Terug
Gepubliceerd op 09/04/2020

2020_CBS_02359 - Organisatiebeheersing. A-IVA SODI+ - Delegatie bevoegdheid tot goedkeuren bestellen en te betalen bedragen voor de stad en het OCMW - Kennisneming

college van burgemeester en schepenen
vr 03/04/2020 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_02359 - Organisatiebeheersing. A-IVA SODI+ - Delegatie bevoegdheid tot goedkeuren bestellen en te betalen bedragen voor de stad en het OCMW - Kennisneming 2020_CBS_02359 - Organisatiebeheersing. A-IVA SODI+ - Delegatie bevoegdheid tot goedkeuren bestellen en te betalen bedragen voor de stad en het OCMW - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De beheersovereenkomst van het A-IVA SODI+, afgesloten op 10 januari 2020, stelt dat als het hoofd A-IVA SODI+ dergelijke delegatie van bevoegdheden doet, dit ter kennisgeving dient voorgelegd te worden aan het college.

Aanleiding en context

Op 24 oktober 2018 (jaarnummer 402) keurde het managementteam van de stad en het OCMW het voorstel met aangepaste principes voor de bestel- en goedkeuringsflow voor de stad, het OCMW en de districten goed en gaf opdracht om deze principes voor te leggen ter goedkeuring aan de raad voor maatschappelijk welzijn van het OCMW, zodat ze in 2019 ingevoerd kunnen worden.

Op 23 november 2018 (jaarnummer 10339) keurde het college de aangepaste principes voor bestellen en goedkeuren voor de stad goed. Deze gaan in vanaf 1 januari 2019. Een onderdeel van deze principes is dat de bevoegdheid om goed te keuren wordt gedelegeerd aan de algemeen directeur voor bepaalde soorten bestellingen en te betalen bedragen binnen bepaalde grensbedragen. De algemeen directeur kan deze bevoegdheid verder delegeren naar personeelsleden van de administratie van de stad en het OCMW Antwerpen.

Op 8 januari 2019 (jaarnummer 34) delegeerde de algemeen directeur – met ingang van 8 januari 2019 – volledig de bevoegdheid voor het goedkeuren namens de stad en het OCMW van bepaalde soorten bestellingen en te betalen bedragen, binnen bepaalde grensbedragen, aan personeelsleden van de stad en/of het OCMW.

Op 11 januari 2019 (jaarnummer 6) bekrachtigde het vast bureau de aangepaste principes voor bestellen en goedkeuren van te betalen bedragen voor het OCMW. Deze gaan in vanaf 1 januari 2019. Een onderdeel van deze principes is dat de bevoegdheid om goed te keuren wordt gedelegeerd aan de algemeen directeur voor bepaalde soorten bestellingen en te betalen bedragen binnen bepaalde grensbedragen. De algemeen directeur kan deze bevoegdheid verder delegeren naar personeelsleden van de administratie van de stad en het OCMW Antwerpen.

Op 10 januari 2020 (jaarnummer 10675) keurde het college goed om met ingang van 10 januari 2020 de bevoegdheid tot het goedkeuren van bestellingen en te betalen bedragen namens de stad voor alle uitgaven die betrekking hebben op de uitvoering van taken van gemeentelijk belang die aan het Antwerps intern verzelfstandigd agentschap SODI+ werden toegewezen, te delegeren aan de algemeen directeur.

Op 14 januari 2020 (jaarnummer 2492) besliste de algemeen directeur om met ingang van 14 januari 2020 de bevoegdheid tot het goedkeuren van bestellingen en te betalen bedragen namens de stad voor alle uitgaven die betrekking hebben op de uitvoering van taken van gemeentelijk belang die aan het Antwerps intern verzelfstandigd agentschap SODI+ werden toegewezen, te delegeren aan de bedrijfsdirecteur van Personeel & Organisatie.

Op 28 januari 2020 (jaarnummer 20) besliste de bedrijfsdirecteur van Personeel & Organisatie om, met ingang van 28 januari 2020, de bevoegdheid tot het goedkeuren van bestellingen en te betalen bedragen namens de stad voor alle uitgaven die betrekking hebben op de uitvoering van taken van gemeentelijk belang die aan het Antwerps intern verzelfstandigd agentschap SODI+ werden toegewezen, te delegeren aan het hoofd A-IVA SODI+.

Op 20 februari 2020 (jaarnummer 4) besliste het hoofd A-IVA SODI+ om, met ingang van 20 februari 2020, de bevoegdheid tot het goedkeuren van bestellingen en te betalen bedragen namens de stad voor alle uitgaven tot en met 10.000,00 EUR (exclusief btw), die betrekking hebben op de uitvoering van taken van gemeentelijk belang die aan het Antwerps intern verzelfstandigd agentschap SODI+ werden toegewezen, naar Joris D’Haese, Jan Bracke en Hanne De Preter te delegeren.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS01 - Bestuurszaken
2SBS0103 - Groepsarchitectuur
2SBS010301 - Groepsarchitectuur
8 - Sterk bestuurde stad
2SBS08 - Personeel
2SBS0805 - Personeelsmanagement
2SBS080506 - Sodi+

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van het feit dat het hoofd A-IVA SODI+ – met ingang van 20 februari 2020 – volgende personeelsleden van de administratie van de stad of het OCMW van Antwerpen aanstelde als administratief goedkeurder voor bedragen tot en met 10.000,00 EUR (exclusief btw) voor volgend profit center van de stad of het OCMW:

Voor budgetten onder profit center:

Administratief goedkeurder:

552: A-IVA SODI+

Joris D’Haese

552: A-IVA SODI+

Jan Bracke

552: A-IVA SODI+

Hanne De Preter

Volgende modaliteiten zijn van toepassing:

  • de hierboven genoemde administratief goedkeurders kunnen op hun beurt geen andere personeelsleden aanstellen om de nodige handelingen te doen voor het uitvoeren van bovenstaande bevoegdheden;
  • de administratief goedkeurder kan te allen tijde beslissen om een bepaalde bestelling of te betalen bedrag voor te leggen aan een hoger orgaan voor expliciete goedkeuring;
  • op alle uitgaven is een voorafgaand visum door de financieel directeur van toepassing. Bij bedragen tot en met 10.000,00 EUR (exclusief btw) gebeurt dit door de financieel verantwoordelijke van het profit center, die aangesteld wordt door de financieel directeur. Voor bedragen groter dan 10.000,00 EUR(exclusief btw) verleent de centrale visumcel van de bedrijfseenheid Financiën het visum;
  • behoudens de afspraken in de beheersovereenkomst gelden op deze delegatie onverminderd de regels van het organisatiebeheersingssysteem van de stad, alsook de regels van de stad met betrekking tot bestellen en betalen zoals goedgekeurd door het college op 23 november 2018 (jaarnummer 10339) en bekrachtigd door het vast bureau op 11 januari 2019 (jaarnummer 6).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.