Het college neemt kennis van onderstaand verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 17 februari 2020 | 17 maart 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 17 februari 2020 | 6 april 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator | 17 februari 2020 | 19 maart 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) | 17 februari 2020 | 19 februari 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
PROXIMUS | 17 februari 2020 | 18 februari 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
TELENET | 17 februari 2020 | 18 februari 2020 | Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen | 17 februari 2020 | 6 mei 2020 |
stadsontwikkeling/ energie en milieu Antwerpen | 17 februari 2020 | 6 mei 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 17 februari 2020 | 6 maart 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie | 17 februari 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers | 17 februari 2020 | 27 maart 2020 |
stadsontwikkeling/ ruimte (inzake grond- en pandendecreet) | 17 februari 2020 | 25 februari 2020 |
stadsontwikkeling/ ruimte (inzake SOK) | 17 februari 2020 | 10 maart 2020 |
stadsontwikkeling/ team stadsbouwmeester - welstandscommissie | 20 juni 2019 | 21 juni 2019 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen | 17 februari 2020 | 23 maart 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale wetgeving
Normen en percentages betreffende de verwezenlijking van een sociaal of bescheiden woonaanbod
Niet van toepassing.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Het is niet duidelijk waarom deze tuinafsluiting anders zou uitgevoerd moeten worden dan de overige perceelsafsluitingen. Dit voorschrift dient geschrapt te worden.
Functionele inpasbaarheid
Het perceel is gelegen in woongebied en verkavelingsvoorschriften maken de oprichting van een woonproject met eventuele woonondersteunende functies als nevenbestemming mogelijk. De aanvraag is functioneel verenigbaar met de omgeving.
Op het verkavelingsplan nieuwe toestand is in blauw een zone voor zorgwonen aangeduid (zie legende nieuwe toestand). In artikel 4.1.1. punt 18 van de VCRO wordt de term ‘zorgwonen’ gedefinieerd. De betekenis ervan zoals bepaald in de definitie van de VCRO komt niet overeen met het bedoelde in deze verkaveling. Daarom wordt ‘zorgwonen’ vervangen door ‘wonen - residentiële zorggerelateerde functies’.
Mobiliteitsimpact
De aanvraag werd voorgelegd aan de stedelijke dienst mobiliteit. Het verkavelingsvoorstel doet geen uitspraak over het aantal wooneenheden. De parkeerbehoefte kan bijgevolg nog niet berekend worden. Het toekomstige bouwproject zal afgetoetst worden aan de normen voor fietsenstalplaatsen en autostalplaatsen uit de bouwcode.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De verkavelingsaanvraag vormt de vertaling van een stedenbouwkundig ontwerp dat gunstig werd beoordeeld op volume op de welstandscommissie op 21/6/2019. Het ontwerp bevat enerzijds een strip rijwoningen (lot 3-8) en een volume voor begeleid wonen (lot 2) bestaande uit twee bouwlagen die tuin aan tuin worden geschakeld met de woningen aan de Thonetlaan. Een woonerf dat de Fromentinstraat met de Victor Hugostraat verbindt, scheidt de woningen van een appartementsgebouw dat in U-vorm rond een gemeenschappelijke tuin wordt voorzien. Het appartementsgebouw telt 3 bouwlagen (lot 1) waarin ook een dienstencentrum zou voorzien kunnen worden. De welstandscommissie is van mening dat het ontwerp goed gepositioneerd en afgemeten is ten opzichte van elkaar. De verkavelingsaanvraag vormt een vertaling van dit ontwerp.
Het verkavelingsplan maakt een onderscheid tussen een collectieve private tuinzone en een collectieve private groenzone. Onder de tuinzone kan een ondergrondse parking ingericht worden waardoor een diepe worteling van bomen en struiken moeilijker is en de bodem niet waterdoorlatend is. Conform de bouwcode dient wel minstens een grondpakket van minstens 1 meter op het dak van de ondergrondse parking te worden voorzien om aanplanting mogelijk te maken. De collectieve private groenzone is vrij van ondergrondse constructies. In de voorschriften zijn de bepalingen voor verhardingen en groenaanplantingen voor beide zones echter strijdig aan deze vaststellingen. In de groenzone wordt meer verharding mogelijk gemaakt dan in de tuinzone die boven de ondergrondse parking ligt. Er wordt voorgesteld dit onderscheid bij te stellen en verhardingen in de groenzone enkel te beperken tot paden en in functie van de hulpdiensten. De tuinzone moet, met betrekking tot verhardingen, voldoen aan artikel 27 van de bouwcode.
In de voorschriften wordt opgenomen dat er slechts 1 ondergrondse laag mag voorzien worden. Een motivering hierover ontbreekt. Bijgevolg wordt geadviseerd om deze beperking te schrappen uit de voorschriften.
Visueel-vormelijke elementen
De verkaveling beoogt een woonproject met ruimte voor groen. Omwille van de samenhang van het project is het van belang dat alle onderdelen van de gevels in eenzelfde materiaal worden uitgevoerd. Dit dient opgenomen te worden in de algemene voorschriften van het verkavelingsplan.
Bespreking van de opgelegde randvoorwaarden van de ingewonnen interne adviezen (de externe adviezen worden aan de vergunning gehecht)
De aanvraag werd voorgelegd aan:
Het advies wordt bijgetreden en als voorwaarde gekoppeld aan de vergunning. Aanvullend wordt opgemerkt dat deze bomen zoveel mogelijk moeten gecompenseerd worden in de collectieve private groenzone aangezien de bomen hier diep kunnen wortelen;
Het advies wordt bijgetreden. Als voorwaarde voor de vergunning wordt opgenomen dat de bebouwing in lot 1 nestgelegenheid moet voorzien voor gierzwaluwen, huismussen en vleermuizen, conform hun behoeften.
Het advies wordt bijgetreden en als voorwaarde gekoppeld aan de vergunning. Hydraulisch advies werd reeds gevraagd (zie advies Aquafin). In het kader van het concreet bouwproject zal advies gevraagd worden aan SB Ondergrondse sorteerstraatjes.
Deze voorwaarde wordt afgedekt door de opmerking van de stedelijke dienst ontwerp en uitvoering van het openbaar domein en de dienst mobiliteit.
Voldoende uitgeruste weg
Om alle loten aansluiting te bieden op een voldoende uitgeruste weg is het noodzakelijk een notariële akte te laten opmaken waarbij een recht van doorgang wordt verleend voor alle bewoners/eigenaars van de woningen op de loten 3-7 over de ‘zone voor privaat uitgeruste weg’ die deel uitmaakt van lot 1 zoals aangeduid op het verkavelingsplan nieuwe toestand. Op die manier vinden deze loten aansluiting bij een voldoende uitgeruste weg. Dit zal als voorwaarde worden opgenomen in de vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. De woongelegenheden in het project dienen voldoende wooncomfort te bieden.
Een netto-vloeroppervlakte kleiner dan 60 m² (vanaf 35 m²) kan hoogstens een studio herbergen.
Een netto-vloeroppervlakte kleiner dan 80 m² (vanaf 60 m²) kan hoogstens een eenslaapkamerappartement herbergen.
Een netto-vloeroppervlakte kleiner dan 110 m² (vanaf 80 m²) kan hoogstens een tweeslaapkamerappartement herbergen.
Een netto-vloeroppervlakte kleiner dan 130 m² (vanaf 110 m²) kan hoogstens een drieslaapkamerappartement herbergen.
Advies aan het college
Aan het college wordt voorgesteld om de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde voorwaarden
Lasten
Vooraleer onderhavige verkavelingsvergunning kan worden uitgevoerd dient de verkavelaar aan volgende lasten te voldoen:
Dit houdt in dat zolang aan deze lastvoorwaarden niet voldaan is, de verkavelaar niet kan overgaan tot de uitvoering van de verkregen verkavelingsvergunning en tot de verkoop van de kavels in de zin van artikel 4.2.16 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Stedenbouwkundige ontwikkelingskost
Artikel 75 Decreet betreffende de omgevingsvergunning bepaalt dat de vergunningverlener stedenbouwkundige lasten bij de omgevingsvergunningen kan opleggen.
De stedenbouwkundige last kan de vorm aannemen van een louter financiële last of een realisatie in natura door de ontwikkelaar. In elk geval kan ingespeeld worden op maatschappelijke noden en behoeften op buurt- en wijkniveau. Het is aan de vergunningverlenende overheid om te bepalen of een louter financiële last aan de ontwikkelaar wordt opgelegd of een realisatie in natura door de ontwikkelaar wordt geëist. De inkomsten voor de stad van stedenbouwkundige lasten moeten vanuit de regelgeving een expliciete bestemming krijgen met een link in de nabijheid van het project. Bij beslissing van de lasten moet dit meteen vastgelegd worden.
Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2203) bepaalde het college de principes die van toepassing zijn op de stedenbouwkundige lasten. Binnen de voorziene verkaveling is meer dan 5.000 m² wonen toegelaten zodat voorliggend project valt onder het toepassingsgebied van dit besluit.
De projectontwikkelaar werd hiervan op de hoogte gebracht in een eerste overleg.
Uit dit overleg is gebleken dat het betreffende terrein zal ingevuld worden met één gezamenlijk grootschalig project waardoor de concrete invulling van de stedenbouwkundige ontwikkelingskost (SOK) zal overgeheveld worden naar de omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen.
Zelfs wanneer tot een kunstmatige opdeling van vergunningsaanvragen zou worden overgegaan, zullen de onderscheiden aanvragen met de juiste verdeelsleutel, onderworpen zijn aan deze SOK plicht.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 31 januari 2020 |
Volledig- en ontvankelijk | 17 februari 2020 |
Start 1e openbaar onderzoek | 25 februari 2020 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 24 maart 2020 |
Start laatste openbaar onderzoek | 18 mei 2020 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 19 mei 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 31 juli 2020 |
Verslag GOA | 16 juli 2020 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
25 februari 2020 | 24 maart 2020* | 0 | 1 | 0 | 0 |
18 mei 2020 | 19 mei 2020** | 0 | 0 | 0 | 0 |
* Het openbaar onderzoek was korter dan de normale 30 dagen omdat het vroegtijdig is stopgezet.
** Het openbaar onderzoek was korter dan de normale 30 dagen omdat een vorig openbaar onderzoek vroegtijdig is stopgezet en nadien verdergezet, zij het enkel voor de resterende duur.
Bespreking van de bezwaren
Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.
Inbreuk van privacy en lichtinval en rustverstoring: Het bezwaar dat het toekomstige project inkijk geeft in de woningen en de tuinen van de bezwaarindieners vanop de verdiepingen;
Beoordeling:
Het toekomstige meergezinsgebouw kan uitgewerkt worden tot 3 bouwlagen. Voor de inplanting van het bouwveld ervan werd een afstand gerespecteerd ten opzichte van de zijdelingse perceelsgrenzen die groter is dan de maximale hoogte van het toekomstige gebouw. De zone voor collectieve private groenzone heeft een breedte die gelijk is aan de maximale hoogte van het toekomstige gebouw die nog wordt aangevuld met het 4 meter brede voetpad. De totale afstand tot de perceelsgrenzen van de woningen langs de Walter Scottstraat bedraagt 14,45 meter. Deze afstand is voldoende aanvaardbaar in een stedelijke omgeving. Het bezwaar is ongegrond.
Inbreuk op de rustverstoring: Aansluitend aan de polyvalente ruimte op het gelijkvloers wordt een groot terras voorzien dat zich achter de tuinen van de bezwaarindieners bevindt. De polyvalente ruimte zal ter beschikking gesteld worden voor feesten van verenigingen en particulieren. Dit zal geluidshinder met zich meebrengen naar de tuinen van de bezwaarindieners. De bezwaarindieners vragen om het terras te voorzien aan de zijkant waar nu de ingang is;
Beoordeling: De aanvraag betreft een verkavelingsaanvraag. De exacte positionering van het dienstencentrum en het terras wordt niet bepaald in de verkavelingsaanvraag. De veronderstelling dat er in de polyvalente ruimte private feesten georganiseerd worden waardoor er een continue geluidshinder zal veroorzaakt worden is een niet-aantoonbaar subjectief element dat niet van stedenbouwkundige aard is en dat niet mee in afweging kan genomen worden.
Het voorschrift voor de zone voor collectieve groenzone laat evenwel verhardingen in functie van terrassen toe. De inplanting van een terras achter de tuinen van de bezwaarindieners is niet uitgesloten.
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt lijkt het meer aangewezen om verhardingen waaronder terrassen zoveel mogelijk binnen de zone voor collectieve private tuinzone te concentreren. Onder deze zone kunnen immers ondergrondse constructies ingericht worden waardoor de zone minder geschikt is voor de beplanting met bomen en waterinfiltratie. In de collectieve private groenzone daarentegen kunnen bomen wel diep wortelen en kan het regenwater rechtstreeks in de bodem infiltreren. Door het terras bij het dienstencentrum in de collectieve private tuinzone te voorzien, wordt de afstand tussen de tuin van de bezwaarindiener en het terras groter en kan tegemoet gekomen worden aan het bezwaar. Het is niet mogelijk om, zoals de bezwaarindiener suggereert, het terras aan de zijkant te voorzien, waar nu de ingang is aansluitend bij het petanqueveld. Dit perceel behoort immers niet tot het project. De aanleg van verhardingen en terrassen dient te worden uitgesloten uit de voorschriften voor collectieve private groenzone.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020011184 |
Gegevens van de aanvrager: | NV CAAAP met als adres Poortakkerstraat 94 te 9051 Gent |
Eigenaars: | VZW Dekenaat Antwerpen regio Linkeroever met als adres Gaston Burssenslaan 17 te 2050 Antwerpen (BELGIE) |
Ligging van het project: | Fromentinstraat 2 te 2050 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 13 sectie N nr. 735C5 |
Vergunningsplichten: | verkavelen van gronden |
Voorwerp van de aanvraag: | verdelen van een perceel in 8 loten na afbraak en vellen van bomen |
Omschrijving aanvraag
Relevante voorgeschiedenis
Vergunde/vergund geachte toestand
Huidige toestand
Gewenste toestand
Verdeling van het perceel in 8 loten:
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij:
Het college beslist de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden goed te keuren en af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden en lasten strikt na te leven:
Voorwaarden
Lasten
Vooraleer onderhavige verkavelingsvergunning kan worden uitgevoerd dient de verkavelaar aan volgende lasten te voldoen:
Dit houdt in dat zolang aan deze lastvoorwaarden niet voldaan is, de verkavelaar niet kan overgaan tot de uitvoering van de verkregen verkavelingsvergunning en tot de verkoop van de kavels in de zin van artikel 4.2.16 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Het college beslist de bijgevoegde plannen goed te keuren.