Terug
Gepubliceerd op 06/04/2020

2020_CBS_03052 - Omgevingsvergunning - OMV_2019152023. Leopold Gilislaan zn en Wim Saerensplein zn. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/04/2020 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_03052 - Omgevingsvergunning - OMV_2019152023. Leopold Gilislaan zn en Wim Saerensplein zn. District Deurne - Goedkeuring 2020_CBS_03052 - Omgevingsvergunning - OMV_2019152023. Leopold Gilislaan zn en Wim Saerensplein zn. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019152023

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Anne Vanachter met als contactadres Gijsbrecht Van Deurnelaan 22 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

Leopold Gilislaan ZN, Wim Saerensplein ZN te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 28sectie A nrs. 240B11 en 240A11

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van een meergezinswoning met 30 sociale woningen en een kantoor na sloop bestaande bebouwing en vellen van bomen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          24/05/2019: gunstig verslag welstandscommissie (WSC/2019/1584);

-          31/07/1962: vergunning (627#21310) voor het bouwen van een voorlopige kapel.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie: gemeenschapsvoorziening;

-          volume: hoekperceel met rechthoekig bouwvolume gericht naar het Wim Saerensplein;

-          inrichting: kapel Heilige Sint-Bernadettekerk;

-          gevelafwerking: platen en kolommen in gewassen silex met schouw in metselwerk.

Huidige toestand

-          oud kerkgebouw, niet meer in gebruik sinds 2016.

Gewenste toestand

-          functie: wonen + kantoor;

-          volume:

  • 2 bouwdelen op de hoek die aansluiten op de buurpanden;
  • zijde Wim Saerensplein: 5 bouwlagen met een teruggetrokken daklaag;
  • zijde Leopold Gilislaan: 3 bouwlagen onder plat dak met toegang tot ondergrondse parking;

-          inrichting: 30 sociale woningen + burelen ARRO;

-          gevelafwerking: metselwerk in gele kleur en architectonisch beton met brons geanodiseerd schrijnwerk.

Inhoud van de aanvraag

-          het slopen van de bestaande bebouwing en vellen van hoogstammige bomen;

-          het bouwen van 2 bouwdelen met 30 woonentiteiten (sociale woningen) en een kantoor.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

15 januari 2020

14 februari 2020

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

15 januari 2020

25 februari 2020

Voorwaardelijk gunstig

FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie

15 januari 2020

21 januari 2020

Gunstig

FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart

15 januari 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

PROXIMUS

15 januari 2020

24 januari 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen

15 januari 2020

4 februari 2020

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

15 januari 2020

 19 maart 2020

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

15 januari 2020

30 januari 2020

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

15 januari 2020

16 januari 2020

stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten

15 januari 2020

4 maart 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

15 januari 2020

4 februari 2020

stadsontwikkeling/ team stadsbouwmeester - welstandscommissie

15 januari 2020

zie voorwaardelijk gunstig advies van 24/05/2019

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

15 januari 2020

4 februari 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)


De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

 

  • artikel 18 Niveauverschillen:
    de toegang tot het kantoor moet drempelloos zijn, de drempel mag maximum 2cm bedragen;
  • artikel 20 Trappen:
    §1 de trappen naar de kelder moeten na afwerking een netto vrije doorgangsbreedte van minstens 100cm hebben;
    §4 deze trappen moeten leuningen hebben langs beide zijden die doorlopen op de bordessen en voorbij de eerste en laatste trede minstens 40cm horizontaal doorlopen alvorens af te buigen naar de vloer of de wand;
  • artikel 30 Afmetingen sanitaire cellen:
    de ruwbouwmaten van het opgetekende aangepast toilet voldoen niet aan de minimale afmetingen.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 13 Ondergrondse en bovengrondse uitsprongen:
    §2 aan de zijde van het Wim Saerensplein wordt de kelder tot onder de voortuin aangelegd;
  • artikel 14 Insprongen en openingen aan voorgevels:
    §2 de insprongen van beide toegangen aan de zijde van het Wim Saerensplein moeten verlicht worden;
  • artikel 17 Behoud en heraanplanting:
    §2 de aanwezige bomen moeten maximaal behouden blijven;
  • artikel 26 Afvalverzameling:
    §1 er wordt geen gemeenschappelijke ruimte voor afvalverzameling voorzien;
  • artikel 27 Open ruimte:
    §4 de toegangspaden in de voortuin aan de zijde van het Wim Saerensplein en de Leopold Gilislaan zijn breder dan 1,5 meter;
  • artikel 28 Minimale oppervlakte buitenruimte:
    §1 de 3-slaapkamer appartementen op de 1ste tot en met 4de verdieping zijde Wim Saerensplein beschikken over een terras met een netto vloeroppervlakte van minder dan 8m²;
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    §3 de trap heeft een hellingspercentage van meer dan 20%;
    §4 op de aangeleverde plannen staan geen elektrische oplaadpunten vermeld;
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
    §3, 5° op de aangeleverde plannen staan geen elektrische oplaadpunten vermeld;
  • artikel 36 Zonnepanelen en zonnecollectoren:

de zonnepanelen werden niet opgetekend in de geveltekeningen of doorsneden;

  • artikel 37 Centrale ruimte voor warmteproductie en leidingkokers:
    §1 de stookruimte in de kelder voldoet niet aan de minimumeisen lengte en hoogte.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag betreft een hoekperceel waarop de Heilige Bernadettekerk staat gebouwd. De Heilige Bernadettekerk wordt gesloopt en vervangen door een nieuwbouw in twee volumes. In totaal worden er 30 sociale woonentiteiten voorzien met een kantoorfunctie op het gelijkvloers langsheen het Wim Saerensplein.

 

Advies werd gevraagd aan het autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen. Het advies luidt als volgt:

 

AG VESPA en Vastgoed geeft gunstig advies op deze omgevingsvergunning. Het project heeft geen impact op het stedelijk patrimonium.”

 

Omwille van het voorzien van een kleine kantooroppervlakte (< 500 m²) op het gelijkvloers van 1 van de 2 gebouwen werd advies gevraagd aan de dienst ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie. De kantooroppervlakte staat in functie van de aanwezige diensten. Volgens de dienst kan hierdoor een gunstig advies gegeven worden.

 

Het project is functioneel inpasbaar in de woonomgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

Er worden twee bouwvolumes voorzien die in een hoek geplaatst worden. Langsheen het Wim Saerensplein worden 5 bouwlagen voorzien met een teruggetrokken daklaag en een ondergrondse kelder. Het aantal bouwlagen sluit daardoor aan op nr. 17-19 die alsook 6 bovengrondse bouwlagen omvat, inclusief teruggetrokken daklaag. Langsheen de Leopold Gilislaan wordt ook aangesloten op de bestaande bebouwing met in totaal drie bouwlagen.

 

De twee nieuwe bouwvolumes worden verbonden met een luifel boven de ingang naar de ondergrondse parkeergarage. De gewenste bouwdieptes sluiten aan op de bestaande bouwdieptes van nr. 17-19 langsheen het Wim Saerensplein en nr.12 langsheen de Leopold Gilislaan.

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan geconcludeerd worden dat de bouwvolumes zich inpassen in het bestaande weefsel van de omgeving.

 

Inzake de inrichting van de open ruimte wordt er vastgesteld dat de hoeveelheid verharding in de voortuinen strijdig is met artikel 27 van de bouwcode. Langsheen de Leopold Gilislaan wordt een toegangsbreedte van 2,20m voorzien naar de hoofdtoegang van het gebouw. De toegangen langsheen het Wim Saerensplein zijn elk 7m breed.

 

Een groene voortuin heeft een aangenamer uitzicht in de straat of binnen in een bouwblok en bevordert daarom de leefkwaliteit van bewoners en omwonenden. Door de tuin niet te bebouwen of te verharden blijft een deel beschikbaar voor natuurlijke infiltratie van regenwater in de bodem, zodat de openbare riolering minder belast wordt en het risico op problemen met de waterhuishoudingvermindert. Bovendien is elke tuin, hoe klein ook een natuurlijke oase in de bebouwing voor vogels, insecten,… en zorgt ze ervoor dat de opwarming van de stedelijke omgeving licht verminderd wordt. Daarom wordt opgelegd om toegangspaden maximaal 1,50 m breed aan te leggen. Het toegangspad langs de Leopold Gilislaan dient verminderd te worden naar 1.50 m breed. Dit wordt opgenomen in voorwaarden. Voor de toegangspaden langsheen het Wim Saerensplein zijn er per toegang twee toegangsdeuren, waardoor een toegangspad van 3 m kan worden toegelaten. In voorwaarden wordt opgenomen om de twee toegangspaden langsheen het Wim Saerensplein te beperken van 7 m breed naar 3 m breed.

 

Er worden 30 woonentiteiten voorzien. Het perceel zelf is voldoende groot om het gewenste aantal woonentiteiten te kunnen opvangen.

 

Langsheen het Wim Saerensplein steekt de ondergrondse parkeergarage ongeveer 4,5 m uit tegenover de bovenliggende bouwlagen. De ondergrondse parkeergarage wordt dus tot onder de voortuin aangelegd. Artikel 13 van de bouwcode stelt dat onder de voortuinstrook geen kelders mogen aangelegd worden om zo het groene karakter van de voortuin niet aan te tasten. Echter gelden deze bepalingen in het geval van een klassieke opstelling met rijwoningen langsheen een straat. Bovendien wordt het groene karakter van de voortuin niet aangetast doordat er een grondlaag van 30 cm voorzien wordt in het voortuingedeelte. Kleine heesters, vaste planten en grassen kunnen voldoende hechting vinden in een dergelijke grondlaag om voluit te groeien. Bijgevolg kan er worden afgeweken van artikel 13 van de bouwcode, mits een grondlaag van 30 cm gegarandeerd blijft. Dit wordt in voorwaarden opgenomen.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De materialen worden niet in detail aangetoond op de plannen. De bijgeleverde nota verduidelijkt wel het visuele en vormelijke aspect van het project. De bouwvolumes worden in grote lijnen opgetrokken in een beige gevelsteen met groene accenten langsheen toegangsdeuren en enkele raamopeningen. Het metselwerk wordt gecombineerd met architectonisch beton en bronskleurig schrijnwerk. De toegangen van de bouwblokken zijn voldoende geaccentueerd.

 

Het project werd voorgelegd aan de welstandscommissie op 24/05/2019. De welstandscommissie bracht een voorwaardelijk gunstig advies uit waarbij de inrit volwaardig architecturaal opgenomen dient te worden en te integreren in het gevelbeeld en het verrijken van de voorgevel van het zijvolume. Aan deze voorwaarden werd voldaan.

 

Bodemreliëf

 

Het bodemreliëf wordt tijdelijk aangepast om de ondergrondse parkeergarage aan te leggen. De duur van deze tijdelijke aanpassing betreft de tijd die nodig is om het gehele project te bouwen. Deze tijdelijke reliëfwijziging is aanvaardbaar.

 

Toegankelijkheid

 

Inzake toegankelijkheid dient het voorliggende project te voldoen aan de verordening hieromtrent. Zo dient de toegang tot het kantoor drempelloos te zijn met een maximale drempel van 2 cm (artikel 18), dienen de trappen naar de kelder een vrije doorgangsbreedte van 100 cm te hebben met een leuning langs beide zijden (artikel 20) en dienen de ruwbouwmaten van het aangepast toilet aan de minimale afmetingen te voldoen (artikel 30). Dit wordt opgelegd in de voorwaarden bij de vergunning.

 

Mobiliteitsimpact

 

Parkeerbehoefte

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 38 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de verschillende functies in de nieuwbouw.

30 sociale koopwoningen met parkeernorm 1 : 30 x 1 = 30.

485m² kantoren met parkeernorm 1.55/100m² : 485m² x 1.55/100m² = 7.52.

De werkelijke parkeerbehoefte is 38 (30 + 8 = 38).

 

De plannen voorzien in 38 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Er wordt een ondergrondse parking ingericht met 38 plaatsen.

Volgens de inrichtingsprincipes uit de bouwcode moeten parkeerplaatsen 2.50 m breed zijn, hoekplaatsen moeten 2.80 m breed zijn.

De meeste plaatsen in de parking zijn volgens de dienst mobiliteit slechts 2.40 m breed. Echter dient opgemerkt te worden dat er steeds gemeten werd tussen de dragende betonpalen van de ondergrondse garage. De volledige diepte van de parkeerplaats voldoet wel aan de regelgeving van 2,50 m breed, waardoor de parkeerplaatsen (inclusief hoekplaatsen) als nuttig worden beschouwd.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 38.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 38 – 38 = 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

 

Parkeergarage

Artikel 30 van de bouwcode stelt dat er per 10 autostalplaatsen er telkens één elektriciteitsvoorziening voorzien dient te worden ten behoeve van elektrische oplaadpunten voor wagens. Op basis van de plannen worden er geen elektriciteitsvoorzieningen voorzien. In voorwaarden wordt opgenomen om minstens 3 elektriciteitsvoorzieningen te voorzien op de parkeerplaatsen.

 

De ondergrondse parking is via een helling ontsloten via de Leopold Gilisstraat. Volgens de dienst mobiliteit is de inrit te smal om auto’s te laten kruisen. De dienst mobiliteit stelt voor om een verkeerslicht te voorzien zodat auto’s niet tegelijk in- en uit kunnen rijden om zo de veiligheid te kunnen garanderen. Dit wordt als voorwaarde opgenomen in de vergunning.

 

Fietsvoorzieningen

Voor de verschillende functies moeten voldoende fietsenstallingen voorzien worden.

4 woningen met 2 slaapkamers = 4 x 3 (2 slaapkamers + 1 extra) = 12 fietsstalplaatsen.

20 woningen met 3 slaapkamers = 20 x 4 (3 slaapkamers + 1 extra) = 80 fietsstalplaatsen.

6 woningen met 4 slaapkamers = 6 x 5 (4 slaapkamers + 1 extra) = 30 fietsstalplaatsen.

485m² kantoren = 485m² x 1.25/100m² = 6.06 fietsstalplaatsen.

In totaal moeten 128 fietsenstallingen voorzien worden (12 + 80 + 30 + 6 = 128).

 

Er wordt een fietsenstalling ingericht in de kelder met 140 plaatsen voor de bewoners en 14 voor de kantoren. De fietsenstalling is bereikbaar via een aparte fietstrap met fietsgoot naar de kelder. De trap heeft een hellingspercentage van ongeveer 30% waardoor de trap als onveilig wordt beschouwd wegens een te steile helling. Als voorwaarde wordt opgelegd om de trap van een maximaal hellingspercentage van 25% te voorzien. Dit kan door de helling/trap op het maaiveld gelijkaardig te starten met de helling van de auto's en het toegangshek breder uit te voeren, over de volledige breedte van 3,20 m.

 

Verder merkt de dienst mobiliteit op dat de deuren naar de fietsenstalling niet automatisch open gaan. Inzake comfort van de fietsers wordt opgelegd om alle deuren naar de fietsenstalling automatisch te laten opengaan. Dit wordt in voorwaarden opgelegd.

 

Tot slot dient de fietsenstalling voorzien te worden van elektrische oplaadpunten, zoals vermeld in artikel 29 van de bouwcode. Per 30 fietsstalplaatsen dien er minimaal 1 elektrisch oplaadpunt te zijn. Voor in totaal 128 fietsstalplaatsen dien er dus minimaal 4 elektrische oplaadpunten te zijn.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Inzake privacy ontstaat er hinder vanuit het achterste terras (pleinzijde) op de 5de verdieping van het gebouw langsheen het Wim Saerensplein. Deze hinder kan niet worden toegestaan. Om de hinder te beperken wordt er opgelegd om het terras pas te starten op 1,90 m van de rechter perceelsgrens. Dit betekend dat het terras pas mag starten ter hoogte van het raam van de 2de slaapkamer in de hoek van het rechterappartement op de 5de verdieping.

 

Advies werd gevraagd aan de dienst milieuvergunningen. Het advies luidt als volgt:

 

Uit het dossier blijkt dat voor het koelen en verwarmen van een deel van de ruimtes (de ‘voorzieningen’) gebruik zal gemaakt worden van warmtepompen (lucht/lucht – lucht/water). Deze worden in een technische ruimte of op het dak geplaatst. Het is waarschijnlijk dat de geïnstalleerde drijfkracht van de warmtepomp(en) groter zal zijn dan 5 kW, zodat het een ingedeelde inrichting betreft die deel had moeten uitmaken de aanvraag. De exploitant dient vóór de plaatsing van de warmtepompen een melding te doen of vergunning te vragen voor alle ingedeelde inrichtingen en activiteiten verbonden aan het project.

Bijkomend willen we de exploitant erop attent maken dat een project indien het elementen bevat die onderworpen zijn aan meerdere vergunnings- of meldingsplichten en die aspecten onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, de vergunningsaanvraag de betrokken aspecten op straffe van onontvankelijkheid omvat als minstens één element van de aanvraag vergunningsplichtig is.”

 

De insprongen aan de zijde van het Wim Saerensplein voldoen niet aan artikel 14 van de bouwcode. Volgens het artikel dienen de insprongen verlicht te worden. Uit veiligheidsoverwegingen kan hier niet van afgeweken worden. In voorwaarden wordt opgenomen om de twee insprongen aan het Wim Saerensplein van verlichting te voorzien zodat de veiligheid gegarandeerd wordt.

 

In toepassing van artikel 17 dienen de aanwezige bomen maximaal behouden te blijven. In principe kunnen boom 1, 22 en 23 behouden blijven (zie inplantingsplan bestaande toestand), maar omdat de kans op machinale schade tijdens de werken groot is, er heel wat groen wordt voorzien op het binnenplein en het advies van stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen voorwaardelijk gunstig is, is het vanuit stedenbouwkundig oogpunt toegelaten om de bomen zoals voorzien te rooien. Er dient wel voldaan te worden aan de opgestelde voorwaarden van de dienst stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen. De voorwaarde luidt als volgt:

 

“Momenteel staan er nogal veel hoogstammige bomen ingetekend in de binnentuin. De groendienst adviseert om minder bomen te voorzien maar wel enkele bomen van 1e grootte die de kans krijgen om volwaardig uit te groeien. Dit in combinatie met enkele kleinere bomen zodat er een mooie variatie ontstaat.”

 

Zowel voor de woonfunctie als voor de kantoorfunctie worden geen gemeenschappelijke ruimten voorzien voor afvalverzameling. Volgens artikel 26 van de bouwcode zijn deze verplicht en dienen deze afzonderlijk, per functie, voorzien te worden. Bij voorkeur worden deze twee afvalverzamelplaatsen (1 per functie) in de kelder voorzien voor de woonfunctie en in de buurt van de gelijkvloerse sanitaire blokken voor de kantoorfunctie. Deze afvalverzamelplaatsen dienen conform artikel 26 uitgevoerd te worden.

 

Op de plannen staat aangegeven dat de 3-slaapkamerappartementen op de 1ste tot en met 4de verdieping over een terras beschikken aan de zijde van het Wim Saerensplein met een oppervlakte van 8 m². Na een controle wordt er opgemerkt dat deze terrassen kleiner zijn dan 8 m². Het verschil bedraagt tot 1 m². Er wordt er in voorwaarden opgelegd om de terrassen van deze 3-slaapkamerappartementen toch minimaal 8 m² groot te maken, zodat de kwaliteit van de woongelegenheden gegarandeerd wordt, dit conform artikel 28 van de bouwcode.

 

Op het ingediende dakplan staan PV-panelen ingetekend op het gebouw aan het Wim Saerensplein. Echter staan deze PV-panelen niet ingetekend op de doorsneden of gevelaanzichten, waardoor deze niet correct beoordeeld kunnen worden. In voorwaarde wordt bijgevolg opgelegd om de PV-panelen te plaatsen conform artikel 36 van de bouwcode.

 

Verder voldoet de stookruimte niet aan artikel 37 van de bouwcode. De stookruimte is te klein en voldoet niet aan de minimumeisen inzake lengte en hoogte. In voorwaarde wordt opgenomen om de stookruimte conform artikel 37 van de bouwcode uit te voeren.
 

Mits voldaan aan de voorwaarden voldoet het project vanuit stedenbouwkundig oogpunt aan de actuele eisen inzake hinder, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de insprongen (toegangen) langsheen het Wim Saerensplein te verlichten, conform artikel 14 van de bouwcode;

3.      twee afvalverzamelplaatsen te voorzien (1 voor de woonfunctie en 1 voor de kantoorfunctie), conform artikel 26 van de bouwcode;

4.      het toegangspad langsheen de Leopold Gilislaan te beperken tot maximaal 1,50 m breed, conform artikel 27 van de bouwcode;

5.      de toegangspaden langsheen het Wim Saerensplein beperkten van 7 m tot maximaal 3 m breed per toegangspad;

6.      de terrassen van de 3-slaapkamerappartementen aan de zijde van het Wim Saerensplein dienen minimaal 8 m² groot te zijn, conform artikel 28 van de bouwcode;

7.      de PV-panelen op het dak van het gebouw aan de zijde van het Wim Saerensplein uit te voeren conform artikel 36 van de bouwcode;

8.      de stookruimte in de kelder dient te voldoen aan de minimumeisen inzake lengte en hoogte opgesteld in artikel 37 van de bouwcode;

9.      de grondlaag ter hoogte van de voortuinstrook aan het Wim Saerensplein dient minimaal 30 cm diep te zijn;

10.  het terras aan de achterzijde van het gebouw aan het Wim Saerensplein op de 5de verdieping pas te laten starten op 1,90 m afstand van de rechter perceelsgrens (ter hoogte van nr. 17-19);

11.  minder bomen te voorzien in de binnentuin, maar wel enkele bomen van 1e grootte te plaatsen zodat er variatie ontstaat in boomgroottes conform het advies van stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen;

12.  een verkeerslicht te voorzien aan de parking zodat auto’s niet tegelijk kunnen in- en uitrijden;

13.  er dienen 3 parkeerplaatsen voorzien te worden van elektriciteitsvoorziening ten behoeve van elektrische oplaadpunten voor de auto’s, conform artikel 30 van de bouwcode;

14.  de deuren naar de fietsenstalling moeten automatisch open gaan;

15.  de helling/trap naar de fietsenstalling dient van een maximaal hellingspercentage van 25% te voorzien. Dit kan door de helling/trap op het maaiveld gelijkaardig te starten met de helling van de auto's en het toegangshek breder uit te voeren, over de volledige breedte van 3,20 m; 

16.  de fietsenberging dient voorzien te worden van minimaal 4 oplaadpunten, conform artikel 29 van de bouwcode;

17.  de exploitant dient voor de plaatsing van de warmtepompen een melding te doen of vergunning te vragen voor alle ingedeelde inrichtingen en activiteiten verbonden aan het project conform het advies van de dienst milieuvergunningen;

18.  te voldoen aan de voorwaarden opgesteld door Proximus;

19.  te voldoen aan de voorwaarden opgesteld door Fluvius;

20.  de toegang tot het kantoor dient drempelloos te zijn met een maximale drempel van 2 cm conform artikel 18 van de verordening inzake toegankelijkheid;

21.  de trappen naar de kelder dienen een vrije doorgangsbreedte van 100 cm te hebben met een leuning langs beide zijden conform artikel 20 van de verordening inzake toegankelijkheid;

22.  de ruwbouwmaten van het aangepast toilet dienen aan de minimale afmetingen te voldoen conform artikel 30 van de verordening inzake toegankelijkheid;

23.  na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

19 december 2019

Volledig en ontvankelijk

15 januari 2020

Start openbaar onderzoek

23 januari 2020

Einde openbaar onderzoek

21 februari 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

29 april 2020

Verslag GOA

27 maart 2020

naam GOA

Katrine Leemans

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

23 januari 2020

21 februari 2020

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de insprongen (toegangen) langsheen het Wim Saerensplein te verlichten, conform artikel 14 van de bouwcode;

3.      twee afvalverzamelplaatsen te voorzien (1 voor de woonfunctie en 1 voor de kantoorfunctie), conform artikel 26 van de bouwcode;

4.      het toegangspad langsheen de Leopold Gilislaan te beperken tot maximaal 1,50 m breed, conform artikel 27 van de bouwcode;

5.      de toegangspaden langsheen het Wim Saerensplein beperkten van 7 m tot maximaal 3 m breed per toegangspad;

6.      de terrassen van de 3-slaapkamerappartementen aan de zijde van het Wim Saerensplein dienen minimaal 8 m² groot te zijn, conform artikel 28 van de bouwcode;

7.      de PV-panelen op het dak van het gebouw aan de zijde van het Wim Saerensplein uit te voeren conform artikel 36 van de bouwcode;

8.      de stookruimte in de kelder dient te voldoen aan de minimumeisen inzake lengte en hoogte opgesteld in artikel 37 van de bouwcode;

9.      de grondlaag ter hoogte van de voortuinstrook aan het Wim Saerensplein dient minimaal 30 cm diep te zijn;

10.  het terras aan de achterzijde van het gebouw aan het Wim Saerensplein op de 5de verdieping pas te laten starten op 1,90 m afstand van de rechter perceelsgrens (ter hoogte van nr. 17-19);

11.  minder bomen te voorzien in de binnentuin, maar wel enkele bomen van 1e grootte te plaatsen zodat er variatie ontstaat in boomgroottes conform het advies van stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen;

12.  een verkeerslicht te voorzien aan de parking zodat auto’s niet tegelijk kunnen in- en uitrijden;

13.  er dienen 3 parkeerplaatsen voorzien te worden van elektriciteitsvoorziening ten behoeve van elektrische oplaadpunten voor de auto’s, conform artikel 30 van de bouwcode;

14.  de deuren naar de fietsenstalling moeten automatisch open gaan;

15.  de helling/trap naar de fietsenstalling dient van een maximaal hellingspercentage van 25% te voorzien. Dit kan door de helling/trap op het maaiveld gelijkaardig te starten met de helling van de auto's en het toegangshek breder uit te voeren, over de volledige breedte van 3,20 m; 

16.  de fietsenberging dient voorzien te worden van minimaal 4 oplaadpunten, conform artikel 29 van de bouwcode;

17.  de exploitant dient voor de plaatsing van de warmtepompen een melding te doen of vergunning te vragen voor alle ingedeelde inrichtingen en activiteiten verbonden aan het project conform het advies van de dienst milieuvergunningen;

18.  te voldoen aan de voorwaarden opgesteld door Proximus;

19.  te voldoen aan de voorwaarden opgesteld door Fluvius;

20.  de toegang tot het kantoor dient drempelloos te zijn met een maximale drempel van 2 cm conform artikel 18 van de verordening inzake toegankelijkheid;

21.  de trappen naar de kelder dienen een vrije doorgangsbreedte van 100 cm te hebben met een leuning langs beide zijden conform artikel 20 van de verordening inzake toegankelijkheid;

22.  de ruwbouwmaten van het aangepast toilet dienen aan de minimale afmetingen te voldoen conform artikel 30 van de verordening inzake toegankelijkheid;

23.  na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen. 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.