Terug
Gepubliceerd op 25/05/2020

2020_CBS_04540 - Onderwijs. Duaal leren - Protocol middelenverdeling ondersteuning duaal leren schooljaar 2020 - 2021 - Kennisneming

college van burgemeester en schepenen
wo 20/05/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04540 - Onderwijs. Duaal leren - Protocol middelenverdeling ondersteuning duaal leren schooljaar 2020 - 2021 - Kennisneming 2020_CBS_04540 - Onderwijs. Duaal leren - Protocol middelenverdeling ondersteuning duaal leren schooljaar 2020 - 2021 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Ter ondersteuning van leerlingen in het stelsel duaal leren, voorziet Departement Onderwijs en Agentschap ESF, via organisaties, extern aan onderwijs, ondersteuningsuren voor een aanloopfase vorming, een aanloopfase werk en individuele begeleiding alternerend leren (IBAL).

Die middelen worden uitbetaald na het indienen van een ESF-aanvraag die door die externe organisaties moet worden ingediend voor woensdag 20 mei 2020.

De verdeling van de middelen duaal leren over de verschillende methodieken en organisaties extern aan onderwijs gebeurt in consensus op een overleg dat door een neutrale partner wordt voorgezeten. De stad Antwerpen neemt al verschillende jaren de rol op van voorzitter van dit overleg. Tot recent werd dit door de dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Business en Innovatie opgenomen. Vanaf nu kreeg de dienst Talenontwikkeling en Vrijetijdsbeleving/Onderwijs deze opdracht toebedeeld. Er werd eerder geen besluitvorming door de stad voorzien.

Het Departement Onderwijs en het ESF-agentschap hebben voor het volgend schooljaar de voorwaarden aangepast. Het tekenen van de protocollen van de middelenverdeling gebeuren niet meer op Regionaal Overleg Forum niveau, maar op provinciaal niveau. Daarom werken de regio's Rivierenland (Mechelen en omgeving), Kempen en de stad Antwerpen samen voor het opstellen van de drie protocollen op niveau van pronvincie Antwerpen. 

Argumentatie

Op 14 mei 2020 namen alle betrokken organisaties extern aan onderwijs in consensus het besluit over de verdeling van de trajecten en de daaraan verbonden financiële middelen duaal leren. Deze verdeling moet worden ondertekend door elk van de betrokken organisaties en door de voorzitter, als neutrale waarnemer. Het document met de verdeling van de middelen duaal leren moet vervolgens door de voorzitter aan het Departement Onderwijs en Agentschap ESF bezorgd worden. Elk van de betrokken organisaties moet deze verdeling toevoegen aan hun ESF-aanvraag bij het indienen. 

De voorzitter tekent als laatste de verdeling van de drie protocollen: aanloopfase vorming, aanloopfase werk en individuele begeleiding alternerend leren (IBAL) om daarmee vast te stellen dat deze is opgetekend volgens het gezamenlijk genomen besluit op 14 mei 2020.

De stad Antwerpen verbindt zich tot niets bij het tot stand komen en tekenen van deze protocollen. 

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0201 - Onderwijshoofdstad van Vlaanderen
2LWS020103 - Brede leeromgeving

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van het protocol middelen verdeling 'aanloopfase vorming' schooljaar 2020-2021.

Artikel 2

Het college neemt kennis van het protocol middelen verdeling 'aanloopfase werkervaring' schooljaar 2020-2021.

Artikel 3

Het college neemt kennis van het protocol middelen verdeling 'IBAL' schooljaar 2020-2021.

Artikel 4

Het college neemt kennis van de drie protocollen ondertekend door directeur van de bedrijfseenheid Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving Steven Thielemans bij algemene machtiging.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.