Terug
Gepubliceerd op 29/04/2020

2020_CBS_03078 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Stedelijk havengebied. Houtdok-Zuidkaai - Nieuwe publieke oproep voor ligplaatsen woonschepen. Aanpassing concessieovereenkomsten - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/04/2020 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_03078 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Stedelijk havengebied. Houtdok-Zuidkaai - Nieuwe publieke oproep voor ligplaatsen woonschepen. Aanpassing concessieovereenkomsten - Goedkeuring 2020_CBS_03078 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Stedelijk havengebied. Houtdok-Zuidkaai - Nieuwe publieke oproep voor ligplaatsen woonschepen. Aanpassing concessieovereenkomsten - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56§3, 1° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, in voorkomend geval binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels.

Argumentatie

Opzeg tijdelijke ligplaatsvergunningen Kempischdok en Asiadok

In 2016 werden door het college negen tijdelijke ligplaatsvergunningen toegewezen voor een beperkte duur in het Kempischdok. Het college verwees daarbij expliciet naar het toekomstige beleid voor woonboten en de hiervoor voorziene infrastructuur en faciliteiten in het Houtdok.

In het Kempischdok blijven er momenteel nog slechts drie woonschepen over, die niet wensten mee te dingen bij de vorige oproepen voor concessies voor ligplaatsen voor woonschepen in het Houtdok. Ook in het Asiadok liggen momenteel nog drie woonschepen in de transitieligplaats. Het verder gedogen van deze zes woonschepen in het Kempischdok en Asiadok brengt diverse problemen met zich mee.

De nieuwe oproep voor concessies voor ligplaatsen voor woonschepen in het Houtdok wordt daarom uitdrukkelijk gekoppeld aan de opzeg van de ligplaatsvergunningen voor de zes woonschepen in het Kempischdok en het Asiadok. Dit gebeurt door het college via het afzonderlijke principebesluit van 3 april 2020, waarbij gestreefd wordt naar betere waterkwaliteit, gelijkheid tussen de woonboten en heldere clustering.

Nog 22 ligplaatsen in het Houtdok beschikbaar

Op 26 januari 2018 (jaarnummer 654) keurde het college de biedings- en concessievoorwaarden inzake de ligplaatsen voor woonboten in het Houtdok goed. Er waren 34 woonbootligplaatsen beschikbaar.

In de loop van het jaar 2018 vond vervolgens tweemaal een marktoproep plaats, waarbij geïnteresseerden hun kandidatuur konden indienen voor het verkrijgen van een concessie voor een ligplaats voor een woonschip in het Houtdok. Na deze twee oproepen werd slechts voor 12 ligplaatsen een contract afgesloten, 22 ligplaatsen bleven tot op vandaag nog onbezet. 

Sinds de laatste publieke oproep voor ligplaatsen voor woonschepen in het Houtdok, goedgekeurd op de zitting van 22 juni 2018 (jaarnummer 5743), werd de invulling van de ligplaatsen voor woonboten geëvalueerd door de bedrijfseenheid Maatschappelijke Veiligheid afdeling Stadshaven en AG VESPA. 

Ook vonden er gesprekken plaats met de huidige woonbootbewoners van het Houtdok, de eigenaren van enkele woonschepen gemeerd in de onmiddellijke omgeving, de bestuurders van de jachthavens in het stedelijk havengebied en De Vlaamse Waterweg, vaarwegbeheerder van ondermeer het Albertkanaal en eveneens gerechtigd om ligplaatsen voor woonschepen toe te kennen op de vaarwegen onder haar bevoegdheid.

Op basis van deze evaluatie is het aangewezen dat een aanpassing van de bepalingen van de concessieovereenkomsten en een beperkte tariefverlaging worden doorgevoerd, door middel van het invoeren van een nieuwe financiële structuur die voordeliger is dan voorheen. Dit zou een stimulans moeten bieden voor het verder invullen van de resterende ligplaatsen en zou de resterende woonbooteigenaren moeten aanzetten om alsnog mee te dingen naar een ligplaats in het Houtdok. Redelijkerwijze dienen deze wijzigingen ook doorgetrokken te worden naar de huidige concessiehouders van de ligplaatsen in het Houtdok.

Aanpassing concessievoorwaarden

Als bijlage bij dit besluit wordt de standaardovereenkomst met de gewenste wijzigingen toegevoegd, die voortaan zal worden afgesloten door AG VESPA met elke toekomstige concessionaris. Ten opzichte van de overeenkomsten die werden afgesloten met de huidige bewoners van woonschepen in het Houtdok zijn de volgende wijzigingen wenselijk:

  • inname ligplaats: de concessionaris is verplicht zijn plaats in te nemen binnen de drie maanden vanaf de kennisgeving van de beslissing door de bevoegde overheid tot toekenning van de ligplaats (en dus niet langer binnen de zes maanden vanaf de inwerkingtreding van de overeenkomst). AG VESPA kan een bijkomende termijn van maximaal drie maanden toekennen voor de inname van de ligplaats, mits de kandidaat goed motiveert waarom hij de ligplaats niet binnen de drie maanden kan innemen. Sowieso is de concessievergoeding verschuldigd indien de ligplaats niet binnen de overeengekomen termijn werd ingenomen. Bovendien kan AG VESPA de overeenkomst eenzijdig beëindigen wanneer de kandidaat nalaat de ligplaats in te nemen;
  • instapvergoeding: deze is onmiddellijk verschuldigd vanaf de kennisgeving aan de concessiehouder van de beslissing tot toekenning van de ligplaats;
  • verkoop van het woonschip: bij verkoop van het woonschip met overdracht van de ligplaats wordt de lopende concessie beëindigd en is de verkoper aan AG VESPA een schadevergoeding verschuldigd ten belope van 20% van de initieel betaalde instapvergoeding. De koper betaalt op zijn beurt aan AG VESPA een instapvergoeding van 6.000,00 euro exclusief btw, aangepast aan de gezondheidsindex;
  • concessievergoeding: bij de berekening van de concessievergoeding zal niet langer rekening gehouden met de locatiefactor  bepaald in het retributiereglement inzake de inname van ligplaatsen in het stedelijk havengebied: voortaan zal de concessievergoeding worden berekend door de door het woonschip maximaal ingenomen wateroppervlakte (m²) te vermenigvuldigen met de eenheidsprijs, die 9,48 euro/m² bedraagt. De wijziging van het retributiereglement zal daartoe via afzonderlijke besluitvorming aan de gemeenteraad van 27 april 2020 worden voorgelegd.

Ook met de huidige concessiehouders van een ligplaats in het Houtdok zal door AG VESPA een nieuwe overeenkomst worden afgesloten op basis van de nieuwe concessievoorwaarden.

Marktoproep voor invulling van de resterende ligplaatsen

Om de overige ligplaatsen verder gefaseerd te kunnen invullen, dient een nieuwe publieke oproep gelanceerd te worden. De kandidaat moet een dossier indienen, op basis waarvan de kandidatuur door een jury zal worden beoordeeld op twee criteria. De jury bestaat uit de stadshavenmeester, de projectleider en een medewerker van AG VESPA.
De toewijzing van de ligplaatsen gebeurt op basis van de totale score, gerangschikt per type van woonschip, aangezien per type woonschip een vast aantal ligplaatsen beschikbaar is.

De toewijzing van de ligplaatsen zal plaatsvinden onder het voorbehoud dat de gemeenteraad de aanpassing van het retributiereglement inzake de inname van ligplaatsen in het stedelijk havengebied goedkeurt.

De toewijzingscriteria zijn de volgende:

  1. financieel - instapgeld (80 punten)
    de kandidaten doen in hun bieding een voorstel van de instapvergoeding die zij AG VESPA aanbieden;
    de instapvergoeding bedraagt minimum 6.000,00 euro (exclusief btw);
    voorstellen met een aangeboden vergoeding onder de minimumvergoeding komen niet voor toewijzing in aanmerking;

  2. esthetisch karakter van het woonschip (20 punten)
    het Eilandje is een buurt in volle ontwikkeling. De stad Antwerpen streeft voor deze dynamische nieuwe woonbuurt naar de nodige beeldkwaliteit omwille van de leefkwaliteit. De woonfunctie op het watervlak dient dan ook aan te sluiten op de gewenste uitstraling voor het Eilandje in ontwikkeling. De kandidaat dient dit voldoende aan te tonen in zijn aanvraag en wordt beoordeeld op basis van de kwaliteit van zijn woonschip.

De kandidatuur wordt slechts in overweging genomen onder het voorbehoud dat de kandidaat de gevraagde attesten bezorgt voor de inname van zijn ligplaats en de stadshavenmeester op basis van de voorgelegde documenten vaststelt dat het schip voldoet aan de voorwaarden voor de inname van een ligplaats, in overeenstemming met het politiereglement voor het stedelijk havengebied en de stadshavenonderrichtingen.

Mochten ook na deze marktoproep niet alle ligplaatsen ingevuld geraken, dan zullen de resterende ligplaatsen voor onbepaalde termijn voor de markt worden opengesteld aan het vaste instapgeld van 6.000,00 euro (exclusief btw). Het door de kandidaat geboden instapgeld zal dan niet langer een criterium zijn om een plaats toe te wijzen: enkel het esthetische karakter, het technische dossier en het type woonschip zullen dan bepalen welke kandidaat een ligplaats kan toegekend krijgen. Geïnteresseerden zullen hiervoor bij AG VESPA de nodige documenten kunnen indienen die toelaten een beoordeling te maken van voormelde elementen. De dossiers zullen behandeld worden in functie van het tijdstip van indienen van de aanvraag.

Aanleiding en context

Als concrete uitwerking van het bestaande Waterplan Eilandje en als voorafname op het nieuwe Waterplan werd een beleidsnota voor woonboten opgemaakt en goedgekeurd door het college op 16 oktober 2009 (jaarnummer 14636).

Op 25 maart 2011 (jaarnummer 3191) keurde het college het Waterplan+ voor het Eilandje goed. Hierin worden de krachtlijnen voor de ontwikkeling van het Eilandje vastgelegd en wordt een ligplaatsenregeling vastgelegd voor flexibele ligplaatsen en vaste ligplaatsen.

Op 7 november 2014 (jaarnummer 11285) keurde het college een beleidsnota goed waarin het woonbotenbeleid zoals goedgekeurd in het Waterplan+ herbevestigd werd. Daarin werd de definitie bepaald van welke woonschepen gewenst zijn in de dokken van het Eilandje en de technische en esthetische randvoorwaarden waaraan deze schepen moeten voldoen om in aanmerking te komen voor een ligplaats.

Op 27 juni 2016 (jaarnummer 449) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst tussen stad en Havenbedrijf Antwerpen goed in functie van de watervlakken binnen het stedelijk havengebied. Daarin werd opgenomen dat de stad Antwerpen het gebruiksrecht krijgt over de watervlakken in het stedelijk havengebied en dat het instaat voor het beheer. Ook het innen van retributies voor ligplaatsen werd hierdoor een taak van de stad Antwerpen.

Op 16 oktober 2017 jaarnummer 628) keurde de gemeenteraad een aanpassing van het retributiereglement voor de inname van ligplaatsen in het stedelijk havengebied goed waarin ook het tarief voor het innemen van ligplaatsen door woonboten in het Kempisch dok, Asiadok en Houtdok vastgelegd werd.

Op 8 december 2017 (jaarnummer 10612) keurde het college de uitgangspunten goed voor het op de markt brengen van de concessie voor woonboten.

Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst met AG VESPA voor de periode 2019-2024 goed. In artikel 7 van deze beheersovereenkomst verleent de stad Antwerpen aan AG VESPA een bijzondere lastgeving voor alle daden van beheer en beschikking met betrekking tot het stedelijk patrimonium en met betrekking tot het contractbeheer voor het stedelijk havengebied. Verder bepaalt artikel 7 dat AG VESPA instaat voor de administratieve uitvoering en afhandeling van het concessiebeheer van de stad Antwerpen met betrekking tot het stedelijk havengebied, waaronder het concessiebeheer van de woonbootligplaatsen in het Houtdok.

Algemene financiƫle opmerkingen

De ontvangen concessievergoedingen worden gefactureerd door de stad Antwerpen en worden geboekt op het volgende boekingsadres: 2VGS010312A00000 / 5362000000 / 70060018. Deze vergoedingen zijn afhankelijk van de door de woonschepen ingenomen wateroppervlakte.

De forfaitaire vergoeding voor het gebruik van de walstroomkast, die éénmaal per jaar wordt aangerekend, wordt geboekt op het volgende boekingsadres: 2VGS010312A00000 / 5362000000 / 705.

Het eenmalig aan te rekenen instapgeld en de maandelijkse huurvergoeding voor de parkeerplaats wordt rechtstreeks geboekt bij AG VESPA.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS07 - Patrimonium
2SBS0702 - Slim vastgoedbeheer
2SBS070203 - Strategisch vastgoedbeheer

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed dat AG VESPA een oproep lanceert voor de invulling van de resterende ligplaatsen voor woonschepen in het Houtdok volgens voormelde toewijzingscriteria. Het college keurt goed dat AG VESPA  de contracten voor de ligplaatsen afsluit, onder het voorbehoud dat de gemeenteraad de aanpassing van het retributiereglement inzake de inname van ligplaatsen in het stedelijk havengebied goedkeurt. Alle handelingen die gesteld moeten worden naar aanleiding van het sluiten van de overeenkomsten en de opvolging ervan zullen door AG VESPA gesteld worden conform de beheersovereenkomst afgesloten tussen de stad Antwerpen en AG VESPA. Mochten na deze oproep nog niet alle ligplaatsen zijn ingevuld dan zal AG VESPA de resterende ligplaatsen voor onbepaalde termijn voor de markt openstellen aan het vaste instapgeld van 6.000,00 euro (excl. btw) en deze toewijzen op basis van het esthetische karakter, het technische dossier en het type woonschip, in functie van het tijdstip van het indienen van de aanvraag.

Artikel 2

Het college keurt de aangepaste concessievoorwaarden en de aangepaste standaardovereenkomst goed op basis waarvan de beschikbare ligplaatsen zullen worden toegekend, onder het voorbehoud dat de gemeenteraad het retributiereglement inzake de inname van ligplaatsen in het stedelijk havengebied goedkeurt.

Artikel 3

Het college keurt goed dat met de concessionarissen met wie reeds een overeenkomst werd afgesloten voor een ligplaats in het Houtdok, door AG VESPA een nieuwe overeenkomst wordt afgesloten die gebaseerd is op de nieuwe concessievoorwaarden, onder het voorbehoud dat de gemeenteraad de aanpassing van het retributiereglement inzake de inname van ligplaatsen in het stedelijk havengebied goedkeurt.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.