In augustus 2013 keurde de gemeenteraad de Beleidsnota Detailhandel goed (jaarnummer 8658). Dit was een update van de Beleidsnota Detailhandel 2006. De nota wordt sindsdien gebruikt voor onderbouwing en advies rond sociaaleconomische, stedenbouwkundige vergunningen, ruimtelijke uitvoeringsplannen en structuurplannen, masterplannen, wijkcirculatieplannen, ambitienota’s rond openbaar domeinprojecten, strategische visies voor winkelgebieden enzovoort. Ook is het een toetsingskader voor investeerders, retailers en ontwikkelaars bij de haalbaarheid van hun projecten.
De Beleidsnota Detailhandel wordt geactualiseerd om verschillende redenen:
In 2016 keurde de Vlaamse Regering het Integraal Handelsvestigingsbeleid goed en kreeg de stad Antwerpen meer bevoegdheid om ruimtelijk te sturen op detailhandel en om handelskernen kwalitatief af te bakenen in verordeningen en ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's). Om optimaal gebruik te maken van die bevoegdheden, moeten er eerst een ruimtelijke keuzes gemaakt worden. De nieuwe beleidsnota moet de algemene principes omtrent de ruimtelijke afbakening vastleggen zodat die in een volgende stap tot een efficiënte en consistente opmaak van verordeningen en RUP's kunnen leiden.
De detailhandel is zeer gevoelig aan trends, evoluties en vastgoedontwikkeling. Een up to date beleidsnota die op de nieuwe ontwikkelingen inspeelt, vergroot het draagvlak en de resultaten van de te nemen beleidskeuzes. Een visie op een dynamische sector zoals detailhandel in een stad die steeds in beweging is, moet eenvoudigweg ook met enige regelmaat geüpdatet worden.
Een derde belangrijke aanleiding is ook de update van het Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (RSA). Als de beleidsnota detailhandel afgerond is, kan de input daaruit gebruikt worden in het nieuwe RSA.
Tot slot werkt de stad Antwerpen samen met de randgemeenten het 'Routeplan 2030' uit rond de mobiliteitsplannen in en om de stad Antwerpen. De wisselwerking en samenhang die er is tussen mobiliteit/bereikbaarheid en detailhandel in de stad Antwerpen wordt steeds groter. Ook beleidsdocumenten rond mobiliteit kunnen dus gevoed worden door een actuele visie op detailhandel.
Om tot een actuele, gedragen visie te komen, zijn tal van inspraakmomenten georganiseerd met diverse belanghebbenden, zoals focusgesprekken met de sector en experten en een stedelijke stuurgroep.
Met deze nota wil de stad Antwerpen een duidelijk beleid uitschrijven dat ondernemers kansen geeft en ruimte biedt om te ondernemen. Detailhandel is voor de stad Antwerpen van groot belang: het voorziet in een aanbod voor de Antwerpenaar zelf en voegt authentieke accenten toe aan de economische uitstraling van de stad.
Het doel van de beleidsnota is drieledig:
Deel I van de beleidsnota beschrijft de detailhandelsvisie van de stad Antwerpen. In het eerste hoofdstuk wordt de context van de detailhandel algemeen en specifiek in de stad Antwerpen geschetst. Deze wordt onderbouwd met relevante tendensen en ontwikkelingen in de detailhandel. Vervolgens wordt in het tweede hoofdstuk de indeling van de winkelgebieden en de detailhandelsmatrix beschreven. Het laatste hoofdstuk omschrijft de detailhandelsvisie met een overzicht van heldere krachtlijnen en maatregelen die inspiratie opleveren voor acties, geïnitieerd door de stad of derden. Deel II van de beleidsnota geeft een gedetailleerd overzicht van de detailhandelsmatrix voor de kernwinkelgebieden, buurtwinkelgebieden, grootschalige retailclusters en de verspreide bewinkeling.
De krachtlijnen zijn:
De beleidsnota voorziet ook in de afbakening van winkelgebieden naargelang:
De kernwinkelgebieden splitsen zich op in volgende drie types:
De andere types of concentraties van detailhandel (geen kernwinkelgebieden) zijn:
Daarnaast zijn er nog winkelarme zones aangeduid (zone E3) en no go zones (zone F). Deel II gaat dieper in op de afbakeningen en criteria.
Met betrekking tot de afvallogistiek van winkelcentra wil de stad hier met OVAM en andere partners constructief meewerken aan een realistische uitvoering van het Vlaams beleidskader.
Artikel 4 van het decreet Integraal handelsvestigingsbeleid van 15 juli 2016 bepaalt de decretale doelstellingen van het handelsvestigingsbeleid. Deze zijn:
Artikel 6 van het voormelde decreet bepaalt dat gemeenten in uitvoering van de doelstellingen (artikel 4), een lokale visie op het vlak van het integraal handelsvestigingsbeleid kunnen ontwikkelen. Zij maken deze lokale visie bekend.
De Beleidsnota Detailhandel bevat deze lokale visie.
De Beleidsadviesraad geeft unaniem een positief advies omtrent de beleidsnota detailhandel Antwerpen. De visie, structuur en inhoud worden positief onthaald. Maar gezien de omstandigheden wil de Beleidsadviesraad erop hameren dat er na deze Corona crisis extra (financiële) middelen ter beschikking gesteld moeten worden om opnieuw veel volk naar de Antwerpse winkels en horeca te trekken. Om de winkelverenigingen en de toeristische dienstverleners (zoals hotels, gidsen, organisatoren van tours enz) extra te ondersteunen, vragen we hiervoor de nodige administratieve flexibiliteit en de oprichting van een taskforce met duidelijke bevoegdheden.
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad keurt de Beleidsnota Detailhandel goed.