Terug
Gepubliceerd op 16/11/2020

2020_VB_00318 - OCMW patrimonium. Sint-Jorispoort 37-39, 2000 Antwerpen - Renovatie twee historische panden. Wijziging opdracht. Vastlegging krediet - Goedkeuring

Vast Bureau
vr 13/11/2020 - 10:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_VB_00318 - OCMW patrimonium. Sint-Jorispoort 37-39, 2000 Antwerpen - Renovatie twee historische panden. Wijziging opdracht. Vastlegging krediet - Goedkeuring 2020_VB_00318 - OCMW patrimonium. Sint-Jorispoort 37-39, 2000 Antwerpen - Renovatie twee historische panden. Wijziging opdracht. Vastlegging krediet - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 84 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het vast bureau bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Onvoorzienbare omstandigheden (artikel 38/2 Koninklijk Besluit Uitvoering)

Verrekening/
post

Motivatie

In min
exclusief btw

In meer
exclusief btw

Termijn-verlenging

1AOm de uitvoering te vereenvoudigen zijn een aantal wijzigingen noodzakelijk omtrent de schouwen. De schouw in lokaal A2.1 slaapkamer SJP37 werd niet behouden. De schouw in lokaal B1.1 eetkamer SJP39 en in de bovenliggende verdiepingen werd niet afgebroken, de schouwmantels werden er wel verwijderd, de openingen in de schouwen werden er dicht gemetst.
207,09 EUR768,11 EUR0
1BTijdens de afbraakwerken werd vastgesteld dat een aantal houten muren en plafonds waren bepleisterd op rinkellatjes en dat in een aantal lokalen een gipskartonnen voorzetwand was geplaatst. Deze werden afgebroken. Op de plaats van de gesloopte wanden met rinkellatjes, werd een nieuwe wand, bekleed met gipskartonplaten, geplaatst. De bestaande bezetting in de traphal van woning nummer 39 werd behouden.
8.703,44 EUR10.660,47 EUR2
1CNa de afbraak van de bezetting werd geconstateerd dat de bestaande structuur van woning nummer 39 niet voldoet aan de stabiliteitseisen. Op vraag van de stabiliteitsingenieur werd een onstabiele wand afgebroken en terug opgemetst, en zijn bijkomende metselwerken uitgevoerd. 
1.361,43 EUR5.779,29 EUR9
1D Op vraag van de ingenieur stabiliteit werd de bestaande structuur bijkomend verstevigd.
9.412,95 EUR16.869,69 EUR4,5
2Het bestaande buitenschrijnwerk op de verdiepingen van woning nummer 39 bevindt zich in slechte staat. Het is noodzakelijk om het schrijnwerk te vernieuwen in plaats van het te renoveren. De raamomlijstingen worden mee vernieuwd.
18.335,74 EUR24.995,15 EUR30
3Tijdens de afbraakwerken werd vastgesteld dat de draagstructuur van de vloer van lokaal A2.1 slaapkamer SJP37 was doorgezakt en dat de moer- en kinderbalken waren aangetast door kevers. De houten draagstructuur werd er volledig vernieuwd.

3.632,00 EUR3,5
4Tijdens de afbraakwerken werd vastgesteld dat de draagstructuur samen met de moerbalk van de vloer van lokaal A1.2 keuken SJP37 was verzakt. Een aantal kinderbalken zijn verrot. Het verlaagd plafond van de handelsgelijkvloers was echter aan de kinderbalken opgehangen. Het plafond in het handelsgedeelte werd gestut, de draagstructuur van de vloer werd volledig vernieuwd. Ter plaatse van de balkkoppen werd de muur bijgemetst.

4.557,00 EUR4
5Tijdens de werken diende de elektriciteit en het water te worden afgesloten. De voedingen van de winkel op de gelijkvloers waren echter op dezelfde aanvoer aangesloten en dienden te worden afgekoppeld. Tijdens deze werken heeft zich een lek voorgedaan. De aannemer diende het lek te dichten en de schade te herstellen

600,00 EUR0
6Omwille van onderhouds-  en esthetische redenen werden de staande toiletpotten vervangen door hangtoiletten. En werden de koperen en stalen buizen vervangen door Henco-meerlagenbuizen.
4.114,35 EUR3.642,73 EUR
8Tijdens de afbraakwerken werd geconstateerd dat de draagstructuur van de vloer in A1.0b traphal SJP37 niet voldoet aan de stabiliteitseisen. De houten vloer werd er volledig vernieuwd.

1.654,00 EUR2
9Na verwijdering van de vloerplanken in lokaal A1.1 woonkamer SJP37 werd geconstateerd dat de bestaande draagstructuur van de vloer in zeer slechte staat was en was verzakt tot wel 10 cm. De draagstructuur van de vloer werd er volledig vernieuwd. Opvulspieën werden geplaatst om de gewenste hoogte te bereiken.

2.510,80 EUR3
10In het uitvoeringsdossier werd voor de uitbouw van de woning nummer 39 onvoldoende houten balken en kolommen voorzien, alsook onvoldoende beplating. De hoeveelheden werden aangepast.

3.314,34 EUR5
11Nadat de plafondbezetting was verwijderd in lokaal B1.3 keuken SJP39 werd geconstateerd dat 5 draagbalken rot waren ten gevolge van een lek in de dakdichting. Omdat de helling van de waterafvoer in de verkeerde richting lag en omdat nog een grote opening, voor een koepel, diende te worden gemaakt is beslist om de draagstructuur van het dak volledig te vernieuwen.

3.166,92 EUR8
12Op de bestaande septische put van woning nummer 37 kan niet worden aangesloten zonder een gedeelte van de vloer in de winkel open te maken. In woning nummer 39 was een gemetste septische put voorzien. Omdat de toegankelijkheid naar de kelders beperkt is wordt beslist om twee septische putten te voorzien bestaande uit samengestelde kunststof schalen.
5.152,56 EUR9.990,26 EUR0
14In de aanbesteding zijn lavabo’s als wandmodel en eveneens inbouwlavabo’s in een meubel begrepen. Er wordt beslist om alle wandmodellen te vervangen door inbouwmodellen.
618,66 EUR1.123,20 EUR0
16Nadat de bestaande vloerplanken waren gedemonteerd werd er in de slaapkamers van woning nummer 37 en in de leefruimte van woning nummer 39 geconstateerd dat de bestaande houten draagstructuur was verzakt met een hoogte tot maximaal 10 cm. De draagstructuur werd er uitgevuld met houten blokjes en houten spieën.
959,58 EUR7.066,00 EUR9
17Het niveau van de vloer ter plaatse van de doorgang in lokaal A1.0d gang SJP37 diende te worden verhoogd. De bestaande vloerstructuur was er in slechte staat. Er wordt beslist een nieuwe vloerstructuur te plaatsen op de juiste hoogte.

526,00 EUR0,5
18Om stabiliteitsredenen mag de breedte van de doorgang van de keuken naar de living niet breder worden gemaakt dan de bestaande raamopening. Een gedeelte van de posten diende te worden heropgemetst. De dagkanten dienden te worden bijgemetst.

1.278,00 EUR1,5
19Tijdens de afbraakwerken van de binnen-afwerkingen van de woning nummer 37 werd er geconstateerd dat de hellende daken zich in zeer slechte staat bevonden. Muurplaten waren op vele plaatsen rot door onvoldoende afdichting. De bestaande dakstructuur had onvoldoende steunpunten en was doorgezakt. De bestaande pannen waren beschadigd. De regenwaterafvoeren dienden te worden vernieuwd. De toegangen tot A3.1 en A3.3 slaapkamers SJP37 waren te laag. Er wordt beslist om de hellende daken van woning nummer 37 volledig te vernieuwen. De dakbekleding van het platte dak boven de keuken van woning nummer 39 wordt eveneens vernieuwd.

38.528,42 EUR30

 22

Er werd beslist om de bekleding van de uitbouw in de achtergevel van woning nummer 39 te wijzigen. In plaats van de gevel te bepleisteren werd ze bekleed met kunstleien. De isolatie werd tussen de houten draagstructuur voorzien. De gemene muur werd aan de buitenzijde geïsoleerd met PUR om de dikte te minimaliseren.

 2.815,58 EUR

 2.478,93 EUR

 0

 24

Tijdens de afbraakwerken van de binnen-afwerkingen van woning nummer 37 werd er geconstateerd dat de platte daken zich in zeer slechte staat bevonden. Er werd beslist om deze volledig te vernieuwen in plaats van te herstellen. In slaapkamer B3.1 slaapkamer SJP39 werd een tweede dakvlakraam voorzien.

 14.089,20 EUR

 6.078,92 EUR

 0

TOTAAL

 

 65.770,58 EUR

 149.220,23 EUR

 112

6% btw

 

 3.946,24 EUR

 8.953,21 EUR

 


De wijzigingen opdracht worden ter goedkeuring voorgelegd aan het vast bureau.

Naarmate de afbraakwerken vorderden werd meer en meer duidelijk dat de panden zich in een slechtere staat bevonden dan zoals opgenomen in het aanbestedingsdossier. Na het wegbreken van de oude vloer-, wand- en plafondafwerkingen werden een aantal noodzakelijke wijzigingen uitgevoerd om de uitvoering te verbeteren en te vergemakkelijken. Ook werd beslist om de draagstructuur van een aantal vloeren en daken te vernieuwen. Daarbij werden de huidige stabiliteitseisen toegepast en werden de nodige verstevigingen aangebracht. 

De kosten voor deze gewijzigde uitvoeringen en verbeteringen zijn niet voorzien. Om de continuïteit van de uitvoering te garanderen dient een bedrag van 83.449,65 EUR + 5.006,98 EUR (6% btw) = 88.456,63 EUR inclusief btw te worden vastgelegd. De uitvoeringstermijn wordt met 112 werkdagen verlengd.

Besluit 2019_VB_00006 - Organisatiebeheersing - Aanpassing principes bestellen en goedkeuren voor het OCMW – Bekrachtiging van 11 januari 2019.
Het vast bureau bekrachtigt om, met ingang van 1 januari 2019, de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen namens het OCMW als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):

  • uitgaven exploitatie en investering, <\= 5.500,00 EUR: goedkeuring door de algemeen directeur na decentraal visum:
    • de algemeen directeur kan bovengenoemde bevoegdheden delegeren aan personeelsleden van de administratie van stad en OCMW Antwerpen;
    • de medewerker aan wie de bevoegdheid tot goedkeuren gedelegeerd wordt, kan te allen tijde beslissen om een bepaalde correctiebestelling voor te leggen aan een hoger orgaan voor expliciete goedkeuring;
  • uitgaven exploitatie en investering, > 5.500,00 EUR: goedkeuring door het vast bureau na centraal visum.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt.  De wijziging blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag

Aanleiding en context

Fase
Bestuursorgaan
Datum
Jaarnummer
Goedkeuring bestek en procedure GAC/2018/00576
raad voor maatschappelijk welzijn 
25 oktober 2018616
Goedkeuring gunning GAC/2018/00576
vast bureau8 maart 2019113


De renovatie van twee historische panden Sint-Jorispoort 37-39, 2000 Antwerpen, op basis van bestek GAC_2018_00576, werden gegund aan PIT Antwerpen nv, Starrenhoflaan 27, 2950 Kapellen, met ondernemingsnummer 0434.961.955 voor een bedrag van 660.235,64 EUR inclusief btw.

Algemene financiële opmerkingen

De uitgave voor de wijzigingen bedraagt 88.456,63 EUR , 6% btw inbegrepen en zal verrekend worden op het investeringsbudget 2020. Er is voldoende krediet beschikbaar.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS07 - Patrimonium
2SBS0702 - Slim vastgoedbeheer
2SBS070202 - Maatschappelijke invulling panden en medegebruik infrastructuur
2SBS070202P07955 - St-Jorisp.39_renovatie
8 - Sterk bestuurde stad
2SBS07 - Patrimonium
2SBS0702 - Slim vastgoedbeheer
2SBS070202 - Maatschappelijke invulling panden en medegebruik infrastructuur
2SBS070202P08127 - St-Jorisp.37_renovatie

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau keurt goed dat volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling prijs werd gevraagd voor de wijziging van de opdracht aan PIT Antwerpen nv, Starrenhoflaan 27, 2950 Kapellen, met ondernemingsnummer 0434.961.955.

Artikel 2

Het vast bureau keurt de wijziging in meer goed voor een bedrag van 149.220,23 EUR + 8.953,21 EUR (6% btw) = 158.173,44 EUR inclusief btw voor de werken aan de twee historische panden gelegen Sint-Jorispoort 37-39, 2000 Antwerpen.

Artikel 3

Het vast bureau neemt kennis van de wijziging in min voor een bedrag van 65.770,58 EUR + 3.946,24 EUR (6% btw) = 69.716,82 EUR inclusief btw voor de werken aan de twee historische panden gelegen Sint-Jorispoort 37-39, 2000 Antwerpen.

Artikel 4

Het vast bureau keurt de termijnverlenging van 112 werkdagen goed zonder bijkomende kosten.

Artikel 5

Het vast bureau keurt de vastlegging krediet goed voor een bedrag van  83.449,65 EUR + 5.006,98 EUR (6% btw) = 88.456,63 EUR inclusief btw voor de renovatie van de twee historische panden gelegen Sint-Jorispoort 37-39, 2000 Antwerpen. Het betref opdracht P08127(voor huisnummer 37) en  P07955 (voor huisnummer 39) met besteknummer  GAC_2018_00576 gegund aan PIT Antwerpen nv, Starrenhoflaan 27, 2950 Kapellen, met ondernemingsnummer 0434.961.955.

Artikel 6

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
P08127: renovatie twee historische panden
Sint-Jorispoort 37, 2000 Antwerpen

PIT Antwerpen nv
Starrenhoflaan 27
2950 Kapellen
Ondernemingsnummer: 0434.961.955
Rekeningnummer: BE93320057200667 
44.228,31 EUR
inclusief btw
budgetplaats: 4322000000
budgetpositie: 260
functiegebied: 2SBS070202P08127
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2OA080119
budgetperiode: 2000
4104008065
P07955: renovatie twee historische panden
Sint-Jorispoort 39, 2000 Antwerpen

PIT Antwerpen nv
Starrenhoflaan 27
2950 Kapellen
ondernemingsnummer: 0434.961.955
rekeningnummer: BE93320057200667
44.228,32 EUR
inclusief btw
budgetplaats: 4322000000
budgetpositie: 260
functiegebied: 2SBS070202P07955
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2OA080119
budgetperiode: 2000
4104008066