Terug
Gepubliceerd op 14/04/2020

2020_CBS_03282 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving. Keizerstraat 71, 2000 Antwerpen - Renovatie kinderdagverblijf. Wijziging opdracht reeks 5. Teruggave vertragingsboete. Eindafrekening. Vastlegging krediet. Correctiebestelling - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/04/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_03282 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving. Keizerstraat 71, 2000 Antwerpen - Renovatie kinderdagverblijf. Wijziging opdracht reeks 5. Teruggave vertragingsboete. Eindafrekening. Vastlegging krediet. Correctiebestelling - Goedkeuring 2020_CBS_03282 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving. Keizerstraat 71, 2000 Antwerpen - Renovatie kinderdagverblijf. Wijziging opdracht reeks 5. Teruggave vertragingsboete. Eindafrekening. Vastlegging krediet. Correctiebestelling - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

 Dienstnota bestellen en betalen stad, districten en OCMW van 17 december 2018. 

Met het collegebesluit van 23 november 2018 (jaarnummer 10339) werden de principes bestellen en goedkeuren voor de stad aangepast.
Het college keurde onder meer goed om, met ingang van 1 januari 2019, de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen en te betalen bedragen namens de stad Antwerpen als volgt te regelen (bedragen exclusief btw): 

  • uitgaven exploitatie en investering, ≤ 5.500,00 EUR: goedkeuring door de algemeen directeur na decentraal visum:
    • de algemeen directeur kan bovengenoemde bevoegdheden delegeren aan personeelsleden van de administratie van stad en OCMW Antwerpen;
    • de medewerker aan wie de bevoegdheid tot goedkeuren gedelegeerd wordt, kan ten allen tijde beslissen om een bepaalde correctiebestelling voor te leggen aan een hoger orgaan voor expliciete goedkeuring;
  • Uitgaven exploitatie en investering, > 5.500,00 EUR: goedkeuring door het college na centraal visum.

1: Rechtzetting verrekeningen

De volgende verrekeningen dienen rechtgezet te worden:

Verrekeningnummer Goedgekeurd bedrag, exclusief btw Effectief gevorderd bedrag, exclusief btw Verschil in EUR, exclusief btw Argumentatie
Verrekening 5: verrekeningsvoorstel VERR008: betonplaat 9.784,54 EUR 9.637,35 EUR -147,19 EUR

In zitting van 15 december 2017 (jaarnummer 10988) keurde het college "verrekening 5: verrekeningsvoorstel VERR 008: betonplaat" goed voor 9.784,54 EUR. In dit verrekeningsvoorstel zat 11,7 m³ gestabiliseerd zand aan 128,08 EUR/m³. De externe architect betwistte echter de hoge eenheidsprijs. Uiteindelijke consenus over 115,50 EUR/m³. Verschil per m³ = -12,58 EUR/m³, totaal verschil = -12,58 EUR/m³11,7m³ = -147,19 EUR.

Verrekening 9: verrekeningsvoorstel VERR012.1.2: septische put 7.512,27 EUR 7.512,25 EUR -0,02 EUR In zitting van 15 december 2017 (jaarnummer 10988) keurde het college "verrekening 9: verrekeningsvoorstel 12.1.2 septische put" goed voor een bedrag van 6.560,81 EUR, exclusief btw. In zitting van 31 oktober 2018 (jaarnummer 9695) werd deze verrekening rechtgezet voor een bijkomend bedrag van 951,46 EUR, voor een totaal van 7.512,27 EUR. Het verrekeningsvoorstel bevat echter een rekenfout, waardoor het totaal goed te keuren bedrag 7.512,25 EUR bedraagt. Verschil = -0,02 EUR.
Verrekening 20: verrekeningsvoorstel VERR0024.1: verlichting vide tweede verdieping 3.777,73 EUR 3.664,12 EUR -113,61 EUR

In zitting van 18 mei 2018 (jaarnummer 4530) keurde het college "verrekening 20: verrekeningsvoorstel VERR0024.1" goed voor een bedrag van 3.777,73 EUR, exclusief btw. Omdat het concept van de verlichting niet helemaal op punt stond bleek bij het plaatsen van de verlichtingsaramaturen dat deze wijziging nog goedkoper uitgevoerd kon worden als initieel voorgesteld. Het totaal van de uitgevoerde werken voor deze verrekening bedraagt slechts 3.664,12 EUR. Verschil voor dit verrekeningsvoorstel: -113,61 EUR, exclusief btw.

Artikel 53.03.05: soepele vloerbekledingen - vloermatten -125,00 EUR 0,00 EUR +125,00 EUR In zitting van 14 augustus 2019 (jaarnummer 6635) keurde het college de minwaarde van -125,00 EUR goed ten gevolge van een beschadiging in de geplaatste vloermat. De opdrachtnemer heeft alsnog de beschadigde mat vervangen door een nieuw exemplaar, waardoor de minwaarde komt te vervallen.
Artikelen 6210 en 6220:
minwaarde badkamermeubels
-1.000,00 EUR 0,00 EUR +1.000,00 EUR In zitting van 31 oktober 2018 (jaarnummer 9695) keurde het college de minwaarde van -1.000,00 EUR goed ten gevolge van de stroeve werking van het schuifsysteem van de in kast ingebouwde trapjes. De verwachting met betrekking tot de werking van de ingebouwde trapjes en de uiteindelijke performantie van het gekozen systeem blijken niet overeen te stemmen. De belasting van de trapjes noodzaakt de plaatsing van zware geleiders waardoor het uitschuiven van de trapjes zwaarder verloopt dan verwacht. Schuifsysteem en meubels werden door de opdrachtnemer uitgevoerd conform bestek en uitvoeringstekeningen, waardoor de minwaarde vervalt.

Totaal rechtzetting: wijzigingen in min: 260,82 EUR + 54,77 EUR (21% btw) = -315,59 EUR, inclusief 21% btw.

Totaal rechtzetting: wijzigingen in meer: 1.125,00 EUR + 236,25 EUR (21% btw) = 1.361,25 EUR, inclusief 21% btw

2: Wijzigingen opdracht

Verrekeningnummer Bedrag in EUR, exclusief btw Argumentatie
VERR029.1: herberekening werfinrichtingskosten 9.301,35 EUR

De opdrachtnemer gaf aan dat de bij inschrijving opgegeven werfinstallatiekost ontoereikend was voor de goede uitvoering van de onvoorziene werken. Door de opdrachtnemer werd daaropvolgend verrekeningsvoorstel 029.1 opgemaakt dat deze meerkost omvat. Gezien de complexiteit van de werken aan onder andere de scheimuren, werd door het bestuur geoordeeld dat deze meerkost verantwoord is, doch enkel voor de termijnsverlenging ten gevolge van VERR010.0, VERR004.3 & VERR008.1.

Totaal wijziging in meer: 9.301,35 EUR + 1.953,28 EUR (21% btw) = 11.254,63 EUR, inclusief 21% btw.

3: Gedeeltelijke teruggave vertragingsboete

Ten gevolge van een termijnsoverschrijding werd een vertragingsboete ingehouden voor een bedrag van 40.300,40 EUR. De opdrachtnemer argumenteert dat een deel hiervan ten onrechte werd ingehouden gezien er onenigheid bestaat over het aantal verletdagen. Om deze discussie te beëindigen en verdere juridische procedures te vermijden werd in onderling overleg overeengekomen om 5.300,00 EUR van de ingehouden boete aan de opdrachtnemer terug te geven.

4: Eindafrekening

De eindafrekening is opgemaakt als volgt:

Omschrijving Bedrag in EUR
Gegunde meetstaat 806.008,03 EUR
Aanvullende opdracht 48.439,03 EUR
Wijziging opdracht in meer 92.523,46 EUR
Wijziging opdracht in min -17.783,42 EUR
Totaal uitgevoerd 929.187,10 EUR
Prijsherzieningen 29.072,62 EUR
Totaal inclusief herzieningen 958.259,72 EUR
21% btw 201.234,54 EUR
TOTAAL INCLUSIEF 21% btw 1.159.494,26 EUR

De eindafrekening bedraagt 958.259,72 EUR + 201.234,54 EUR (21% btw) = 1.159.494,26 EUR, inclusief 21% btw.

5: Vastlegging krediet

Omschrijving Bedrag
Bedrag eindafrekening, exclusief 21% btw 958.259,72 EUR
Vastgelegd bedrag, exclusief 21% btw 945.014,22 EUR
Saldo, exclusief 21% btw 13.245,50 EUR
21% btw 2.781,56 EUR
Vast te leggen bedrag, inclusief 21% btw 16.027,06 EUR

Het bedrag van de eindafrekening bedraagt 958.259,72 EUR, exclusief 21% btw. Hiertegenover staat een kredietvastlegging van 945.014,22 EUR, exclusief 21% btw. Om de eindstaat te kunnen betalen dient een bedrag van 13.245,50 EUR + 2.781,56 EUR (21% btw) = 16.027,06 EUR, inclusief 21% btw, te worden vastgelegd in een correctiebestelbon.

Juridische grond

Artikel 37 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017: ongeacht de wijze waarop de prijzen worden bepaald, is de aanbestedende overheid gerechtigd de oorspronkelijke opdracht eenzijdig te wijzigen, voor zover cumulatief aan de volgende voorwaarden is voldaan:

  1. het voorwerp van de opdracht blijft onveranderd;
  2. buiten de toepassing van de artikelen 26,§1, 2°, a) en b) en 3°, b) en 53,§2, 2° en 4°, a) en b) van de wet en artikel 25, 3°, a) en 4°, b) van de wet defensie en veiligheid, blijft de wijziging in waarde beperkt tot vijftien procent van het oorspronkelijke opdrachtbedrag;
  3. zo nodig wordt voorzien in een passende compensatie voor de opdrachtnemer. Van essentiële bepalingen en voorwaarden van de opdracht kan evenwel enkel op gemotiveerde wijze worden afgeweken, en dit:
    1° hetzij door een wijzigingsbevel of elke andere eenzijdige beslissing van de aanbestedende overheid;
    2° hetzij door een bijakte.

In toepassing van artikel 50 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013  tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, kan de opdrachtnemer een gehele of gedeeltelijke teruggave van de opgelegde vertragingsboete verkrijgen.

Aanleiding en context

Fase Bestuursorgaan Datum Jaarnummer

Patrimonium jeugd. Keizerstraat 71, Antwerpen, kinderopvang - Aanstelling architectenbureau op basis van raamovereenkomst GAC/2012/1422. Gunning - Goedkeuring

college 22 april 2016 3524

Bestek GAC/2016/4020. Renovatie kinderdagverblijf Keizerstraat - Bestek, procedure en gunning - Goedkeuring

college 27 januari 2017 767

Patrimonium Vastgoedprojecten - A1-20 - Stedelijke basisschool Prins Dries - Prinsstraat 24 te 2000 Antwerpen - Technieken & evacuatieroute - 1172906.00 - Gunning aannemer - Goedkeuring

DCAGSO 13 februari 2017 34

Patrimonium Jeugd. Renovatie kinderdagverblijf Keizerstraat - Opsplitsing van de nutsvoorzieningen. Correctiebestelling - Regularisatie ondergeraamde bestelbon - Goedkeuring

college 24 mei 2017 4824
Patrimonium Jeugd. Keizerstraat 71, Antwerpen - Renovatie kinderdagverblijf. Wijziging van de opdracht en aanvullende werken. Vastlegging krediet - Goedkeuring college 15 december 2017 10988

Patrimonium Jeugd. Keizerstraat 71, Antwerpen. Architectuuropdracht - Verbouwing pand tot kinderopvang. Vastlegging krediet - Goedkeuring

college 9 februari 2018 1269

Patrimonium Jeugd. Keizerstraat 71, Antwerpen - Renovatie kinderdagverblijf. Wijziging van de opdracht reeks 2. Vastlegging krediet - Goedkeuring

college 18 mei 2018 4530

Stedelijk Bedrijfsvastgoed. Jeugd. Keizerstraat 71, Antwerpen - Architectuuropdracht. Verbouwing pand tot kinderdagverblijf. Aanvullende opdracht. Correctiebestelling - Goedkeuring

college 7 september 2018 8050

Stedelijk Bedrijfsvastgoed. Jeugd. Keizerstraat 71, Antwerpen - Renovatie kinderdagverblijf. Wijziging van de opdracht reeks 3. Vastlegging krediet. Correctiebestelbon - Goedkeuring

college 31 oktober 2018 9695

Stedelijk bedrijfsvastgoed. Jeugd. Keizerstraat 71, 2000 Antwerpen - Renovatie kinderdagverblijf. Wijziging opdracht reeks 4. Vastlegging krediet - Goedkeuring

college 14 augustus 2019 6635

Algemene financiƫle opmerkingen

In het gunningsbesluit van 27 januari 2017 (jaarnummer 767) staat een verkeerd bedrag ten gevolge van een rekenfout. De gegunde meetstaat is niet 806.008,83 EUR, maar 806.008,03 EUR, exclusief 21% btw.

Overzicht vastleggingen

Bestelbonnummer Fase Bedrag exclusief 21% btw Bedrag inclusief 21% btw
4005207008 Gunning 822.129,00 EUR 994.776,09 EUR
4005253095 Wijziging opdracht reeks 1 8.910,80 EUR 10.782,07 EUR
4105039670 Wijziging opdracht reeks 2 1.705,08 EUR 2.063,15 EUR
4105041138 Wijziging opdracht reeks 3 97.034,01 EUR 117.411,15 EUR
4105044231 Wijziging opdracht reeks 4 15.235,33 EUR 18.434,75 EUR
  TOTAAL 945.014,22 EUR 1.143.467,21 EUR

De gedeeltelijke teruggave van de vertragingsboete, voor een bedrag van 5.300,00 EUR, zal verrekend worden op volgende boekingsadres:

Budgetplaats 5170100000
Budgetpositie 746
Functiegebied 2SBS040108A00000
Begrotingsprogramma: 2SA080111

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de wijzigingen in min goed voor een bedrag van 260,82 EUR + 54,77 EUR (21% btw) = 315,59 EUR, inclusief 21% btw

Artikel 2

Het college keurt de wijzigingen in meer goed voor een bedrag van 10.426,35 EUR + 2.189,53 EUR (21% btw) = 12.615,88 EUR, inclusief 21% btw

Artikel 3

Het college keurt de eindafrekening goed voor een bedrag van 958.259,72 EUR + 201.234,54 EUR (21% btw) = 1.159.494,26 EUR, inclusief 21% btw

Artikel 4

Het college keurt de kredietvastlegging goed voor een bedrag van 13.245,50 EUR + 2.781,56 EUR (21% btw) = 16.027,06 EUR, inclusief 21% btw, op naam van Dillen Bouwteam nv, Puttestraat 15, 2490 Balen met als ondernemingsnummer 0898.695.397

Artikel 5

Het college keurt de gedeeltelijke teruggave van de vertragingsboete aan Dillen Bouwteam nv, Puttestraat 15, 2490 Balen, met als ondernemingsnummer 0898.695.397 goed voor een bedrag van 5.300,00 EUR

Artikel 6

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Renovatie kinderdagverblijf
Keizerstraat 71, 2000 Antwerpen
Vastlegging in functie van de eindafrekening

Dillen Bouwteam nv
Puttestraat 15
2490 Balen

Ondernemingsnummer: 0898.695.397
IBAN BE66 6451 1445 1143

16.027,06 EUR, inclusief 21% btw budgetplaats: 5322000000
budgetpositie: 221
functiegebied: 2HMS020101P07683
subsidie: ANT03_SOK_ANTWTOWER
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA040945
budgetperiode: 2000
4105049385

Artikel 7

Het college geeft opdracht aan

Dienst Taak
Financiën De nodige handelingen treffen voor de gedeeltelijke teruggave van de vertragingsboete voor een bedrag van 5.300,00 EUR aan Dillen Bouwteam nv, Puttestraat 15, 2490 Balen met als ondernemingsnummer 0898.695.397.