Terug
Gepubliceerd op 27/07/2020

2020_CBS_06257 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden - OMV_2020011184. District Antwerpen. Fromentinstraat 2 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/07/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_06257 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden - OMV_2020011184. District Antwerpen. Fromentinstraat 2 - Goedkeuring 2020_CBS_06257 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden - OMV_2020011184. District Antwerpen. Fromentinstraat 2 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Aangezien verkavelingen niet voorkomen op de Vlaamse of provinciale lijst, is het college bevoegd voor de vergunning.

Argumentatie

Het college neemt kennis van onderstaand verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.


Adviezen 

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

17 februari 2020

17 maart 2020

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

17 februari 2020

6 april 2020

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

17 februari 2020

19 maart 2020

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

17 februari 2020

19 februari 2020

Voorwaardelijk gunstig

PROXIMUS

17 februari 2020

18 februari 2020

Voorwaardelijk gunstig

TELENET

17 februari 2020

18 februari 2020

Geen advies

 

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

17 februari 2020

6 mei 2020

stadsontwikkeling/ energie en milieu Antwerpen

17 februari 2020

6 mei 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

17 februari 2020

6 maart 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

17 februari 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

17 februari 2020

27 maart 2020

stadsontwikkeling/ ruimte (inzake grond- en pandendecreet)

17 februari 2020

25 februari 2020

stadsontwikkeling/ ruimte (inzake SOK)

17 februari 2020

10 maart 2020

stadsontwikkeling/ team stadsbouwmeester - welstandscommissie

20 juni 2019

21 juni 2019

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

17 februari 2020

23 maart 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.) 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.  

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
     
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag. 

Algemene bouwverordeningen

Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag. 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
 (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 19: er worden te hoge tuinafsluitingen toegelaten op lot 8;
  • artikel 27§3: op de loten 2-8 wordt te veel verharding en bebouwing toegelaten. 

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
     
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
     
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
     
  • Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.2 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen
    Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 5 oktober 2019. De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.
     

Normen en percentages betreffende de verwezenlijking van een sociaal of bescheiden woonaanbod

Niet van toepassing. 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening. 

Omgevingstoets 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 19: er wordt een tuinafsluitingen toegelaten van 3,25 meter voor de zijdelingse tuinafsluiting op lot 8 die gericht is op de Victor Hugostraat. De hoogte van de tuinafsluiting bedraagt maximaal 2,60 meter om nog voldoende bezonning van de tuinen toe te laten. 

Het is niet duidelijk waarom deze tuinafsluiting anders zou uitgevoerd moeten worden dan de overige perceelsafsluitingen. Dit voorschrift dient geschrapt te worden.  

  • artikel 27§3: op de loten 2-8 wordt 40% van de oppervlakte van de tuin voorbehouden voor verharding. In tuinen kleiner dan 60m² bedraagt de maximale oppervlakte voor verharding 20m².
    Aangezien de bouwcode reeds bepalingen voorziet met betrekking tot verharding in tuinen en om een coherente visie hierover te bewaken wordt geadviseerd om de bepalingen te schrappen uit de voorschriften.  

Functionele inpasbaarheid

Het perceel is gelegen in woongebied en verkavelingsvoorschriften maken de oprichting van een woonproject met eventuele woonondersteunende functies als nevenbestemming mogelijk. De aanvraag is functioneel verenigbaar met de omgeving.  

Op het verkavelingsplan nieuwe toestand is in blauw een zone voor zorgwonen aangeduid (zie legende nieuwe toestand). In artikel 4.1.1. punt 18 van de VCRO wordt de term ‘zorgwonen’ gedefinieerd. De betekenis ervan zoals bepaald in de definitie van de VCRO komt niet overeen met het bedoelde in deze verkaveling. Daarom wordt ‘zorgwonen’ vervangen door ‘wonen - residentiële zorggerelateerde functies’. 

Mobiliteitsimpact

De aanvraag werd voorgelegd aan de stedelijke dienst mobiliteit. Het verkavelingsvoorstel doet geen uitspraak over het aantal wooneenheden. De parkeerbehoefte kan bijgevolg nog niet berekend worden. Het toekomstige bouwproject zal afgetoetst worden aan de normen voor fietsenstalplaatsen en autostalplaatsen uit de bouwcode.  

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De verkavelingsaanvraag vormt de vertaling van een stedenbouwkundig ontwerp dat gunstig werd beoordeeld op volume op de welstandscommissie op 21/6/2019. Het ontwerp bevat enerzijds een strip rijwoningen (lot 3-8) en een volume voor begeleid wonen (lot 2) bestaande uit twee bouwlagen die tuin aan tuin worden geschakeld met de woningen aan de Thonetlaan. Een woonerf dat de Fromentinstraat met de Victor Hugostraat verbindt, scheidt de woningen van een appartementsgebouw dat in U-vorm rond een gemeenschappelijke tuin wordt voorzien. Het appartementsgebouw telt 3 bouwlagen (lot 1) waarin ook een dienstencentrum zou voorzien kunnen worden. De welstandscommissie is van mening dat het ontwerp goed gepositioneerd en afgemeten is ten opzichte van elkaar. De verkavelingsaanvraag vormt een vertaling van dit ontwerp. 

Het verkavelingsplan maakt een onderscheid tussen een collectieve private tuinzone en een collectieve private groenzone. Onder de tuinzone kan een ondergrondse parking ingericht worden waardoor een diepe worteling van bomen en struiken moeilijker is en de bodem niet waterdoorlatend is. Conform de bouwcode dient wel minstens een grondpakket van minstens 1 meter op het dak van de ondergrondse parking te worden voorzien om aanplanting mogelijk te maken. De collectieve private groenzone is vrij van ondergrondse constructies. In de voorschriften zijn de bepalingen voor verhardingen en groenaanplantingen voor beide zones echter strijdig aan deze vaststellingen. In de groenzone wordt meer verharding mogelijk gemaakt dan in de tuinzone die boven de ondergrondse parking ligt. Er wordt voorgesteld dit onderscheid bij te stellen en verhardingen in de groenzone enkel te beperken tot paden en in functie van de hulpdiensten. De tuinzone moet, met betrekking tot verhardingen, voldoen aan artikel 27 van de bouwcode.  

In de voorschriften wordt opgenomen dat er slechts 1 ondergrondse laag mag voorzien worden. Een motivering hierover ontbreekt. Bijgevolg wordt geadviseerd om deze beperking te schrappen uit de voorschriften.  

Visueel-vormelijke elementen

De verkaveling beoogt een woonproject met ruimte voor groen. Omwille van de samenhang van het project is het van belang dat alle onderdelen van de gevels in eenzelfde materiaal worden uitgevoerd. Dit dient opgenomen te worden in de algemene voorschriften van het verkavelingsplan. 

Bespreking van de opgelegde randvoorwaarden van de ingewonnen interne adviezen (de externe adviezen worden aan de vergunning gehecht) 

De aanvraag werd voorgelegd aan: 

  • de stedelijke dienst voor groen en begraafplaatsen. Zij geven voorwaardelijk gunstig advies: “Er gaat een groot groenvolume verloren na verkaveling. De bomen moeten lokaal gecompenseerd worden zodat er een gelijkwaardig groenvolume wordt gecreëerd.”

            Het advies wordt bijgetreden en als voorwaarde gekoppeld aan de vergunning. Aanvullend wordt opgemerkt dat deze bomen zoveel mogelijk moeten gecompenseerd worden in de             collectieve private groenzone aangezien de bomen hier diep kunnen wortelen; 

  • de stedelijke dienst voor milieu en energie. Zij geven gunstig advies voor de aspecten met betrekking tot water, energie, lucht en omgevingsgeluid. Zij geven voorwaardelijk gunstig advies voor het aspect biodiversiteit en vragen volgende voorwaarden:
    • “Inbouwen nestgelegenheid gierzwaluwen onder dak aan noord- en oostkant (kan via neststenen voor gierzwaluwen, openingen in dakgoot), altijd aantal bij elkaar (koloniebroeders);
    • Inbouwen nestgelegenheid huismussen niet hoger dan 11m aan noord- en oostkant (kan via neststenen voor huismussen), altijd aantal bij elkaar (koloniebroeders);
    • Voor vleermuizen kunnen in de spouw openingen gelaten worden of vleermuiskasten ingebouwd worden richting zuidoosten.”

            Het advies wordt bijgetreden. Als voorwaarde voor de vergunning wordt opgenomen dat de bebouwing in lot 1 nestgelegenheid moet voorzien voor gierzwaluwen, huismussen en                         vleermuizen, conform hun behoeften. 

  • de stedelijke dienst ontwerp en uitvoering van het openbaar domein. Zij geven geen advies maar maken volgende opmerkingen: “Uit de aanvraag blijkt dat er hier geen nieuw openbaar domein bijkomt. De aanvrager zal voor aansluiting aan het bestaande openbaar domein contact opnemen met de districtsconsulent openbaar domein om dit te bekijken en akkoord te krijgen van SW 0&U. Dit zal ook met de dienst SW B&O bekeken worden ifv uitvoering. Er zal ook voorafgaand HYDRAULISCH advies opgevraagd worden bij de rioolbeheerder Stad Antwerpen. Er zal advies opgevraagd worden bij SB Ondergrondse sorteerstraatjes.” 

            Het advies wordt bijgetreden en als voorwaarde gekoppeld aan de vergunning. Hydraulisch advies werd reeds gevraagd (zie advies Aquafin). In het kader van het concreet bouwproject zal             advies gevraagd worden aan SB Ondergrondse sorteerstraatjes.  

  • De stedelijke dienst milieuvergunningen. Deze dienst stelt dat er geen milieutechnische bezwaren zijn op het beoogde project.
  • de verkeerspolitie. Zij geven voorwaardelijk gunstig advies: “De aansluiting van de ondergrondse parking met het openbaar domein dient nog voorgelegd te worden aan de stadsdiensten.” 

            Deze voorwaarde wordt afgedekt door de opmerking van de stedelijke dienst ontwerp en uitvoering van het openbaar domein en de dienst mobiliteit.  

Voldoende uitgeruste weg

Om alle loten aansluiting te bieden op een voldoende uitgeruste weg is het noodzakelijk een notariële akte te laten opmaken waarbij een recht van doorgang wordt verleend voor alle bewoners/eigenaars van de woningen op de loten 3-7 over de ‘zone voor privaat uitgeruste weg’ die deel uitmaakt van lot 1 zoals aangeduid op het verkavelingsplan nieuwe toestand. Op die manier vinden deze loten aansluiting bij een voldoende uitgeruste weg. Dit zal als voorwaarde worden opgenomen in de vergunning. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. De woongelegenheden in het project dienen voldoende wooncomfort te bieden.

Een netto-vloeroppervlakte kleiner dan 60 m² (vanaf 35 m²) kan hoogstens een studio herbergen.

Een netto-vloeroppervlakte kleiner dan 80 m² (vanaf 60 m²) kan hoogstens een eenslaapkamerappartement herbergen.

Een netto-vloeroppervlakte kleiner dan 110 m² (vanaf 80 m²) kan hoogstens een tweeslaapkamerappartement herbergen.

Een netto-vloeroppervlakte kleiner dan 130 m² (vanaf 110 m²) kan hoogstens een drieslaapkamerappartement herbergen. 

Advies aan het college

Aan het college wordt voorgesteld om de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde voorwaarden

  1. het bijgevoegd gewijzigd verkavelingsplan met de bijhorende gewijzigde legende moet strikt worden nageleefd:
    • de ‘zone voor zorgwonen’ wordt ‘zone voor wonen - residentiële zorggerelateerde functies’;
    • op lot 2 wordt de ‘zone voor private tuinen’ uitgebreid tot tegen de noordelijke grens van lot 2;
    • de ‘zone voor constructies in tuinen en de ‘zone voor openbare nutsvoorzieningen – Hs-cabine’ worden samengevoegd tot 1 zone met name ‘zone voor bergingen en nutsvoorzieningen’ met op het plan een arcering in rood als overdruk voor de ‘zone voor private tuinen’. De zone heeft een beperktere breedte, namelijk 2 meter. De ‘zone voor ondergrondse constructies’ blijft daarbij ongewijzigd;
  2. de bijgevoegde met grijs gewijzigde stedenbouwkundige voorschriften dienen strikt toegepast te worden. Ze worden gewijzigd ter verduidelijking, om ze in overeenstemming te brengen met de bouwcode en naar aanleiding van de ingewonnen adviezen en het ontvangen bezwaarschrift;
  3. de voorwaarden opgelegd in het advies van Aquafin moeten strikt worden nageleefd;
  4. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn strikt na te leven;
  5. de voorwaarden opgelegd in het advies van Fluvius moeten strikt worden nageleefd;
  6. de voorwaarden opgelegd in het advies van Proximus moeten strikt worden nageleefd;
  7. de te rooien bomen moeten lokaal gecompenseerd worden zodat er een gelijkwaardig groenvolume wordt gecreëerd, en dit zoveel mogelijk in de collectieve private groenzone;
  8. de verkavelaar moet contact opnemen met de districtsconsulent openbaar domein voor de aansluiting aan het bestaande openbaar domein;
  9. de verkavelaar moet contact opnemen met SW / publieke ruimte in verband met de verlichtingspalen die op het te verkavelen terrein staan;
  10. de verkavelaar moet een notariële akte laten opmaken waarbij een recht van doorgang wordt verleend voor alle bewoners/eigenaars van de woningen op de loten 3-7 over de ‘zone voor privaat uitgeruste weg’ die deel uitmaakt van lot 1 zoals aangeduid op het verkavelingsplan nieuwe toestand. 

Lasten

Vooraleer onderhavige verkavelingsvergunning kan worden uitgevoerd dient de verkavelaar aan volgende lasten te voldoen:

  1. alle constructies op de te verkavelen gronden moeten worden gesloopt zoals vermeld op de ingediende plannen;
  2. de verkavelaar dient er zelf voor te zorgen dat de nodige leidingen voor gas-, water-, elektriciteits-, kabeltelevisie- en fm-distributie aanwezig zijn, zodanig dat alle individuele kavels van voormelde verkaveling zonder uitbreiding van het distributienet op dat net aangesloten kunnen worden.
    Indien voor de realisatie van de verkaveling uitbreiding of aanpassing van één of meer distributienetten noodzakelijk is, zal hij hiervoor alle kosten en waarborgen dragen.
    Hij zal voor dit alles contact opnemen met de maatschappijen die voor de distributie instaan en zich volgens hun richtlijnen gedragen, ook wat een eventuele eigendomstoewijzing van de leidingen betreft na hun realisatie.
    De verkavelaar dient in de onderhandse en authentieke akten betreffende de verkoop van percelen in de verkaveling melding te maken of te laten maken van het feit dat de nodige leidingen voor de aansluiting van de betrokken percelen op de verschillende distributienetten zijn aangebracht, of dat deze leidingen nog dienen aangebracht en dat geen omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen zal verleend worden dan nadat deze leidingen effectief zijn aangebracht of dat de borg hiervoor is betaald;

Dit houdt in dat zolang aan deze lastvoorwaarden niet voldaan is, de verkavelaar niet kan overgaan tot de uitvoering van de verkregen verkavelingsvergunning en tot de verkoop van de kavels in de zin van artikel 4.2.16 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.


Stedenbouwkundige ontwikkelingskost

Artikel 75 Decreet betreffende de omgevingsvergunning bepaalt dat de vergunningverlener stedenbouwkundige lasten bij de omgevingsvergunningen kan opleggen.

De stedenbouwkundige last kan de vorm aannemen van een louter financiële last of een realisatie in natura door de ontwikkelaar. In elk geval kan ingespeeld worden op maatschappelijke noden en behoeften op buurt- en wijkniveau. Het is aan de vergunningverlenende overheid om te bepalen of een louter financiële last aan de ontwikkelaar wordt opgelegd of een realisatie in natura door de ontwikkelaar wordt geëist. De inkomsten voor de stad van stedenbouwkundige lasten moeten vanuit de regelgeving een expliciete bestemming krijgen met een link in de nabijheid van het project. Bij beslissing van de lasten moet dit meteen vastgelegd worden.

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2203) bepaalde het college de principes die van toepassing zijn op de stedenbouwkundige lasten. Binnen de voorziene verkaveling is meer dan 5.000 m² wonen toegelaten zodat voorliggend project valt onder het toepassingsgebied van dit besluit.

De projectontwikkelaar werd hiervan op de hoogte gebracht in een eerste overleg.

Uit dit overleg is gebleken dat het betreffende terrein zal ingevuld worden met één gezamenlijk grootschalig project waardoor de concrete invulling van de stedenbouwkundige ontwikkelingskost (SOK) zal overgeheveld worden naar de omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen.

Zelfs wanneer tot een kunstmatige opdeling van vergunningsaanvragen zou worden overgegaan, zullen de onderscheiden aanvragen met de juiste verdeelsleutel, onderworpen zijn aan deze SOK plicht.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

31 januari 2020

Volledig- en ontvankelijk

17 februari 2020

Start 1e openbaar onderzoek

25 februari 2020

Einde 1e openbaar onderzoek

24 maart 2020

Start laatste openbaar onderzoek

18 mei 2020

Einde laatste openbaar onderzoek

19 mei 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

31 juli 2020

Verslag GOA

16 juli 2020

naam GOA

Katrijn Apostel

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

25 februari 2020

24 maart 2020*

0

1

0

0

18 mei 2020

19 mei 2020**

0

0

0

0

 

* Het openbaar onderzoek was korter dan de normale 30 dagen omdat het vroegtijdig is stopgezet.

** Het openbaar onderzoek was korter dan de normale 30 dagen omdat een vorig openbaar onderzoek vroegtijdig is stopgezet en nadien verdergezet, zij het enkel voor de resterende duur. 

Bespreking van de bezwaren

Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken. 

Inbreuk van privacy en lichtinval en rustverstoring: Het bezwaar dat het toekomstige project inkijk geeft in de woningen en de tuinen van de bezwaarindieners vanop de verdiepingen;

Beoordeling:

Het toekomstige meergezinsgebouw kan uitgewerkt worden tot 3 bouwlagen. Voor de inplanting van het bouwveld ervan werd een afstand gerespecteerd ten opzichte van de zijdelingse perceelsgrenzen die groter is dan de maximale hoogte van het toekomstige gebouw. De zone voor collectieve private groenzone heeft een breedte die gelijk is aan de maximale hoogte van het toekomstige gebouw die nog wordt aangevuld met het 4 meter brede voetpad. De totale afstand tot de perceelsgrenzen van de woningen langs de Walter Scottstraat bedraagt 14,45 meter. Deze afstand is voldoende aanvaardbaar in een stedelijke omgeving. Het bezwaar is ongegrond. 

Inbreuk op de rustverstoring: Aansluitend aan de polyvalente ruimte op het gelijkvloers wordt een groot terras voorzien dat zich achter de tuinen van de bezwaarindieners bevindt. De polyvalente ruimte zal ter beschikking gesteld worden voor feesten van verenigingen en particulieren. Dit zal geluidshinder met zich meebrengen naar de tuinen van de bezwaarindieners. De bezwaarindieners vragen om het terras te voorzien aan de zijkant waar nu de ingang is;

Beoordeling: De aanvraag betreft een verkavelingsaanvraag. De exacte positionering van het dienstencentrum en het terras wordt niet bepaald in de verkavelingsaanvraag. De veronderstelling dat er in de polyvalente ruimte private feesten georganiseerd worden waardoor er een continue geluidshinder zal veroorzaakt worden is een niet-aantoonbaar subjectief element dat niet van stedenbouwkundige aard is en dat niet mee in afweging kan genomen worden.

Het voorschrift voor de zone voor collectieve groenzone laat evenwel verhardingen in functie van terrassen toe. De inplanting van een terras achter de tuinen van de bezwaarindieners is niet uitgesloten.

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt lijkt het meer aangewezen om verhardingen waaronder terrassen zoveel mogelijk binnen de zone voor collectieve private tuinzone  te concentreren. Onder deze zone kunnen immers ondergrondse constructies ingericht worden waardoor de zone minder geschikt is voor de beplanting met bomen en waterinfiltratie. In de collectieve private groenzone daarentegen kunnen bomen wel diep wortelen en kan het regenwater rechtstreeks in de bodem infiltreren. Door het terras bij het dienstencentrum in de collectieve private tuinzone te voorzien, wordt de afstand tussen de tuin van de bezwaarindiener en het terras groter en kan tegemoet gekomen worden aan het bezwaar. Het is niet mogelijk om, zoals de bezwaarindiener suggereert, het terras aan de zijkant te voorzien, waar nu de ingang is aansluitend bij het petanqueveld. Dit perceel behoort immers niet tot het project. De aanleg van verhardingen en terrassen dient te worden uitgesloten uit de voorschriften voor collectieve private groenzone.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer:

OMV_2020011184

Gegevens van de aanvrager:

NV CAAAP met als adres Poortakkerstraat 94 te 9051 Gent

Eigenaars:

VZW Dekenaat Antwerpen regio Linkeroever met als adres Gaston Burssenslaan 17 te 2050 Antwerpen (BELGIE)

Ligging van het project:

Fromentinstraat 2 te 2050 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 13 sectie N nr. 735C5

Vergunningsplichten:

verkavelen van gronden

Voorwerp van de aanvraag:

verdelen van een perceel in 8 loten na afbraak en vellen van bomen

 

Omschrijving aanvraag 

Relevante voorgeschiedenis

  • 14 oktober 1966: vergunning (196680577) voor parochiaal centrum 6;
  • 3 oktober 1980: vergunning (1980349) voor een verbouwing. 

Vergunde/vergund geachte toestand

  • parochiaal centrum. 

Huidige toestand

  • perceel met een oppervlakte van 4.961m²;
  • Cultureel Centrum ter Schelde;
  • twee tennisvelden;
  • toegangspaden, grasvelden, beplanting en bomen. 

Gewenste toestand

Verdeling van het perceel in 8 loten:

  • lot 1 met een oppervlakte van 3.766m² verdeeld in de zones:
    • zone voor meergezinswoningen;
    • zone voor ondergrondse constructies;
    • zone voor privaat uitgeruste weg;
    • collectieve private tuinzone;
    • collectieve private groenzone;
  • lot 2 met een oppervlakte van 539m² verdeeld in de zones:
    • zone voor zorgwonen;
    • zone voor ondergrondse constructies;
    • zone voor private tuinen;
    • zone voor constructies in tuinen;
    • zone voor openbare nutsvoorzieningen – Hs-cabine;
  • loten 3-8 met elk een oppervlakte van 108,5m² (lot 8: 112,5m²) verdeeld in de zones:
    • zone voor eengezinswoningen;
    • zone voor private tuinen. 

Inhoud van de aanvraag

  • verkavelen van een perceel in 8 loten voor meergezinswoningen, zorgwonen en eengezinswoningen, zone voor privaat uitgeruste weg, tuinzones, een groenzone en ondergrondse parking;
  • vellen van bomen;
  • slopen van gebouwen en verhardingen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

  • de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
  • het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden goed te keuren en af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden en lasten strikt na te leven:

Voorwaarden

  1. het bijgevoegd gewijzigd verkavelingsplan met de bijhorende gewijzigde legende moet strikt worden nageleefd:
    • de ‘zone voor zorgwonen’ wordt ‘zone voor wonen - residentiële zorggerelateerde functies’;
    • op lot 2 wordt de ‘zone voor private tuinen’ uitgebreid tot tegen de noordelijke grens van lot 2;
    • de ‘zone voor constructies in tuinen en de ‘zone voor openbare nutsvoorzieningen – Hs-cabine’ worden samengevoegd tot 1 zone met name ‘zone voor bergingen en nutsvoorzieningen’ met op het plan een arcering in rood als overdruk voor de ‘zone voor private tuinen’. De zone heeft een beperktere breedte, namelijk 2 meter. De ‘zone voor ondergrondse constructies’ blijft daarbij ongewijzigd;
  2. de bijgevoegde met grijs gewijzigde stedenbouwkundige voorschriften dienen strikt toegepast te worden. Ze worden gewijzigd ter verduidelijking, om ze in overeenstemming te brengen met de bouwcode en naar aanleiding van de ingewonnen adviezen en het ontvangen bezwaarschrift;
  3. de voorwaarden opgelegd in het advies van Aquafin moeten strikt worden nageleefd;
  4. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn strikt na te leven;
  5. de voorwaarden opgelegd in het advies van Fluvius moeten strikt worden nageleefd;
  6. de voorwaarden opgelegd in het advies van Proximus moeten strikt worden nageleefd;
  7. de te rooien bomen moeten lokaal gecompenseerd worden zodat er een gelijkwaardig groenvolume wordt gecreëerd, en dit zoveel mogelijk in de collectieve private groenzone;
  8. de verkavelaar moet contact opnemen met de districtsconsulent openbaar domein voor de aansluiting aan het bestaande openbaar domein;
  9. de verkavelaar moet contact opnemen met SW / publieke ruimte in verband met de verlichtingspalen die op het te verkavelen terrein staan;
  10. de verkavelaar moet een notariële akte laten opmaken waarbij een recht van doorgang wordt verleend voor alle bewoners/eigenaars van de woningen op de loten 3-7 over de ‘zone voor privaat uitgeruste weg’ die deel uitmaakt van lot 1 zoals aangeduid op het verkavelingsplan nieuwe toestand.

Lasten

Vooraleer onderhavige verkavelingsvergunning kan worden uitgevoerd dient de verkavelaar aan volgende lasten te voldoen:

  1. alle constructies op de te verkavelen gronden moeten worden gesloopt zoals vermeld op de ingediende plannen;
  2. de verkavelaar dient er zelf voor te zorgen dat de nodige leidingen voor gas-, water-, elektriciteits-, kabeltelevisie- en fm-distributie aanwezig zijn, zodanig dat alle individuele kavels van voormelde verkaveling zonder uitbreiding van het distributienet op dat net aangesloten kunnen worden.
    Indien voor de realisatie van de verkaveling uitbreiding of aanpassing van één of meer distributienetten noodzakelijk is, zal hij hiervoor alle kosten en waarborgen dragen.
    Hij zal voor dit alles contact opnemen met de maatschappijen die voor de distributie instaan en zich volgens hun richtlijnen gedragen, ook wat een eventuele eigendomstoewijzing van de leidingen betreft na hun realisatie.
    De verkavelaar dient in de onderhandse en authentieke akten betreffende de verkoop van percelen in de verkaveling melding te maken of te laten maken van het feit dat de nodige leidingen voor de aansluiting van de betrokken percelen op de verschillende distributienetten zijn aangebracht, of dat deze leidingen nog dienen aangebracht en dat geen omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen zal verleend worden dan nadat deze leidingen effectief zijn aangebracht of dat de borg hiervoor is betaald;

Dit houdt in dat zolang aan deze lastvoorwaarden niet voldaan is, de verkavelaar niet kan overgaan tot de uitvoering van de verkregen verkavelingsvergunning en tot de verkoop van de kavels in de zin van artikel 4.2.16 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

Artikel 3

Het college beslist de bijgevoegde plannen goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.