Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019136874 |
Gegevens van de aanvrager: |
AUTOGEMB Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen met als adres Lange Gasthuisstraat 15 te 2000 Antwerpen, AUTOGEMB AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF VOOR VASTGOEDBEHEER EN STADSPROJECTEN - VESPA met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen en de heer Ivo Davids met als contactadres Lange Gasthuisstraat 15 te 2000 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: |
AUTOGEMB Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen met als adres Lange Gasthuisstraat 15 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Sint-Bernardsesteenweg 620, Krugerstraat 26 te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 36sectie B nrs. 39Y10 en 39F10 |
Inrichtingsnummer: |
20191122-0002 (AGSO De Zwaantjes) |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten. |
Voorwerp van de aanvraag: |
slopen, (her)bouwen en exploiteren van een kleuter- en basisschool |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 04/09/2015 vergunning (20151276) voor het bouwen van 31 appartementen, een kinderopvang en een handelsruimte (Fase 1 van dit project);
- 16/06/2017 vergunning (2017477) voor het regulariseren van een appartementsgebouw met 32 woonentiteiten en een kinderopvang voor 108 kinderen (Fase 1 van dit project);
- 21/12/2017 vergunning (deputatie (2017476) voor het slopen van de bestaande bebouwingen en verhardingen en het oprichten van een woon- en zorgcentrum met 123 kamers, een lokaal dienstencentrum, 50 assistentieflats en een sporthal (Fase 2 van dit project).
Vergunde/vergund geachte toestand
- er is geen relevante laatst vergunde toestand aangezien alle bestaande constructies op de site worden gesloopt ter voorbereiding van deze nieuwbouw.
Huidige toestand
- het gedeelte van de site dat betrekking heeft op deze aanvraag doet nog steeds dienst als school.
Gewenste toestand
- gevelafwerking:
- volume:
- functie:
Inhoud van de aanvraag
- bouwen en exploiteren van een kleuter- en lagere school:
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 3 december 1992 werd er akte genomen van een melding (AN1992/706) klasse 3 op naam van stad Antwerpen voor exploitatie van een school aan de Krugerstraat 26. Deze melding werd stopgezet op 27 maart 2015. Op 30 mei 2002 werd er door de deputatie een vergunning klasse 2 (2/MV/MLAV1/02/056/LDS/LH) verleend aan AGSO Antwerpen voor exploitatie van een school op het adres Sint-Bernardsesteenweg 620. Deze vergunning is geldig tot 30 mei 2022. Gezien door de invoering van het omgevingsvergunningsdecreet klasse 2 dossiers van overheidsinstanties niet langer worden behandeld door de deputatie, wordt huidige aanvraag terug voorgelegd voor het college van burgemeester en schepenen.
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag omvat het slopen van bestaande constructies, oprichten van een schoolgebouw en de exploitatie van de nieuwe kleuter- en lagere school die hier wordt ingericht.
Aangevraagde rubrieken
Rubriek |
Omschrijving |
Gevraagd voor |
3.2.2°a) |
het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; |
850,00 m³/jaar |
16.3.2°a) |
koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; |
8,59 kW |
17.4. |
opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter. |
100,00 liter |
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
AQUAFIN NV |
20 december 2019 |
28 januari 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
20 december 2019 |
14 februari 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ centrale preventie (LP/CP) |
19 december 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam |
19 december 2019 |
27 december 2019 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
19 december 2019 |
24 december 2019 |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
19 december 2019 |
20 december 2019 |
stadsontwikkeling/ energie en milieu Antwerpen/ luchtkwaliteit en geluid |
19 december 2019 |
20 januari 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
19 december 2019 |
23 december 2019 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie |
19 december 2019 |
3 januari 2020 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
19 december 2019 |
22 januari 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend(e) punt(en):
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
alle trappen moeten leuningen hebben aan beide zijden die doorlopen op de bordessen en die voorbij de eerste en laatste trede min. 40 cm horizontaal doorlopen alvorens af te buigen naar de wand of de vloer;
de opening van de lift dient 0,90m breed te zijn, waar deze in voorliggende aanvraag, maar 0,80 m bedraagt;
in de aangepaste toiletten mag de voorzetwand voor het spoelelement niet over de volledige breedte van de ruimte doorlopen. Deze moet zo kort mogelijk bij het spoelelement worden afgewerkt zodat de opklapbare beugel aan de open zijde van het toilet op de achterwand kan worden bevestigd en dat de afstand van de voorzijde van de toiletpot tot de achterwand min. 70 cm bedraagt.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van de verordening toegankelijkheid. Er is geen reden om gemotiveerd af te wijken. Er zullen voorwaarden worden gekoppeld aan de vergunning.
Dit werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door Aquafin. Waarbij de gestelde voorwaarden integraal worden opgenomen als voorwaarde voor vergunning.
Functionele inpasbaarheid
Deze aanvraag voorziet de afbraak van de bestaande bebouwing van een kleuterschool en de realisatie van nieuwe schoolbebouwing. Gelet op de bestemmingsvoorschriften van het gewestplan (woongebied) en ruimtelijke omliggende omgeving kan gesteld worden dat deze school functioneel inpasbaar blijft in deze omgeving.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 5 parkeerplaatsen.
“De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Een bestaande kleuterschool wordt afgebroken en er wordt terug een kleuterschool en ook een lagere school voorzien met van elk leerjaar 1 klas. Deze school maakt deel uit van het totale Zwaantjesproject op de hoek van de Sint-Bernardsesteenweg, de Antwerpsesteenweg en de Krugerstraat.
Historiek:
In deze aanvraag komen er 10 – 4 = 6 klassen bij. 6 klassen hebben een parkeerbehoefte van 6 x 0,75 = 4,5 = 5 plaatsen.
De werkelijke parkeerbehoefte is 5 parkeerplaatsen.”
|
De plannen voorzien in 6 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
“In fase 3 van dit grote project werden 6 plaatsen extra voorzien in de ondergrondse parkeergarage. De nodige plaatsen zijn dus in totaliteit voorzien.”
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen is toereikend.
|
Fietsvoorziening:
Er werd advies ingewonnen bij de stedelijke dienst mobiliteit:
“Voor deze uitbreiding (6 klassen lagere school) zijn er 6 x 9 = 54 fietsparkeerplaatsen nodig. Er wordt een fietsenstalling voorzien waarin plaats is voor alle fietsen van de school, zijnde 66 plaatsen (4 x kleuterschool 4 x 3 = 12 en 6 x lagere school 6 x 9 = 54).”
Het gunstig advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt gevolgd.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. De aanvraag omvat een schoolprogramma welke voorzien zal worden in 2 bouwlagen. Het voorgestelde project komt inzake het aantal bouwlagen en dakvorm overeen met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving. De geplande uitbreidingswerken aan de achtergevel zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Visueel-vormelijke elementen
De gevels worden uitgevoerd in rooskleurig metselwerk met en prefab roze betonnen plint en aluminium schrijnwerk. De voorgestelde materialisatie is aanvaardbaar gezien de stedelijke context van het gebouw. Bij de uitwerking van de gevels is voldoende aandacht besteed aan de geveldetaillering en geleding zodat het nieuwe gebouw zich integreert in de bestaande omgeving. Bijgevolg is de geveluitwerking verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
De schaal en visuele uitwerking werden bijkomend ook gunstig geadviseerd door de welstandscommissie.
Bodemreliëf
Er werd advies ingewonnen bij de stedelijke dienst archeologie:
“Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen binnen een woon- en recreatiefgebied. Het betreft een projectgebied boven 3.000 m² (4 291 m²) en een ingreep boven 1.000 m² (ca. 3.550 m²). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.
De archeologienota werd ingediend door ABO nv en door het agentschap Onroerend Erfgoed bekrachtigd op 10/11/2019. Het projectgebied en de vermelde ingrepen in de archeologienota komen overeen met deze in de omgevingsvergunningsaanvraag. Het bijhorende programma van maatregelen beval geen vervolgonderzoek en gaf het terrein vrij (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/12817).
De archeologienota heeft ter controle enkele boringen in het projectgebied geplaatst. Deze boringen zijn bijna allemaal gestaakt omwille van ondoordringbare grond op 50 cm onder het maaiveld, waardoor er geconcludeerd werd dat het archeologische bodemarchief verstoord was. Deze redenering is echter niet volledig sluitend. Er kunnen zich echter nog steeds archeologische waarden in de ondergrond bevinden. Deze dienen wettelijk gemeld te worden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4).”
Het voorwaardelijk gunstig advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt gevolgd. Waarbij de voorwaarden mee worden opgenomen als voorwaarde van vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De voorwaarden van de stedelijke dienst ontwerp en uitvoering worden integraal opgenomen als voorwaarde van vergunning.
Het voorwaardelijk gunstig advies van brandweer wordt integraal opgenomen als voorwaarde van vergunning.
Er werd advies ingewonnen bij de stedelijke dienst luchtkwaliteit en geluid:
“Aanvraag tot omgevingsvergunning voor het slopen van bestaande bebouwing en het bouwen van een schoolgebouw op percelen gelegen tussen de Krugerstraat en Sint-Bernardsesteenweg te Hoboken. De percelen zijn vandaag deels bebouwd, met onder meer de huidige kleuterschool ‘De Molen’ en haar speelplaats. Deze gebouwen worden afgebroken om plaats te maken voor de nieuwbouwschool. De eventuele nieuwe straat langsheen het schoolgebouw is bedoeld voor zacht, niet gemotoriseerd verkeer.
Kinderen zijn extra gevoelig voor luchtverontreiniging en omgevingslawaai. Langdurige blootstelling kan leiden tot blijvende lichamelijke schade, slaapstoornissen of verstoring van spraak- en leervermogen. Daarom wordt bij de adviesverlening in het kader van planning van een school rekening gehouden met de specifieke lokale omstandigheden op het vlak van luchtkwaliteit en geluidshinder. De beoordeling gebeurt op basis van onderstaand kader dat op 2 mei 2018 door het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen werd goedgekeurd (2018_CBS_04164).
Luchtkwaliteit:
Volgens de prognosekaart is de locatie onderhevig aan concentraties NO2 van 21-30 µg/m³. Bij toepassing van het beoordelingskader wordt in deze situatie gunstig geadviseerd voor het aspect luchtkwaliteit.
Geluidshinder:
De locatie is enkel aan de straatzijde (Krugerstraat) onderhevig aan geluidsniveaus Lden van meer dan 60 dB(A). Daar bevindt zich de fietsenstalling. De leslokalen en de speelplaatsen bevinden zich in een zone met geluidsniveaus Lden van minder dan 55 dB(A). Bij toepassing van het beoordelingskader wordt in deze situatie gunstig geadviseerd voor het aspect geluidshinder.
Op basis van het beoordelingskader luchtkwaliteit en geluidshinder (2018_CBS_04164) wordt gunstig geadviseerd.”
Het gegeven advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt gevolgd.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet het project aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De aanvraag omvat het slopen van bestaande constructies, oprichten van een schoolgebouw en exploitatie van de nieuwe kleuter- en lagere school die hier wordt ingericht. De percelen zijn vandaag deels bebouwd met onder meer de huidige kleuterschool “De Molen” en haar speelplaats. Deze gebouwen worden afgebroken om plaats te maken voor de nieuwbouw school. Er wordt uitgegaan van een toekomstige capaciteit van maximaal 250 leerlingen (100 kleuters en 150 leerlingen in de lagere school) en ongeveer 30 medewerkers. Het projectgebied is gelegen binnen de wijk “Zwaantjes” in Hoboken.
De nieuwbouwschool “De Zwaantjes” maakt deel uit van een groter project in deze wijk. Naast de school komt er eveneens een dienstencentrum met 50 assistentieflats, een woonzorgcentrum met 123 kamers, een crèche voor 108 kinderen, een sportzaal voor de school en de buurt en nieuwbouwappartementen met handelsruimten en ondergrondse parkeerplaatsen.
De aangevraagde rubrieken voor exploitatie van de school betreffen het lozen van huishoudelijk afvalwater, de exploitatie van een warmtepomp en de opslag van gevaarlijke producten in kleine verpakkingen. Deze IIOA’s zijn allen meldingsplichtig. Er wordt dan ook weinig hinder verwacht.
Op de locatie zal een combinatie van stadswater en hemelwater gebruikt worden. Er worden twee hemelwaterputten met elk een inhoud van 15.000 liter voorzien. Dit hemelwater zal hergebruikt worden in de sanitaire installaties. Er wordt eveneens een infiltratievoorziening geplaatst met een oppervlakte van 63,11 m² en een inhoud van 18.930 liter. Er wordt enkel huishoudelijk afvalwater geloosd. Dit gaat via een septische put van 10.000 liter naar de openbare riolering in de Krugerstraat. De hoeveelheid te lozen afvalwater wordt geschat op 850 m³/jaar. Naast het gedeelte van het dak dat aangesloten wordt op de hemelwaterputten, wordt ook een gedeelte van de daken als groendak ingericht hetgeen zorgt voor een vertraagde afvoer van het regenwater. Op bodemniveau wordt waterdoorlatende verharding voorzien zodat natuurlijke infiltratie mogelijk is.
Met onderhavige vergunningsaanvraag wordt een vergunning voor onbepaalde duur gevraagd. Aangezien de bestaande schoolgebouwen op de site gesloopt worden, wordt ervan uitgegaan dat de milieuvergunning met referentie 2/MV/MLAV1/02/056/LDS/LH, geldig tot 30 mei 2022, niet meer van toepassing is.
De vergunningsaanvraag heeft geen betrekking op ingedeelde inrichtingen of activiteiten in of aan een beschermde archeologische site, een beschermd monument, een beschermd cultuurhistorisch landschap of een beschermd stads- of dorpsgezicht in de zin van het decreet van 12 juli 2013 betreffende het onroerend erfgoed.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de bijgevoegde voorwaarden van Aquafin zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
3. de bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@antwerpen.be);
4. de bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;
5. de bouwheer is verplicht om sporen die worden aangetroffen tijdens de graafwerken, waarvan redelijkerwijs vermoed wordt dat ze archeologisch waardevol zijn, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst archeologie kan deze steeds komen inschatten;
6. de bouwheer moet voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – Dienst Publieke Ruimte/ Structureel Onderhoud, postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, tel. 03 338 84 07, herstellingopenbareruimte@antwerpen.be, voor de opmaak van een plaatsbeschrijving en voor de aanpassingen en herstellingen aan het openbaar domein na afloop van de bouwwerken. Meer informatie vindt u op: https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-of-aanpassing-na-werken;
7. de omgeving van de ingang van de school dient aangepast te worden naar die van een schoolomgeving. De bouwheer dient contact op te nemen met de consulent publiek domein van het district Hoboken die een tekenopdracht voor de ontwerpafdeling zal opstarten: de banken dienen verplaatst te worden, tegenover de toegang van de school moet er een niet doorloopbare zone komen en er dient een vlaggenmast te worden geplaatst;
8. het is onduidelijk op de plannen of de bestaande verlichtingspaal in de weg staat van de nieuwe inrit. Indien deze verplaatst moet worden, dient er een mail gestuurd te worden naar openbare_verlichting@antwerpen.be met vermelding van de paalnummer;
9. de trappen moeten in overeenstemming zijn met artikel 20 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid. Alle trappen moeten leuningen hebben aan beide zijden die doorlopen op de bordessen en die voorbij de eerste en laatste trede min. 40 cm horizontaal doorlopen alvorens af te buigen naar de wand of de vloer;
10. de opening van de lift moet 0,9 m breed zijn conform artikel 21 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid;
11. de aangepaste toiletten moeten in overeenstemming zijn met artikel 29/2 van de verordening toegankelijkheid. In de aangepaste toiletten mag de voorzetwand voor het spoelelement niet over de volledige breedte van de ruimte doorlopen. Deze moet zo kort mogelijk bij het spoelelement worden afgewerkt zodat de opklapbare beugel aan de open zijde van het toilet op de achterwand kan worden bevestigd en dat de afstand van de voorzijde van de toiletpot tot de achterwand minstens 70 cm bedraagt.
Lastvoorwaarden
12. de zone aangeduid in rood op het plan “AANGEPAST-ROOD_BA_Z_I_N_01_inplanting-nieuw” moet bij het eerste uitdrukkelijk verzoek van de stad Antwerpen kosteloos gedeeltelijk of geheel worden afgestaan en overgedragen aan de stad Antwerpen in volle eigendom, onder de gewone en van recht zijnde waarborgen, met vrijwaring tegen alle stoornissen, uitwinningen en alle welkdanige beletselen, met verzaking aan het recht van terugvordering, vrij, zuiver en onbezwaard van alle schulden, voorrechten, hypotheekrechten en verbrekingsactiën, vrij van alle gebruik, pacht, huur of andere welkdanige rechten van derden.
Bij dit verzoek moet(en):
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Mits voldaan wordt aan de algemene en sectorale vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de VLAREM wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de vergunning te verlenen voor onbepaalde duur.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek |
Omschrijving |
Geadviseerd voor |
3.2.2°a) |
het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; |
850,00 m³/jaar |
16.3.2°a) |
koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; |
8,59 kW |
17.4. |
opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter. |
100,00 liter |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
3 december 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
19 december 2019 |
Start openbaar onderzoek |
29 december 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
27 januari 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
2 april 2020 |
Verslag GOA |
11 maart 2020 |
naam GOA |
Brenda Dierckx en Bieke Geypens |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
29 december 2019 |
27 januari 2020 |
1 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
Rechten op gemene muren: Het bezwaar dat door het verlagen van de gemeenschappelijk perceelsmuur er niet voldaan is aan bepaalde burgerlijke rechten;
Beoordeling: Overeenkomstig artikel 4.2.22. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening hebben stedenbouwkundige vergunningen een zakelijk karakter en worden ze verleend onder voorbehoud van de op het onroerend goed betrokken burgerlijke rechten. Het bezwaar is niet van stedenbouwkundige aard. Het bezwaar is ongegrond;
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de bijgevoegde voorwaarden van Aquafin zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
3. de bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@antwerpen.be);
4. de bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;
5. de bouwheer is verplicht om sporen die worden aangetroffen tijdens de graafwerken, waarvan redelijkerwijs vermoed wordt dat ze archeologisch waardevol zijn, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst archeologie kan deze steeds komen inschatten;
6. de bouwheer moet voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – Dienst Publieke Ruimte/ Structureel Onderhoud, postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, tel. 03 338 84 07, herstellingopenbareruimte@antwerpen.be, voor de opmaak van een plaatsbeschrijving en voor de aanpassingen en herstellingen aan het openbaar domein na afloop van de bouwwerken. Meer informatie vindt u op: https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-of-aanpassing-na-werken;
7. de omgeving van de ingang van de school dient aangepast te worden naar die van een schoolomgeving. De bouwheer dient contact op te nemen met de consulent publiek domein van het district Hoboken die een tekenopdracht voor de ontwerpafdeling zal opstarten: de banken dienen verplaatst te worden, tegenover de toegang van de school moet er een niet doorloopbare zone komen en er dient een vlaggenmast te worden geplaatst;
8. het is onduidelijk op de plannen of de bestaande verlichtingspaal in de weg staat van de nieuwe inrit. Indien deze verplaatst moet worden, dient er een mail gestuurd te worden naar openbare_verlichting@antwerpen.be met vermelding van de paalnummer;
9. de trappen moeten in overeenstemming zijn met artikel 20 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid. Alle trappen moeten leuningen hebben aan beide zijden die doorlopen op de bordessen en die voorbij de eerste en laatste trede min. 40 cm horizontaal doorlopen alvorens af te buigen naar de wand of de vloer;
10. de opening van de lift moet 0,9 m breed zijn conform artikel 21 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid;
11. de aangepaste toiletten moeten in overeenstemming zijn met artikel 29/2 van de verordening toegankelijkheid. In de aangepaste toiletten mag de voorzetwand voor het spoelelement niet over de volledige breedte van de ruimte doorlopen. Deze moet zo kort mogelijk bij het spoelelement worden afgewerkt zodat de opklapbare beugel aan de open zijde van het toilet op de achterwand kan worden bevestigd en dat de afstand van de voorzijde van de toiletpot tot de achterwand minstens 70 cm bedraagt.
Lastvoorwaarden
12. de zone aangeduid in rood op het plan “AANGEPAST-ROOD_BA_Z_I_N_01_inplanting-nieuw” moet bij het eerste uitdrukkelijk verzoek van de stad Antwerpen kosteloos gedeeltelijk of geheel worden afgestaan en overgedragen aan de stad Antwerpen in volle eigendom, onder de gewone en van recht zijnde waarborgen, met vrijwaring tegen alle stoornissen, uitwinningen en alle welkdanige beletselen, met verzaking aan het recht van terugvordering, vrij, zuiver en onbezwaard van alle schulden, voorrechten, hypotheekrechten en verbrekingsactiën, vrij van alle gebruik, pacht, huur of andere welkdanige rechten van derden.
Bij dit verzoek moet(en):
Brandweervoorwaarden
de brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie BW/BO/2020/G.00394.HO.0005.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubrieken:
Rubriek |
Omschrijving |
Gecoördineerd |
3.2.2°a) |
het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; |
850,00 m³/jaar |
16.3.2°a) |
koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; |
8,59 kW |
17.4. |
opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter. |
100,00 liter |
Het college beslist dat de omgevingsvergunning ingaat op 20 maart 2020 voor onbepaalde duur.