Terug
Gepubliceerd op 27/07/2020

2020_CBS_06372 - Communicatie en organisatie ondersteuning - Antwerpen Autovrij 2020 - 20 september 2020 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/07/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_06372 - Communicatie en organisatie ondersteuning - Antwerpen Autovrij 2020 - 20 september 2020 - Goedkeuring 2020_CBS_06372 - Communicatie en organisatie ondersteuning - Antwerpen Autovrij 2020 - 20 september 2020 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Concept evenement

Op zondag 20 september 2020 wordt Antwerpen Autovrij voor de 18de keer georganiseerd. Antwerpen Autovrij valt onder de koepel van 'Slim naar Antwerpen', waarmee ingezet wordt op de vlotte bereikbaarheid van de Antwerpse regio tijdens de infrastructuurwerken in en om Antwerpen.

De autovrije zone is dezelfde als in 2019: het volledige gebied tussen de Leien en de Scheldekaaien tussen de as Londenstraat en de as Scheldestraat – Vlaamsekaai – Jan van Gentstraat. De bereikbaarheid van de parkings Waalsekaai en Vlaamsekaai blijft zo gegarandeerd. De binnenstad is tussen 10 uur en 18 uur autoluw.

Antwerpen Autovrij 2020 wordt een coronaproofeditie. Social distancing op een event van deze grootte blijft zeer belangrijk. De activiteiten worden daarom optimaal verspreid langs de verschillende parcours, zodat ten allen tijden geen onnodige drukte en lange wachtrijen ontstaan. De medewerkers van de verschillende activiteiten worden vooraf uitgebreid gebriefd over de aanpak met betrekking tot de publieksflow en geldende veiligheidsmaatregelen. De organisatie voorziet infoborden over de geldende veiligheidsmaatregelen. Materiaal dat wordt uitgeleend aan de bezoekers wordt ontsmet voor en na elk gebruik, om de gezondheid van het publiek te waarborgen. De partners zorgen zelf voor mondmaskers en/of ontsmettingsmateriaal voor de activiteit.

Antwerpen Autovrij 2020 richt zich op vier doelgroepen:

  • Families met kinderen;
  • Studenten;
  • young professionals & Singles 35+;
  • Empty nesters & vrijetijdsbesteders.

Antwerpen Autovrij reikt nieuwe ideeën aan voor slimme mobiliteit en laat bezoekers kennismaken met verschillende mogelijkheden. Op Antwerpen Autovrij is de binnenstad autoluw en wordt Slim naar Antwerpen tot leven gebracht in de vorm van een gezellig en boeiend evenement. Op verschillende plaatsen in de stad vinden bezoekers onder meer een testparcours om diverse vervoersmodi te testen, een plaats waar ze alle nieuwe (elektrische) fietsen kunnen ontdekken, diverse activiteiten voor kinderen, enzoverder. Verder zijn er ook enkele routes gepland die bezoekers via verschillende points of interests de autoluwe stad laten ontdekken met de fiets of te voet.

 Marketing- en communicatieplan

Er wordt dit jaar door het creatief bureau Lucy een nieuw campagneconcept uitgewerkt voor Slim naar Antwerpen. De campagne van Antwerpen Autovrij wordt een creatieve uiting van dat nieuw campagneconcept en zal dan ook nauw aansluiten bij de Slim naar Antwerpen campagne die ook in september loopt. 

Dit jaar loopt de campagne van 1 september 2020 tot 20 september 2020.

 Doelgroep

Antwerpen Autovrij richt zich tot: 

  • de beroepsactieve bewoners van de stad (25 tot 65 jaar);
  • bezoekers die tot 15 kilometer van de stad Antwerpen wonen;
  • gezinnen met kinderen;
  • Studenten;
  • young professionals & Singles 35+;
  • Empty nesters & vrijetijdsbesteders.

Communicatiemix

De stad Antwerpen voert deze campagne via verschillende communicatiekanalen:

  • onder andere op de eigen stadkanalen: website en social media-kanalen van www.slimnaarantwerpen.be; www.antwerpen.be; www.antwerpenautovrij.be;
  •  via een insert/programmaboekje met alle informatie in Gazet van Antwerpen op 14 september 2020;
  • op de cover van de krant staat een verwijzing naar het programmaboekje. Een overdruk van 7.500 exemplaren wordt gebruikt om tijdens het evenement zelf te verdelen;
  • via printadvertenties in Gazet van Antwerpen en Citta;
  • via online advertenties op www.gva.be;
  • via advertenties in De Zondag;
  • via lokale radiozenders Nostalgie, Radio 2, NRJ, VBRO
  • via een affichecampagne in Antwerpen en districten.

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 27 april 2020 (jaarnummer 182), keurde de gemeenteraad het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen, reclamestands, fondsen- en ledenwerving en enquêtering goed. 

Artikel 43 §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.


Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.


Aanleiding en context

Op 26 januari 2018 (jaarnummer 696) keurde het college de gunning goed voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor de planning en aankoop van mediaruimte voor de groep Antwerpen in de periode 2018 - 2022, op basis van bestek GAC/2017/5021, aan Mediabrands Belgium NV, Ildefonse Vandammestraat 5-7D, 1560 Hoeilaart, met ondernemingsnummer 0430.415.229.

Op 3 april 2020 (jaarnummer 2917) gunde het college de opdracht om Antwerpen Autovrij van 2020 tot 2023 te organiseren aan CRAVAT EVENTS BVBA.

Algemene financiële opmerkingen

De organisatie van Antwerpen Autovrij 2020 door evenementenbureau CRAVAT EVENTS BVBA wordt begroot op 117.696,70 EUR inclusief btw. De gunning voor de organisatie van Antwerpen Autovrij edities 2020 tot en met  2023 werd goedgekeurd in collegezitting van 3 april 2020(jaarnummer 2917). Het college keurde bestelbon 4005395498 goed op 3 april 2020 (jaarnummer 2917).


De media-aankoop van de campagne voor Antwerpen Autovrij wordt begroot op 49.420,30 EUR inclusief btw. De aankoop van media gebeurt via een raamcontract met Mediabrands Belgium NV (besteknummer GAC/2017/5021).


Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0102 - Flankerende maatregelen, modal shift en Slim naar Antwerpen
2LMS010201 - Slim naar Antwerpen/communicatie en stakeholderwerking

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de organisatie van Antwerpen Autovrij 2020, zoals hierboven beschreven, op 20 september 2020 in de autoluwe zone van Antwerpen goed. 

Artikel 2

Het college keurt de vastlegging van 49 420,30 EUR goed voor de aankoop van mediaruimte in het kader van de communicatiecampagne Antwerpen Autovrij. De vastlegging gebeurt voor Mediabrands Belgium NV, Ildefonse Vandammestraat 5-7D, 1560 Hoeilaart, met ondernemingsnummer 0430.415.229.

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Mediabrands Belgium NV

Ildefonse Vandammestraat 5/7D

1560 Hoeilaart

Ondernemingsnummer: NBE0430415229

Rekeningnummer: 

IBAN BE60310059537070

 

49.420,30

EUR incl. btw


 

 

budgetplaats: 5311500000
budgetpositie: 6141
functiegebied: 2LMS010201A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA020200
budgetperiode: 2000

 4005409587


Bijlagen

  • Autovrij_gebied_Antwerpen_Autovrij_2020.pdf