Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019160704 |
Gegevens van de aanvrager: |
Fouad El Idrissi met als adres Wapenstilstandlaan 65 te 2600 Berchem (Antwerpen) en mevrouw Hannan El Issati met als adres Bolwerkstraat 11 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Bolwerkstraat 11 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 11sectie L nr. 3589H |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een meergezinswoning naar een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 7/9/2018: weigering (20181768) voor het uitvoeren van verbouwingswerken aan een meergezinswoning;
- 12/12/2017: proces-verbaal (20154135) stakingsbevel voor het wijzigen van het aantal wooneenheden en het uitvoeren van werken zonder voorafgaandelijke schriftelijke stedenbouwkundige vergunning;
- 20/12/1946: vergunning (18#2218) voor het aanbrengen van gevelbekleding;
- 17/04/1891: vergunning (1891#341) voor het bouwen van drie huizen.
Vergunde/vergund geachte toestand
- meergezinswoning bestaande uit drie bouwlagen en een zadeldak;
- naar aanleiding van een onderzoek in het kader van ‘geacht vergund’ blijkt uit de bevolkingsgegevens en de kadastrale gegevens dat er 2 woonentiteiten in aanmerking komen als "vergund geacht";
- bouwdiepte gelijkvloers aan linkerzijde tot 13 meter en aan rechterzijde tot 15,20 meter.
Huidige toestand
- meergezinswoning bestaande uit drie bouwlagen en een zadeldak;
- bouwdiepte hoofdgebouw: 8,90 meter;
- uitbouw op de gelijkvloerse verdieping tot maximaal 15,21 meter;
- uitbouw op de eerste en tweede verdieping aan de rechter perceelsgrens, met een maximale bouwdiepte van 15,21 meter.
Gewenste toestand
- eengezinswoning bestaande uit drie bouwlagen en een mansardedak;
- bouwdiepte hoofdgebouw: 9,06 meter;
- perceelsbrede gelijkvloerse uitbreiding met een bouwdiepte van 14,36 meter en een beperkte uitbouw langs de rechter perceelsgrens tot 15,36 meter;
- uitbouw op de eerste en tweede verdieping ter hoogte van de rechter perceelsgrens met een bouwdiepte van 14,36 meter en een beperkte bijkomende uitbouw langs de rechter perceelsgrens tot 15,36 meter.
Inhoud van de aanvraag
- omvormen van een meergezinswoning naar een eengezinswoning;
- omvormen van het zadeldak naar een mansardedak;
- voorzien van een perceelsbrede gelijkvloerse uitbreiding afgewerkt in een grijze bepleistering en zwart pvc buitenschrijnwerk;
- interne constructieve wijzigingen;
- wit schilderen van het buitenschrijnwerk in de voorgevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam |
27 januari 2020 |
10 februari 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
27 januari 2020 |
13 februari 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud. (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De Bolwerkstraat wordt gekenmerkt door één- en meergezinswoningen in gesloten bebouwing.
Het gebouw is een woonhuis waarin zich twee geacht vergunde wooneenheden bevinden. Het pand wordt omgevormd tot een ééngezinswoning. Hierdoor daalt het aantal wooneenheden wat ervoor zorgt dat de druk op het pand, het perceel en het bouwblok vermindert. De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De dakvorm wijzigt. Dit impliceert een verhoging van de scheimuren aan weerszijden van het pand. Deze wijziging is beperkt en op schaal van de omliggende bebouwing. Op het gelijkvloers wordt de bouwdiepte beperkt uitgebreid ter hoogte van de eetkamer om zo een perceelsbrede uitbouw te realiseren. Deze beperkte uitbreiding is aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De bebouwing in de Bolwerkstraat is grotendeels bepaald door negentiende-eeuwse architectuur. Bij deze gebouwen zijn zowel hellende daken als mansardedaken toegepast. De dakvormwijziging van hellend naar (semi-)mansarde is daarom vormelijk inpasbaar in het referentiebeeld. Ook de wijzigingen aan het buitenschrijnwerk en de gevelmaterialen zijn vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar.
Cultuurhistorische aspecten
Gezien de ligging van het gebouw in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst monumentenzorg. Dit advies is gunstig en wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt onderschreven.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Achteraan op het gelijkvloers bevindt zich de keuken en eetruimte. De eetruimte wordt voorzien van een brede schuifdeur die uitgeeft op een terras, ingericht met waterdoorlatende klinkers. Door deze inrichting ontstaat een beter contact tussen de woning en de tuin, wat de woonkwaliteit ten goede komt.
Vastgesteld wordt dat het horizontale bandraam in de keuken niet voldoet aan de minimale oppervlaktematen van artikel 24 van de bouwcode. Het raam is maar 0,7 m² groot terwijl de keuken een oppervlakte heeft van ongeveer 12 m². De vereiste oppervlakte van het raam dient bijgevolg minstens 1,2 m² te zijn. De beperkte vergroting van het bandraam zal geen negatieve impact hebben op de vormentaal van de achtergevel. Als voorwaarde voor het verkrijgen van een vergunning wordt daarom opgelegd om dit raam te vergroten tot 1,2m² , conform artikel 24 van de bouwcode.
De bovenste bouwlaag wordt heringedeeld tot een hobbyruimte door de interne muren weg te halen. Hierdoor ontstaat een grote open ruimte met voldoende lichtinval.
Verder is de opstand van de scheidingsmuur ter hoogte van het mansardedak niet conform artikel 34 van de bouwcode. Het mansardedak heeft geen opstand van 30 cm, waardoor de (brand)veiligheid in het gedrang komt. Met het oog op het voorkomen van brandoverslag kan van dit artikel enkel afgeweken worden als de brandwerendheid van het dak voldoende is. In voorwaarde wordt daarom een minimale brandklasse opgelegd voor de dakbekleding.
De voorziene septische put heeft volgens de ingediende plannen maar een inhoud van 1.500 liter. Volgens artikel 43 van de bouwcode dient een septische put een minimale inhoud van 2.000 liter te hebben. In voorwaarden wordt daarom opgelegd om de dimensionering van de septische put conform artikel 43 van de bouwcode in te richten.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. het mansarde dak te voorzien van:
a. indien geen groendak: een dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.);
b. indien wel groendak: een niet brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) te voorzien van minstens 30 cm breed, tussen de dakopstand en de vegetatie;
2. een septische put voorzien, conform artikel 43 van de bouwcode;
3. het keukenraam vergroten tot een oppervlakte van 1,2 m², conform artikel 24 van de bouwcode;
4. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
13 januari 2020 |
Volledig- en ontvankelijk |
27 januari 2020 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
27 maart 2020 |
Verslag GOA |
10 maart 2020 |
naam GOA |
Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. het mansarde dak te voorzien van:
a. indien geen groendak: een dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.);
b. indien wel groendak: een niet brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) te voorzien van minstens 30 cm breed, tussen de dakopstand en de vegetatie;
2. een septische put voorzien, conform artikel 43 van de bouwcode;
3. het keukenraam vergroten tot een oppervlakte van 1,2 m², conform artikel 24 van de bouwcode;
4. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.