Artikel 56 §3 1° van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, in voorkomend geval binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels.
Artikel 56 § 3,4 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Artikel 56 §3,8,b van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de daden van beschikking: over verhuring, concessie, pacht, jacht- en visrechten van meer dan negen jaar, behalve het vaststellen van de contractvoorwaarden waarvoor de gemeenteraad bevoegd blijft.
Na onderzoek (benchmark, juridisch onderzoek) en in opvolging van de vorige besluitvorming rond de bouw van een walstroominstallatie voor riviercruises aan de Scheldekaaien wordt de rolverdeling binnen de stad Antwerpen als volgt toegewezen:
Bij de structurering van de samenwerking met een energieleverancier als een concessie van openbare werken/diensten zal een private partner (leverancier) de laadpunten op eigen kosten en risico exploiteren tegen een vergoeding van de gebruikers. De private partner staat in voor alle onderdelen van het project. Dit houdt in dat de private partner, in opdracht van de aanbestedende overheid, de stroompunten ontwerpt, levert, bouwt, financiert, onderhoudt en exploiteert en dit volgens de minimale voorwaarden die door de aanbestedende overheid worden vastgesteld in de outputspecificaties (voorwaarden betreffende beschikbaarheid van de laadpunten, technische specificaties, bemetering, tariefstructuur,...).
De private partner staat zelf in voor de aan- en verkoop van de stroom.
Doordat een rechtstreekse band tussen private partner en gebruiker wordt voorzien zal de gebruiker rechtstreeks bij de private partner afnemen en dient hij zich bij uitvoeringsproblemen te wenden tot de private partner. Tevens bekomt de private partner de financiële vergoeding voor zijn prestaties bij de gebruiker waardoor hij zowel het exploitatie- en uitvoeringsrisico als vraagrisico draagt.
De concessie van openbare werken en diensten wordt opgestart voor het gebied Scheldekaaien als pilootproject, waarbij een uitbreiding van deze diensten naar het hele stadshavengebied mogelijk wordt gemaakt binnen de procedure. De uitrol van de installaties gebeurt in overeenstemming met het waterplan en in samenspraak met de stadsdiensten Stadsontwikkeling en Stadsbeheer.
De concrete inplanting wordt door de concessionaris aangevraagd in samenspraak met de verantwoordelijke stadsdiensten waarbij de concessionaris verantwoordelijk is voor het bekomen van de nodige vergunningen en eigendomsrechten.
Op 7 juni 2013 (jaarnummer 5751) nam het college van burgemeester en schepenen kennis van de haalbaarheidsstudie voor walstroom op de Scheldekaaien.
Op 6 juli 2018 (jaarnummer 6332) keurde het college de samenwerkingsovereenkomst met AG VESPA goed en gaf de opdracht aan AG VESPA om voor rekening van de stad Antwerpen het gedelegeerd bouwheerschap op te nemen voor de bouw van een ponton en aanhorigheden voor zee- en riviercruises.
Op 20 september 2019 (jaarnummer 7650) keurde het college het Waterplan goed.
Op 25 oktober 2019 (jaarnummer 8723) keurde het college het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst met AG VESPA goed en gaf de opdracht aan AG VESPA om voor rekening van de stad Antwerpen het gedelegeerd bouwheerschap op te nemen voor de bouw van een walstroominstallatie voor riviercruises op het ponton cruiseterminal, aan OS/Visit Antwerpen, SW, MV/Stadshavendienst, SB om input aan te leveren voor opmaak programma van eisen walstroom cruiseponton en opmaak opdrachtsdocumenten en aan OS/Visit Antwerpen, MV/Stadshavendienst om het beheer en exploitatie van de walstroomkasten uit te klaren.
Op 13 december 2019 (jaarnummer 10301) keurde het college het afsprakenkader tussen Havenbedrijf Antwerpen en stad Antwerpen voor Scheldekaaien, exclusief Blue Gate Antwerp goed.
Voor de realisatie van de walstroominstallatie werd in het meerjarenplan 2020-2025 een budget van 1.650.000,00 EUR voorzien op doelstelling 2LWS010202. De verdere financiële gevolgen (concessievergoeding, servicecontract, onderhoudscontract, administratie, …) worden bij opmaak concessiedocumenten aan het college ter goedkeuring voorgelegd.
Het college keurt het beheer van de exploitatie walstroominstallatie Scheldekaaien door Maatschappelijke Veiligheid/Stadstoezicht/Stadshaven goed.
Het college keurt de opstart van een concessie van openbare werken en diensten voor de exploitatie van een walstroominstallatie Scheldekaaien en bij uitbreiding het hele stadshavengebied goed.
Dienst | Taak |
MV/ST/Stadshaven |
aanbesteding contract en beheer (contractbeheerder) |
GAC |
financiële en juridsiche ondersteuning, opmaak administratieve en contractuele bepalingen en begeleiding van de aanbesteding |
AG VESPA, SB en SW |
technische ondersteuning aanbesteding en afstemming aanleg openbaar domein |