Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip 'dagelijks bestuur'.
Met de gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werd bepaald dat aan de gemeenteraad per kwartaal kennis wordt gegeven van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt.
De geschiktheid van de inschrijver wordt beoordeeld aan de hand van minstens 10 referenties van gelijkaardige opdracht, uitgevoerd in de afgelopen drie jaar.
Daarnaast dient de inschrijver minimaal 3 inspecteurs in vast dienstverband te hebben om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De inspecteurs hebben expertises op vlak van technieken, installaties, als bouwkunde. De inspecteurs kunnen aantonen dat zij minimum twee professionele opleidingen hebben gevolgd of equivalente expertise hebben door minimum 2 jaar ervaring in één van deze vakgebieden.
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:
In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.
In toepassing van artikel 36, §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid de in artikel 36, §1, tweede lid bepaalde termijn van ten minste 35 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7 bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.
Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.
In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid in de opdrachtdocumenten nadere regels bepalen omtrent de mogelijkheid tot één of meer verlengingen van de opdracht. De volledige looptijd, met inbegrip van de verlengingen, moet over het algemeen beperkt blijven tot vier jaar na het sluiten van de opdracht. De verlenging mag geen aanleiding geven tot een wijziging van de algemene aard van de opdracht.
Met de inkanteling van OCMW bij de stad en de integratie met AG VESPA, komt het beheer en onderhoud van zo’n 1250 gebouwen te liggen bij één afdeling. Om strategisch vastgoedbeheer mogelijk te maken, moeten we de huidige toestand van dit gebouwenpatrimonium kennen en dienen we te weten welke toekomstige onderhouds- en investeringskosten hieraan gerelateerd zijn. Vooral het OCMW patrimonium is nog vrij onbekend en de inventarisatie ervan kan niet op korte termijn uitgevoerd worden door de interne werking van AG VESPA. Daarom wordt deze opdracht gelanceerd die bestaat uit het inventariseren, inspecteren en bepalen van de conditiestaat van deze gebouwen en bijhorende terrein elementen. Zulke inspecties vertalen zich naar een overzicht van aankomende onderhoudsprojecten, timing en budgetraming.
De huidige raamovereenkomst GAC/2014/2704 liep af op 14/07/2019 en werd nog niet vernieuwd omdat de aanbestedende overheid meer tijd nodig had om de huidige behoefte in kaart te brengen. De nieuwe overeenkomst wordt tevens slechts voor twee jaar afgesloten om de toekomstige behoefte te herbekijken en waar mogelijk snel te kunnen bijsturen.
De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om de opdracht GAC_2019_00910 in de markt te plaatsen via een openbare procedure met Europese bekendmaking.
Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.
Het college keurt bestek GAC_2019_00910 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het aanstellen van een pool voor conditiemetingen volgens NEN2767 goed en keurt eveneens goed dat:
Het college geeft opdracht aan:
Dienst |
Taak |
GAC |
dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen > drempel OZVB (exclusief btw) |
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Raamovereenkomst voor het aanstellen van een pool voor conditiemetingen volgens NEN 2767 |
- |
budgetplaats: 5325600000 |
met orderbons |
- | budgetplaats: 5325600000 budgetpositie: 221, 260, 613 en 6103 functiegebied: 2SBS070101A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2SA080119 budgetperiode: 2100 en 2200 mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad |
met orderbons |