Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019091814 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Kevin Lewy met als contactadres Antwerpen 5 te 2000 Tabakvest (België), de heer Koen Debuck met als adres Tabakvest 5 te 2000 Antwerpen en de heer Nathan Van Esbroeck met als adres Tabakvest 5 bus 2 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Tabakvest 5 e 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 3sectie C nr. 372C4 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
aanbouwen van een traphal tegen de machinekamer en het aanleggen van het dak als een gemeenschappelijk dakterras |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 16/10/1959: toelating (18#39787) voor het oprichten van een appartementsgebouw Frankrijklei 82 en Tabakvest 5-7;
- 08/07/2005: vergunning (545#315) voor het bouwen van een toegangsvolume naar het dakterras aan de kant Frankrijklei 82.
Vergunde en huidige toestand
Frankrijklei:
- appartementsgebouw bestaande uit negen bouwlagen en een plat dak;
- plat dak voorzien met dakterras;
Tabakvest:
- appartementsgebouw bestaande uit vier bouwlagen en een plat dak;
- de gehele gelijkvloers is ingericht als een commerciële ruimte.
Gewenste toestand
Frankrijklei:
- ongewijzigd;
Tabakvest:
- appartementsgebouw bestaande uit vier bouwlagen en een plat dak;
- gemeenschappelijk terras en groendak op het hoogste platte dak;
- volwaardige toegang tot het dakterras;
- de gehele gelijkvloers is ingericht als een commerciële ruimte.
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van het dakvolume ten behoeve van de toegang van een daktuin;
- verhogen van de scheimuren;
- het aanleggen van een gemeenschappelijk dakterras en groendak.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
16 oktober 2019 |
12 november 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
15 oktober 2019 |
25 november 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend(e) punt(en):
- 2.1.11.2 Terrassen op platte daken:
Terrassen zijn extra bouwvolume en zijn slechts toegestaan indien zij worden verwerkt in het maximaal toegelaten bouwvolume. Gelet op de bestaande bouwhoogte van het appartementsgebouw ten opzichte van de bouwhoogte op de aanpalende percelen wordt door het dakterras deze maximale bouwhoogte principieel overschreden.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag voorziet geen wijzigingen van de functies van het gebouw.
Het voorzien van een gemeenschappelijke buitenruimte is functioneel inpasbaar bij de woonfuncties op de verdiepingen.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Principieel is de aanvraag in strijd met artikel 2.1.11.2 ‘Terrassen op platte daken’, van het RUP Binnenstad, aangezien geen bijkomend volume zou worden toegestaan op het bestaande appartementsgebouw gelet op de hoogte ten opzichte van de buurpanden.
De aanvraag voorziet echter in een kwalitatieve buitenruimte voor de 3 bestaande appartementen met een minimale impact op het straatbeeld en de privacy op de omliggende percelen. De verhoging van de scheimuren is beperkt.
Overeenkomstig artikel 4.4.1 van de VCRO kunnen na het voeren van een openbaar onderzoek beperkte afwijkingen op de voorschriften worden toegestaan. Er werden geen bezwaren ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Het voorstel is dan ook aanvaardbaar.
In voorwaarden zal wel worden opgelegd dat het terras steeds als gemeenschappelijke ruimte moet worden gebruikt en niet kan toebehoren aan slechts 1 van de appartementen.
Visueel-vormelijke elementen
Voorliggende werken hebben een beperkte impact op het straatbeeld.
De balustrades werden op voldoende afstand van de rooilijn geplaatst waardoor de visuele impact van het groendak en daktuin beperkt is. Het voorstel is aanvaardbaar.
Cultuurhistorische aspecten
Gelet op de ligging in een gebied met culturele, historische en/of esthetische waarde en opname van het pand op de inventaris van het bouwkundig erfgoed werd er advies gevraagd aan de dienst monumentenzorg. Hin advies kan al volgt worden samengevat:
“Het modernistische appartementscomplex met showroom van Renaat Braem is gelegen in CHE-gebied en is opgenomen op de inventaris van het bouwkundig erfgoed.
Het verhogen van de traphal en de aanleg van een dakterras en groendak interfereren niet met de erfgoedwaarden van het pand of van het omliggende CHE-gebied.
De stedelijke dienst monumentenzorg heeft geen bezwaar.”
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het effectieve terras is begrepen tussen het dakvolume van de trap en de bestaande scheimuur met de rechterbuur. De afstand tot de voor- en achtergevel is voldoende groot om geen hinderlijke inkijk bij omliggende appartementen te genereren.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het dakterras steeds als gemeenschappelijke buitenruimte te gebruiken en niet aan één slechts van de appartementen te laten toehoren;
3. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
23 september 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
15 oktober 2019 |
Start 1e openbaar onderzoek |
23 oktober 2019 |
Einde 1e openbaar onderzoek |
21 november 2019 |
Beslissing toepassing administratieve lus |
12 december 2019 |
Start 2e openbaar onderzoek |
21 december 2019 |
Einde 2e openbaar onderzoek |
19 januari 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
28 maart 2020 |
Verslag GOA |
11 maart 2020 |
naam GOA |
Katrine Leemans |
Administratieve lus
Op de aanvraag wordt een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
Het openbaar onderzoek is niet correct uitgevoerd.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
23 oktober 2019 |
21 november 2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
21 december 2019 |
19 januari 2020 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het dakterras steeds als gemeenschappelijke buitenruimte te gebruiken en niet aan één slechts van de appartementen te laten toehoren;
3. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.