Art. 2.2.21.§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening bepaalt dat de gemeenteraad het ontwerp-RUP voorlopig vaststelt.
Afbakening plangebied
Het RUP Rubens heeft betrekking op de Rubenssite, gelegen in het bouwblok langs de Meir en verder begrensd door de straten Wapper, Hopland en Kolveniersstraat.
De Rubenssite bestaat uit het beschermde monument Rubenshuis en -tuin (Wapper 9-15 en Hopland 13) en de Kolvenierssite met het beschermd monument Kolveniershof (Kolveniersstraat 16-20) en het Rubenianum. De volledige site is eigendom van de stad Antwerpen.
Reikwijdte en detailleringsgraad
Het RUP Rubens vervangt een deel van de bestemmingszone “zone voor groen” van het RUP Binnenstad in “zone voor centrumfuncties”. De bestemmingswijziging moet het mogelijk maken om een gebouw te voorzien langs Hopland die de straatwand verder afbouwt.
Met het oog op een uniforme afstemming van de gebouwen op de site wordt het Hoveniershuisje dat nu behoort tot “zone voor wonen (Wo2)” eveneens omgevormd tot “zone voor centrumfuncties”.
De Kolvenierssite krijgt een “overdruk” die voorschrijft dat bij nieuwbouw en herbouw een deel van het perceel onbebouwd blijft ter compensatie van de bebouwing langs Hopland en in overeenstemming met het masterplan.
MER screening
Op 9 januari 2020 besliste het Team MER dat het voorgenomen plan geen aanleiding geeft tot aanzienlijke negatieve milieugevolgen en dat de opmaak van een plan-MER niet nodig is.
Watertoets
In toepassing van artikel 8 van het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003 moeten alle uitvoeringsplannen worden onderworpen aan een watertoets. Op 1 maart 2012 is het aangepaste besluit, tot vaststelling van de nadere regels voor de toepassing van de watertoets, in werking getreden. Het RUP werd afgetoetst aan de opgelegde regels en heeft geen negatieve effecten op de waterhuishouding.
Planbaten
Er komen geen bestemmingswijzigingen voor die planbaten kunnen doen ontstaan voor percelen in eigendom van de stad en/of dochters.
Stap | Datum |
Collegebeslissing: procesnota en startnota | 7 december 2018 (jaarnummer 10903) |
Raadpleging publiek en adviesaanvraag | 10 januari 2019 |
Districtsraad: advies startnota | 18 februari 2019 (jaarnummer 39) |
GECORO advies | 6 februari 2019 |
Collegebeslissing: voorontwerp-RUP en scopingnota | 8 november 2019 (jaarnummer 8769) |
Districtsraad: advies voorontwerp-RUP | 16 december 2019 (jaarnummer 229) |
GECORO advies | 4 december 2019 |
Beslissing MER | 9 januari 2020 |
Plenaire vergadering en adviezen | 17 december 2019 |
Collegebeslissing: voorstel aan gemeenteraad om ontwerp-RUP voorlopig vast te stellen | 13 maart 2020 (jaarnummer 2020) |
Gemeenteraad: voorlopige vaststelling ontwerp-RUP | 27 april 2020 |
Openbaar onderzoek | 13 mei 2020 tot en met 11 juli 2020 |
GECORO advies | |
Gemeenteraad: definitieve vaststelling/goedkeuring |
Data in vet cursief zijn raming.
Artikel 2.2.18 en volgende van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) die de procedure vastleggen voor de opmaak van de gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP).
Met de goedkeuring van het besluit betreffende de milieueffectrapportage over plannen en programma’s door de Vlaamse regering op 12 oktober 2007, moet de initiatiefnemer van een plan met - mogelijk - aanzienlijke milieueffecten, zoals bijvoorbeeld ruimtelijke uitvoeringsplannen, deze milieueffecten en eventuele alternatieven in kaart brengen.
Op 5 maart 2012 (jaarnummer 244) stelde de gemeenteraad het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Binnenstad definitief vast.
De gemeenteraad besliste op 30 mei 2016 (jaarnummer 321) om de Vlaamse Bouwmeester te mandateren om de opdracht voor de studie voor de ontwikkeling van een visie op onthaal, beleving en werking van de Rubenssite met uitwerking van een innovatief bezoekerscentrum op te nemen in de procedure “Open Oproep”. De “Open oproep 32” werd uitgeschreven door de Vlaams Bouwmeester op 11 juli 2016, waarna 57 ontwerpteams zich kandidaat hebben gesteld.
In de zitting van 19 december 2016 (jaarnummer 831) keurde de gemeenteraad de projectdefinitie en de bijhorende overeenkomst voor de aanstelling van een ontwerper voor de ontwikkeling van een onthaal en Rubens Experience Centre voor de Rubenssite, goed.
Op 1 september 2017 (jaarnummer 7657) besliste het college om op basis van het juryverslag de opdracht voor de realisatie van een onthaal en Rubens Experience Centre voor het Rubenshuis te gunnen aan Robbrecht en Daem architecten cvba.
Op 7 december 2018 (jaarnummer 10903) keurde het college de procesnota- en startnota van het RUP 'Rubens' goed.
Op 18 februari 2019 (jaarnummer 39) verleende de districtsraad advies op de startnota van het RUP 'Rubens'.
Op 8 november 2019 (jaarnummer 8769) keurde het schepencollege de scopingsnota en voorontwerp van het "RUP Rubens" goed.
Op 16 december 2019 (jaarnummer 229) verleende de districtsraad advies op het voorontwerp van het RUP 'Rubens'.
Het Team Externe Veiligheid verwacht geen aanzienlijke effecten op het vlak van de externe veiligheid en beslist daarom dat bij het RUP ‘Rubens’ geen ruimtelijk veiligheidsrapport moet opgemaakt worden.
Voor de Kolveniersite vraagt de GECORO om de positieve elementen uit het masterplan te verankeren in het RUP. Dit wil zeggen dat de onbebouwde ruimte voorzien moet worden grenzend aan de zone voor groen (de Rubenstuin). Deze wordt niet aangeduid met een contour maar met een % onbebouwde ruimte dat binnen de marges van het masterplan past.
In de voorschriften is opgenomen dat de onbebouwde ruimte voorzien wordt grenzend aan de zone voor Groen.
In overeenstemming met het masterplan moet minsten 40% van het maaiveld onbebouwd blijven bij nieuwbouw en herbouw.
Voor de toekomstige nieuwbouw op de plek van het huidige Rubenianum vraagt de GECORO om de afstandsregels en beperkingen die het agentschap Onroerend Erfgoed voorschrijft te verankeren.
Sectorale wetgeving wordt niet opgenomen in het RUP.
Daarnaast moet het groen dat verdwijnt door de bebouwing op Hopland 13 gecompenseerd worden met groen op een andere plek in de stad. Dit kan bijvoorbeeld vlakbij op de Wapper wanneer het paviljoen verdwijnt en de Wapper heringericht wordt.
Het groen dat verdwijnt door de bebouwing op Hopland 13 wordt gecompenseerd met onbebouwde ruimte binnen het RUP zelf.
De districtsraad beslist advies te verlenen over het voorontwerp gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Rubens' met planID RUP_11002_214_10031_00001, district Antwerpen op voorwaarde dat:
Het aantal vierkante meter “zone voor groen (GR)” van het bestaande RUP Binnenstad, wordt minimaal behouden of gecompenseerd door “zone voor groen (GR)” binnen het RUP zelf (Kolvenierssite). Dit kan door een exacte afbakening voor “zone voor groen (GR)” of door een overdruk.
De groenoppervlakte die verdwijnt door de bouw van Hopland 13 wordt gecompenseerd door onbebouwde ruimte op de Kolvenierssite.
Er wordt niet gekozen om deze onbebouwde ruimte exact af te bakenen. Dit hypothekeert immers toekomstige ontwikkelingen op de Kolvenierssite. Er wordt geopteerd om dit via een overdruk te doen.
Er vanuit Hopland doorzicht en doorwaadbaarheid is richting de Rubenstuin (minimaal 50% van de gevel) en de Rubenstuin ook effectief vanuit Hopland overdag (vrij) toegankelijk is.
Bij de architecturale uitwerking van het nieuwbouwvolume op Hopland 13 zal er op gelet worden dat het gebouw een open en toegankelijk karakter heeft. Een vrije toegankelijkheid is in onderzoek.
Het paviljoen op de Wapper wordt permanent verwijderd om zo de gevel van het Rubenshuis vrij zichtbaar te maken en de Wapper mogelijk de nodige uitstraling te geven bij de volgende heraanleg.
Deze opmerking overschrijdt de reikwijdte van het RUP.
In de nieuwbouw aan Hopland en in de latere nieuwbouw in de Kolveniersstraat mag enkel een horecafunctie komen mits dit verloopt via een marktconforme concessie.
Deze opmerking heeft geen betrekking op het RUP maar zal wel worden meegenomen in de verdere uitwerking van de site.
Elia vraagt rekening te houden met de aanwezigheid van de ondergrondse hoogspanningsleidingen gelegen langsheen Hopland.
'Wat betreft de planopties ondersteunen wij de vraag tot uitbreiding van de gebouwen of beter tot vernieuwing van de bestaande infrastructuur voor het Rubenianum. Wij ondersteunen dan ook de vraag om de bestemming van deze zone te wijzigen van zone voor groen naar ‘zone voor centrumfuncties – publieksgerichte gebouwen’. De vraag om de bestemming van het hoveniershuisje van ‘zone voor wonen’ te wijzigen naar ‘zone voor centrumfuncties – publieksgerichte gebouwen’, adviseren we ook gunstig voor wat het huidige bebouwde gedeelte betreft.
We hebben volgende opmerkingen:
2.1 Artikel 1. Zone voor centrumfuncties
Artikel 2.1.2.
Inrichting: Het betreft hier een historische private tuin, een visuele relatie tussen Hopland en de Rubenstuin gaat hier diametraal tegenin. Het is juist aangewezen die beslotenheid te bewaren.
Een visuele relatie tussen Hopland en de Rubenstuin wordt niet opgenomen in de voorschriften.
Bouwdiepte: De Kolvenierssite is volledig mee ingekleurd als zone voor centrumfuncties, ze kan volgens dit artikel dus volledig volgebouwd worden op het gelijkvloers, dit moet echter zeker vermeden worden.
De overdruk legt op dat minstens 40% van het maaiveld onbebouwd zal blijven bij nieuwbouw en herbouw. Een volledige bebouwing van de bestemmingszone is dus niet mogelijk.
Bouwhoogte: Er wordt enkel verwezen naar ‘harmonische samenhang’, dit wordt beter strikt omschreven.
Er wordt best ook een uitspraak over de afwerking van de zijgevels gedaan, dit kunnen geen wachtgevels zijn.
In de algemene voorschriften van het RUP is een voorschrift duurzame stedenbouw opgenomen dat uitspraken doet over: opbouw en afwerking, inplanting, relatie met de omgeving, oriëntatie en opvatting van de gebouwen.
Sowieso is voor handelingen aan of in beschermde goederen het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed verplicht.
2.2 Artikel 2. Zone voor groen
Artikel 2.2.1
Bestemming: de binnenkoer is ook aangeduid als tuin, terwijl deze een historische verharding heeft? Zijn verhardingen hier wel toegestaan, zie 2.2.2, waar men over waterdoorlatende materialen spreekt?
Het voorschrift wordt verduidelijkt met: Integraal te bewaren open en groene ruimte. De historische verhardingen van de Rubenstuin maken hier deel van uit. Bijkomende verhardingen in waterdoorlatende materialen die toegang geven tot de gebouwen zijn toegelaten.
2.3 Artikel 3. Overdruk - Kolvenierssite
Artikel 2.3.1
Bestemming: deze wordt zeer vaag omschreven. Er zou een duidelijke vertaling van het masterplan naar dit RUP moeten komen. Dat was immers het oorspronkelijke opzet en de aanzet tot dit RUP. Dat uitgangspunt heeft immers het initiële advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed beïnvloed er ervoor gezorgd dat we akkoord gaan met een nieuwbouw op het deel Hopland. Indien hiervan afgeweken wordt, dienen wij terug te komen op dit advies. Enkel op basis van een uitgekiende strategie kan een duurzame aanpak van deze totaalsite gegarandeerd worden. Er moet dus een terugkoppeling komen met de visie die de stad vooropstelt voor de totale site als Rubenscampus met internationale uitstraling.
De overdruk legt extra voorschriften op naast de voorschriften van de bestemmingszone die blijven gelden. Als er tegenstrijdigheden zijn tussen de voorschriften van de bestemmingszone en deze van de overdruk, primeren de voorschriften van de overdruk.
De overdruk laat volgende functies niet toe: detailhandel, reca en hotel.
In de toelichtingsnota wordt het masterplan uitgebreid opgenomen.
Een oplossing zou zijn om een deel van de toekomstige tuin van de Kolvenierssite nu reeds als tuin in te kleuren. Op die manier wordt het huidige gebouw zonevreemd en kan dit in de toekomst ook niet bestendigd worden. Bij nieuwbouw/herbouw wordt men dan sowieso gedwongen op terug te vallen op de kleinere bouwzone en zijn ook verbouwingen aan het zonevreemde stuk niet meer vergunbaar.
Er wordt niet gekozen om deze onbebouwde ruimte exact af te bakenen en als tuin of groen in te kleuren. Er is garantie dat er onbebouwde ruimte wordt voorzien bij nieuwbouw en herbouw via een overdruk. Een exacte afbakening hypothekeert immers toekomstige ontwikkelingen op de Kolvenierssite.
Een ander mogelijkheid is met een uitdoofscenario te werken, waarbij de verhuis van de functie Rubenianum en dus de ingebruikname van het nieuwe Rubenianum als startdatum kan tellen om het oude gebouw af te breken. Het samengaan van beide gebouwen werpt een nieuw licht op de milieu-impact op de historische tuin, die dan veel groter zal zijn en dus opnieuw moet geëvalueerd worden.
Een fasering van ontwikkeling kan niet opgenomen worden in een RUP. Deze opmerking overschrijdt de reikwijdte van het RUP.
Daarnaast lijkt het noodzakelijk de open ruimte op 50% te voorzien en een zone af te bakenen, iets ruimer dan het voorzien plan van het architectenbureau (er is immers al een schetsontwerp voor dit gebouw), voor de tentoonstellingsruimte, zodat we zeker zijn van een kwalitatieve invulling. De voorziene 20% is wat de bouwcode vooropstelt, maar dat is weinig ambitieus in dit geval.
Er wordt niet gekozen om deze onbebouwde ruimte exact af te bakenen. Dit gebeurt via een overdruk. Een exacte afbakening hypothekeert immers toekomstige ontwikkelingen op de Kolvenierssite.
In overeenstemming met het masterplan zal minstens 40% van het maaiveld onbebouwd blijven bij nieuwbouw en herbouw. Een open ruimte van 50% en het feit dat het beschermde Kolveniershof zich op dit perceel bevindt zorgen ervoor dat er een kleinere footprint over blijft voor een toekomstig gebouw. Deze beperkte mogelijkheden zorgen ervoor dat de nieuwbouw functioneel moeilijker in te vullen is.
Bijkomend is in de voorschriften opgenomen dat de onbebouwde ruimte voorzien wordt grenzend aan de zone voor Groen.
Voor handelingen aan of in beschermde goederen is het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed verplicht.
Gebouwen worden best ook met een intensief groendak voorzien, zoals wij eerder vooropstelden.
De bouwcode schrijft extensieve groendaken voor. In de algemene voorschriften wordt toegevoegd: waar mogelijk worden daken voorzien van een intensief groendak.
Artikel 2.3.2
Inrichting: er wordt gesteld: een terras is toegestaan, maar we zitten hier in een beschermde site.
Eerder dan deze weinigzeggende zin toe te voegen, zou er in het volledige RUP meer aandacht moeten gaan naar een inrichting die afgestemd is op de historische aanleg.
In het voorschrift wordt toegevoegd:
Nieuwbouw en herbouw moet in harmonie zijn met het beschermd monument en het bouwkundig erfgoed.
De onbebouwde ruimte moet zoveel mogelijk als onverharde ruimte ingericht worden en als groene ruimte aangeplant worden.
De inrichting van de open ruimte en de afwerking van de tuinmuren moet afgestemd worden op de historische aanleg.
Alle verhardingen worden uitgevoerd in waterdoorlatende materialen.
2.4 Artikel 4. Overdruk – detailhandel
De gevel van het Rubenshuis aan de Wapper is ook ingekleurd als detailhandel. Het zou echter net de bedoeling moeten zijn dit RUP aan te grijpen om een goede ruimtelijke visie uit te bouwen, waarbij het streefdoel van de stad is zoals eerder gesteld is ‘de Rubenssite een internationale uitstraling als Museumsite’ te geven, reden waarvoor dit RUP wordt opgesteld. Wij stellen daarom voor deze overdruk aan de Wapper te schrappen, omdat dit niet past binnen deze visie, bovendien laat de bestemming ‘zone voor centrumfuncties’ al de functie ‘Reca gekoppeld aan de museumfunctie en gerelateerde functies’ toe .
De overdruk ter hoogte van de Wapper wordt verwijderd.
De opmerkingen betreffende de toelichtingnota worden aangepast.
Fluxys bezit geen aardgasvervoerinstallaties die beïnvloed worden door deze aanvraag, heeft bijgevolg geen bezwaar tegen de aflevering van de bovenvermelde vergunning(en) en danken de stad hen geraadpleegd te hebben in het kader van het onderzoek de commodo et incommodo.
Het RUP is in overeenstemming met het RSPA.
Het RUP is in overeenstemming met het GRS.
Het departement Omgeving brengt geen advies uit over het voorontwerp RUP Rubens.
De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, sp.a, Vlaams Belang, PVDA, CD&V, Open VLD en raadslid Khadija Chennouf.
Stemden nee: Groen.
De gemeenteraad stelt het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Rubens', district Antwerpen, voorlopig vast.
Dit RUP, met Alg plan_ID 11002_214_10031_00001, bestaat uit een toelichtingsnota, de stedenbouwkundige voorschriften, een grafisch plan, en een plan van de bestaande toestand.