Terug
Gepubliceerd op 06/04/2020

2020_CBS_03184 - District Antwerpen. Oudeleeuwenrui - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/04/2020 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_03184 - District Antwerpen. Oudeleeuwenrui - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2020_CBS_03184 - District Antwerpen. Oudeleeuwenrui - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer; 
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Argumentatie

Momenteel ligt de eindhalte van buslijn 17 ter hoogte van het Felixpakhuis net voor de woningen met huisnummers 31-35.
Bij de keuze van de locatie voor haltevoorzieningen wordt er zoveel mogelijk rekening gehouden met de bestemming van het aanliggend perceel. De voorkeur gaat in eerste instantie uit naar een locatie voor een braakliggend terrein, in tweede instantie voor een kantoor en/of commerciële ruimte en als laatste, indien het echt niet anders kan, voor wooneenheden.
Omdat aan de Oudeleeuwenrui ter hoogte van huisnummer 37A een kantoorruimte ligt, stelt de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, afdeling Mobiliteit voor om - als proef - de eindhalte voor dit perceel te voorzien en na te gaan of dit beter is dan voor de woningen met huisnummers 31-35.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Aanleiding en context

De Oudeleeuwenrui in het district Antwerpen

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 20 september 2010 (jaarnummer 1280);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Binnenstad";
  • maakt deel uit van de proefopstelling, goedgekeurd door het college op 10 juni 2011 (jaarnummer 11148); 
  • maakt deel uit van de proefopstelling, goedgekeurd door het college op 8 juli 2016 (jaarnummer 6167); 
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, afdeling Mobiliteit stelt voor om de bushalte ter hoogte van de nummers 31-35 te verplaatsen.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 28 februari 2020 Gunstig advies
Districtscollege, advies van 9 maart 2020 (jaarnummer 163) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Oudeleeuwenrui, district Antwerpen, goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20200129_Plan_Oudeleeuwenrui.pdf