Terug
Gepubliceerd op 23/03/2020

2020_CBS_02573 - Omgevingsvergunning - OMV_2019164050. Jaak De Braeckeleerstraat 11 . District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/03/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_02573 - Omgevingsvergunning - OMV_2019164050. Jaak De Braeckeleerstraat 11 . District Borgerhout - Goedkeuring 2020_CBS_02573 - Omgevingsvergunning - OMV_2019164050. Jaak De Braeckeleerstraat 11 . District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019164050

Gegevens van de aanvrager:

de heer Stefaan Verhoeven met als adres Jaak De Braeckeleerstraat 11 te 2140 Antwerpen

Ligging van het project:

Jaak De Braeckeleerstraat 11 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 25sectie A nr. 709P

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de functie 'reca' naar 'wonen' op het gelijkvloers en renoveren en uitbreiden van de eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          25/02/2011: vergunning (515#2387) voor wijzigingen van de gevel met nieuwe toegang tot bovenliggende woning

-          20/10/1969: vergunning (180#2485) voor verbouwings- en voorgevelveranderingswerken.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          eengezinswoning met reca op het gelijkvloers;

-          3 bouwlagen met plat dak.

Huidige toestand

-          eengezinswoning;

-          3 bouwlagen met plat dak;

-          reca op het gelijkvloers;

-          appartement op de verdiepingen;

-          voorgevel afgewerkt met gele gevelsteen, donkerbruine gevelsteen, stroken arduinsteen, mozaiektegels en wit buitenschrijnwerk.

Gewenste toestand

-          eengezinswoning met een NVO van 143 m²;

-          3 bouwlagen met plat dak;

-          voorgevel blijft ongewijzigd.

Inhoud van de aanvraag

-          omvormen van de eengezinswoning met reca naar eengezinswoning;

-          uitbreiden van de eerste verdieping;

-          herinrichten van de woning;

-          isoleren van de achtergevel;

-          aanleggen van een dakterras met intensief groendak.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

27 januari 2020

10 februari 2020

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

27 januari 2020

13 februari 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

De keuken wordt enkel voorzien van een dakkoepel.

  • Artikel 27 Open ruimte:

Het gelijkvloers wordt naar woonfunctie gewijzigd. Er wordt geen open ruimte voorzien.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op voorliggende aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De keuken op de 1ste verdieping wordt niet voorzien van verticale raamopeningen die rechtstreeks uitmonden in open lucht, waardoor de aanvraag strijdig is met artikel 24.

De aanvraag voorziet in een grote lichtkoepel die de keuken en aanliggende ruimtes via het dak van voldoende daglicht voorziet. Een afwijking op artikel 24 kan worden voorzien op voorwaarde dat de traphal zoveel mogelijk wordt open gewerkt.

 

Er is geen open ruimte aanwezig. Het gaat hier echter om een klein perceel met een beperkte diepte van 9,50 m. De aanvrager tracht de woonkwaliteit te verhogen door te investeren in voldoende daglichttoetreding, open ruimte in de woon- en leefruimtes zelf en een dakterras op het platte dak bovenaan. Een afwijking op artikel 27 kan worden voorzien.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat het renoveren van een bestaande eengezinswoning met reca op het gelijkvloers, waarbij de reca-functie op het gelijkvloers wordt omgevormd naar woongedeelte. Het pand is gelegen op een locatie buiten de afgebakende kernwinkelgebieden. Gelet op het principe van clustering winkelvloeroppervlakte in afgebakende kernen, is behoud van commerciële ruimte op deze locaties niet op te leggen en kan er gelijkvloers woonruimte voorzien worden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Inzake schaal en ruimtegebruik is de voorliggende aanvraag vanuit stedenbouwkundig oogpunt toelaatbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel wijzigt niet. Het straatbeeld wordt door de voorliggende aanvraag niet aangetast. De achtergevel van de aanvraag wordt voorzien in witte crepi. De voorgestelde materialen zijn neutraal en worden visueel niet als storend beschouwd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De plint van de voorgevel wijzigt niet en is ingericht als een reca plint met hoge en grote raamopeningen. Door de hoge en grote raamopeningen te behouden wordt ook het achterste gedeelte van het gelijkvloers voorzien van het nodige daglicht, waardoor ook de tv- kamer en de leefruimte voldoende kwalitatief zijn. Daarbijkomend wordt er boven de berging/ tv- kamer een glazen plafond voorzien met daarboven een lichtkoepel. Ook het open maken van het gelijkvloers door interne muren te verwijderen draagt bij tot de woonkwaliteit.

Op de 1ste verdieping wordt voldoende daglicht gecreëerd door de grote ramen aan de straatzijde enerzijds, een grote lichtkoepel boven de keuken anderzijds en de opgelegde voorwaarde met betrekking tot het openwerken van de traphal.

Een groot dakraam aan de bovenzijde van de traphal voorziet de hele traphal van voldoende daglicht, wat de interne circulatie ten goede komt.

De voorliggende aanvraag betreft een verbetering tegenover de bestaande toestand, voornamelijk door de interne muren te verwijderen en nagenoeg overal daglicht te creëren waardoor de woon- en leefruimte vergroot.

 

Het dakterras op de dakverdieping wordt aanliggend aan de rechterbuur gerealiseerd. Daar is een bestaande scheidingsmuur met een hoogte van 2,20 m tegenover het niveau van het dakterras. Het dakterras respecteert de privacy en wordt niet als storend ervaren voor de omwonenden, op voorwaarde dat het groendak niet wordt betreden.

 

Om te voldoen aan artikel 40 dient het regenwater en afvalwater op eigen terrein gescheiden te worden aangelegd en gescheiden aangeboden te worden aan de straat. Dit wordt in voorwaarden opgelegd in de voorwaardelijke vergunning.

 

Mits voldaan aan de voorwaarden is de eengezinswoning voldoende kwalitatief en voldoet de woning aan de actuele eisen inzake hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      het regenwater en afvalwater op eigen terrein gescheiden aan te leggen, conform artikel 40;

2.      de traphal open te werken zoals op plannen in bijlage;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

31 december 2019

Volledig- en ontvankelijk

27 januari 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

27 maart 2020

Verslag GOA

10 maart 2020

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      het regenwater en afvalwater op eigen terrein gescheiden aan te leggen, conform artikel 40;

2.      de traphal open te werken zoals op plannen in bijlage;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.