Artikel 56 §3, 5° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip “dagelijks bestuur”.
Het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 458) omschrijft het begrip "dagelijks bestuur" zoals bepaald in het Decreet Lokaal Bestuur. Dat heeft voor gevolg dat het college bevoegd is om een overeenkomst te sluiten waarin één van de partijen wordt aangeduid om in naam van de andere partijen op te treden bij de gunning en de uitvoering van een overheidsopdracht overeenkomstig artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten.
Ontwikkelingsvisie Via Sinjoor
Het traject tussen Centraal Station en Scheldekaaien is de Via Sinjoor. Het begrip is in oorsprong een marketingstrategie om bezoekers van het Centraal Station tot aan de Groenplaats te leiden, en wordt vandaag vertaald in een ruimtelijk ontwikkelingsproject. De Via Sinjoor is niet één route van station tot Schelde, maar een netwerk van straten en pleinen dat zich in het historisch binnenstedelijk weefsel situeert. De verschillende stadsuitbreidingen, historische gebouwen, culturele voorzieningen, musea, monumenten en commerciële voorzieningen geven invulling aan het traject en vormen één toeristisch en lokaal geheel.
Aandachtspunten met betrekking tot ruimtelijke veiligheid zullen meegenomen worden in de verdere ontwikkeling van de verschillende schakelprojecten van de Via Sinjoor.
De Via Sinjoor wordt gerealiseerd door schakelplekken en stadsprojecten. Schakelplekken zijn kwalitatieve pleinen en straten die de verschillende wijken/gehelen verbinden. Met stadsprojecten wordt ook op het omliggende weefsel gewerkt. Daarbij wordt ingezet op aangrenzende potenties met aandacht voor een mix aan functies, relaties tussen culturele en commerciële voorzieningen en de interactie met het openbaar domein.
Een aantal schakelplekken zijn reeds gerealiseerd, met name het Operaplein, de Oever en de Suikerrui-Grote Markt. Te realiseren schakelplekken waarvoor uitvoeringsbudget is opgenomen in de meerjarenplanning 2020- 2025 zijn:
Stadsprojecten die gerealiseerd worden door private partijen, en waarbij de stadsbouwmeester de regierol opneemt zijn:
Stratencluster Meirbrug
In de collegezitting van 18 november 2016 (jaarnummer 09493) worden de principes voor het toekomstig circuleren in de binnenstad vastgelegd. Voor gemotoriseerd verkeer wordt de keuze gemaakt om enkelrichting verkeer te voorzien in tegenwijzerzin, dus van Huidevettersstraat naar Kammenstraat. Hierdoor geldt voor de bereikbaarheid van de parkings het rechts in-uit principe. De ontsluiting van parking Meir aan de Eiermarkt wordt mee voorzien vanop de zuidelijke parkeerroute. Het noordelijk deel van de Nationalestraat en het zuidelijk deel van de Sint-Katelijnevest worden autovrij (met schrapping van bijhorende verkeerslichten). De route staduitwaarts loopt via de Lombardenvest en het voorplein van de Oudaantoren, zodat het zuidelijk deel van de Kammenstraat wordt ontzien.
De zuidelijke parkeerroute wordt gerealiseerd met een gemengde bedding voor het gemotoriseerd verkeer en de tram in tegenwijzerzin, uitgaande van onderstaande inrichtingsprincipes:
Bij de opmaak van het voorontwerp voor de stratencluster Meirbrug moeten tenminste volgende onderzoeksvragen verder uitgewerkt worden:
Groenplaats Onderbouw
In het schetsontwerp van NP-Bridging worden voorstellen gedaan voor de toegangen tot de ondergrondse parking en de premetro. De studie van de ondergrondse projectdelen behoort echter niet tot de opdracht van NP-Bridging. Het gaat om volgende elementen:
In de projectdefinitie 'Groenplaats Onderbouw' worden de uitgangspunten voor de pleinaanleg scherp gesteld op basis van vijf ambities voor de Groenplaats:
Samenwerkingsovereenkomst
De studieopdracht Groenplaats Onderbouw wordt samen uitgeschreven met publieke partners De Lijn en water-link. De projectdefinitie en modelovereenkomst zijn in onderling overleg opgemaakt. Afspraken tussen stad en district Antwerpen en de publieke partners zijn opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst voor de studiefase.
Planning
De gunning van de ontwerper voor de studieopdracht 'Groenplaats Onderbouw' is voorzien in augustus 2020. Op basis van de visie van de gekozen ontwerper voor de onderbouw en de onderzoeksresultaten van NP- Bridging voor het pleinontwerp, wordt in het najaar van 2020 brede participatie georganiseerd, waarna gestart kan worden met de opmaak van het voorontwerp voor de Groenplaats.
In 2021 worden de definitieve ontwerpen opgemaakt en de vergunningsaanvraag en uitvoeringsplannen voorbereid. Er wordt naar gestreefd om de werken aan stratencluster Meirbrug te starten in 2022. Gezien de complexiteit van onderbouw en pleinaanleg starten de werken aan de Groenplaats een jaar later, in 2023.
Artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten zegt dat in geval van een samengevoegde opdracht voor rekening van verschillende aanbestedende overheden en in voorkomend geval van privaatrechtelijke personen, de betrokken personen de overheid of entiteit aanduiden die in hun naam in de hoedanigheid van aanbestedende overheid zal optreden.
Op grond van artikel 138, 2° van het Koninklijk Besluit plaatsing overheidsopdrachten van 15 juli 2011 worden de op de raamovereenkomst met meerdere deelnemers gebaseerde opdrachten afzonderlijk gegund, door de deelnemers opnieuw in mededinging te stellen (minicompetitie).
In 2014 wordt de Open Oproep voor heraanleg van de Groenplaats uitgeschreven door de Vlaams bouwmeester
i.s.m. stad Antwerpen. Het samenwerkingsverband NP-Bridging Architecten & Ingenieurs, Arcadis, Atelier Veldwerk en Moritz & Simon Architectes wordt in 2015 aangeduid als laureaat. De opdracht omvat enkel het pleinontwerp en niet de ondergrondse ruimtes. (collegezitting van 22 mei 2015, jaarnummer 04291)
Na intensief stakeholderoverleg met partijen in gevel, ondergrond en omgeving (De Lijn, Indigo, Hilton, KBC, Postgebouw, Karel de Grote Hogeschool, horeca, kathedraal, Grand Bazar, …), wordt in 2016 de conceptnota voor heraanleg van de Groenplaats (inclusief schetsontwerp) goedgekeurd. (collegezitting van 16 december 2016, jaarnummer 11055) Parallel worden door het college de principes voor het toekomstig circuleren in de binnenstad goedgekeurd. (collegezitting van 18 november 2016, jaarnummer 09493)
Het schetsontwerp maakt duidelijk dat verdere afspraken met essentiële partners zoals De Lijn (in verband met de renovatie van de premetro) en Indigo (de exploitant van de ondergrondse parking) nodig zijn om de ambities voor het plein waar te kunnen maken. In 2017 wordt de opdracht van NP-Bridging uitgebreid met de Eiermarkt en de Beddenstraat. (collegezitting van 1 september 2017, jaarnummer 07592)
In 2018 wordt beslist om het project onder supervisie van de stadsbouwmeester ruimer te kaderen binnen de Via Sinjoor, de verbinding tussen Centraal Station en Schelde. De ontwikkelingsvisie voor de Via Sinjoor wordt uitgewerkt onder de bevoegdheid van de stadsbouwmeester en het kabinet ruimtelijke ordening. De ontwerpopdrachten van NP-Bridging worden on hold gezet. (collegezitting van 22 juni 2018, jaarnummer 05860).
Op 22 juni 2018 (jaarnummer 05860) keurt het college de aanpak voor opmaak van de ontwikkelingsstrategie voor realisatie van de Via Sinjoor en heraanleg van de Groenplaats en omgeving goed. Het college geeft opdracht aan de stadsbouwmeester voor uitwerking van de ontwikkelingsvisie Via Sinjoor met regelmatige terugkoppeling naar de politieke stuurgroep.
De bestelbonnen voor de vergoeding van de minicompetitie en het betalen van de erelonen zullen worden opgemaakt bij toewijzing van de opdracht.
Voor de studieopdrachten van NP-Bridging is budget voorzien op boekingsadres 5153000000/224/2LMS030101M01518/ 2SA020200.
Ingevolgde de opschorting van de studieopdrachten van de tijdelijke vereniging NP-Bridging moet de fase concept & schetsontwerp herwerkt worden, zowel wat betreft de opdracht Groenplaats als de opdracht Eiermarkt. Afspraken hieromtrent moeten nog gemaakt worden met NP-Bridging. De wedstrijdpremie van de studieopdracht Groenplaats Onderbouw wordt gedeeld door stad Antwerpen (50%) en De Lijn (50%). Met water-link geldt de algemene afspraak dat er geen bijdrage is in studiekosten wanneer de stad de rol opneemt van opdrachtgever. De studiekosten voor de opdracht Groenplaats Onderbouw zijn deels voor rekening van stad Antwerpen en deels voor rekening van De Lijn. Elke partij staat in voor de volledige ontwerpkosten ten gevolge van zijn/haar aandeel in de werken. Met water-link geldt de algemene afspraak dat er geen bijdrage is in studiekosten wanneer de stad de rol opneemt van opdrachtgever.
Het college keurt de ontwikkelingsvisie Via Sinjoor goed.
Het college keurt de inrichtingsprincipes voor stratencluster Meirbrug goed.
Het college beslist om een minicompetitie te organiseren voor de studieopdracht Groenplaats Onderbouw en keurt de projectdefinitie goed.
Het college keurt de modelovereenkomst Groenplaats Onderbouw goed.
Het college keurt de samenwerkingsovereenkomst met De Lijn, water-link en district Antwerpen, voor de studiefase van Groenplaats en omgeving goed.
Het college beslist om de opschorting van de studieopdrachten van de tijdelijke vereniging NP-Bridging architecten & ingenieurs, Atelier Veldwerk, Arcadis en Moritz & Simon Architectes betreffende Groenplaats en Eiermarkt op te heffen.
Het college geeft opdracht aan:
SW/Publieke Ruimte en Stadsbouwmeester | Goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst door De Lijn, water-link en district Antwerpen |
SW/Stadsbouwmeester | Verdere uitwerking van de ontwikkelingsvisie Via Sinjoor. |
SW/Publieke Ruimte | Opmaak voorontwerp voor stratencluster Meirbrug |
SW/Stadsbouwmeester i.s.m. Publieke Ruimte | Minicompetitie voor de studieopdracht 'Groenplaats Onderbouw' |
SW/Publieke Ruimte en Stadsbouwmeester | Afspraken met stakeholders zoals Indigo, Hilton, Grand Bazar, horeca, LBC, KBC, ... |
SW/Publieke Ruimte | Opheffen van de opschorting van de studieopdrachten voor Groenplaats en Eiermarkt |
SW/Publieke Ruimte | Onderzoek door NP-Bridging omtrent de ambities 'klimaatbuffer' en 'erfgoedpodium' |
IMEC i.s.m. SW/Publieke Ruimte | Opmaak plan van aanpak 'Smart City Groenplaats' |
SW/Publieke Ruimte | Nauw betrekken van SW/Sociale Planning (en politie) bij de diverse ruimtelijke deelontwerpen in functie van advies rond de ruimtelijke veiligheid, overlastbeperking en anti-terreur maatregelen |
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Vergoeding minicompetitie 'Groenplaats Onderbouw' | 37.573 EUR | budgetplaats: 5153000000 budgetpositie: 613 functiegebied: 2LMS030101M01518 subsidie: SUB_NR fonds: intern begrotingsprogramma: 2SA020200 budgetperiode: 2000, mits goedkeuring eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020 – 2025 |
|
Erelonen na minicompetitie | budgetplaats: 5153000000 budgetpositie: 224 functiegebied: 2LMS030101M01518 subsidie: SUB_NR fonds: intern begrotingsprogramma: 2SA020200 budgetperiode: 2000, mits goedkeuring eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020 – 2025 |
De financieel directeur regelt de financiële aspecten van de ontvangsten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Terugbetaling vergoeding minicompetitie door De Lijn | 18.786,5 EUR | budgetplaats: 5153000000 budgetpositie: 700 functiegebied: 2LMS030101M01518 subsidie: SUB_NR fonds: intern begrotingsprogramma: 2SA020200 budgetperiode: 2100, mits goedkeuring eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020 – 2025 |