Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020093691 |
Gegevens van de aanvrager: | Patricia en Daniel Guns - Cools met als adres Elfnovemberstraat 3 te 2170 Antwerpen |
Ligging van het project: | Elfnovemberstraat 3 te 2170 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 40 sectie C nr. 192S5 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de voorgevel en regulariseren functiewijziging |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 19/04/2013: weigering (2013331) verbouwen van een woning en regulariseren bergruimte;
- 03/05/1967: vergunning (1974#9236) vernieuwen van voorgevel.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- handelsgelijkvloers in een pand met 2 bouwlagen onder een zadeldak;
- voorgevel gelijkvloers bestaat uit een groot raam met naastliggend een poort met deur naar garage.
Huidige toestand
- een eengezinswoning bestaande uit 2 bouwlagen onder een zadeldak;
- gelijkvloers is ingedeeld als leefruimte en keuken;
- voorgevel:
Gewenste toestand
- regularisatie van de functiewijziging;
- wijzigen van de voorgevel.
Inhoud van de aanvraag
- gelijkvloers indelen als leefruimtes woning.
- voorgevel volledig in witte baksteen;
- buitenschrijnwerk met nieuwe indeling in grijskleurig hout;
- voorgevel wordt gelijkgetrokken met inkom fietsenstalling en inkom woning;
- balustrade in zwart aluminium;
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 28 oktober 2020 | 3 november 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Het gelijkvloers van een gebouw dat aan de openbare weg grenst, moet aan de straatzijde een verblijfs-, kantoor- of handelsruimte bevatten met een raamopening aan de straatzijde zodat een regelmatig contact tussen de gebruiker van het gebouw en de straat mogelijk is. Er is aan de straatzijde een fietsenstalling voorzien en de leefruimtes liggen achterin.
Bij herbouw of functiewijziging, dienen ruimten een minimale vrije hoogte te hebben van 2,60 m. De leefruimtes op het gelijkvloers hebben een vrije hoogte van 2,40 m. Op de zolderverdieping richt men een kamer in en is de vrije hoogte circa 2 m.
Elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht. De leefruimte ligt ingesloten en kan niet voorzien worden van voldoen licht en luchttoevoer.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat het regulariseren van de verbouwing van een eengezinswoning.
Het gebouw staat in eerste instantie gekend als handelspand waarbij de laatste vergunningen dateren uit 1959 voor veranderingswerken, en 1967 voor het vernieuwen van de voorgevel.
Op 13/02/2013 is een weigering (dossiernummer 2013331) afgeleverd voor het ”verbouwen van een woning en regulariseren bergruimte”. De huidige aanvraag wijkt niet af van toenmalige aanvraag.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Achter de poort in de voorgevel bevindt zich een doorrit, via een binnenkoer, tot aan het achteraan gelegen magazijn. De koer achter de woning is helemaal dicht gebouwd. Het magazijn is voor de helft afgebroken waarbij de dakvorm geheel is aangepast. Het gehele gebouw is omgevormd tot woning en grondig verbouwd zonder voorafgaandelijke stedenbouwkundige vergunning.
Op de eerste verdieping bevindt zich een halfronde uitbouw die niet in harmonie is met de bouwdiepte in de omgeving. Deze uitbouw, uitgevoerd in glasdals, steekt circa 1,25 m voorbij de achtergevel van het buurperceel en is gedeeltelijk uitgevoerd op de scheiding. Dit is niet regulariseerbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De gevelwijziging is stedenbouwkundig aanvaardbaar.
De raamverdeling in de voorgevel wordt gewijzigd. Het portiek wordt verwijderd, de inkom wordt in de voorgevellijn geplaatst. Er is een duidelijke uitspraak over de architectuur van de woning en de beeldkwaliteit van het gebouw is in samenhang met zijn omgeving.
Deze voorgestelde materialen passen binnen de omgeving waarop de aanvraag betrekking heeft en zijn dus aanvaardbaar. De gevels worden afgewerkt met witte baksteen, grijskleuring houten buitenschrijnwerk, zwart aluminimum balustrade.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De weigering week af op verschillende artikels van de toen geldende bouwcode (d.d. 25/03/2011).
- De slaapkamer, dressing en badkamer op de 2de verdieping onder het schuine dak voldeden niet aan artikel 24 minimale hoogte van ruimtes.
- Het salon, de leefruimte en de slaapkamer en dressing op niveau 'zolder' hadden niet voldoende lichtinval en voldeden niet aan artikel 28 minimale lichtinval
- De leefkamer en het salon hadden niet voldoende luchttoevoer en voldeden niet aan artikel 29 minimale luchttoevoer.
- De aanvraag voldeed niet aan artikel 80 groendaken.
De aanvraag en de context zijn niet gewijzigd tegenover 2013. Echter is de bouwcode gewijzigd op 9/10/2014 en 1/03/2018. De aanvraag wijkt nog steeds af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
- Artikel 12 Levendige plint. Aan de straatzijde is een fietsenstalling voorzien en de leefruimtes liggen achterin.
- Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: De leefruimtes op het gelijkvloers hebben een vrije hoogte van 2,40 m. Op de zolderverdieping richt men een kamer in en is de vrije hoogte circa 2 m.
- Artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: De leefruimte licht ingesloten en kan niet voorzien worden van voldoen licht en luchttoevoer.
Aangezien alle punten noodzakelijk zijn om iedere ruimte voor haar bewoner een minimale verblijfskwaliteit aan te bieden, zijn afwijkingen op deze punten niet mogelijk. Bovendien wijzigen de aanpassingen die nodig zijn om tegemoet te komen aan de bouwcode de bouwplannen op essentiële punten. De functiewijziging en de bijhorende verbouwingen zijn dus niet voor vergunning vatbaar. Zij worden uitgesloten van de vergunning. Enkel de wijzigingen aan de voorgevel komen in aanmerking voor vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. enkel de wijzigingen aan de voorgevel komen in aanmerking voor vergunning;
Uitsluitingen
2. de functiewijziging van handelshuis naar woonhuis en de bijhorende verbouwingswerken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 12 oktober 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 28 oktober 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 27 december 2020 |
Verslag GOA | 27 november 2020 |
naam GOA | Gerd Cryns |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. enkel de wijzigingen aan de voorgevel komen in aanmerking voor vergunning;
Uitsluitingen
2. de functiewijziging van handelshuis naar woonhuis en de bijhorende verbouwingswerken.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.