Terug
Gepubliceerd op 27/10/2020

2020_CBS_08897 - Districten Antwerpen en Berchem. Guldenvliesstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/10/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_08897 - Districten Antwerpen en Berchem. Guldenvliesstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2020_CBS_08897 - Districten Antwerpen en Berchem. Guldenvliesstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden (artikel 2);
  • de toegang wordt verboden voor voertuigen langer dan 10 meter, tussen de Generaal Van Merlenstraat en de Klokstraat (artikel 3).
    Tussen de Leemputstraat en de Uitbreidingstraat mogen enkel bussen, trams, fietsers en speed pedelecs doorrijden naar de Uitbreidingstraat. Auto’s en vrachtwagens rijden daarom via de Leemputstraat, Schelpstraat, Krijtstraat, Klokstraat. Het is voor voertuigen langer dan 10 meter moeilijk om deze route te nemen, zonder zich vast te rijden; 
  • het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen, gebruikt door personen met een handicap, langs de even zijde, ter hoogte van nummer 26 (artikel 5).
    De parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 22 werd bij de heraanleg verplaatst naar nummer 26; 
  • oversteekplaatsen voor voetgangers werden gemarkeerd  ter hoogte van de Generaal Van Merlenstraat en de Waterloostraat (artikel 7).

De parkeerbalans neemt af met drie parkeerplaatsen. Deze parkeerplaatsen situeren zich in de zone ter hoogte van huisnummers 14-24. In de bestaande toestand is de rijweg hier zeer smal (5,40 meter). Er is slechts 0,50 meter ruimte tussen het tramspoor en de parkeerstrook, wat gevaarlijk en oncomfortabel is voor fietsers. In de nieuwe situatie krijgen de fietsers hier meer ruimte (1,25 meter), maar dit gaat ten koste van drie parkeerplaatsen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd. 

Aanleiding en context

De Guldenvliesstraat in de districten Antwerpen en Berchem:  

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 1 april 2016 (jaarnummer 2832);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Zurenborg"; 
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Naar aanleiding van een melding wordt de toegang tot de straat, vanaf de Generaal Van Merlenstraat, beperkt tot voertuigen met een maximum lengte van 10 meter.
Naar aanleiding van een heraanleg in 2018 wordt het aanvullend verkeersreglement aangepast aan de bestaande situatie.
Het college keurde op 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de principenota in verband met de speed pedelecs goed. Dit wordt nu uitgevoerd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtsraad Antwerpen, advies van 21 september 2020 (jaarnummer 130) Gunstig advies
Districtsraad Berchem, advies van 22 september 2020 (jaarnummer 58) Gunstig advies
Verkeerspolitie, advies van 17 augustus 2020 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Guldenvliesstraat in de districten Antwerpen en Berchem goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 1 april 2016 (jaarnummer 2832).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen