Terug
Gepubliceerd op 27/07/2020

2020_CBS_06280 - Omgevingsvergunning - OMV_2020046105. Arnold Vrancxlaan 4. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/07/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_06280 - Omgevingsvergunning - OMV_2020046105. Arnold Vrancxlaan 4. District Deurne - Goedkeuring 2020_CBS_06280 - Omgevingsvergunning - OMV_2020046105. Arnold Vrancxlaan 4. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020046105

Gegevens van de aanvrager:

de heer Djamo Wouters met als adres Arnold Vrancxlaan 4 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Arnold Vrancxlaan 4 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 31 sectie B nr. 188G3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een gelijkvloerse bakkerij naar een eenslaapkamerappartement

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          19/02/1964: toelating (627#22345) voor het bouwen van een winkelhuis.

Vergunde toestand

-          meergezinsgebouw:

  • gelijkvloerse garage en winkelruimte met achterliggende werkplaats;
  • 2 appartementen op de bovenliggende verdiepingen;

-          3 bouwlagen onder plat dak in halfopen bebouwing;

-          de koer ter hoogte van rechter perceelgrens werd dichtgebouwd. Deze wordt vergund geacht;

-          voorgevel in ivoor/gele gevelsteen en houten buitenschrijnwerk en aluminium winkelraam.

Huidige toestand

-          meergezinsgebouw:

  • gelijkvloerse garage en winkelruimte met achterliggende werkplaats;
  • 2 appartementen op de bovenliggende verdiepingen;

-          voorgevel in ivoor/gele gevelsteen en grijs pvc buitenschrijnwerk en aluminium winkelraam.

Gewenste toestand

-          meergezinswoning van 3 bouwlagen onder plat dak in halfopen bebouwing;

  • gelijkvloerse garage en een 1-slaapkamerappartement met een netto-vloeroppervlakte van circa 118m²;

-          voorgevel in ivoor/gele gevelsteen, gelijkvloerse verdieping met steenstrips overeenkomstig kleur van bestaande gevel, nieuw grijs pvc buitenschrijnwerk en nieuwe garagepoort eveneens in grijs.

Inhoud van de aanvraag

-          functiewijziging van handel naar wonen: appartement met vooraan een bureauruimte als nevenfunctie;

-          in de bestaande garage wordt een fietsenberging voorzien;

-          het dak van de voormalige berging wordt vernieuwd;

-          wijzigen van de gelijkvloerse gevel;

-          de bovenliggende verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

4 mei 2020

26 juni 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

4 mei 2020

12 mei 2020

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

4 mei 2020

19 mei 2020

stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund

4 mei 2020

2 juni 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 19 Tuinafsluitingen: de voortuin wordt langs de straatzijde niet voorzien van een afsluiting;
  • artikel 27 Open ruimte: de voortuin is volledig verhard. Verharding dient beperkt te worden tot de noodzakelijke paden naar inkom en garage;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren: de scheidsmuur met de rechter aanpalenden heeft ter hoogte van het nieuw, plat dak een opstand van minder dan 0,30m ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak;
  • artikel 38 Groendaken: het nieuw, plat dak heeft een oppervlakte van circa 24m² en wordt niet als groendak aangelegd.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De laatst vergunde toestand omvat een meergezinswoning met 2 woongelegenheden en een handelsgelijksvloer. De bovenliggende appartementen maken geen deel uit van de aanvraag. Voorliggende aanvraag betreft een functiewijziging van het gelijksvloer naar wonen met een complementaire bureauruimte vooraan. Vanuit de dienst ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie is er geen bezwaar tegen de functiewijziging van het handelspand. De voorgestelde woonfunctie op het gelijksvloer is inpasbaar in de straat en bijgevolg stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag bevat het regulariseren van de uitbreiding op het gelijkvloers ten opzichte van de laatst vergunde toestand. De zone in de zijtuinstrook achter de garage is in de bestaande en nieuwe toestand volledig dichtbebouwd.

De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de dienst geacht vergund. Op basis van foto’s waarop materiaalgebruik te zien is, heeft de dienst een positief advies verleend voor de uitbreiding en wordt het geacht vergund te zijn. Bijkomend valt deze bebouwing binnen de vergunde maximale bouwdiepte van het hoofdgebouw en blijft er voldoende ruimte over om een kwalitatieve tuinzone te behouden. Bijgevolg is het bouwvolume stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gelijkvloerse voorgevel wordt voorzien van steenstrips, een nieuw grijskleurig garagepoort en grijs pvc buitenschrijnwerk. De voorgestelde materialen komen overeen met deze van de overige, bestaande afwerking in de voorgevel.

In de achtergevel worden op het gelijkvloers nieuwe gevelopeningen voorzien. De gevel is afgewerkt met rode gevelsteen en eveneens voorzien van grijs pvc buitenschrijnwerk.

 

Gelet op het feit dat de materialen in overeenstemming zijn met de stedelijke context en de kenmerkende gevelafwerking in de straat, zijn de gevelwijzigingen aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag is strijdig met artikel 19 van de bouwcode. Conform dit artikel moet de voortuin afgesloten worden door een levende afsluiting, muurtje of een hek met een hoogte van maximum 1 m. In de aanvraag wordt de voortuin niet afgesloten. Bijkomend wijkt de aanvraag af van artikel 27 van de bouwcode. De voortuin is in de laatst vergunde toestand bijna volledig verhard. Gelet op het feit dat de functie van het gelijkvloers wordt gewijzigd van handel naar wonen, is het vanuit stedenbouwkundig oogpunt wenselijk de voortuin maximaal te ontharden. Een groene tuin heeft een aangenamer uitzicht in de straat en bevordert daarom de leefkwaliteit van bewoners en omwonenden. Door de voortuin niet te verharden blijft een deel beschikbaar voor natuurlijke infiltratie van regenwater in de bodem en vermindert het risico op problemen met de waterhuishouding. In voorwaarde wordt opgelegd de verharding in de voortuinstrook te verwijderen, met uitzondering van de strikt noodzakelijke verhardingen naar de toegangspoorten en een voortuinafsluiting te voorzien conform artikel 19 van de bouwcode.

 

De scheidingsmuur op de rechterperceelgrens ter hoogte van de uitbreiding is niet uitgevoerd met een opstand van 30 cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak. Dit is strijdig met artikel 34 van de bouwcode. Van dit voorschrift kan met het oog op het voorkomen van brandoverslag niet zonder meer worden afgeweken. Bijkomend is er geen groendak voorzien. Aangezien het nieuwe dak voorzien moet worden van een groendak conform artikel 38 van de bouwcode kan afgeweken worden van een minimale opstand van 30cm wanneer er tussen de scheidingswand en de vegetatie een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30cm breed aanwezig is. Dit wordt opgelegd als voorwaarde voor vergunning.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging naar een woongelegenheid op het gelijkvloers. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. De werkelijke parkeerbehoefte is 1.

 

De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

 

Dit aantal is toereikend.

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de verharding in de voortuinstrook verwijderen en als groene ruimte aanplanten, met uitzondering van de strikt noodzakelijke verhardingen naar de toegangspoorten, conform artikel 27 van de bouwcode;

3.      voortuinafsluiting voorzien conform artikel 19 van de bouwcode;

4.      het nieuw dak van de uitbreiding in de zijtuinstrook als groendak voorzien;

5.      ter hoogte van de dakopstand van de scheidingsmuur aan de rechterperceelgrens een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) te voorzien van minstens 30cm breed tussen de scheidingswand en de vegetatie van het groendak;

6.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

8 april 2020

Volledig en ontvankelijk

4 mei 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 augustus 2020

Verslag GOA

14 juli 2020

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de verharding in de voortuinstrook verwijderen en als groene ruimte aanplanten, met uitzondering van de strikt noodzakelijke verhardingen naar de toegangspoorten, conform artikel 27 van de bouwcode;

3.      voortuinafsluiting voorzien conform artikel 19 van de bouwcode;

4.      het nieuw dak van de uitbreiding in de zijtuinstrook als groendak voorzien;

5.      ter hoogte van de dakopstand van de scheidingsmuur aan de rechterperceelgrens een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) te voorzien van minstens 30cm breed tussen de scheidingswand en de vegetatie van het groendak;

6.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.