De globale kostprijs voor de opmaak van de studie deel 1 wordt geraamd op 41.739,86 EUR (exclusief 21% btw).
De globale kostprijs voor de opmaak van de studie deel 2 wordt geraamd op 56.986,04 EUR (exclusief 21% btw).
De opdracht van de dienstverlener voor de studie wordt uitgevoerd deels voor rekening van het Vlaamse Gewest, deels voor rekening van de stad Antwerpen, volgens de verdeelsleutel uit de samenwerkingsovereenkomst, namelijk 50% Vlaamse Gewest – 50% stad Antwerpen. Elke partij staat dus in voor 49.362,95 EUR (exclusief 21% btw).
Concreet staat het Vlaams Gewest in voor de gunning van deel 1, en de stad Antwerpen voor de gunning van deel 2 van deze studie.
Voor het deel van de stad Antwerpen werd bestelbon 4005429459, ten bedrage van 65.702,09 EUR (inclusief 10% herziening en 21% btw), opgemaakt. De stad Antwerpen geeft de opdracht aan Tractebel Engineering nv voor deel 2 van de studie.
50% van studie deel 1 + 2 | herziening (10%) | btw (21%) | vast te leggen budget | |
---|---|---|---|---|
stad Antwerpen | 49.362,95 EUR | 4.936,30 EUR | 11.402,84 EUR | 65.702,09 EUR |
Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Op 29 juni 2018 (jaarnummer 6145) bekrachtigde het college de selectie van 18 projecten en vier reserveprojecten als eindresultaat van het proces “Over de Ring” onder leiding van intendant Alexander D’Hooghe. Naast deze Ringprojecten is 10,5 miljoen euro voorzien voor verder studiewerk rond onder andere het verkeerskundig systeem op de zuidoostelijke ring, tunnelveiligheid, multimodale knopen en overkappingskansen voor de volgende fasen. De studie Multimodale Knopen betreft het onderzoek naar de rol, organisatie en onderlinge relatie van de mobiliteitsknooppunten rond de stations Antwerpen-Zuid, Antwerpen-Berchem en Antwerpen-Luchtbal, en rond Schijnpoort. Deze studie hangt zeer sterk samen met de organisatie van het openbaar vervoer in de hele ‘urbane zone’, grosso modo het gebied binnen de fortengordel.
In uitvoering van het Vlaams decreet Basisbereikbaarheid en het Toekomstverbond voor de mobiliteit en leefbaarheid in de Antwerpse regio, werkt de Vlaamse overheid in samenwerking met de gemeenten van de Antwerpse vervoerregio aan de opmaak van het ‘Routeplan 2030’. Na de goedkeuring van de Visienota door de Vervoerregioraad op 27 juni 2018, wordt dit beleid nu verder uitgewerkt in een plannota, die de visie en ambitie voor de regio vertaalt in concrete concepten en projecten. De plannota (in opmaak) omvat onder meer een concept en ambitie voor het openbaar vervoer in en van/naar de urbane zone. In dit concept is een grote rol weggelegd voor de ‘multimodale knooppunten’ in de ringzone, als overstappunten tussen streekvervoer en stadsvervoer.
Op 20 januari 2017 (jaarnummer 598) keurde het college de gunning goed voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor bijstand mobiliteitsstudies - perceel 1 (mobiliteitsstudies) en perceel 2 (ontwerp van infrastructuur), op basis van bestek GAC/2015/3123, aan Tractebel Engineering nv met ondernemingsnummer 0412.639.681.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt zowel de deelopdracht uit de vernoemde raamovereenkomst als de samenwerkingsovereenkomst met het Vlaamse Gewest, waarmee zij het opdrachtgeverschap deelt, ter goedkeuring voor.
Studieopdracht
Om de plannota van het Routeplan 2030 verder te concretiseren en te zorgen dat de noden van het daarin beschreven openbaarvervoersconcept kunnen meegenomen worden in de projecten die vandaag en morgen worden uitgewerkt (de studie Multimodale Knopen, het ontwerp van radiale en tangentiële assen, etc.), is het belangrijk goed in beeld te krijgen wat er nodig is om dit concept te realiseren. Vanuit het Routeplan kennen we de theoretische vervoersvraag, uitgedrukt in aantal personen per uur. Doel van de huidige studie is dit te vertalen naar het aantal bewegingen van het openbaar vervoer per as (en per knooppunt), en in beeld te brengen wat de infrastructurele uitdagingen zijn om dit mogelijk te maken.
Het eerste deel van de studie is meer modelmatig, het tweede deel van de studie confronteert de betreffende vervoersvraag met de verkeerskundige en ruimtelijke context.
Verdeling kosten en taken
Dit bijkomende studiewerk is van belang voor zowel het Vlaams Gewest als de stad Antwerpen. De kosten voor deze studie zullen dan ook onderling verdeeld worden:
Zowel de stad Antwerpen als het Vlaams Gewest kan voor deze studieopdracht gebruik maken van de raamovereenkomst voor bijstand mobiliteitsstudies - perceel 1 (mobiliteitsstudies) en perceel 2 (ontwerp van infrastructuur), op basis van bestek GAC/2015/3123, gegund aan Tractebel Engineering nv. Het Vlaams Gewest maakt hiervoor gebruik van de clausule van aankoopcentrale.
Artikel I.2 uit het bestek van de raamovereenkomst bepaalt dat het Vlaams gewest voor dit dossier kan gebruik maken van deze raamovereenkomst.
Stad Antwerpen zal overeenkomstig artikel 15 van de wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten voor prestaties die het voorwerp van deze opdracht uitmaken tevens kunnen optreden als aankoopcentrale voor:
Voor deze deelopdracht werd er een offerte gevraagd aan Tractebel Engineering nv.
De globale kostprijs voor de opmaak van de studie deel 1 wordt geraamd op 41.739,86 EUR (exclusief 21% btw). De globale kostprijs voor de opmaak van de studie deel 2 wordt geraamd op 56.986,04 EUR (exclusief. 21% btw). De totale kostprijs komt dan op 98.725,90 EUR (exclusief 21% btw). Eventueel meerwerk wordt verrekend per uur volgens de in de raamovereenkomst vastgelegde tarieven.
Samenwerkingsovereenkomst
Vanuit de opdrachtgevers is er voor deze studie een samenwerking tussen stad Antwerpen, Vlaams Gewest (departement Mobiliteit en Openbare Werken, Agentschap Wegen en Verkeer, departement Omgeving), De Lijn en het Team Intendant.
Middels de samenwerkingsovereenkomst maken de stad Antwerpen en het Vlaamse Gewest afspraken over de gunning van de studieopdracht: het Vlaams Gewest gunt deel 1 van deze opdracht, de stad Antwerpen gunt deel 2 van deze opdracht, beide binnen hetzelfde raamcontract voor ontwerp van infrastructuur (GAC/2015/3123). De kosten van de studie zullen gelijk verdeeld worden tussen de stad Antwerpen en het Vlaamse Gewest, wat erop neerkomt dat beide 49.362,95 EUR betalen (exclusief 21% btw).
Rekening houdend met de btw (21%) en de contractuele prijsherziening (10 %) bedraagt het vast te leggen bedrag ten laste van de stad Antwerpen, 65.702,09 EUR.
Het college bekrachtigt de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Antwerpen en het Vlaams Gewest (Agentschap Wegen en Verkeer) in functie van gedeeld opdrachtgeverschap met betrekking tot de opdracht ‘Ringstudie Multimodale Knopen, studie hoofdassen urbane zone’.
Het college keurt de gunning van de deel 2 van de opdracht
goed, sluitend op een bedrag van 56.986,04 EUR
(exclusief 21% btw) ten laste van de stad Antwerpen, voor het studiewerk naar de infrastructurele uitdagingen van het openbaar vervoersconcept uit de plannota van het Routeplan 2030, op basis van de raamovereenkomst GAC/2015/3123. Zoals bepaald in de samenwerkingsovereenkomst zullen de kosten van de studie gelijk verdeeld worden tussen de stad Antwerpen en het Vlaamse Gewest. Deze opdracht wordt uitgevoerd door Tractebel Engineering nv, Simon Bolivarlaan 34/36, 1000 Brussel, ondernemingsnummer 0412 639 681.
Het college keurt de vastlegging goed ten bedrage van 65.702,09 EUR (inclusief 21% btw en inclusief10% prijsherziening), zijnde 50% van de gehele studiekost (deel 1 en deel 2 samen).
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Studie hoofdassen Tractebel Engineering nv
Ondernemingsnummer: NBE | 65.702,09 EUR (inclusief 21% btw) | budgetplaats: 5153500000 budgetpositie: 214 functiegebied: 2LMS010401A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2SA020200 budgetperiode: 2100 | 4005429459 |