Beste Schepen,
De coronacrisis laat zich opmerken in al de facetten van onze samenleving. Sociaal, economisch maar ook in het onderwijs. De uitzonderlijke situatie dat kinderen thuis moeten blijven van de scholen is hier het welgekende resultaat van. Het sluiten van scholen is voor alle actoren een enorme uitdaging. Leerlingen moeten van opvang worden voorzien, leerkrachten moeten op zeer korte termijn alternatieven bedenken om les te geven en toezicht te houden in de school, waar nodig. Deze maatregel rekent op een enorme flexibiliteit van onze stedelijke leerlingen, hun ouders en leerkrachten en we kunnen de inspanningen van deze mensen enkel maar toejuichen en waarderen.
Maar deze uitzonderlijke situatie brengt ook enkele aandachtspunten aan het licht. Zo is het geen geheim dat niet alle leerlingen, mogelijks door de situatie thuis, over dezelfde mogelijkheden beschikken om zich op deze manier flexibel op te stellen. Zo kunnen sommige kinderen een leerachterstand oplopen, die in de mate van het mogelijke moet worden vermeden door het nemen van gepaste beleidsmaatregelen.
Op Vlaams niveau is deze problematiek reeds aangekaart met bijhorende oplossingen zoals buddy’s, huiswerkbegeleiding of het beschikbaar maken van middelen voor Zomerscholen. Dit zijn maar enkele voorbeelden van hoe we mogelijks de leerachterstand kunnen wegwerken, dit is van uitermate groot belang en cruciaal voor de volgende generatie Antwerpenaren. De educatie van onze Antwerpse jongeren moet prioritair blijven tijdens de bestrijding van het virus, maar ook in de relance na deze coronacrisis.
Daarom Schepen mijn volgende vragen:
- Deze crisis brengt voor sommige kinderen een leerachterstand met zich mee en vergroot dus mogelijks de leerkloof. Welke maatregelen worden nu al genomen of wilt u nemen om dat te voorkomen of te remediëren? Wordt er sterker ingezet op vrijwilligers die kunnen coachen of aan huiswerkbegeleiding doen?
- Met welke organisaties wordt er samengewerkt om ervoor te zorgen dat we alle jongeren bereiken. Verloopt dat enkel via scholen of wordt ook Welzijn ingeschakeld (OCMW, CAW)?
- Veel jeugdorganisaties en jeugdhuizen zetten zich ook in om jongeren nu te bereiken, wordt er vanuit de stad met hen samengewerkt om dat ook voor onderwijs te doen?
- Welke flankerende maatregelen voorziet u bij de heropening van scholen? Dienen de scholen zich aan te passen door bijvoorbeeld kleinere klassen te organiseren, speeltijd te spreiden, hygiënische maatregelen te nemen?,..
- Voor vrijwilligers en zomerscholen heb je budget nodig, welke contacten zijn er al met de Vlaamse overheid om dit bol te werken?
- Het Antwerps stedelijk onderwijs heeft ook veel opleidingen in TSO en BSO, voor afstuderende scholieren wordt er verwacht dat zij bepaalde eindtermen/competenties/technische skills door de Corona crisis niet hebben kunnen opdoen. Heeft u al contact gelegd met de grote Antwerpse werkgevers om hier een mouw aan te passen? Als er extra opleidingen nodig zijn voor deze jongeren om hun kansen op de arbeidsmarkt hoog te houden, zijn er dan mogelijkheden om dit via nascholing/zomerscholen aan te pakken? Staan werkgevers open voor co-financiering om dit te doen?
Bedankt voor uw antwoord.