Feiten en Context:
De stad Antwerpen bouwt aan een ponton voor cruiseschepen. De werken zullen vermoedelijk 17 miljoen euro kosten aan de stadskas. ‘Het coronavirus kan de cruise-sector doen zinken’ kopt The Economist. Ook Marc Buelens, Professor-emeritus aan de Vlerick Business School, vreest dat er na corona niet meer gecruised zal worden. De sector lijdt zware financiële verliezen en een grote imagoschade.
Op 30 maart kondigde de stad Antwerpen nog aan dat de heiwerken voor het ponton, het boren van betonnen palen in de bodem van de Schelde, hervat zouden worden na twee weken stilstand door de lockdown.
Niet alleen de kade wordt verder afgewerkt, ook de verschillende onderdelen van het ponton worden verder afgewerkt in de ateliers. Deze zomer worden alle onderdelen via de Schelde tot aan het Steenplein gevaren. Daarna worden de verschillende onderdelen ter plekke gemonteerd en afgewerkt. Eind 2020 zijn de werken aan het ponton afgerond en kan de cruiseterminal verhuizen naar zijn nieuwe locatie. Vanaf het cruiseseizoen in voorjaar 2021 worden de eerste cruises aan het nieuwe ponton ontvangen.
“Op dit moment is het totaal onduidelijk wanneer deze sector opnieuw aan het werk kan. Ook de rederijen moeten zich houden aan de maatregelen die in ons land en elders genomen zijn om het virus te bestrijden. Er is regelmatig contact met de betrokken rederijen. Voorlopig is het afwachten”, zegt Koen Kennis in de krant op 28 maart.
Vragen:
Hebt u nog steeds regelmatig contact met de cruise-rederijen? Hoe schat u de kansen in van het cruisetoerisme in Antwerpen voor de komende jaren?
Is het niet verstandiger om de werken ‘on hold’ te zetten en ‘af te wachten’ zoals schepen in de krant beweert. We riskeren een nutteloos ponton te bouwen.