Terug
Gepubliceerd op 28/04/2020

2020_GR_00253 - Beleidsnota Detailhandel - Visie, afbakening winkelgebieden en detailhandelsmatrix - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 27/04/2020 - 19:30 Virtuele zitting
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Jan Penris, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Güler Turan, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Karen Maes, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Elisabeth van Doesburg, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Erica Caluwaerts, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Mohamed Chebaa Amimou, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2020_GR_00253 - Beleidsnota Detailhandel - Visie, afbakening winkelgebieden en detailhandelsmatrix - Goedkeuring 2020_GR_00253 - Beleidsnota Detailhandel - Visie, afbakening winkelgebieden en detailhandelsmatrix - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

In augustus 2013 keurde de gemeenteraad de Beleidsnota Detailhandel goed (jaarnummer 8658). Dit was een update van de Beleidsnota Detailhandel 2006. De nota wordt sindsdien gebruikt voor onderbouwing en advies rond sociaaleconomische, stedenbouwkundige vergunningen, ruimtelijke uitvoeringsplannen en structuurplannen, masterplannen, wijkcirculatieplannen, ambitienota’s rond openbaar domeinprojecten, strategische visies voor winkelgebieden enzovoort. Ook is het een toetsingskader voor investeerders, retailers en ontwikkelaars bij de haalbaarheid van hun projecten.

De Beleidsnota Detailhandel wordt geactualiseerd om verschillende redenen:

In 2016 keurde de Vlaamse Regering het Integraal Handelsvestigingsbeleid goed en kreeg de stad Antwerpen meer bevoegdheid om ruimtelijk te sturen op detailhandel en om handelskernen kwalitatief af te bakenen in verordeningen en ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's). Om optimaal gebruik te maken van die bevoegdheden, moeten er eerst een ruimtelijke keuzes gemaakt worden. De nieuwe beleidsnota moet de algemene principes omtrent de ruimtelijke afbakening vastleggen zodat die in een volgende stap tot een efficiënte en consistente opmaak van verordeningen en RUP's kunnen leiden.

De detailhandel is zeer gevoelig aan trends, evoluties en vastgoedontwikkeling. Een up to date beleidsnota die op de nieuwe ontwikkelingen inspeelt, vergroot het draagvlak en de resultaten van de te nemen beleidskeuzes. Een visie op een dynamische sector zoals detailhandel in een stad die steeds in beweging is, moet eenvoudigweg ook met enige regelmaat geüpdatet worden.

Een derde belangrijke aanleiding is ook de update van het Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (RSA). Als de beleidsnota detailhandel afgerond is, kan de input daaruit gebruikt worden in het nieuwe RSA.

Tot slot werkt de stad Antwerpen samen met de randgemeenten het 'Routeplan 2030' uit rond de mobiliteitsplannen in en om de stad Antwerpen. De wisselwerking en samenhang die er is tussen mobiliteit/bereikbaarheid en detailhandel in de stad Antwerpen wordt steeds groter. Ook beleidsdocumenten rond mobiliteit kunnen dus gevoed worden door een actuele visie op detailhandel.

Om tot een actuele, gedragen visie te komen, zijn tal van inspraakmomenten georganiseerd met diverse belanghebbenden, zoals focusgesprekken met de sector en experten en een stedelijke stuurgroep.

Argumentatie

Met deze nota wil de stad Antwerpen een duidelijk beleid uitschrijven dat ondernemers kansen geeft en ruimte biedt om te ondernemen. Detailhandel is voor de stad Antwerpen van groot belang: het voorziet in een aanbod voor de Antwerpenaar zelf en voegt authentieke accenten toe aan de economische uitstraling van de stad.

Het doel van de beleidsnota is drieledig:

  1. ruimtelijk verder gaan dan de ‘Beleidsnota Detailhandel 2013’;
  2. de nieuwste trends en evoluties meenemen;
  3. brede basis vormen voor verdere beleidsbeslissingen, ruimtelijke instrumenten en acties.

Deel I van de beleidsnota beschrijft de detailhandelsvisie van de stad Antwerpen. In het eerste hoofdstuk wordt de context van de detailhandel algemeen en specifiek in de stad Antwerpen geschetst. Deze wordt onderbouwd met relevante tendensen en ontwikkelingen in de detailhandel. Vervolgens wordt in het tweede hoofdstuk de indeling van de winkelgebieden en de detailhandelsmatrix beschreven. Het laatste hoofdstuk omschrijft de detailhandelsvisie met een overzicht van heldere krachtlijnen en maatregelen die inspiratie opleveren voor acties, geïnitieerd door de stad of derden. Deel II van de beleidsnota geeft een gedetailleerd overzicht van de detailhandelsmatrix voor de kernwinkelgebieden, buurtwinkelgebieden, grootschalige retailclusters en de verspreide bewinkeling.

De krachtlijnen zijn:

  1. de stad Antwerpen zet voluit in op de clustering van detailhandel in winkelgebieden en bepaalt daarnaast winkelarme gebieden en ‘no go’ zones;
  2. de stad Antwerpen zet in op centrummanagement en is facilitator voor ondernemers en relevante stakeholders in de detailhandel;
  3. de stad Antwerpen streeft naar de maximale commerciële leefbaarheid van buurten, wijken en stadsdelen. Sterke winkelgebieden waarin verschillende functies verweven zijn, verhogen de aantrekkelijkheid en dynamiek;
  4. de stad Antwerpen heeft het voornaamste binnenstedelijk recreatief kernwinkelgebied van de lage landen. Alle troeven worden uitgespeeld om retailers, ondernemers en bezoekers naar de stad te trekken;
  5. de stad Antwerpen gaat resoluut voor een maximale bereikbaarheid van alle winkelgebieden.

De beleidsnota voorziet ook in de afbakening van winkelgebieden naargelang:

  • de lokale, bovenlokale, regionale of internationale verzorging;
  • typologie (grootschalig, binnen woongebied of perifeer).

De kernwinkelgebieden splitsen zich op in volgende drie types:

  1. hoofdkernwinkelgebied centrum Antwerpen (zones A1 en B1);
  2. kernwinkelgebieden centrum Antwerpen (zones A2 en B2);
  3. lokale kernwinkelgebieden (zones A3 en B3).

De andere types of concentraties van detailhandel (geen kernwinkelgebieden) zijn:

  1. buurtwinkelgebieden (zones D);
  2. grootschalige retailclusters (zones E1 en E2);
  3. verspreide bewinkeling (zones C).

Daarnaast zijn er nog winkelarme zones aangeduid (zone E3) en no go zones (zone F). Deel II gaat dieper in op de afbakeningen en criteria.

Met betrekking tot de afvallogistiek van winkelcentra wil de stad hier met OVAM en andere partners constructief meewerken aan een realistische uitvoering van het Vlaams beleidskader.

Juridische grond

Artikel 4 van het decreet Integraal handelsvestigingsbeleid van 15 juli 2016 bepaalt de decretale doelstellingen van het handelsvestigingsbeleid. Deze zijn:

  1. het creëren van duurzame vestigingsmogelijkheden voor kleinhandel, met inbegrip van het vermijden van ongewenste kleinhandelslinten;
  2. het waarborgen van een toegankelijk aanbod voor consumenten;
  3. het waarborgen en versterken van de leefbaarheid in het stedelijk milieu, met inbegrip van het versterken van kernwinkelgebieden;
  4. het bewerkstelligen van een duurzame mobiliteit.

Artikel 6 van het voormelde decreet bepaalt dat gemeenten in uitvoering van de doelstellingen (artikel 4), een lokale visie op het vlak van het integraal handelsvestigingsbeleid kunnen ontwikkelen. Zij maken deze lokale visie bekend.

De Beleidsnota Detailhandel bevat deze lokale visie.

Adviezen

Beleidsadviesraad Toerisme, Detailhandel en Horeca Gunstig advies

De Beleidsadviesraad geeft unaniem een positief advies omtrent de beleidsnota detailhandel Antwerpen. De visie, structuur en inhoud worden positief onthaald. Maar gezien de omstandigheden wil de Beleidsadviesraad erop hameren dat er na deze Corona crisis extra (financiële) middelen ter beschikking gesteld moeten worden om opnieuw veel volk naar de Antwerpse winkels en horeca te trekken. Om de winkelverenigingen en de toeristische dienstverleners (zoals hotels, gidsen, organisatoren van tours enz) extra te ondersteunen, vragen we hiervoor de nodige administratieve flexibiliteit en de oprichting van een taskforce met duidelijke bevoegdheden.

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW05 - Antwerpen is een welvarende innovatieve business stad
1SLW0503 - De aantrekkingskracht van de kernwinkelgebieden en strategische horecakernen neemt fors toe
1SLW050301 - Stad Antwerpen voert een kernversterkend detailhandels- en horecabeleid uit via centrum- en horecamanagement

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de Beleidsnota Detailhandel goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.