Terug
Gepubliceerd op 14/04/2020

2020_CBS_03226 - Omgevingsvergunning - OMV_2019159897. Marcel De Backerstraat 28. District Ekeren - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 10/04/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_03226 - Omgevingsvergunning - OMV_2019159897. Marcel De Backerstraat 28. District Ekeren - Weigering 2020_CBS_03226 - Omgevingsvergunning - OMV_2019159897. Marcel De Backerstraat 28. District Ekeren - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019159897

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Els Verbaenen met als adres Jozef Ickxstraat 86 te 2180 Antwerpen en de heer Tom Daelemans met als adres Jozef Ickxstraat 86 te 2180 Antwerpen

Ligging van het project:

Marcel De Backerstraat 28 te Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 35sectie F nr. 173T

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/06/2018: vergunning (2018494) voor het regulariseren van het vellen van bomen;

-          08/07/2016: vergunning (2016555) voor het vellen van vier hoogstammige bomen.

Vergunde/vergund en huidige geachte toestand

-          braakliggend perceel met bomen, gelegen binnen een van kracht zijnde verkaveling.

Gewenste toestand

-          eengezinswoning (in nieuwbouw) in open bebouwing met 3 slaapkamers, 2 bouwlagen onder plat dak, met garage op het gelijkvloers en terrasverharding aan de achtergevel.

 

Inhoud van de aanvraag

-          het bouwen van een eengezinswoning met 3 slaapkamers;

-          het vellen van bomen.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

7 januari 2020

9 januari 2020

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

7 januari 2020

21 januari 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Mariaburg, goedgekeurd op 26 februari 2018. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 2: zone voor wonen - woonpark (wo2).

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt in de verkaveling EK/1979/V/0182/WV, goedgekeurd op 12 maart 1979, meer bepaald in lot(en) 1 en 1.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

-          1.3 – Harmonieregel en referentiebeeld – 7 Dakvorm:

er wordt een plat dak voorzien, hetgeen niet in harmonie is met het referentiebeeld van de onmiddellijke omgeving (alle gebouwen in dit straatdeel, tussen Kapelsesteenweg en Isabellalei, een afstand van ruim 200 m, beschikken zonder uitzondering over een hellend dak. In de omliggende buurt zijn geen zichtbare gebouwen met een plat dak aanwezig.)

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verkavelingsvergunning op volgend punt:

-          Artikel 2 – Percelen bestemd voor vrijstaande bebouwing

01 - Stroken voor hoofdgebouwen

5° Welstand van de gebouwen:

a)     Dakvorm: er wordt een plat  dak voorzien op elk gebouwdeel terwijl dit enkel expliciet wordt toegestaan op uitbouwen.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  •  artikel 6 – Harmonie en draagkracht:

er wordt een plat dak voorzien, hetgeen niet in harmonie is met de onmiddellijke omgeving waar uitsluitend hellende daken voorkomen;

  • artikel 13 – Ondergrondse en bovengrondse uitsprongen:

de bovengrondse uitsprong is op ± 2,53 meter boven het peil van het voetpad voorzien, terwijl deze op minstens 2,60 meter boven dit peil gelegen dient te zijn;

  • artikel 19 – Tuinafsluitingen:

er is geen tuinafsluiting voorzien. De voortuin moet afgesloten worden door een levende afsluiting, een muurtje of een hek met een hoogte van maximum 1 meter. Tot de voortuinafsluiting behoren zowel de afsluiting langsheen de openbare ruimte als afsluitingen tussen voortuinen onderling;

  • artikel 21 – Minimale hoogte van ruimten:

de verblijfsruimtes op het gelijkvloers hebben een vrije hoogte van 2,59 m en die op de 1ste verdieping van slechts 2,48 meter. In beide gevallen dienen bij nieuwbouw verblijfsruimten te beschikken over een minimale vrije hoogte van 2,60 meter;

  • artikel 24 – Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

de bureauruimte op het gelijkvloers beschikt niet over opengaande ramen en bijgevolg over onvoldoende rechtstreekse luchttoevoer.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er is geen gegronde reden om af te wijken van de geldende voorschriften.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag beoogt het optrekken van een nieuwbouw eengezinswoning en gelet op de overeenstemming van laatstgenoemde functie met de specifieke bestemmingsvoorschriften van zowel verkaveling als Ruimtelijk Uitvoeringsplan is er sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De volumetrie van het nieuwe gebouw bevindt zich grotendeels binnen de voorgeschreven contouren van de van kracht zijnde verkaveling. In de verkaveling wordt opgelegd om verplicht een hellend dak te voorzien op minstens het hoofdgebouw. Betreffende is, ook in overeenstemming met de bepalingen en de geest van het Ruimtelijk Uitvoeringsplan, de enige voorkomende dakvorm in de zichtbare gebouwde omgeving, waardoor er hier dan ook ontegenzeglijk sprake is van het referentiebeeld. De geplande woning voorziet alleen platte daken en dit niet enkel op de sporadische uitbouw maar op alle gebouwdelen, waardoor het schaalbeeld sterk verschilt van enerzijds de voorschriften en het omliggende bouwkader. Gelet op de aanzienlijke afwijking die dit veroorzaakt is het advies inzake schaal en ruimtegebruik ongunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gehanteerde materialisatie, lichtgrijze gevelsteen en zwart aluminium schrijnwerk, is enerzijds visueel in overeenstemming met de gebouwde context en anderzijds beantwoordt zij geheel aan de bepalingen van zowel de geldende verkaveling als van het van kracht zijnde Ruimtelijk Uitvoeringsplan. Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is gunstig.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

Voor projecten tot en met 5 wooneenheden is de parkeerbehoefte vastgesteld op 1 plaats per unit en gelet op het feit dat de aanvraag hier het optrekken van 1 eengezinswoning betreft, is de werkelijk berekende parkeerbehoefte hier dan ook 1 plaats.

 

De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaats.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 1 = 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 1 = 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Woninggrootte

Oppervlakte vs. aantal slaapkamers

Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is het geval in het voorliggend project, waardoor de woning voldoende wooncomfort biedt. De woning heeft drie slaapkamers en heeft een netto-vloeroppervlakte van circa 205 m2. Deze oppervlakte is ruim voldoende om een gezin op een kwalitatieve manier te huisvesten.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 december 2019

Volledig en ontvankelijk

7 januari 2020

Start openbaar onderzoek

16 januari 2020

Einde openbaar onderzoek

14 februari 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

20 juni 2020

Verslag GOA

31 maart 2020

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

16 januari 2020

14 februari 2020

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.