Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020060560 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Benjamin Klein met als adres Charlottalei 37 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Lange Leemstraat 131 te 2018 Antwerpen (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 6 sectie F nr. 1452S6 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | omvormen van een gelijkvloerse winkel tot kinderdagverblijf |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 14/02/2020: weigering (20194056) voor het omvormen van een gelijkvloerse winkel tot kinderdagverblijf;
- 31/10/1963: vergunning (18#45682) flatgebouw.
Vergunde toestand
- pand van 6 bouwlagen in gesloten bebouwing:
- gelijkvloerse bouwdiepte van 17 meter.
- tuin van ca. 20 meter diepte, horende bij het appartement op de 1ste verdieping;
Huidige toestand
- pand van 6 bouwlagen in gesloten bebouwing:
Gewenste toestand
- gelijkvloers kinderdagverblijf;
- gelijkvloerse bouwdiepte van 29,48 meter.
Inhoud van de aanvraag
- omvormen van het gelijkvloers tot kinderdagverblijf;
- uitbreiden van het gelijkvloers tot een bouwdiepte van circa 29,48 meter;
- afbreken van het gebouw achteraan op het perceel;
- aanleggen van het nieuwe platte dak als een groendak;
- de bovenliggende wooneenheden maken geen deel uit van de aanvraag.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 3 juni 2020 | 23 juni 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam | 3 juni 2020 | 16 juni 2020 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 3 juni 2020 | 16 juni 2020 |
stadsontwikkeling/ energie en milieu Antwerpen/ luchtkwaliteit en geluid | 3 juni 2020 | 16 juni 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 3 juni 2020 | 16 juni 2020 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen | 3 juni 2020 | 9 juni 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het perceel is gelegen in woongebied. Gezien de gelijkvloerse functiewijziging van handel naar kinderdagverblijf werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing – business en innovatie. Deze dienst oordeelt dat de functie in zijn omgeving past en adviseert gunstig. Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt gevolgd.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. Door het uitbreiden van de gelijkvloerse bouwdiepte in combinatie met het ontpitten van de bebouwing achteraan het perceel, wordt het mogelijk een kwalitatieve uitbreiding te voorzien voor het kinderdagverblijf, inclusief een bijhorende, veilige buitenruimte. Door de geplande verbouwingswerken wordt de draagkracht van het perceel niet overschreden. Aan de hoger gelegen verdiepingen wordt niets gewijzigd.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De bestaande voorgevel blijft grotendeels ongewijzigd. Enkel in de gelijkvloerse plint wordt de raamverdeling aangepast. De nieuwe aluminiumprofielen worden hierbij voorzien in een goud/bronze kleur die aansluit bij de bestaande en de te behouden toegangsdeur.
De achtergevel van de volumeuitbreiding e wordt uitgevoerd in een witte paramentsteen en grijze, pvc raamprofielen. De kroonlijst bestaat uit cederhouten planchetten. Deze materialisatie is hedendaags en stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
In het kader van de luchtkwaliteit en lawaaihinder werd binnen de vergunningsprocedure advies ingewonnen bij de stedelijke dienst energie en milieu Antwerpen. Zij adviseren de aanvraag gunstig mits voldaan wordt aan de door hen geformuleerde voorwaarden. Deze worden integraal overgenomen als voorwaarden van de vergunning.
Het is niet duidelijk of de ramen in de patio open gaan. Dit is noodzakelijk om de slaapruimte voldoende te kunnen verluchten. Voor de duidelijkheid wordt dit in de voorwaarden van de vergunning opgenomen. Mits rekening houdend met deze voorwaarde en de gestelde voorwaarden van de stedelijke dienst energie en milieu Antwerpen geniet de kinderdagverblijf van voldoende licht en luchttoetreding.
De inplanting van de nieuwe achterbouw met tuinzone en patio is niet hinderlijk voor de privacy op de omliggende percelen. Door de aanleg van het groendak, kijken de bovenliggende appartementen uit op groen.
Er kan bijgevolg gesteld worden dat het kinderdagverblijf aan de actuele eisen voldoet wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging naar kinderdagverblijf. Het kinderdagverblijf heeft een oppervlakte van 170m2. Gezien de beperkte oppervlakte (< 500m2) moeten er geen parkeerplaatsen voorzien worden.
De werkelijke parkeerbehoefte is 0
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
Dit aantal is toereikend.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing. |
Fietsvoorzieningen:
Er wordt een fietsenstalling voor een 2-tal fietsen voorzien voor personeel. Dit is toereikend.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de instroom van luchtverontreiniging langs de straatzijde moet zoveel mogelijk worden vermeden:
- De toegang tot het kinderdagverblijf en een goede verluchting en ventilatie worden zoveel mogelijk gerealiseerd zonder gebruik te maken van de ramen en deur in de leefruimte aan de straatzijde. Indien mogelijk wordt daarom een ventilatiesysteem voorzien dat geschikt is om een aangenaam binnenklimaat te realiseren in het hele kinderdagverblijf; de inlaatopening voor verse lucht bevindt zich aan de achterzijde. De toegang verloopt bij voorkeur via de inkomhal.
- Indien toch verlucht wordt langs de straatzijde en/of indien de voordeur die direct uitgeeft in de voorste leefruimte als hoofdtoegang fungeert, wordt in de leefruimte aan de straatkant een luchtzuiveringstoestel gebruikt dat geschikt is voor verwijdering van fijn stof (zuiveringsklasse ISO ePM1 volgens ISO16890) en gasvormige stoffen (actieve koolfilter). Hiervan kan afgeweken worden indien het ventilatiesysteem een overdruk realiseert in de voorste leefruimte;
3. de akoestische prestatie van de voorgevel is voldoende om in de ruimtes aan de straatzijde doorgaans een geluidsniveau (LA,eq30min) te realiseren van maximaal 35 dB(A) voor een leefruimte en maximaal 30 dB(A) voor een slaapruimte, enkel als gevolg van verkeerslawaai. Indien nodig moeten de ramen aan de straatzijde vervangen worden door ramen met een geschikte akoestische isolatiewaarde (geheel van kader, beglazing, ventilatieopeningen heeft een isolatiewaarde van minimaal 34 decibel voor een speelruimte en 39 decibel voor een slaapruimte), of wordt de voorgevel ontdubbeld (door middel van een sas over de hele breedte van de leefruimte);
4. de ramen in de patio dienen open te kunnen gaan.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 11 mei 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 3 juni 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 2 augustus 2020 |
Verslag GOA | 14 juli 2020 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de instroom van luchtverontreiniging langs de straatzijde moet zoveel mogelijk worden vermeden:
- De toegang tot het kinderdagverblijf en een goede verluchting en ventilatie worden zoveel mogelijk gerealiseerd zonder gebruik te maken van de ramen en deur in de leefruimte aan de straatzijde. Indien mogelijk wordt daarom een ventilatiesysteem voorzien dat geschikt is om een aangenaam binnenklimaat te realiseren in het hele kinderdagverblijf; de inlaatopening voor verse lucht bevindt zich aan de achterzijde. De toegang verloopt bij voorkeur via de inkomhal.
- Indien toch verlucht wordt langs de straatzijde en/of indien de voordeur die direct uitgeeft in de voorste leefruimte als hoofdtoegang fungeert, wordt in de leefruimte aan de straatkant een luchtzuiveringstoestel gebruikt dat geschikt is voor verwijdering van fijn stof (zuiveringsklasse ISO ePM1 volgens ISO16890) en gasvormige stoffen (actieve koolfilter). Hiervan kan afgeweken worden indien het ventilatiesysteem een overdruk realiseert in de voorste leefruimte;
3. de akoestische prestatie van de voorgevel is voldoende om in de ruimtes aan de straatzijde doorgaans een geluidsniveau (LA,eq30min) te realiseren van maximaal 35 dB(A) voor een leefruimte en maximaal 30 dB(A) voor een slaapruimte, enkel als gevolg van verkeerslawaai. Indien nodig moeten de ramen aan de straatzijde vervangen worden door ramen met een geschikte akoestische isolatiewaarde (geheel van kader, beglazing, ventilatieopeningen heeft een isolatiewaarde van minimaal 34 decibel voor een speelruimte en 39 decibel voor een slaapruimte), of wordt de voorgevel ontdubbeld (door middel van een sas over de hele breedte van de leefruimte);
4. de ramen in de patio dienen open te kunnen gaan.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.