Conform artikel 41, 12° van het Decreet lokaal bestuur is de gemeenteraad bevoegd voor het definitief aanvaarden van schenkingen en legaten.
De dienst Bestuurszaken/Stadsarchief bewaart, naast de archieven van de stedelijke administratie van Antwerpen, archieven van instellingen, bedrijven, verenigingen, particulieren en families met een duidelijke band met de stad Antwerpen.
Het doel is om een zo volledig mogelijk historisch beeld te bieden van de Antwerpse stedelijke gemeenschap. De dienst Bestuurszaken/Stadsarchief/FelixArchief hanteert hiervoor een acquisitieprofiel, dat voorgelegd en goedgekeurd werd op de archiefraad van 24 februari 2010. Stukken die eerder in collecties van andere instellingen thuishoren, of die al in het stadsarchief aanwezig zijn, worden niet aanvaard, maar doorverwezen naar die instellingen. Het stadsarchief koopt ook geen archieven aan. Op basis hiervan werden in 2019 aangeboden archieven of verzamelingen geweigerd en doorverwezen. De aanvaarde archieven zijn telkens zeer waardevolle archieven en documenten met als onderwerp de geschiedenis van Antwerpen.
De stukken vormen een relevante en belangrijke aanvulling op het bestaande patrimonium. De schenkers hebben hun toestemming gegeven dat hun naam mag vermeld worden bij de bekendmaking van het materiaal zowel bij bekendmaking in de meldingen aan het college en de gemeenteraad, het jaarverslag, als in andere publicaties van de dienst Bestuurszaken/Stadsarchief/FelixArchief, de website en archiefinventarissen. Op basis van deze principes adviseert de dienst Bestuurszaken/Stadsarchief/FelixArchief gunstig voor de genoemde archieven en verzamelingen.
In 2019 werden 85 schenkingen van privépersonen en instellingen aangeboden aan de dienst Bestuurszaken/Stadsarchief, FelixArchief Antwerpen.
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist de schenkingen van de archieven aan de dienst Bestuurszaken/Stadsarchief/FelixArchief, zoals opgelijst voor het jaar 2019, te aanvaarden.