 mei 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur.
Dit gebied is bestemd voor verkeers- en vervoersinfrastructuur en aanhorigheden. In dit gebied zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, het functioneren of aanpassing van die verkeers- en vervoersinfrastructuur en aanhorigheden. Daarnaast zijn alle handelingen met het oog op de ruimtelijke inpassing, buffers, ecologische verbindingen, kruisende infrastructuren, leidingen, telecommunicatie infrastructuur, lokaal openbaar vervoer, lokale dienstwegen en paden voor niet-gemotoriseerd verkeer toegelaten. Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van ecologische infrastructuur toegelaten. Een deel van het gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur aan de R2 wordt ingericht met ecologische infrastructuur. Deze ecologische infrastructuur moet eveneens voldoen aan de voorwaarden van landschappelijke inpassing. Na aanleg van de infrastructuur kunnen voor het gedeelte van de zone dat voorlopig niet werd benut, de voorschriften van de naastliggende bestemming toegepast worden.
Van noord naar zuid lopen er over de aanvraag overdrukken met als aanduiding Leidingstraat en Hoogspanningsleiding. Volgens de voorschriften van het GRUP is de in grondkleur aangegeven bestemming van toepassing voor zover de aanleg, de exploitatie en wijzigingen van de leidingen en hun aanhorigheden/ van de bestaande hoogspanningsleiding niet in het gedrang worden gebracht.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden de bestemmingsvoorschriften Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven en – voor de Scheldelaan – Gebied voor verkeers- en vervoerinfrastructuur. Het Industriedok ten noordoosten heeft als bestemming Gebied voor waterweginfrastructuur.
Op circa 80 m ten zuiden van de aanvraag bevindt zich de grens van het afgebakende zeehavengebied. Buiten deze afbakeningslijn is het gewestplan Antwerpen nog van toepassing met bestemmingen Bijzondere natuurgebieden (waterzuivering, afvoerleidingen en leidingstraten) – met overdrukken Bestaande leidingstraten en Bestaande hoogspanningsleidingen – Natuurgebieden en – voor de Schelde – Bestaande waterwegen.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Sectorale wetgeving
MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn en de opmaak van een project-MER niet nodig is.
Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied. Er is voldoende vrije omtrek naast de nieuwe en te regulariseren verharding aanwezig waar het hemelwater kan infiltreren. Bijgevolg dient in alle redelijkheid geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid – visueel-vormelijke elementen
Op een braakliggend terrein gelegen op de hoek van Polderdijkweg en Scheldelaan wordt een stuk van het terrein verhard in asfalt voor de plaatsing van een pekelsilo. De pekel zal aangewend worden voor het ijsvrij maken van wegen en fietspaden in het havengebied. De silo in plaatstaal wordt op een metalen structuur geplaatst en heeft een inhoud van 30.000 liter. De totale hoogte van de constructie bedraagt zo circa 8 meter. De vrije hoogte bedraagt 3,5 meter zodat vrachtwagens en tractoren onder de silo kunnen rijden om pekel bij te tanken.
Aangezien de pekelsilo wordt voorzien ten behoeve van het vorstvrij houden van de openbare wegen in de haven en de constructie zelf een beperkt bouwvolume en -hoogte heeft is de silo functioneel inpasbaar in de omgeving.
De silo is bereikbaar via een geasfalteerde dienstweg met een breedte van circa 10 meter, die dwars over het terrein loopt en aansluiting maakt op de Polderdijkweg in het noorden en de Scheldelaan in het zuiden. Via de Scheldelaan is de dienstweg echter fysiek niet bereikbaar wegens de plaatsing van New Jersey blokken, die te behouden zijn. Deze dienstweg werd in het verleden aangelegd zonder vergunning. De aanvrager wenst zich in regel te stellen door het aanleggen van de dienstweg mee op te nemen in de vergunningsaanvraag.
Door de in-en uitrit enkel functioneel langs de Polderdijkweg mogelijk te maken, wordt de doorstroming op de Scheldelaan (= gewestweg) niet gehinderd wat daar de verkeersveiligheid ten goede komt (zie ook gunstig advies AWV).
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte. Gelet op de verkeersveiligheid adviseert de verkeerspolitie om de dienstweg voorwaarts in en voorwaarts uit te rijden.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Door de nabijheid van de Scheldelaan werd het advies ingewonnen van het Agentschap Wegen en Verkeer als wegbeheerder. Zij brachten een gunstig advies uit. De pekelsilo overschrijdt ook na het wijzigingsverzoek de rooi-en bouwlijn langs de gewestweg niet waardoor de aanvraag ook na het wijzigingsverzoek niet strijdig is met het advies van AWV.
De verkeerspolitie van de stad Antwerpen heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht. Zij vragen dat de dienstweg voorwaarts in en voorwaarts uit gereden wordt. Deze voorwaarde kan worden nageleefd.
Infrabel heeft op 25 maart 2020 een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht. Zij geven hierin onder andere afstandsbepalingen en veiligheidsrichtlijnen voor tijdens de uitvoeringswerken mee. Bovendien, bij een bochtstraal van kleiner of gelijk aan 500 meter, wat bij de noordelijke spoorlijn het geval is, dient de afstand tussen de constructie en de buitenste spoorstaaf minimaal 10 meter te bedragen. De nieuwe verharding en de pekelsilo (voor het wijzigingsverzoek) worden op respectievelijk 8,35 meter en 9,50 meter van de noordelijke spoorlijn, die in gelijkgrondse spoorbedding ligt, ingeplant. waardoor beide constructies strijdig zijn met de voorwaarden van Infrabel.
Na het wijzigingsverzoek voldoet de inplanting van de pekelsilo en de verharding wel aan de afstandsbepalingen van Infrabel, en dit zowel ten opzichte van het zuidelijk als het noordelijk gelegen spoor. Infrabel heeft hierover een voorwaardelijk gunstig advies bezorgd.
Air liquide verstuurde op 3 april 2020 een bericht via het omgevingsloket dat zij geen (voorwaardelijk) gunstig advies kunnen geven zolang hun leidingen niet op de plannen ingetekend staan en dat zij het vermoeden hebben dat de pekelsilo ingeplant staat binnen de 5 meter van hun leidingen, wat verboden is volgens de gaswet (definiëring voorbehouden zone van een leiding). Via het wijzigingsverzoek zijn de leidingen op de plannen aangeduid en de constructies in zuidelijke richting opgeschoven (zie ook eerder). Air Liquide heeft de wijziging voorwaardelijk gunstig geadviseerd.
De beperkte aanpassing schaadt de rechten van derden niet. Aan de voorwaarden van de overige adviesinstanties kan nog steeds worden voldaan.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
- De uitvoering van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen dient qua inplanting te gebeuren overeenkomstig de gewijzigde plannen, opgeladen op 4 mei 2020 in het Vlaamse omgevingsloket;
- De dienstweg dient voorwaarts in-en voorwaarts uitgereden te worden;
- Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Infrabel nv van 11 mei 2020;
- Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Air Liquide Industries Belgium van 14 mei 2020;
- Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Elia Asset;
- Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Petrochemical Pipeline Services.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
31 januari 2020 |
Volledig en ontvankelijk |
20 februari 2020 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag |
5 mei 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
20 mei 2020 |
Verslag GOA |
14 mei 2020 |
naam GOA |
Bieke Geypens |
Wijzigingslus
De aanvrager heeft een verzoek ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen. Aanleiding van dit verzoek is een bericht van Air Liquide waaruit blijkt dat hun leidingen niet ingetekend staan op de plannen en zij het vermoeden hebben dat de pekelsilo op minder dan vijf meter van hun leidingen staat ingeplant en dus strijdig met de veiligheidsvoorschriften binnen de voorbehouden zone (=zone van 5 meter aan weerzijde van de leiding).
Infrabel nv heeft, als beheerder van de spoorweg, een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht waarin wordt opgemerkt dat de pekelsilo tevens te dicht bij de spoorweg staat ingeplant.
De aanvrager heeft daarop beslist om de pekelsilo meer naar het zuiden op te schuiven waardoor aan de afstandsregels van beide adviesinstanties kan worden voldaan.
Dit verzoek werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
- De uitvoering van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen dient qua inplanting te gebeuren overeenkomstig de gewijzigde plannen, opgeladen op 4 mei 2020 in het Vlaamse omgevingsloket;
- De dienstweg dient voorwaarts in- en voorwaarts uitgereden te worden;
- Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Infrabel nv van 11 mei 2020;
- Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Air Liquide Industries Belgium van 14 mei 2020;
- Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Elia Asset;
- Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Petrochemical Pipeline Services.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.