Terug
Gepubliceerd op 06/04/2020

2020_CBS_03013 - Omgevingsvergunning - OMV_2020012233. Steynstraat 182 . District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/04/2020 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_03013 - Omgevingsvergunning - OMV_2020012233. Steynstraat 182 . District Hoboken - Goedkeuring 2020_CBS_03013 - Omgevingsvergunning - OMV_2020012233. Steynstraat 182 . District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020012233

Gegevens van de aanvrager:

de heer Myumyun Chilingir met als adres Steynstraat 182 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Ligging van het project:

Steynstraat 182 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 36sectie B nr. 129K8

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van een veranda en het bouwen van een extra verdieping

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.

Huidige toestand

-          eengezinswoning van twee bouwlagen onder een plat dak;

-          de kroonlijsthoogte bedraagt 6.65m;

-          er werd een veranda gebouwd tegen de achtergevel;

  • de totale bruto vloeroppervlakte van de veranda bedraagt circa 15 m²;
  • de totale bouwdiepte bedraagt 15m;

-          in de tuinzone bevindt zich tegen de achterste perceelgrens een bijgebouw;

  • het bijgebouw heeft een bruto vloeroppervlakte van circa 21 m².

-          de voorgevel is in een rode gevelsteen afgewerkt;

-          het buitenschrijnwerk in de voorgevel werd vervangen door pvc.

Gewenste toestand

-          toevoegen van een 3de bouwlaag;

-          de nieuwe kroonlijsthoogte bedraagt 9,34 m;

-          op de eerste- en tweede verdieping wordt een terras voorzien tegen de achtergevel met een netto vloeroppervlakte van circa 4 m² met haakse wand van 0,60 m vanaf de perceelgrens en op gelijke diepte met de achtergevel rechts;

-          gevelafwerking:

  • de voorgevel wordt voorzien van witte crepi en de achtergevel wordt voorzien in een lichtgrijze crepi met antracietkleurig pvc schrijnwerk.

Inhoud van de aanvraag

-          regulariseren van een veranda en het bouwen van een extra verdieping

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund

17 februari 2020

28 februari 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  •  Artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

Elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en lucht. De verblijfsruimte gelegen achter de veranda heeft geen rechtstreekse toegang tot licht en lucht.

  • Artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:

het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) heeft een opstand van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak. Deze opstand mag niet met brandbaar materiaal bekleed worden. Het nieuwe dak en de te regulariseren bestaande veranda moeten voldoen aan dit artikel. Voor enkelvoudige scheidingsmuren geldt dat ze steeds een minimale dikte van 0,18 meter hebben. De veranda grenst aan de linker- en rechterzijde aan de perceelgrens en moet bijgevolg voldoen. Er werd een raam geplaats met de rechter perceelgrens en de wanden zij niet voldoende dik om als enkelvoudige scheimuur te kunnen dienen.

  • Artikel 38 Groendaken:

Het is verplicht om nieuwe daken van meldings- en vergunningsplichtige constructies aan te leggen als een groendak, indien deze daken een helling hebben van minder dan 15° en een oppervlakte hebben van ten minste 20 vierkante meter. Het nieuwe dak van de 2de verdieping moet voorzien worden van een groendak.

 

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er is geen aanleiding om het college te adviseren (beargumenteerd) af te wijken van de geldende voorschriften.

 

Functionele inpasbaarheid

De omgeving wordt gekenmerkt door residentiele functies. De aanvraag betreft het realiseren van een eengezinswoning waardoor de aanvraag als functioneel inpasbaar kan beschouwd worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan er ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. De omgeving van de Steynstraat kenmerkt zich door bebouwing van 2 tot 3 bouwlagen. De bijkomende gewenste bouwlaag kan hierdoor gunstig worden geadviseerd.

 

Voor de veranda werd er advies gevraagd aan de stedelijke dienst geacht vergund. De uitbreiding van de veranda komt niet in aanmerking voor een vermoeden van vergunning. Waardoor deze uitbreiding ook beoordeeld dient te worden in deze vergunningsaanvraag. De totale bouwdiepte van het gelijkvloers bedraagt inclusief deze veranda 15 m, wat aanvaardbaar is in deze omgeving. Echter heeft deze veranda impact op de achterliggende ruimte. De keuken op het gelijkvloers heeft hierdoor geen toegang tot rechtstreeks licht en lucht. Licht en lucht worden gezien als basiskwaliteiten voor elke ruimte waar mensen langer verblijven. Voldoende daglichttoetreding, gecombineerd met uitzicht en voldoende ventilatie van de woning met verse lucht zijn basisvoorwaarden voor de gezondheid van de bewoners en voor een minimum verblijfskwaliteit van elke woning. De aanvraag is daardoor niet in overeenstemming met artikel 24 van de bouwcode. Hierdoor wordt als voorwaarde van vergunning opgenomen dat de muur tussen de keuken en de veranda volledig dient te worden opengewerkt.

 

Terrassen aan de achtergevel zijn niet kenmerkend in deze omgeving en hierdoor is de aanvraag strijdig met artikel 6 van de bouwcode. De aanvraag heeft betrekking op de verbouwing van een eengezinswoning. Het gewenste terras heeft geen directe aansluiting op een leefruimte. Het terras wordt op 60 cm van de perceelsgrens geplaatst, waardoor deze strijdig is met het burgerlijk wetboek lichten en zichten. De gecreëerde inkijk naar de aanpalende wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt ongunstig beoordeeld. Bijkomend wordt vastgesteld dat de toegang ( opening) en de borstwering niet aansluiten op elkaar. De betrokken terrassen zullen worden uitgesloten van vergunning.

 

Het voorgestelde project komt inzake het aantal bouwlagen en dakvorm overeen met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving. De geplande werken zijn mits opvolging van de gestelde voorwaarde niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag wijkt af van artikel 6 van de bouwcode. Dit artikel verwijst naar een harmonieuze omgeving. In een omgeving waar de bestaande bebouwing homogene kenmerken vertoont, moeten het verbouwen van woningen zodanig ontworpen worden dat ze in harmonie zijn met de kenmerken van de omgeving. De Steynstraat kenmerkt zich door voorgevels die zijn uitgevoerd in een roodbruine gevelsteen en een kenmerkende uitstekende kroonlijst. Het aanbrengen van witte bepleistering na het plaatsen van gevelisolatie is bijgevolg niet verenigbaar met de ruimtelijke context en kan niet gunstig worden beoordeeld.

 

Het plaatsen van gevelisolatie blijft evenwel mogelijk mits de gevel wordt afgewerkt met strengpers steenstrips in een rode of roodbruine kleur en het arrière-corps behouden blijft. Rekening houdende met het rooilijnendecreet enerzijds en de beoogde verduurzaming van de woning anderzijds, wordt opgelegd om het gevelpakket (isolatie en steenstrips) maximaal te voorzien, met een totale dikte van 14 cm ten opzichte van de gevellijn. Dit zal als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld.

 

Daarnaast heeft deze omgeving een zeer kenmerkende uitspringende kroonlijst. Deze dient na de gevelwijziging ook behouden te blijven, wat ook als voorwaarde aan de vergunning zal worden gekoppeld.

 

Het voorzien van rolluiken en zonneluifels of zonnewering heeft impact op het gevelbeeld en straatbeeld van een gebouw. Door het aanbrengen van de voorzetrolluiken wordt het referentiebeeld verstoord en de harmonieuze samenhang met de omliggende panden doorbroken. Vanuit de principes van goede ruimtelijke ordening worden daarom ook deze rolluiken uitgesloten van vergunning. De aanvrager kan om dit op te lossen inbouwrolluiken voorzien.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de muur tussen de keuken en de veranda op het gelijkvloers moet worden opengewerkt;

2.      het isoleren van de voorgevel is enkel toegestaan mits:

-          een afwerking van de gevel met strengpers steenstrips in een rode of roodbruine kleur;

-          de arrière-corps dient vrij te blijven van enig materiaal;

-          een totaal pakket (isolatie + steenstrips) van 14 centimeter moet worden bekomen;

3.      er moet een uitstekende kroonlijst van 30 cm aan de voorgevel voorzien worden ;

4.      het nieuwe dak op de tweede verdieping dient uitgevoerd te worden als een groendak;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

 

Uitsluitingen

6.      Er wordt geen vergunning verleend voor de terrassen op de eerste en tweede verdieping aan de achtergevel;

7.      Er wordt geen vergunning verleend voor het plaatsen van voorzetrolluiken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 februari 2020

Volledig en ontvankelijk

17 februari 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

17 mei 2020

Verslag GOA

26 maart 2020

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de muur tussen de keuken en de veranda op het gelijkvloers moet worden opengewerkt;

2.      het isoleren van de voorgevel is enkel toegestaan mits:

-          een afwerking van de gevel met strengpers steenstrips in een rode of roodbruine kleur;

-          de arrière-corps dient vrij te blijven van enig materiaal;

-          een totaal pakket (isolatie + steenstrips) van 14 centimeter moet worden bekomen;

3.      er moet een uitstekende kroonlijst van 30 cm aan de voorgevel voorzien worden ;

4.      het nieuwe dak op de tweede verdieping dient uitgevoerd te worden als een groendak;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

 

Uitsluitingen

6.      Er wordt geen vergunning verleend voor de terrassen op de eerste en tweede verdieping aan de achtergevel;

7.      Er wordt geen vergunning verleend voor het plaatsen van voorzetrolluiken.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.