Terug
Gepubliceerd op 07/12/2020

2020_CBS_10082 - District Antwerpen. Kammenstraat - Autovrij en flankerende maatregelen eindejaarsperiode - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/12/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen; Claude Marinower, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_10082 - District Antwerpen. Kammenstraat - Autovrij en flankerende maatregelen eindejaarsperiode - Goedkeuring 2020_CBS_10082 - District Antwerpen. Kammenstraat - Autovrij en flankerende maatregelen eindejaarsperiode - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De flankerende maatregelen zullen zo snel mogelijk ingevoerd worden en dit in functie van de federale maatregelen voor het bestrijden van de pandemie en het heropenen van de winkels. De einddatum van deze maatregelen zal in overleg gebeuren met de veiligheidscel van de stad Antwerpen en is uiterlijk 31 januari 2021.

De Kammenstraat zal autovrij gemaakt worden van 11.00 uur tot 19.00 uur.

Omdat het activeren van de verdwijnpaal een impact heeft op de bereikbaarheid van de omgeving is het invoeren van flankerende maatregelen nodig. Deze flankerende maatregelen zorgen tevens voor een betere doorstroming van het openbaar vervoer en een vlottere leegloop van de parking Groenplaats.

Door de werf aan de Kasteelpleinstraat kan verkeer vanuit parking Oudaan tijdelijk niet wegrijden via de Begijnenstraat. Om te vermijden dat de woonerven rond de Nationalestraat hierdoor teveel belast worden, zal het verkeer komende uit parking Oudaan verplicht worden om links af te slaan en weg te rijden via de Lange Gasthuisstraat.

Om ook in de Nationalestraat meer ruimte te geven aan het winkelend publiek zal er vanaf de Lange Vlierstraat tot aan de Groenplaats een parkeerverbod ingericht worden. De laad en loszones en de mindervalideplaatsen blijven wel beschikbaar. 

Flankerende maatregelen:

  • Everdijstraat: afsluiten met jerseys ter hoogte van de parking Oudaan;
  • Sleutelstraat: afsluiten met jerseys ter hoogte van de Kammenstraat;
  • Sint-Antoniusstraat: afsluiten met jerseys ter hoogte van de Kammenstraat, het verkeer kan de straat dan bereiken via de Nationalestraat;
  • Lombardenstraat: dubbelrichting maken en plaatselijk parkeerverbod invoeren;
  • Geefstraat: autoverkeer toelaten, verplichte rechtsaf van de Geefstraat naar de Schoenmarkt (uitgezonderd openbaar vervoer);
  • Schoenmarkt: enkelrichting maken (richting Meirbrug), uitgezonderd voor openbaar vervoer, fietsers en toeristische rondritten. Hierdoor neemt de staduitwaartse verkeersdruk op de Schoenmarkt en de Nationalestraat af, wat voornamelijk van belang is voor de doorstroming van het openbaar vervoer en de leegloop van de parking Groenplaats;
  • Eiermarkt: enkelrichting maken tussen de Meirbrug en inrit parking Meir en dit in de richting van de parking. Verkeer uit de parking moet verplicht naar rechts en via de Sudermanstraat wegrijden;
  • Oudaan: verkeer uit de parking moet verplicht naar links en wegrijden via de Lange Gasthuisstraat
  • Leopoldstraat en Kasteelpleinstraat: plaatsen van signalisatie dat de "Kammenstraat autovrij" is;
  • ter hoogte van de Oudaan, de Lombardenvest en de Meirbrug verkeersborden plaatsen met gewijzigde verkeerssituatie;
  • Nationalestraat: parkeerverbod invoeren van Lange Vlierstraat tot Groenplaats. Laad en loszones en mindervalideplaatsen blijven wel beschikbaar. 
  • parkeergeleiding aanpassen naar route zonder de Kammenstraat;
  • badges uitdelen aan bewoners van de Everdijstraat en de Kammenstraat;
  • extra communicatie over gebruik van de park and rides onder de koepel van Slim naar Antwerpen.

De wijzigingen dienen tijdig gecommuniceerd te worden. 

Juridische grond

Artikel 135 paragraaf 2 van de nieuwe gemeentewetgeving:

Art.135.[…]

§. 2. De gemeenten hebben ook tot taak het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen. Meer bepaald, en voor zover de aangelegenheid niet buiten de bevoegdheid van de gemeenten is gehouden, worden de volgende zaken van politie aan de waakzaamheid en het gezag van de gemeenten toevertrouwd:
1° alles wat verband houdt met een veilig en vlot verkeer op openbare wegen, straten, kaden en pleinen, hetgeen omvat de reiniging, de verlichting, de opruiming van hindernissen, het slopen of herstellen van bouwvallige gebouwen, het verbod om aan ramen of andere delen van gebouwen enig voorwerp te plaatsen dat door zijn val schade kan berokkenen, of om wat dan ook te werpen dat voorbijgangers verwondingen of schade kan toebrengen of dat schadelijke uitwasemingen kan veroorzaken; voor zover de politie over het wegverkeer betrekking heeft op blijvende of periodieke toestanden, valt zij niet onder de toepassing van dit artikel.

Aanleiding en context

De Kammenstraat werd in het verleden reeds meerdere keren per jaar jaar afgesloten. Er werden toen steeds een aantal flankerende maatregelen ingevoerd om de omliggende straten en parkings bereikbaar te houden. Deze flankerende maatregelen werden positief geëvalueerd en worden dus herhaald.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om de Kammenstraat autovrij te maken van 11.00 uur tot 19.00 uur. De flankerende maatregelen worden zo snel mogelijk ingevoerd en dit in functie van de federale maatregelen voor het bestrijden van de pandemie en het heropenen van de winkels. De einddatum van de maatregelen zal in overleg gebeuren met de veiligheidscel van de Stad Antwerpen en is uiterlijk 31 januari 2021.

Artikel 2

Het college beslist de volgende flankerende maatregelen goed te keuren:

  • Everdijstraat: afsluiten met jerseys ter hoogte van de parking Oudaan;
  • Sleutelstraat: afsluiten met jerseys ter hoogte van de Kammenstraat;
  • Sint-Antoniusstraat: afsluiten met jerseys ter hoogte van de Kammenstraat;
  • Lombardenstraat: dubbelrichting maken en plaatselijk parkeerverbod invoeren;
  • Geefstraat: autoverkeer toelaten, verplichte rechtsaf van de Geefstraat naar de Schoenmarkt (uitgezonderd openbaar vervoer en fietsers);
  • Schoenmarkt: enkelrichting maken (richting Meirbrug), uitgezonderd voor openbaar vervoer, toeristische rondritten en fietsers. Hierdoor neemt de staduitwaartse verkeersdruk op de Schoenmarkt en de Nationalestraat af, wat voornamelijk van belang is voor de doorstroming van het openbaar vervoer en de leegloop van de parking Groenplaats;
  • Eiermarkt: enkelrichting maken tussen de Meirbrug en inrit parking Meir en dit in de richting van de parking. Verkeer uit de parking moet verplicht naar rechts en via de Sudermanstraat wegrijden;
  • Oudaan: verkeer uit parking Oudaan moet verplicht naar links en via de Lange Gasthuisstraat wegrijden;
  • Nationalestraat: parkeerverbod invoeren van Lange Vlierstraat tot Groenplaats;
  • Leopoldstraat en Kasteelpleinstraat: plaatsen van signalisatie dat de "Kammenstraat autovrij" is;
  • ter hoogte van de Oudaan, de Lombardenvest en de Meirbrug verkeersborden plaatsen met gewijzigde verkeerssituatie;
  • dynamische parkeerregeling aanpassen naar route zonder de Kammenstraat;
  • badges uitdelen aan de bewoners van de Everdijstraat en de Kammenstraat;
  • extra communicatie over gebruik van de park and rides onder de koepel van Slim naar Antwerpen.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan:

Dienst                               Taak              
Lokale politie/verkeerspolitie Activeren van de verdwijnpaal.
Antwerpen-samenleven/woonomgeving/stedelijk wijkoverleg Communicatie naar de buurt voeren.
Stadsontwikkeling/mobiliteit

Communicatie naar de parkings en aanpassen parkeergeleiding.

Stadsontwikkeling/beheer en operaties Alle maatregelen (inclusief het voorzien van bewegwijzering) uitvoeren en coördineren + activeren van de verdwijnpaal.

Bijlagen

  • 20201113_flankerende maatregelen_eindejaarsperiode Kammenstraat.docx