Terug
Gepubliceerd op 26/10/2020

2020_CBS_08888 - Quick wins verkeersveiligheid - Nieuwe prioriteitenlijst aan te pakken straten - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/10/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_08888 - Quick wins verkeersveiligheid - Nieuwe prioriteitenlijst aan te pakken straten - Goedkeuring 2020_CBS_08888 - Quick wins verkeersveiligheid - Nieuwe prioriteitenlijst aan te pakken straten - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Dit betekent het adviseren van lokale verkeers- en parkeerproblemen alle verkeersbegeleidende maatregelen (inclusief de impact op de deelmobiliteitsplannen) die een impact hebben op de verkeersleefbaarheid van het district.

Argumentatie

Uit metingen van de verkeerspolitie en de 'stedelijke Staten-Generaal van de verkeersveiligheid in Antwerpen' blijkt dat er in volgende straten voldaan wordt aan de vooropgestelde criteria om van een ernstig snelheidsprobleem te spreken. Op basis van de gecombineerde score van V85 en % zware overtreders, wordt volgende prioriteitenlijst voorgesteld: 


straatdistrictregimeV85% zware overtrederssom
1Alfons SchneiderlaanDeurne3052,782,19134,89
2BistEkeren3054,7672,25127,01
3Pastoor De ConincklaanWilrijk3053,3172,59125,9
4ThonetlaanAntwerpen305368,61121,61
5LaarsebaanMerksem305166,08117,08
6MoretusstraatHoboken3052,5364,43116,96
7Gerardus StijnenlaanEkeren305064,02114,02
8EekhoornlaanWilrijk3054,0858,99113,07
9ZoutestraatBerendrecht-Zandvliet-Lillo305356,43109,43
10HalenstraatAntwerpen3049,259,52108,72
11LagewegHoboken3043,0964,09107,18
12VosstraatBorgerhout/Deurne/Berchem305056,28106,28
13Wouter HaecklaanDeurne3049,4756,43105,9
14MexicobruggenAntwerpen3043,1361,83104,96
15BredestraatEkeren304954,4103,4
16SchotensesteenwegDeurne304753,16100,16
17ManebruggestraatDeurne3047,5851,1698,74
18Ir. MenneslaanMerksem3043,0652,6395,7
19WapenstilstandlaanBerchem304846,8494,84
20MenegemeleiDeurne3046,546,8993,39
21SneeuwbeslaanWilrijk304944,2793,27
22LaaglandwegWilrijk304743,6790,67
23ParijslaanHoboken304743,3190,31
24PlanetariumlaanWilrijk304643,7989,79


Bij de opmaak van bovenstaande lijst werden een aantal straten niet weerhouden en dit op basis van volgende criteria:

  • voorkomen op een eerdere prioriteitenlijst. Straten die al eerder voorkwamen op een eerdere prioriteitenlijst en waar, ook na bijsturing, nog steeds een snelheidsprobleem is, kunnen best verder met handhaving aangepakt worden. Uitzonderingen op deze regel zijn de Thonetlaan waar de maximumsnelheid van 50 naar 30 km/u werd teruggebracht en de Laarsebaan waar in functie van passerende bussen een plateau met zwakke sinussen werd voorzien, waarna deze buslijn afgeschaft werd;
  • gelegen zijn in een zone 50. Omdat de focus van dit project ligt op straten in woon- en schoolomgevingen, betekent dit dat vooral straten in zones 30 in aanmerking komen. Stads- en districtswegen met een snelheids- en onveiligheidsproblematiek met een snelheidslimiet van 50 km/u vereisen vaak een andere, meer geïntegreerde aanpak;
  • een dynamische zone 30 zijn. Voor deze straten moeten de data verder uitgezuiverd worden naar de uren waarin er een zone 30 of zone 50-regime geldt. Als nadien blijkt dat er ook tijdens het zone 30-regime een snelheidsprobleem is, kunnen deze straten alsnog aangepakt worden aangezien het hier om schoolomgevingen gaat welke ook tot de focus van de werkgroep 'quick wins verkeersveiligheid' behoren;
  • voorkomen op de begroting van de districten om deze legislatuur nog (meer) structureel aangepakt te worden. 

Aanleiding en context

In zitting van 1 juli 2011 (jaarnummer 11722) besliste het college om de principes van 'snelle en tijdelijke verkeersveiligheidsingrepen' goed te keuren. De coördinatie van dit project gebeurt binnen de 'stedelijke Staten-Generaal van de verkeersveiligheid in Antwerpen'. In het verleden bleek dat er nood was aan een prioritering van de aan te pakken straten in het kader van de snelheidsproblematiek om zo mensen en middelen zo efficiënt mogelijk in te zetten waar de verkeersonveiligheid het grootst is. Nadat de prioriteitenlijst die het college op 7 februari 2014 (jaarnummer 1346) goedkeurde, afgehandeld was, keurde het college op 9 juni 2017 (jaarnummer 5342) een nieuwe lijst goed. Het college keurde op 19 januari 2018 (jaarnummer 497) en 24 augustus 2018 (jaarnummer 7695) de uitgebreide lijst goed. Doordat ook deze uitgebreide prioriteitenlijst  bijna volledig afgewerkt is, is er nood aan een nieuwe lijst van prioritair met verkeersveiligheidsmaatregelen aan te pakken straten in Antwerpen.

Het nemen van snelle verkeersveiligheidsingrepen kadert in het streven van het stadsbestuur om op basis van de lijst van zwarte punten en snelheidsmetingen, samen met de districten, het Vlaams Gewest en het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, over te gaan tot een versnelde uitvoering van infrastructurele en technische maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid (resolutie 164 van het bestuursakkoord 2019-2024). 

In de praktijk blijkt dat slechts een minderheid van de straten waar snelle en tijdelijke verkeersveiligheidsmaatregelen genomen worden, na verloop van tijd aangepakt worden met meer structurele maatregelen. Daarom werd in 2019 afgesproken om deze projectwerking om te dopen tot 'quick wins verkeersveiligheid'. Dit om het streven van het stadsbestuur - om snel werk te maken van verkeersonveilige situaties - te benadrukken.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0103 - Verkeersveiligheid
2LMS010302 - Veilig inrichten openbaar domein/infrastructuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de bovenvermelde prioriteitenlijst goed van de door de technische werkgroep 'quick wins verkeersveiligheid' te behandelen straten. Bij uitputting van deze lijst zal er op basis van snelheidsmetingen een nieuwe prioriteitenlijst ter goedkeuring aan het college voorgelegd worden.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.