Terug
Gepubliceerd op 25/05/2020

2020_CBS_04424 - Omgevingsvergunning - OMV_2020018496. Luchthavenlei ZN. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 20/05/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04424 - Omgevingsvergunning - OMV_2020018496. Luchthavenlei ZN. District Deurne - Goedkeuring 2020_CBS_04424 - Omgevingsvergunning - OMV_2020018496. Luchthavenlei ZN. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020018496

Gegevens van de aanvrager:

de heer Kay Vereeken met als contactadres Luchthavenlei zn te 2100 Deurne (Antwerpen) en mevrouw Leen VANDENDRIESSCHE met als contactadres Luchthavenlei EPC Building Box 210 - te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

Luchthavenlei ZN te 2100 Antwerpen (Deurne)

Kadastrale gegevens:

afdeling 32sectie B nr. 773R4

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een opleidingscentrum voor luchtvaartpiloten met een extra volume

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          31/10/2013: vergunning (20134215) voor het bouwen van een kantoorgebouw.

 

Vergunde toestand

 

-          functie: kantoorgebouw/trainingscenter;

-          bouwvolume:

  • T-vormig grondplan (bouwdiepte 15m, breedte 18m);
  • volume van één bouwlaag kops op de straat;
  • volume evenwijdig met de straat twee bouwlagen;

-          gevelafwerking:grijze stalen golfplaatbekleding met zwart aluminium schrijnwerk.

 

Huidige toestand

 

-          conform vergunde toestand;

-          reclamepaneel tegen zijgevel van het kops volume.

 

Gewenste toestand

 

-          functie: kantoorgebouw/trainingscenter;

-          bouwvolume:

  • uitbreiding op het volledige oppervlak van het kops volume;
  • bouwhoogte aansluitend aan de rest van het volume met twee bouwlagen;

-          gevelafwerking: conform huidige materialen;

-          geen reclamepaneel voorzien. 

Inhoud van de aanvraag

 

-          uitbreiden van een kantoorgebouw met een extra volume;

-          de uitbreiding omvat een trainingscenter voor luchtvaartpiloten. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

24 maart 2020

17 april 2020

Voorwaardelijk gunstig

FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart

24 maart 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

24 maart 2020

6 april 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

24 maart 2020

31 maart 2020

stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen)

24 maart 2020

25 maart 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: luchthavengebied.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. )

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

 

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:

Op de verdieping in de bestaande kantoorruimtes wordt geen minimale vrije hoogte van 2,60 m voorzien;

 

  • artikel 38 Groendaken:

het is verplicht om nieuwe daken van meldings- en vergunningsplichtige constructies aan te leggen als een groendak, indien deze daken een helling hebben van minder dan 15° en een oppervlakte hebben van ten minste 20 vierkante meter. Het nieuwe dak is niet voorzien van groendak.  

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag omvat het uitbreiden van een bestaand opleidingscentrum, opgebouwd uit prefab-units, voor luchtvaartpiloten. Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van het gebouw blijft behouden en sluit aan bij de bedrijvigheid van de luchthaven.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

 

Het bestaand gebouw wordt van een extra ruimte voorzien ter hoogte van de eerste verdieping. De nieuwe ruimte zal als simulatieruimte fungeren waar piloten opleiding kunnen volgen in de daarvoor voorziene toestellen. De footprint van het gebouw en de bestaande maximale bouwhoogte van circa 6,96 m blijven ongewijzigd. De nieuwe uitbreiding op de eerste verdieping heeft een oppervlakte van circa 51 m².

 

De schaal en bouwhoogte van de omliggende bebouwing wordt niet overschreden. Het voorgestelde bouwvolume is inpasbaar in de omgeving. Bijgevolg is de aanvraag in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

In voorliggende aanvraag wordt het plat dak van de nieuwe uitbreiding niet voorzien van een groendak. Dit is in strijd met artikel 38 van de bouwcode. Het nieuw plat dak van ongeveer 51 m² moet worden voorzien van een groendak. Dit wordt dan ook opgelegd als voorwaarde bij de vergunning.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De nieuwe uitbreiding wordt afgewerkt met grijze stalen golfplaatbekleding en voorzien van zwart aluminium schrijnwerk. De voorgestelde materialen van de uitbreiding zijn identiek aan die van de reeds bestaande constructie. De materialen zijn niet storend voor de nabije omgeving en bijgevolg stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Luchtfoto’s tonen aan dat op het gebouw aircotoestellen voorzien zijn. Deze worden echter niet op de tekeningen in de aanvraag weergegeven. Tijdens de procedure werd de aanvraag ter advies voorgelegd aan de stedelijke milieudienst. De dienst adviseert voorwaardelijk gunstig. Indien airconditioningsinstallaties geplaatst worden met een elektrisch vermogen van meer dan 5 kW, dient voor de milieutechnische aspecten een melding te gebeuren. Dit wordt opgelegd als voorwaarde bij de vergunning.

 

In de stedenbouwkundige vergunning verleend op 31/10/2013 met dossiernummer 20134215 werd als voorwaarde opgelegd de bestaande bovenste verdieping van een minimale vrije hoogte van 2,60m conform artikel 21 van de bouwcode te voorzien. De bestaande constructie in voorliggende aanvraag voldoet niet aan deze voorwaarde. Als voorwaarde in deze vergunning wordt opnieuw opgelegd het vals plafond in de bestaande kantoorruimtes op de verdieping te verhogen tot een minimale afstand van 2,60 m tussen vloer en plafond.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0  parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. De uitbreiding betreft slechts 51m² waardoor er geen bijkomende parkeerbehoefte gecreëerd wordt.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het nieuw plat dak te voorzien van een groendak, conform artikel 38 van de bouwcode;

3.      het vals plafond  in de bestaande kantoorruimtes op de verdieping te verhogen tot een minimale afstand van 2,60 m tussen vloer en plafond, conform artikel 21 van de bouwcode;

4.      indien airconditioningsinstallaties geplaatst worden met een elektrisch vermogen van meer dan 5 kW, dient voor de milieutechnische aspecten een melding te gebeuren.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10 maart 2020

Volledig en ontvankelijk

24 maart 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

22 juni 2020

Verslag GOA

7 mei 2020

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het nieuw plat dak te voorzien van een groendak, conform artikel 38 van de bouwcode;

3.      het vals plafond  in de bestaande kantoorruimtes op de verdieping te verhogen tot een minimale afstand van 2,60 m tussen vloer en plafond, conform artikel 21 van de bouwcode;

4.      indien airconditioningsinstallaties geplaatst worden met een elektrisch vermogen van meer dan 5 kW, dient voor de milieutechnische aspecten een melding te gebeuren.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.