Terug
Gepubliceerd op 27/07/2020

2020_CBS_06363 - District Berchem. Fruithoflaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/07/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_06363 - District Berchem. Fruithoflaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2020_CBS_06363 - District Berchem. Fruithoflaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • een fietspad, uitgezonderd voor de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B, werd aangelegd op de middenberm en over de volledige lengte van de straat (artikel 2);
  • de rijbaan werd verdeeld in rijstroken aan de oneven zijde, van de Sint-Theresiastraat tot de Roderveldlaan en aan de even zijde, van de Roderveldlaan tot de Grotesteenweg (artikel 6). Voorsorteringspijlen en een stopstreep werden gemarkeerd vóór de verkeerslichten aan het kruispunt met de Grotesteenweg, Oogststraat en Berchemboslaan;
  • oversteekplaatsen voor voetgangers werden gemarkeerd aan de oneven zijde, ter hoogte van de Grotesteenweg, langs de beide zijden van het kruispunt met de Sint-Theresiastraat, langs de beide zijden van het kruispunt met de Oogststraat, langs de beide zijden van het kruispunt met de Flor Alpaertsstraat, ter hoogte van de Jos Ratinckxstraat, ter hoogte van de Roderveldlaan en aan de oneven zijde ter hoogte van de Grotesteenweg, ter hoogte van nummer 8, langs de beide zijden van het kruispunt met de Berchemboslaan, ter hoogte van de Robert Bossaertsstraat, ter hoogte van de Jos Ratinckxstraat en ter hoogte van de Roderveldlaan (artikel 7); 
  • parkeervakken werden gemarkeerd over de volledige lengte en aan beide zijden van de straat en in de parkeerpockets op de middenberm (artikel 8).

De parkeerbalans neemt af met 10 parkeerplaatsen: 

  • bij de heraanleg van de Fruithoflaan gingen vijf parkeerplaatsen verloren voor de aanleg van nieuwe integraal toegankelijke bushaltes; 
  • vier parkeerplaatsen gingen verloren ter hoogte van de zijstraten voor de aanleg van 'zone 30 poorten'; 
  • de parkeerpockets werden aangepast of uitgebreid om zeven extra parkeerplaatsen te kunnen voorzien; 
  • de aanpassingen na de vergunningsaanvraag, opgelegd door de brandweer, resulteerden in een bijkomend verlies van acht parkeerplaatsen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Fruithoflaan in het district Berchem: 

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 12 april 2019 (jaarnummer 3294);
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Naar aanleiding van een heraanleg in 2019 wordt het aanvullend verkeersreglement aangepast aan de huidige toestand.
Het college keurde op 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de principenota in verband met de speed pedelecs goed. Dit wordt nu uitgevoerd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 4 mei 2020 Gunstig advies
Districtsraad Berchem, advies van 23 juni 2020 (jaarnummer 40) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Fruithoflaan in het district Berchem goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 12 april 2019 (jaarnummer 3294).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen