Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2020012975 |
Gegevens van de aanvrager: |
BV BLJ met als contactadres Jules Moretuslei 338 bus 001 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) en de heer Robert Boutefeu met als adres Heistraat 71 bus 1 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Jules Moretuslei 265 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 43sectie A nr. 209R3 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
regulariseren van een hoogspanningscabine en het samenvoegen van 3 winkel-entiteiten tot horeca |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/07/2016: vergunning (2016728) voor het bouwen van 18 appartementen, 4 commerciele ruimtes en ondergrondse parkeergarage.
Vergunde/vergund geachte toestand
- nieuwbouw hoekvolume van 7 bouwlagen onder plat dak op sokkel van 3 bouwlagen;
- 18 appartementen, 4 commerciële ruimtes en ondergrondse parking.
Huidige toestand
- nieuwbouw hoekvolume van 7 bouwlagen onder plat dak op sokkel van 3 bouwlagen;
- 18 appartementen, 1 commerciële ruimte, 1 horecaruimte en ondergrondse parking.
Gewenste toestand
- nieuwbouw hoekvolume van 7 bouwlagen onder plat dak op sokkel van 3 bouwlagen;
- 18 appartementen, 1 winkelruimte, 1 horecaruimte en ondergrondse parking.
Inhoud van de aanvraag
- omvormen van 3 commerciële ruimtes naar 1 horecaruimte;
- wijzigen van de fietsenberging in functie van een hoogspanningscabine;
- regulariseren van het gelijkvloerse buitenschrijnwerk uitgevoerd grijsgroen staal met geperforeerd stalen paneel aan de noordgevel;
- wijzigen indeling en kelderverdieping in functie van de opgelegde voorwaarden van de vergunning dossier 2016728.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
12 februari 2020 |
26 februari 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator |
12 februari 2020 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam |
12 februari 2020 |
24 februari 2020 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
12 februari 2020 |
25 februari 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
12 februari 2020 |
13 februari 2020 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen) |
12 februari 2020 |
21 februari 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
In de vergunning van 29 juli 2016 was als voorwaarde opgenomen om op het gelijkvloers een mogelijkheid te voorzien voor het flexibel opdelen van de commerciële ruimtes. Aan deze voorwaarde is voldaan. Voorliggende aanvraag voorziet een regularisatie voor het samenvoegen van de drie linkse ruimtes tot een grote horecaruimte. Het pand is gelegen in het afgebakende kernwinkelgebied centrum Wilrijk. In dit gebied is een mix van handel, reca en diensten kenmerkend.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De werken situeren zich binnen het bestaande volume in functie van een beter intern ruimtegebruik. Bijgevolg wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch de omgeving wordt overschreden.
Visueel-vormelijke elementen
De wijzigingen aan de gevels beperken zich tot het aanpassen van het buitenschrijnwerk in functie van het samenvoegen van de drie linkse ruimtes tot een grote horecaruimte. Het beoogde materiaalgebruik is stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De plannen voorzien aanpassingen aan het aanwezige kanaalwerk om een dampkap en ventilatie te kunnen voorzien voor het horeca gedeelte. De afvoerkanalen voor de dampkap zijn voorzien in de schachten die tot boven de zesde verdieping gaan. De afvoerkanalen van het ventilatiesysteem zijn echter voorzien tot het ingesloten plat dak boven de eerste verdieping. Hierdoor zijn er twee buizen aanwezig op het terras van appartement 102. De buizen zijn zichtbaar vanop de straat. De voorziene uitwerking in aluminium is visueel niet aanvaardbaar en bovendien niet gepast op een private buitenruimte bij een appartement. Er dient hierbij gezocht te worden naar een uitwerking die beperkt is in volume en wordt voorzien in een materiaal dat aansluit bij de bestaande materialisatie op het terras. Daarom zal in voorwaarde worden opgenomen om de afvoerkanalen te voorzien als een schouw tegen de scheimuur die is afgewerkt zoals de scheimuur in bepleistering.
De aanvraag betreft eveneens de regularisatie van een hoogspanningscabine. De implementatie van de hoogspanningscabine werd opgelegd door Fluvius. Voor de exploitatie van deze hoogspanningscabine is hoogstwaarschijnlijk een melding noodzakelijk. Aangezien de exploitatie van de hoogspanningscabine beheerd wordt door Fluvius dienen zij deze melding (of vergunning) in orde te brengen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 bijkomende parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Het appartementsgebouw is vergund met 18 appartementen, 4 commerciële ruimtes en een ondergrondse parking. De wijzigingen betreffen het aanpassen van de 4 commerciële ruimtes naar 1 commerciële ruimte en het samenvoegen van de 3 andere commerciële ruimtes tot 1 horecaruimte. De ruimte op het gelijkvloers voor fietsenstallingen wordt voor een deel gesupprimeerd voor een hoogspanningscabine. De wijziging van commerciële ruimte naar horecaruimte geeft geen verandering in parkeerbehoefte. De parkeerbehoefte is 0
|
De plannen voorzien in 0 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren bijkomende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Fietsvoorzieningen:
De fietsparkeerbehoefte voor deze functies was vastgesteld op 58 plaatsen. Doordat er nu in dezelfde ruimte mee een hoogspanningscabine voorzien is, is er veel minder ruimte voor de fietsen.
De oplossing voldoet niet voor een kwalitatieve stalling.
Er is gekozen om te werken met een dubbeldekssysteem. 48 plaatsen dubbeldek- en 10 enkelrek plaatsen. Er zijn heel wat fietstypen die niet in een dubbeldekssysteem geplaatst kunnen worden, omwille van gewicht of afwijkende maten. Maximaal de helft van het aantal te voorziene stallingen mag in een dubbeldekssysteem voorzien worden. Bovendien moet de hart-op-hart afstand van fietsen in een dubbeldekssysteem voorzien zijn op 50 cm. (40 cm in een enkelreksysteem). Er is bij de intekening van het dubbeldekssysteem geen rekening gehouden dat de afstand achter de rekken die nodig is minimaal 50 cm extra wordt en dit om de fietsen uit de bovenetage te kunnen nemen. (zie tekening: Wanneer de fiets schuin in het bovenste rek staat om eruit genomen te worden is er achter de fietsen meer ruimte nodig)
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het aangepast toilet in de nieuwe horecaruimte te voorzien met een afgewerkte breedte van 1,65 meter, conform artikel 30 van de verordening toegankelijkheid;
3. de deur ter hoogte van de nieuwe tweede vluchtweg vanuit de kelder enkel over het openbaar domein te laten opendraaien bij calamiteiten, conform artikel 14 van de bouwcode;
4. de afvalberging van de horecaruimte een oppervlakte van 4 m² te voorzien, conform artikel 26 van de bouwcode;
5. vetafscheiders en olieafscheiders te voorzien, conform artikel 44 van de bouwcode;
6. de afvoerkanalen op het ingesloten dak boven de eerste verdieping te voorzien als een schouw tegen de scheimuur die is afgewerkt zoals de scheimuur in bepleistering;
7. de fietsenberging als volgt te voorzien van 58 fietsstalplaatsen:
- maximaal de helft van de stallingen te voorzien in de dubbeldekssysteem;
- minimaal 2,30m te voorzien achter de fietsen in een dubbeldekssysteem;
- minimaal 50 cm hart op hart afstand te voorzien in een dubbeldekssysteem;
8. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
3 februari 2020 |
Volledig- en ontvankelijk |
12 februari 2020 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
12 april 2020 |
Verslag GOA |
24 maart 2020 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het aangepast toilet in de nieuwe horecaruimte te voorzien met een afgewerkte breedte van 1,65 meter, conform artikel 30 van de verordening toegankelijkheid;
3. de deur ter hoogte van de nieuwe tweede vluchtweg vanuit de kelder enkel over het openbaar domein te laten opendraaien bij calamiteiten, conform artikel 14 van de bouwcode;
4. de afvalberging van de horecaruimte een oppervlakte van 4 m² te voorzien, conform artikel 26 van de bouwcode;
5. vetafscheiders en olieafscheiders te voorzien, conform artikel 44 van de bouwcode;
6. de afvoerkanalen op het ingesloten dak boven de eerste verdieping te voorzien als een schouw tegen de scheimuur die is afgewerkt zoals de scheimuur in bepleistering;
7. de fietsenberging als volgt te voorzien van 58 fietsstalplaatsen:
- maximaal de helft van de stallingen te voorzien in de dubbeldekssysteem;
- minimaal 2,30m te voorzien achter de fietsen in een dubbeldekssysteem;
- minimaal 50 cm hart op hart afstand te voorzien in een dubbeldekssysteem;
8. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.