Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.
Projectnummer: |
OMV_2020031435 |
Gegevens van de aanvrager: |
WWV Wärmeverwertung met als adres Horstring 9, 9 te 6870 Kandel (Duitsland) |
Ligging van het project: |
Polderdijkweg 3 2030 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 14 sectie A nr. 38L |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
tijdelijk plaatsen van bureelcontainers |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- Op 17 mei 2013 verleende het college een stedenbouwkundige vergunning (HVN/B/2013566) voor het aanleggen van een parking aan de ethyleenplant ten behoeve van onderhoudswerken in de raffinaderij.
Inhoud van de aanvraag
- Tijdelijk plaatsen van bureelcontainers
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden voornamelijk de bestemmingsvoorschriften Gebied voor Zeehaven- en watergebonden bedrijven en – voor het Industriedok – Gebied voor waterweginfrastructuur. Ten noorden en westen van de aanvraag lopen twee overdrukken met als aanduiding Leidingstraat en Hoogspanningsleiding. De Scheldelaan ten zuiden van de aanvraag heeft als bestemming Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur.
Buiten de afbakening zeehavengebied, op circa 185 meter ten zuiden van de aanvraag, is het gewestplan Antwerpen nog van toepassing, met als bestemmingen Bestaande waterweg, Natuurgebied en Bijzonder natuurgebied.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De gewestelijke hemelwaterverordening is van toepassing op de aanvraag. Het hemelwater dat valt op de nieuwe dakoppervlakte wordt opgevangen in hemelwaterputten met een totale inhoud van 30.000 liter en hergebruikt voor de spoeling van 20 toiletten. De aanvraag toont hiermee aan dat een groter hergebruik van hemelwater dan vereist volgens de verordening nuttig is. Doordat de kantoorunits tijdelijk geplaatst worden, wenst de aanvrager echter af te wijken van het aspect infiltratie.
Volgens artikel 13 van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater, kan het vergunningverlenende bestuursorgaan bij de beoordeling van de aanvraag in uitzonderlijke gevallen afwijkingen toestaan van de verplichtingen van dit besluit als dat om specifieke redenen met betrekking tot de mogelijkheden van hergebruik of plaatselijke terreinkenmerken verantwoord of noodzakelijk is. Als argument om geen infiltratievoorziening aan te leggen wordt het tijdelijk karakter niet weerhouden. De aanvraag voorziet wel in een optimaal, nuttig en voldoende groot hergebruik van het hemelwater om het groter volume van de hemelwaterput te rechtvaardigen. Het totaal volume van de hemelwaterput is ook groter dan het theoretisch volume van de nodige infiltratievoorziening. Bijgevolg voorziet de aanvraag voldoende functionele maatregelen voor hemelwaterhergebruik en kan de afwijking van de hemelwaterverordening gunstig geadviseerd worden.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
Daar de aanvraag gelegen is binnen de bewaakte perimeter van een petroleumraffinaderij, is toegang voor externe personen niet toegelaten. De units zijn bijgevolg niet publiek toegankelijk. De aanvrager geeft dit ook nog mee in de verklarende nota. Er kan gesteld worden dat de gewestelijke verordening toegankelijkheid niet van toepassing is op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
In het kader van grootschalige onderhoudswerken op de raffinaderij (“turn around”) worden er, op circa 80 meter ten zuidwesten van het Industriedok, tijdelijk bureelcontainers geplaatst voor het extra personeel dat nodig is gedurende deze “turn around”. De prefab containers hebben een grondoppervlakte van circa 430 m² en worden in drie lagen gestapeld waardoor de hoogte circa 9 meter bedraagt. Langs de oost- en westgevel wordt een trappenhuis geplaatst met een hoogte van bijna 10 meter.
De bureelcontainers hebben een vrije hoogte van 2,55 meter en omvatten zowel bureauruimte als douches en sanitair.
Een ruimte die langdurig gebruikt wordt als werkplaats dient voor haar gebruikers en bewoners voldoende kwalitatief te zijn. Een voldoende vrije hoogte voor verblijfsruimten garandeert dat elk vertrek over een minimale verblijfskwaliteit beschikt. Bovendien zijn gebouwen met een grotere vrije hoogte meer flexibel naar toekomstige aanpassing, hergebruik of functiewijziging. De functionele levensduur van gebouwen met lagere verdiepingshoogte dan 2,60 meter voor verblijfsruimten is beperkter. Aangezien het om een tijdelijke constructie gaat dat specifiek voor de 7-jaarlijkse onderhoudswerken van de raffinaderij wordt opgetrokken, is flexibiliteit minder aan de orde en is de 2,55 meter vrije hoogte verantwoord.
Er mag geen sprake zijn van een woonfunctie want dit is volgens de bestemmingsvoorschriften van het GRUP niet toegestaan.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Daar de bureelcontainers slechts tijdelijk worden aangevraagd voor een periode van twee jaar, en daar de burelen noodzakelijk zijn in het kader van grootschalige onderhoudswerken op een raffinaderij, zijn de werken aanvaardbaar binnen de gegeven context van een industriegebied.
Visueel-vormelijke elementen
De prefab units worden bekleed met geprofileerde stalen beplating in een grijze kleur. Deze kleuren zijn neutraal en passen zich in binnen de industriële context.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De vergunningverlenende overheid heeft het advies ingewonnen van de brandweer/risicobeheer/preventie. Ook de lokale overheid hecht belang aan het brandweeradvies.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Ten zuiden van de aanvraag werd reeds een parkeerterrein vergund voor het parkeren van personenwagens van de extra werknemers die tijdens een “turn around” op de raffinaderij aanwezig moeten zijn. Deze parking werd op 17 mei 2013 tijdelijk vergund voor een periode van 8 jaar.
De aanvrager dient de nodige (organisatorische) acties te ondernemen, opdat er voldoende bufferparking op het eigen terrein blijft zodat er geen hinder op de openbare weg ontstaat.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot de tijdelijke omgevingsvergunning onder voorwaarden en voor zover het advies van de brandweer gunstig is of voorwaardelijk gunstig met uitvoerbare voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
- de nodige (organisatorische) acties te ondernemen, opdat er voldoende bufferparking op het eigen terrein blijft zodat er geen hinder op de openbare weg ontstaat;
- de plaats van de werken dient na het verlopen van de vergunning in oorspronkelijke toestand hersteld te worden. Bij de afbraak dienen alle ondergrondse constructies afgebroken te worden, met inbegrip van de funderingszolen. De niet meer te gebruiken rioleringen en andere leidingen dienen uit de ondergrond verwijderd te worden.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst adviesvraag |
22 april 2020 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste adviesdatum |
22 mei 2020 |
De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
Het college beslist een gunstig advies onder voorwaarden, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag tot de tijdelijke omgevingsvergunning, en voor zover het advies van de brandweer gunstig is of voorwaardelijk gunstig met uitvoerbare voorwaarden:
- de nodige (organisatorische) acties te ondernemen, opdat er voldoende bufferparking op het eigen terrein blijft zodat er geen hinder op de openbare weg ontstaat;
- de plaats van de werken dient na het verlopen van de vergunning in oorspronkelijke toestand hersteld te worden. Bij de afbraak dienen alle ondergrondse constructies afgebroken te worden, met inbegrip van de funderingszolen. De niet meer te gebruiken rioleringen en andere leidingen dienen uit de ondergrond verwijderd te worden.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V | Het advies te bezorgen aan de instantie die het advies gevraagd heeft. |