Overeenkomstig art. 56 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, benoemt of werft de gemeenteraad de andere leden van de lokale politie aan, volgens de voorwaarden en nadere regels vastgesteld door de Koning.
Het voeren van een lokaal veiligheidsbeleid staat nooit op zichzelf. De werking van Politie Antwerpen is ingebed in een ruimere maatschappelijke context: een samenleving die gekenmerkt wordt door constante verandering. Deze zogenaamde ‘postmoderne samenleving’ ondergaat ingrijpende wijzigingen op tal van domeinen zoals het economische, politieke, ecologische, technologische, demografische, culturele en religieuze domein, maar ook op vlak van waarden en normen en sociale interacties. Alle parameters veranderen dus, vaak gelijktijdig aan een steeds hogere snelheid. Politie Antwerpen wordt niet enkel geconfronteerd met permanente verandering, maar ze ziet ook de technologisering en globalisering nog verder toenemen. Deze technologie reikt oplossingen aan en draagt zo bij aan de veiligheid, maar vormt tegelijk ook een grote bedreiging voor het privéleven, de gemeenschap en haar werkplek. De globalisering zorgt ervoor dat veiligheidsfenomenen en -vraagstukken een steeds internationaler karakter krijgen, en de vereiste oplossingen ook vaak een internationale dimensie hebben.
De samenleving is in hoge mate volatiel, onzeker, complex en ambigu geworden. Deze zogenaamde VUCA-wereld vereist visionair denken om tot adequate oplossingen te komen voor tal van nieuwe ontwikkelingen waar de politie mee te maken krijgt. Grote uitdagingen zijn er onder meer op het vlak van terrorisme, de maatschappelijke effecten van ondermijnende criminaliteit, drugs- en cybercriminaliteit. Het implementeren van technologische oplossingen maar ook van nieuwe manieren van samenwerken, moet Politie Antwerpen in de toekomst performanter maken.
Het nieuwe PBP kent een relatieve stijging: er werd eerst intern gekeken hoe Politie Antwerpen de extra uitdagingen kon aangaan binnen het voorziene kader. Dit heeft zich onder meer vertaald in het afbouwen van bepaalde diensten of het optimaliseren van de inzetbare capaciteit. Maar ook het uitbesteden van bepaalde taken werd in rekening gebracht. Ondanks deze oefening stelt Politie Antwerpen vast dat het kader van 2014 ontoereikend is om de nieuwe uitdagingen op een professionele manier aan te gaan, rekening houdend met een kwaliteitsvolle dienstverlening naar de burger toe enerzijds en het welzijn van de medewerkers anderzijds. Dit leidde de afgelopen jaren reeds tot een uitbreiding van het kader met contractuele functies om de hoogste noden op te vangen. Getuigen hiervan zijn de verschillende taskforces zoals 'eigen werving' en 'Kali', maar ook de oprichting van de afdeling INTEL en de uitbreiding van de ondersteunende directies, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 25 juni 2018 (jaarnummer 00415). Het PBP zoals wordt voorgelegd heeft dus voornamelijk voor ogen om deze goedgekeurde uitbreidingen te borgen, die 63% uitmaken van de stijging in het aantal voltijds equivalenten (VTE) ten opzichte van 2014.
De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van het PBP van 2014 laten zich vertalen in zeven grote blokken, met een voorname focus op het borgen van de VTE's die reeds zijn voorzien. Daarnaast wordt een nieuwe directie opgericht, alsook twee diensten uitgebreid binnen de directie operaties met als doel de wijkwerking nog verder te ondersteunen:
Het voorstel van het nieuwe PBP werd op 13, 29 en 30 januari 2020 en 19 februari 2020 onderhandeld met de representatieve vakorganisaties via het wettelijk voorziene basisoverlegcomité. Op 25 februari kreeg het uiteindelijke voorstel de goedkeuring van het gemeenschappelijke vakbondsfront onder volgende voorwaarden:
Met de woorden “Politie Antwerpen. Altijd van dienst. Morgen meer dan ooit” toonde Politie Antwerpen haar engagement ten aanzien van haar lokale overheden en al diegenen die in Antwerpen wonen, werken of op bezoek zijn. Om hieraan tegemoet te komen, werd een groot verandertraject doorgevoerd en kwamen meer mensen en middelen operationeel beschikbaar. Hiervoor werden fundamentele veranderingen doorgevoerd in de organisatiestructuur, werden nieuwe eenheden gevormd en innovatieve technologieën ontwikkeld om het werk nog effectiever en efficiënter uit te kunnen voeren.
Met het nieuw zonaal veiligheidsplan 2020-2025 en het bestuursakkoord 2019-2024 beschikt Politie Antwerpen over twee nieuwe expliciete beleids- en referentiekaders, waarin de verwachtingen van de bestuurlijke en gerechtelijke overheden werden opgenomen en duidelijk werden vertaald in een aantal strategische doelstellingen.
Daardoor dient zich de vraag naar een aangepast personeelsbehoefteplan (PBP 2020) aan.
De bijzondere rekenplichtige van de politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten via de weddenkredieten van de lokale politie. De uitgaven worden verrekend op de gewone politiebegroting 2020 en volgende jaren.
De financiële meerjarenplanning werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 17 december 2019 (jaarnummer 710).
De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, sp.a, Open VLD en raadslid Khadija Chennouf.
Stemden nee: Groen.
Hebben zich onthouden: Vlaams Belang, PVDA en CD&V.
De gemeenteraad keurt het algemeen totaal van het personeelsbehoefteplan van Politie Antwerpen als volgt goed:
Operationeel kader | 2275 |
Administratief kader |
566 |
Totaal | 2841 |
De gemeenteraad keurt de indeling van het operationeel kader als volgt goed:
Officieren kader | Hoofdcommissaris van politie | 14 |
Commissaris van politie | 105 | |
Middenkader | Hoofdinspecteur van politie | 276 |
Basiskader | Inspecteur van politie | 1818 |
Agent van politie | 62 | |
Totaal | 2275 |
De gemeenteraad keurt de indeling van het administratief en logistiek kader als volgt goed:
Niveau A | Adviseur | 115 |
Niveau B | Consulent | 189 |
Niveau C | Assistent | 252 |
Niveau D | Bediende | 10 |
Totaal | 566 |
De gemeenteraad keurt, in toepassing van artikelen XI.II.quater en XI.III.12bis RPPol, goed dat volgende functies zijn opgenomen in het PBP:
De gemeenteraad keurt goed dat volgende entiteiten als een opsporings- en onderzoeksdienst (recherchedienst) worden voorzien in het PBP:
Overeenkomstig artikel XI.IV.3 RPPol, opent dit het recht op de toelage werkelijke onderzoekskosten, voor de operationele leden die ook effectief onderzoeken voeren. Dit wordt bij besluit korpschef verder bepaald.