Terug
Gepubliceerd op 23/03/2020

2020_CBS_02535 - Omgevingsvergunning - OMV_2020003457. Koning Albertstraat 10-12. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/03/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_02535 - Omgevingsvergunning - OMV_2020003457. Koning Albertstraat 10-12. District Wilrijk - Goedkeuring 2020_CBS_02535 - Omgevingsvergunning - OMV_2020003457. Koning Albertstraat 10-12. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020003457

Gegevens van de aanvrager:

de heer Christiaan Vandist met als adres Koning Albertstraat 12 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Ligging van het project:

Koning Albertstraat 10-12 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 43sectie A nrs. 332Y5 en 332H9

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van dubbele garages

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          Koning Albertstraat 10:

  • 12/04/1965: vergunning (222#903) voor verbouwingswerken.

-          Koning Albertstraat 12:

  • 19/09/1983: vergunning (222#6198) voor woning na afbraak.

-          Koning Albertstraat 14:

  • 09/06/1994:vergunning (222#8559) voor het bijbouwen van een autobergplaats voor 2 wagens.

-          1978: verschillende vergunning voor het bouwen van een autobergplaats bij de woningen in de Koning Leopoldstraat.

Vergunde toestand

-          geen relevante informatie.

Huidige toestand

-          bestaande achtertuinen.

Gewenste toestand

-          dubbele garages in de achtertuinen van Koning Albertstraat 10 en Koning Albertstraat 12.

Inhoud van de aanvraag

-          de aanvraag betreft enkel het bouwen van dubbele garages in de achtertuinen van de Koning Albertstraat 10 en de Koning Albertstraat 12. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

27 januari 2020

3 februari 2020

Geen advies

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen

27 januari 2020

10 februari 2020

autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen

24 februari 2020

25 februari 2020

stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten

27 januari 2020

10 februari 2020

stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ ruimtebeheer

24 februari 2020

25 februari 2020

Stadsontwikkeling/ beheer en onderhoud

27 januari 2020

30 januari 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

27 januari 2020

27 januari 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:

  • artikel 10: voor de Koning Albertstraat 12 is de plaatsing van een infiltratievoorziening verplicht want het perceel is groter dan 250 m².

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren: het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) heeft geen opstand van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak. De aanvraag dient te voldoen aan dit artikel;
  • artikel 38 Groendaken:
    • de nieuwe platte daken worden niet met een groendak aangelegd;
  • artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel: de aanvraag dient te voldoen aan dit artikel.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande woonfuncties blijven behouden en zijn daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de straat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De plannen voorzien het bouwen van twee garages achteraan beide percelen. De bouwhoogtes sluiten aan bij de reeds bestaande garages aan de rechterzijde. De bouwdiepte wordt voorzien op 8 meter, kenmerkend is een bouwdiepte van 6 meter. Aangezien er voor het stallen van een wagen een vrije ruimte vereist is van minimaal 5 meter, en er door de extra ruimte nog plaats is voor het stallen van fietsen en opbergen van tuinmateriaal is een bouwdiepte van 8 meter aanvaardbaar. Bijgevolg wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch de omgeving wordt overschreden.

 

Visueel-vormelijke elementen

De nieuwe volumes worden in gelijkaardig materiaal voorzien dan de bestaande volumes die uitkomen op de parking. Voorgestelde materialisatie in geëmailleerde witte baksteen en witte garagepoorten zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Voorliggende aanvraag creëert een wachtgevel voor het perceel met huisnummer 8 volgens het plan. Echter kan verondersteld worden dat tegen deze wachtgevel geen gelijkaardig volume geplaatst zal worden. Dit perceel heeft achteraan namelijk geen toegang tot de publieke parking waardoor het voorzien van een garage of grote tuinberging achteraan in de tuin onwaarschijnlijk is. Deze gevel is eigenlijk een tuinmuur.

In voorwaarde zal dan ook opgenomen worden om deze zijde van het volume niet af te werken als wachtgevel, maar als een volwaardige gevel.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het voorzien van twee bijkomende garages vergroot de hinder in het binnengebied niet onaanvaardbaar en vergroot het gebruiksgenot van de woning daar het stalplaatsen en tuinberging voorziet op eigen terrein.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De woningen van de Koning Albertstraat nr 12 en 14 grenzen aan de achterzijde aan de parking achter sporthal Bist. Alle woningen rond deze parking hebben achter in de tuin een garage met toegang via de parking. Enkel deze 2 woningen niet. Er wordt per woning een dubbele garage voorzien. Plaats voor 4 parkeerplaatsen.

Er is geen wijziging in de woning zelf, dus geen uitbreiding of functiewijziging, dus geen parkeerbehoefte.

 

In voorliggende aanvraag worden garages voorzien die niet rechtstreeks uitkomen op het openbaar domein, maar op een perceel dat eigendom is van de stad Antwerpen. Omwille van deze reden is advies gevraagd aan AG VESPA en de stedelijke dienst stadsbeheer/vastgoed. Beide diensten adviseerde op 10/02/2020 ongunstig met een gelijke afweging: ‘Gezien de garageboxen in kwestie niet uitkomen op het openbaar domein, maar op een grond in eigendom van de stad Antwerpen, adviseert AG VESPA en Vastgoed ongunstig op deze omgevingsvergunning.

De stad Antwerpen wenst geen bijkomende lasten op haar grond te hebben. Bij een potentiële ontwikkeling wenst de stad Antwerpen geen extra erfdienstbaarheden te moeten afkopen.  Bijkomend zouden de potentiële ontwikkelingsmogelijkheden hierdoor beperkter worden en de vastgoedwaarde van onze grond zou verminderen.’

Na contact met de aanvrager is er een aangepast advies aangeleverd. Dit advies van 25/02/2020 luidt: ‘Na ons voorgaand ongunstig advies hebben we contact gehad met mevrouw Schouwaerts. We hebben deze vraag intern nogmaals bekeken en hebben in het contract van recht van doorgang bepaalde voorwaarden laten opnemen, zodat dit recht van doorgang ten allen tijde kan stopgezet worden mocht onze grond herontwikkeld worden in de toekomst.

De aanvrager dient contact op te nemen met AG VESPA om een bijkomend recht van doorgang te krijgen voor de bijkomende garage gelegen te Wilrijk, Koning Albertstraat 10. De toelating zal te allen tijde herroepbaar kunnen zijn in het algemeen belang of wanneer de aanpalende grond een andere bestemming zou krijgen.’

 

Vastgesteld wordt dat een aantal wijzigingen zijn doorgevoerd aan het terras, de trap er naar toe en de aanpalende scheimuren. Gelet op dat dit geen deel uitmaakt van de aanvraag en de aanvraag hieromtrent onduidelijk is, zullen alle werken, handelingen en wijzigingen buiten de garages en bergingen worden uitgesloten. 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      een infiltratievoorziening te voorzien conform de verordening hemelwater;

2.      de daken te voorzien van een groendak conform artikel 38 van de bouwcode;

3.      de daken voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30cm breed tussen de scheidingswand en de vegetatie;

4.      de aansluiting van de RWA te voorzien conform artikel 41 van de bouwcode;

5.      de ‘wachtgevel’, op de perceelgrens met de rechterbuur, te voorzien als een volwaardige gevel in samenspraak met de buur;

6.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Uitsluitingen

Alle werken, handelingen en wijzigingen buiten de garages en bergingen.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

13 januari 2020

Volledig- en ontvankelijk

27 januari 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

27 maart 2020

Verslag GOA

11 maart 2020

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

1.      Plaatsbeschrijving: de bezwaarindiener wil dat er voor de start van de werken een plaatsbeschrijving gebeurt.

Beoordeling:

Het bezwaar is niet van stedenbouwkundige aard. Het is niet aan de vergunning verlenende overheid om een plaatsbeschrijving op te leggen. De uitvoering van de werken zal moeten gebeuren volgens de regels van de kunst waarbij er inderdaad best een plaatsbeschrijving gebeurt. Hier staat de opvolgende architect voor in.

Het bezwaar is ongegrond.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      een infiltratievoorziening te voorzien conform de verordening hemelwater;

2.      de daken te voorzien van een groendak conform artikel 38 van de bouwcode;

3.      de daken voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30cm breed tussen de scheidingswand en de vegetatie;

4.      de aansluiting van de RWA te voorzien conform artikel 41 van de bouwcode;

5.      de ‘wachtgevel’, op de perceelgrens met de rechterbuur, te voorzien als een volwaardige gevel in samenspraak met de buur;

6.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Uitsluitingen

Alle werken, handelingen en wijzigingen buiten de garages en bergingen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.