Terug
Gepubliceerd op 14/04/2020

2020_CBS_03221 - Omgevingsvergunning - OMV_2020012584. Lange Van Bloerstraat 131. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 10/04/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_03221 - Omgevingsvergunning - OMV_2020012584. Lange Van Bloerstraat 131. District Antwerpen - Weigering 2020_CBS_03221 - Omgevingsvergunning - OMV_2020012584. Lange Van Bloerstraat 131. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020012584

Gegevens van de aanvrager:

NV WINVEST Holding met als contactadres Oever 21 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Lange Van Bloerstraat 131 te 2060 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 5sectie E nrs. 729S3 en 729G5

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          05/04/1950: vergunning (18#26882) inrijpoort verbreden;

-          28/07/1939: vergunning (18#12837) gevel afkappen en herbezetten;

-          23/12/1925: vergunning (1925#22718) binnenveranderingen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          bebouwing: pand in gesloten bebouwing met een hoofdvolume van 4 bouwlagen met een zadeldak en een aanbouw van 4 bouwlagen met een plat dak;

-          functie: uit de beschikbare informatie volgt een positief advies voor 3 autostaanplaatsen op het gelijkvloers en 3 wooneenheden als vergund geachte toestand op de verdiepingen;

Huidige toestand

-          bebouwing: pand in gesloten bebouwing met een hoofdvolume van 4 bouwlagen met een zadeldak en een aanbouw van 4 bouwlagen met een plat dak:

  • gelijkvloers: volledig bebouwd;
  • eerste verdieping: volledig bebouwd met een onbestemde nis achteraan rechts;
  • tweede verdieping: een beperkte ingesloten open ruimte achter de hoofdbouw en een onbestemde nis achteraan links;
  • derde verdieping: een ingesloten open ruimte achter de hoofdbouw tot achteraan;

-          functie:

  • gelijkvloers: garage
  • eerste verdieping: één-slaapkamerappartement met een netto-vloeroppervlakte van 56,7m²;
  • tweede verdieping: één-slaapkamerappartement met een netto-vloeroppervlakte van 53,8m²;
  • derde verdieping en dak: vier-slaapkamerappartement met een netto-vloeroppervlakte van 50,1m²;

-          gevel: ramen op de eerste verdieping werden verkleind;

Gewenste toestand

-          bebouwing: pand in gesloten bebouwing met een hoofdvolume van 4 bouwlagen met een zadeldak en een aanbouw van 4 bouwlagen met een plat dak:

  • gelijkvloers: volledig bebouwd;
  • eerste verdieping: volledig bebouwd met een buiten ruimte;
  • tweede verdieping: een beperkte ingesloten open ruimte achter de hoofdbouw;
  • derde verdieping: een ingesloten open ruimte achter de hoofdbouw tot achteraan;

-          functie:

  • gelijkvloers: garage
  • eerste verdieping: één-slaapkamerappartement met een netto-vloeroppervlakte van 55,2m²;
  • tweede verdieping: één-slaapkamerappartement met een netto-vloeroppervlakte van 56,7m²;
  • derde verdieping en dak: twee-slaapkamerappartement met een netto-vloeroppervlakte van 81,0m²;

-          gevel: verkleinde ramen op de eerste verdieping;

Inhoud van de aanvraag

-          herinrichten van de bestaande appartementen op de verdiepingen;

-          de voorgevel wordt bepleisterd en wit geschilderd en voorzien van zwart, pvc buitenschrijnwerk waarbij de ramen op de eerste verdiepingen worden verkleind.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

20 februari 2020

12 maart 2020

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

20 februari 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

20 februari 2020

4 maart 2020

stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund

20 februari 2020

4 maart 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 1 zone voor wonen - (wo) en artikel 7 zone voor publiek domein - (pu).

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan 2060.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 6 Harmonie en draagkracht: de aangepaste  raamopeningen op de eerste verdieping zijn niet afgestemd op de architectuur van de totale constructie;
  • Artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte: bij de aangepaste aanbouw kan bezwaarlijk worden gesteld dat deze rekening houdt met een optimale bezonning en daglichttoetreding ten aanzien van alle verblijfsruimten in het gebouw, in de tuinen en in de omgeving;
  • Artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen: de onderkelderde meergezinswoning wordt grondig verbouwd met aanpassingen aan het rioolstelsel, maar het rioolstelsel wordt niet gescheiden aangelegd en aangeboden aan de straat;
  • Artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel: het gebouw voldoet niet aan artikel 41 van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft het verbouwen van een meergezinswoning met 3 woonentiteiten en een hoofdvolume van 4 bouwlagen met een zadeldak en een aanbouw van 4 bouwlagen met een plat dak.

Het is echter onduidelijk hoe de constructie van deze aanbouw juist geacht vergund is op de verdiepingen.

 

Wel kan volgende beoordeling wordt gemaakt over de gewenste organisatie van de woongelegenheden: Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is niet het geval in het voorliggend project, waardoor de woongelegenheden onvoldoende wooncomfort bieden. Op een oppervlakte kleiner dan 60 m² wordt namelijk onvoldoende woonkwaliteit gerealiseerd voor een één-slaapkamerappartement. Deze oppervlakte (vanaf 35 m²) kan hoogstens een studio herbergen.

Ook wordt onvoldoende woonkwaliteit gerealiseerd bij het twee-slaapkamerappartement op de bovenste lagen. Door een aparte bureauruimte te voorzien en een kastenruimte beschikt de keuken, eetkamer en zitruimte onvoldoende oppervlakte voor een twee-slaapkamerappartement.

 

Ook houdt de herschikte aanbouw geen rekening met een met een optimale bezonning en daglichttoetreding ten aanzien van alle verblijfsruimten in het gebouw, in de tuinen en in de omgeving.

Door een beperkte ingesloten open ruimte achter de hoofdbouw te voorzien en niet (tot) achteraan het perceel blijft er een perceel brede blinde scheimuur van meer dan 14m hoogte in aansluiting met de achtergelegen tuin. Dit is storend voor de omgeving.

Het is ook omwille hiervan dat de maximale bouwdiepte, bij onder andere verbouwingen met volumewijziging, in voorschriften in het ruimtelijk uitvoeringsplan ‘2060’ vastgelegd op 5 meter afstand van de achterste perceelsgrens. Deze 5 meter wordt gevrijwaard van constructies en is bestemd als tuinzone.

Het achterste volume hindert door zijn hoogte en ligging ook de optimale bezonning en daglichttoetreding van alle verblijfsruimte georganiseerd rond de openruimte alsook deze van de buitenruimte op de eerste verdieping.

 

Hieruit kunnen wordt geconcludeerd dat de voorgestelde reorganisatie van de woongelegenheden en de achterbouw onvoldoende kwaliteiten met zich meebrengt.

 

Visueel-vormelijke elementen

De lichte kleurstelling van de voorgevel is gunstig te adviseren, omwille van de stedelijke opwarming, de beeldkwaliteit en de inpassing in het straatbeeld, uitgezonderd de aanpassingen van de grootte van de ramen op de eerste verdieping.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

31 januari 2020

Volledig en ontvankelijk

20 februari 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

20 mei 2020

Verslag GOA

31 maart 2020

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.