Terug
Gepubliceerd op 27/07/2020

2020_CBS_06272 - Omgevingsvergunning - OMV_2020059227. Willem Van Laarstraat 7. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/07/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_06272 - Omgevingsvergunning - OMV_2020059227. Willem Van Laarstraat 7. District Berchem - Goedkeuring 2020_CBS_06272 - Omgevingsvergunning - OMV_2020059227. Willem Van Laarstraat 7. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020059227

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Anouk Taeymans met als adres Theophiel Roucourtstraat 28 bus 1 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Willem Van Laarstraat 7 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 21 sectie B nr. 56D4

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          13/03/2020: vergunning (20194265) voor het verbouwen van een eengezinswoning;

-          18/12/1963: vergunning (957#5481) voor veranderingswerken.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          eengezinswoning;

-          3 bouwlagen met plat dak;

-          gelijkvloers heeft een bouwdiepte van 21,58 m;

-          verdieping 1 heeft een bouwdiepte van 16,93 m;

-          voorgevel is afgewerkt met licht grijs-beige gekaleid metselwerk, licht grijs-beige natuursteen, grijze arduin en licht grijs-beige buitenschrijnwerk in aluminium.

Huidige toestand

-          eengezinswoning;

-          3 bouwlagen met plat dak;

-          gelijkvloers heeft een bouwdiepte van 21,58 m;

-          verdieping 1 heeft een bouwdiepte van 16,93 m;

-          de wijzigingen aan de voorgevel uit de vergunning van 2020 werden nog niet uitgevoerd.

Gewenste toestand

-          eengezinswoning;

-          3 bouwlagen met plat dak;

-          gelijkvloers heeft een bouwdiepte van 17,18 m;

-          verdieping 1 heeft een bouwdiepte van 17,17 m;

-          voorgevel is afgewerkt met licht grijs-beige gekaleid metselwerk, licht grijs-beige natuursteen, grijze arduin en groen-grijs buitenschrijnwerk in aluminium.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de opbergruimte achteraan het gelijkvloers;

-          nieuwe gelijkvloerse perceelsbrede aanbouw;

-          wijzigen van het dakterras op de eerste verdieping;

-          herindelen van de woning;

-          wijzigen voorgevelschrijnwerk.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte:
    de scheidingsmuur met de rechterbuur werd verhoogd tot 5 meter;
  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    de speelruimte achter de garage op het gelijkvloers heeft een vrije hoogte van 2,40 m in plaats van de vereiste 2,60 m.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

In 2019 werd een gelijkaardig volume met een kleine patio vergund. De aanvraag betreft het niet uitvoeren van de patio en in ruil achteraan een tuin te voorzien van 18 m². Het voorzien van een grotere tuin vergroot de leefkwaliteit van de woning en is ook beter inpasbaar binnen de context van de stedelijke eengezinswoning. Dit wordt positief geadviseerd.

 

Het dakterras boven de gelijkvloerse aanbouw wordt gewijzigd om te voldoen aan de opmerkingen uit de vorige vergunning in verband met de privacy-hinder. Het dakterras wordt maximaal voorzien tegen de hogere perceelgrens met het links aanpalende pand. Ten opzichte van de rechterperceelgrens wordt een ontoegankelijk dakterras voorzien. Dit wordt positief geadviseerd.

 

Ter hoogte van de patio van de rechterbuur werd de scheidingsmuur verhoogd tot circa 5 meter. Dit hindert de daglichttoetreding van de aanpalende woning. Dit is niet aanvaardbaar en wordt uitgesloten uit de vergunning.

 

Visueel-vormelijke elementen

In de voorgevel wordt enkel het schrijnwerk gewijzigd. Dit wordt voorzien in groen-grijs aluminium schrijnwerk. De indeling wordt niet gewijzigd. Het nieuwe schrijnwerk doet geen afbreuk aan het straatbeeld.

 

De gelijkvloerse achtergevel wordt voorzien in lichtkleurig gekaleid metselwerk (conform de bovenliggende verdiepingen) en er wordt een groot schuifraam voorzien in natuurkleurig hout. Ook de schuiframen ter hoogte van de verdiepingen worden vervangen door schuiframen in natuurkleurig hout met gewijzigde indeling. De terrasbalustrade wordt voorzien in doorzichtig glas. Gelet op de stedelijke context van de achtergevel wordt dit positief geadviseerd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Op het gelijkvloers wordt er een “speelruimte/extra berging” voorzien achter de garage, die doorloopt in een “speelruimte/extra slaapkamer”. Het gedeelte “speelruimte/extra berging” wordt voorzien van een vals plafond waardoor de plafondhoogte beperkt wordt tot 2,40 meter. Ook beschikt deze ruimte niet over een eigen raam. Echter is ze maximaal samengevoegd met de aangrenzende ruimte tot 1 grote verblijfsruimte. Om de daglichttoetreding en de leefkwaliteit van de centrale ruimte te waarborgen zal in voorwaarden worden opgelegd dat deze ruimte enkel als verblijfsruimte mag gebruikt worden indien deze een minimale plafondhoogte heeft van 2,60 meter (mogelijk door het vals plafond niet uit te voeren) en de opening tussen deze ruimte en de achterliggende ruimte gevrijwaard blijft.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de “speelruimte/extra berging” enkel als verblijfsruimte te gebruiken indien deze een minimale plafondhoogte heeft van 2,60 meter en de opening tussen deze ruimte en de achterliggende ruimte gevrijwaard blijft;

2.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

Uitsluitingen

3.      het verhogen van de rechter scheidingsmuur ter hoogte van de patio van de rechts aanpalende woning.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

7 mei 2020

Volledig en ontvankelijk

5 juni 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

4 augustus 2020

Verslag GOA

16 juli 2020

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de “speelruimte/extra berging” enkel als verblijfsruimte te gebruiken indien deze een minimale plafondhoogte heeft van 2,60 meter en de opening tussen deze ruimte en de achterliggende ruimte gevrijwaard blijft;

2.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

Uitsluitingen

3.      het verhogen van de rechter scheidingsmuur ter hoogte van de patio van de rechts aanpalende woning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.