Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Dienstnota bestellen en betalen stad, districten en OCMW van 17 december 2018.
Met het collegebesluit van 23 november 2018 (jaarnummer 10339) werden de principes bestellen en goedkeuren voor de stad aangepast.
Het college keurde onder meer goed om, met ingang van 1 januari 2019, de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen en te betalen bedragen namens de stad Antwerpen als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):
1: Rechtzetting verrekeningen
De volgende verrekeningen dienen rechtgezet te worden:
Verrekeningnummer | Goedgekeurd bedrag, exclusief btw | Effectief gevorderd bedrag, exclusief btw | Verschil in EUR, exclusief btw | Argumentatie |
Verrekening 5: verrekeningsvoorstel VERR008: betonplaat | 9.784,54 EUR | 9.637,35 EUR | -147,19 EUR |
In zitting van 15 december 2017 (jaarnummer 10988) keurde het college "verrekening 5: verrekeningsvoorstel VERR 008: betonplaat" goed voor 9.784,54 EUR. In dit verrekeningsvoorstel zat 11,7 m³ gestabiliseerd zand aan 128,08 EUR/m³. De externe architect betwistte echter de hoge eenheidsprijs. Uiteindelijke consenus over 115,50 EUR/m³. Verschil per m³ = -12,58 EUR/m³, totaal verschil = -12,58 EUR/m³11,7m³ = -147,19 EUR. |
Verrekening 9: verrekeningsvoorstel VERR012.1.2: septische put | 7.512,27 EUR | 7.512,25 EUR | -0,02 EUR | In zitting van 15 december 2017 (jaarnummer 10988) keurde het college "verrekening 9: verrekeningsvoorstel 12.1.2 septische put" goed voor een bedrag van 6.560,81 EUR, exclusief btw. In zitting van 31 oktober 2018 (jaarnummer 9695) werd deze verrekening rechtgezet voor een bijkomend bedrag van 951,46 EUR, voor een totaal van 7.512,27 EUR. Het verrekeningsvoorstel bevat echter een rekenfout, waardoor het totaal goed te keuren bedrag 7.512,25 EUR bedraagt. Verschil = -0,02 EUR. |
Verrekening 20: verrekeningsvoorstel VERR0024.1: verlichting vide tweede verdieping | 3.777,73 EUR | 3.664,12 EUR | -113,61 EUR |
In zitting van 18 mei 2018 (jaarnummer 4530) keurde het college "verrekening 20: verrekeningsvoorstel VERR0024.1" goed voor een bedrag van 3.777,73 EUR, exclusief btw. Omdat het concept van de verlichting niet helemaal op punt stond bleek bij het plaatsen van de verlichtingsaramaturen dat deze wijziging nog goedkoper uitgevoerd kon worden als initieel voorgesteld. Het totaal van de uitgevoerde werken voor deze verrekening bedraagt slechts 3.664,12 EUR. Verschil voor dit verrekeningsvoorstel: -113,61 EUR, exclusief btw. |
Artikel 53.03.05: soepele vloerbekledingen - vloermatten | -125,00 EUR | 0,00 EUR | +125,00 EUR | In zitting van 14 augustus 2019 (jaarnummer 6635) keurde het college de minwaarde van -125,00 EUR goed ten gevolge van een beschadiging in de geplaatste vloermat. De opdrachtnemer heeft alsnog de beschadigde mat vervangen door een nieuw exemplaar, waardoor de minwaarde komt te vervallen. |
Artikelen 6210 en 6220: minwaarde badkamermeubels |
-1.000,00 EUR | 0,00 EUR | +1.000,00 EUR | In zitting van 31 oktober 2018 (jaarnummer 9695) keurde het college de minwaarde van -1.000,00 EUR goed ten gevolge van de stroeve werking van het schuifsysteem van de in kast ingebouwde trapjes. De verwachting met betrekking tot de werking van de ingebouwde trapjes en de uiteindelijke performantie van het gekozen systeem blijken niet overeen te stemmen. De belasting van de trapjes noodzaakt de plaatsing van zware geleiders waardoor het uitschuiven van de trapjes zwaarder verloopt dan verwacht. Schuifsysteem en meubels werden door de opdrachtnemer uitgevoerd conform bestek en uitvoeringstekeningen, waardoor de minwaarde vervalt. |
Totaal rechtzetting: wijzigingen in min: 260,82 EUR + 54,77 EUR (21% btw) = -315,59 EUR, inclusief 21% btw.
Totaal rechtzetting: wijzigingen in meer: 1.125,00 EUR + 236,25 EUR (21% btw) = 1.361,25 EUR, inclusief 21% btw
2: Wijzigingen opdracht
Verrekeningnummer | Bedrag in EUR, exclusief btw | Argumentatie |
VERR029.1: herberekening werfinrichtingskosten | 9.301,35 EUR |
De opdrachtnemer gaf aan dat de bij inschrijving opgegeven werfinstallatiekost ontoereikend was voor de goede uitvoering van de onvoorziene werken. Door de opdrachtnemer werd daaropvolgend verrekeningsvoorstel 029.1 opgemaakt dat deze meerkost omvat. Gezien de complexiteit van de werken aan onder andere de scheimuren, werd door het bestuur geoordeeld dat deze meerkost verantwoord is, doch enkel voor de termijnsverlenging ten gevolge van VERR010.0, VERR004.3 & VERR008.1. |
Totaal wijziging in meer: 9.301,35 EUR + 1.953,28 EUR (21% btw) = 11.254,63 EUR, inclusief 21% btw.
3: Gedeeltelijke teruggave vertragingsboete
Ten gevolge van een termijnsoverschrijding werd een vertragingsboete ingehouden voor een bedrag van 40.300,40 EUR. De opdrachtnemer argumenteert dat een deel hiervan ten onrechte werd ingehouden gezien er onenigheid bestaat over het aantal verletdagen. Om deze discussie te beëindigen en verdere juridische procedures te vermijden werd in onderling overleg overeengekomen om 5.300,00 EUR van de ingehouden boete aan de opdrachtnemer terug te geven.
4: Eindafrekening
De eindafrekening is opgemaakt als volgt:
Omschrijving | Bedrag in EUR |
Gegunde meetstaat | 806.008,03 EUR |
Aanvullende opdracht | 48.439,03 EUR |
Wijziging opdracht in meer | 92.523,46 EUR |
Wijziging opdracht in min | -17.783,42 EUR |
Totaal uitgevoerd | 929.187,10 EUR |
Prijsherzieningen | 29.072,62 EUR |
Totaal inclusief herzieningen | 958.259,72 EUR |
21% btw | 201.234,54 EUR |
TOTAAL INCLUSIEF 21% btw | 1.159.494,26 EUR |
De eindafrekening bedraagt 958.259,72 EUR + 201.234,54 EUR (21% btw) = 1.159.494,26 EUR, inclusief 21% btw.
5: Vastlegging krediet
Omschrijving | Bedrag |
Bedrag eindafrekening, exclusief 21% btw | 958.259,72 EUR |
Vastgelegd bedrag, exclusief 21% btw | 945.014,22 EUR |
Saldo, exclusief 21% btw | 13.245,50 EUR |
21% btw | 2.781,56 EUR |
Vast te leggen bedrag, inclusief 21% btw | 16.027,06 EUR |
Het bedrag van de eindafrekening bedraagt 958.259,72 EUR, exclusief 21% btw. Hiertegenover staat een kredietvastlegging van 945.014,22 EUR, exclusief 21% btw. Om de eindstaat te kunnen betalen dient een bedrag van 13.245,50 EUR + 2.781,56 EUR (21% btw) = 16.027,06 EUR, inclusief 21% btw, te worden vastgelegd in een correctiebestelbon.
Artikel 37 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017: ongeacht de wijze waarop de prijzen worden bepaald, is de aanbestedende overheid gerechtigd de oorspronkelijke opdracht eenzijdig te wijzigen, voor zover cumulatief aan de volgende voorwaarden is voldaan:
In toepassing van artikel 50 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, kan de opdrachtnemer een gehele of gedeeltelijke teruggave van de opgelegde vertragingsboete verkrijgen.
Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
Patrimonium jeugd. Keizerstraat 71, Antwerpen, kinderopvang - Aanstelling architectenbureau op basis van raamovereenkomst GAC/2012/1422. Gunning - Goedkeuring |
college | 22 april 2016 | 3524 |
Bestek GAC/2016/4020. Renovatie kinderdagverblijf Keizerstraat - Bestek, procedure en gunning - Goedkeuring |
college | 27 januari 2017 | 767 |
Patrimonium Vastgoedprojecten - A1-20 - Stedelijke basisschool Prins Dries - Prinsstraat 24 te 2000 Antwerpen - Technieken & evacuatieroute - 1172906.00 - Gunning aannemer - Goedkeuring |
DCAGSO | 13 februari 2017 | 34 |
Patrimonium Jeugd. Renovatie kinderdagverblijf Keizerstraat - Opsplitsing van de nutsvoorzieningen. Correctiebestelling - Regularisatie ondergeraamde bestelbon - Goedkeuring |
college | 24 mei 2017 | 4824 |
Patrimonium Jeugd. Keizerstraat 71, Antwerpen - Renovatie kinderdagverblijf. Wijziging van de opdracht en aanvullende werken. Vastlegging krediet - Goedkeuring | college | 15 december 2017 | 10988 |
Patrimonium Jeugd. Keizerstraat 71, Antwerpen. Architectuuropdracht - Verbouwing pand tot kinderopvang. Vastlegging krediet - Goedkeuring |
college | 9 februari 2018 | 1269 |
Patrimonium Jeugd. Keizerstraat 71, Antwerpen - Renovatie kinderdagverblijf. Wijziging van de opdracht reeks 2. Vastlegging krediet - Goedkeuring |
college | 18 mei 2018 | 4530 |
Stedelijk Bedrijfsvastgoed. Jeugd. Keizerstraat 71, Antwerpen - Architectuuropdracht. Verbouwing pand tot kinderdagverblijf. Aanvullende opdracht. Correctiebestelling - Goedkeuring |
college | 7 september 2018 | 8050 |
Stedelijk Bedrijfsvastgoed. Jeugd. Keizerstraat 71, Antwerpen - Renovatie kinderdagverblijf. Wijziging van de opdracht reeks 3. Vastlegging krediet. Correctiebestelbon - Goedkeuring |
college | 31 oktober 2018 | 9695 |
Stedelijk bedrijfsvastgoed. Jeugd. Keizerstraat 71, 2000 Antwerpen - Renovatie kinderdagverblijf. Wijziging opdracht reeks 4. Vastlegging krediet - Goedkeuring |
college | 14 augustus 2019 | 6635 |
In het gunningsbesluit van 27 januari 2017 (jaarnummer 767) staat een verkeerd bedrag ten gevolge van een rekenfout. De gegunde meetstaat is niet 806.008,83 EUR, maar 806.008,03 EUR, exclusief 21% btw.
Overzicht vastleggingen |
|||
Bestelbonnummer | Fase | Bedrag exclusief 21% btw | Bedrag inclusief 21% btw |
4005207008 | Gunning | 822.129,00 EUR | 994.776,09 EUR |
4005253095 | Wijziging opdracht reeks 1 | 8.910,80 EUR | 10.782,07 EUR |
4105039670 | Wijziging opdracht reeks 2 | 1.705,08 EUR | 2.063,15 EUR |
4105041138 | Wijziging opdracht reeks 3 | 97.034,01 EUR | 117.411,15 EUR |
4105044231 | Wijziging opdracht reeks 4 | 15.235,33 EUR | 18.434,75 EUR |
TOTAAL | 945.014,22 EUR | 1.143.467,21 EUR |
De gedeeltelijke teruggave van de vertragingsboete, voor een bedrag van 5.300,00 EUR, zal verrekend worden op volgende boekingsadres:
Budgetplaats 5170100000
Budgetpositie 746
Functiegebied 2SBS040108A00000
Begrotingsprogramma: 2SA080111
Het college keurt de wijzigingen in min goed voor een bedrag van 260,82 EUR + 54,77 EUR (21% btw) = 315,59 EUR, inclusief 21% btw
Het college keurt de wijzigingen in meer goed voor een bedrag van 10.426,35 EUR + 2.189,53 EUR (21% btw) = 12.615,88 EUR, inclusief 21% btw
Het college keurt de eindafrekening goed voor een bedrag van 958.259,72 EUR + 201.234,54 EUR (21% btw) = 1.159.494,26 EUR, inclusief 21% btw
Het college keurt de kredietvastlegging goed voor een bedrag van 13.245,50 EUR + 2.781,56 EUR (21% btw) = 16.027,06 EUR, inclusief 21% btw, op naam van Dillen Bouwteam nv, Puttestraat 15, 2490 Balen met als ondernemingsnummer 0898.695.397
Het college keurt de gedeeltelijke teruggave van de vertragingsboete aan Dillen Bouwteam nv, Puttestraat 15, 2490 Balen, met als ondernemingsnummer 0898.695.397 goed voor een bedrag van 5.300,00 EUR
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Renovatie kinderdagverblijf Dillen Bouwteam nv Ondernemingsnummer: 0898.695.397 |
16.027,06 EUR, inclusief 21% btw | budgetplaats: 5322000000 budgetpositie: 221 functiegebied: 2HMS020101P07683 subsidie: ANT03_SOK_ANTWTOWER fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2SA040945 budgetperiode: 2000 |
4105049385 |
Het college geeft opdracht aan
Dienst | Taak |
Financiën | De nodige handelingen treffen voor de gedeeltelijke teruggave van de vertragingsboete voor een bedrag van 5.300,00 EUR aan Dillen Bouwteam nv, Puttestraat 15, 2490 Balen met als ondernemingsnummer 0898.695.397. |